Módní e-shop Zoot má zachránit propojení s offline světem. V Praze otevírá svou první kamennou prodejnu
Tuzemský módní e-shop Zoot pokračuje ve své misi vstát z mrtvých. Poté, co firma na přelomu roku přestala být schopna splácet své závazky, jež se pohybovaly ve stovkách milionů korun, přišel radikální řez. Do firmy vstoupila spolu s novým vedením finanční skupina Natland a začala zásadní reorganizace s cílem zachránit skomírající značku Zoot.
Jedním z bodů reorganizačního plánu, v rámci něhož bylo věřiteli schváleno i to, že majitelé nezajištěných dluhopisů přijdou o většinu svých investovaných peněz, bylo, že Zoot už nebude jen e-shop. Důkazem je nově otevřená kamenná prodejna v pražském obchodním centru Černý most.
Jde o vůbec první klasickou kamennou prodejnu, kterou Zoot otevírá. Až dosud fungoval jako internetový obchod, který po celé zemi otevíral jen tzv. výdejny radosti, ve kterých si zákazníci mohli zboží objednané online vyzkoušet a převzít. Byznysově to však dlouhodobě nefungovalo, a tak se v těchto výdejnách nově začne zboží i prodávat jako v běžném obchodě.
Vedle přestavby stávajících výdejen chce navíc Zoot stavět i zbrusu nové prodejny, z nichž první je ta na Černém mostě. „V podobném duchu jako prodejnu v Centru Černý Most chceme předělat i stávající známé Výdejny radosti. Pořád si zde zákazníci budou moci vyzvedávat online objednávky, přičemž budou moci vybírat i z nabídky zboží na místě,“ říká výkonný ředitel firmy Lukáš Uhl.
Právě Lukáš Uhl spolu s Robertem Vojáčkem, ředitelem pro růst, začátkem roku vedení prodělečného módního e-shopu převzali a otevření klasických prodejen je jen další z mnoha kroků, jak začít vydělávat více peněz. Součástí reorganizačního plánu bylo i zavření třetiny výdejen a odchod více než tří stovek zaměstnanců, což vedlo k dramatickému a nutnému snížení nákladů.
Vyvést firmu ke světlejším zítřkům má i „symbióza online a offline světa“, jak popisuje nový vlajkový obchod Zootu Robert Vojáček. Pilotní prodejna na Černém mostě má rozlohu 270 metrů čtverečních a zákazníci v ní najdou to nejprodávanější a zároveň cenově dostupné oblečení, které se na Zootu nejvíce kupuje.
Vstup do retailu pro Zoot znamená, že již nebude bojovat jen s velkou zahraniční konkurencí na internetu, kterou od loňského roku představují Zalando a About You, ale také s kamennými řetězci, jako je například Zara či H&M. Proti nim se chce Zoot odlišit tím, že bude svou prodejnu zásobovat hned několikrát denně, takže v ní zákazníci takřka pokaždé najdou nové zboží.
„Jako jediní v České republice v oblasti módy zásobujeme až dvakrát denně, díky čemuž budou dodány online objednávky do obchodu ještě týž den. Navíc tímto způsobem nám nikdy nedojdou velikosti v dané prodejně,“ popisuje Uhl. Důležitou součástí nabídky pak bude i udržitelná kategorie „eko-bio-fér“, která i na Zootu stále roste.
Nový management bude v následujících měsících vyhodnocovat, jak nová prodejna na Černém mostě funguje, a podle toho přijdou další kroky v podobném duchu. „Během několika měsíců budeme schopni vyhodnotit fungování této prodejny. To nám ukáže, na jaká místa a s jakým sortimentem se nadále orientovat,“ doplňuje Uhl.
Podle současného šéfa Zootu je nicméně již nyní jasné, že budou klasické prodejny na rozdíl od pouhých výdejen ekonomicky mnohem lépe fungovat a budou rentabilní. Důkaz vidí ve výdejně u metra Budějovická, která si na sebe krátce po přestavění na klasický obchod začala vydělávat. Pro Zoot tak nyní bude klíčové, zda se s novým modelem prodejen dostane jen na provozní nulu, nebo začne i vydělávat další peníze.
Druhá varianta by byla pochopitelně žádoucí, protože Lukáš Uhl s Robertem Vojáčkem plánují, že se jim podaří dosud ztrátový byznys poměrně rychle přetočit. V letošním roce ještě mají v plánu při tržbách ve výši 725 milionů korun vykázat provozní ztrátu EBITDA téměř 70 milionů korun, ale v příštím roce už chtějí v tržbách atakovat miliardu a být téměř 30 milionů korun v provozním zisku EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů).