Nejčernější auto na světě. BMW X6 dostalo unikátní nátěr, který pohlcuje téměř 100 % světla
Z kompozitních materiálů na bázi uhlíku se v automobilovém průmyslu nejčastěji vyrábějí odlehčené části karoserie či ozdobné prvky interiéru. BMW se však rozhodlo použít uhlíkový materiál trochu jiným způsobem. Uhlíkové nanotrubice namíchané s černou barvou naneslo na novou generaci svého BMW X6 a výsledkem je SUV černější než noc na poušti Atacama.
Segmentu SUV se v automobilovém průmyslu daří více než kdy dřív. Svůj SUV model dnes nabízí v podstatě každá značka, ty nejkonzervativnější nevyjímaje. Proto se marketingové týmy jednotlivých automobilek musí poprat se stále těžší výzvou, jak docílit co největšího zájmu ze strany zákazníků.
S netradičním nápadem přišlo BMW, které pro propagaci své novinky v podobě třetí generace luxusního SUV kupé X6 použilo barvu, které není na světě rovno. Zatímco se ostatní výrobci snaží na svých novinkách zdůraznit každou inovativní křivku a designový detail, BMW udělalo v podstatě pravý opak. Na X6 totiž naneslo barvu Vantablack, která je považována za nejčernější barvu na světě a která celý design vozu doslova pohltila.
Tato barva je unikátním tím, že je schopna pohltit 99,96 % světla dopadajícího na její plochu. Výsledkem je efekt, který způsobuje neschopnost našich smyslů postihnout u trojrozměrných předmětů jejich třetí rozměr. Předmět potažený Vantablackem pro nás přestává být plastický a je pouze dvourozměrný. Pro pochopení tohoto efektu nejlépe poslouží obrázek, na kterém jsou dvě zcela totožné busty, ovšem jedna je natřena touto barvou.
Technologie Vantablack spočívá v uhlíkových nanotrubicích, které jsou barveny černou barvou. Vantablack tak není ani tolik barva jako spíše povlak z miliard uhlíkových trubic. Každá má průměr 20 nanomentrů, což je přibližně 3,5tisíckrát méně než průměr lidského vlasu, a 1 centimetr čtvereční Vantablack obsahuje přibližně miliardu takovýchto nanotrubic.
Zatímco na bustě napravo vidíme veškeré detaily, křivky a záhyby, busta nalevo působí jako prázdná plocha
Zatímco u standardní barvy je světlo dopadající na její povrch okamžitě odraženo, u Vantablack se světlo začne odrážet do prostoru mezi trubicemi a postupuje stále hlouběji do materiálu, až se plně přemění v teplo.
Téměř dokonale černý povrch
„Téměř úplná absence odrazivosti vytváří skoro dokonale černý povrch. Pro plné porozumění si zkuste představit, že se procházíte lesem, ve kterém jsou stromy vysoké místo standardních 10 až 20 metrů tři kilometry. Je snadné si představit, jak málo světla by se k vám dostalo, pokud by se mu to vůbec podařilo,“ vysvětluje Surrey NanoSystems, které mají vývoj Vantablack na svědomí.
Způsobů využití této barvy je celá řada. Jíž dříve podobnou látku vyvinula NASA, která ji využívá ve svých kosmických technologiích. Díky schopnosti mást lidské smysly je velmi oblíbená také u umělců a nyní nám BMW dokazuje, že se může jednat i o stylový lak pro automobily.
Lak Vantablack neumožňuje naším očím zpracovávat informace o hloubce a tvaru karoserie vozidla, které proto vypadá jako dvourozměrná silueta. Nové X6 pomáhá zdůraznit nasvícenou mřížku ledvinek přední masky vozu, což je designový prvek, který se u BMW objevuje vůbec poprvé.
Hussein Al-Attar, šéfdesignér nové X6, připustil, že by se úprava Vantablack mohla dostat do standardní nabídky automobilky. Problém by však byl v ceně takového laku a také představa, že před sebou uvidíte vůz matoucí vaše smysly, nezní příliš bezpečně.
Že to nová X6 od BMW skutečně dokáže, se můžete přesvědčit nejen na přiložených fotografiích a videu, ale i na vlastní oči. Stačí zajet do Frankfurtu nad Mohanem v termínu od 14. do 22. září a navštívit 68. ročník Mezinárodního automobilového veletrhu, kde BMW X6 Vantablack nebude chybět.