Velký přestup v herním světě. Twitch ztrácí největší hvězdu streamingu, Ninja přechází na Mixer od Microsoftu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

ninja

Foto: Epic Games

Tyler „Ninja“ Blevins na Fortnite World Cup 2019

0Zobrazit komentáře

Osmadvacetiletý Tyler Blevins známý pod přezdívkou Ninja si vybudoval během pár let na internetu velké jméno. Je jedním z nejznámějších hráčů hry Fortnite na světě a s 22 miliony sledujícími na YouTube a 14,5 miliony na platformě Twitch je zároveň největším streamerem této hry. Nyní však mění působiště a právě z Twitche odchází ke konkurenci.

Amazon, kterému Twitch patří, tak ztratil jednu ze svých největších hvězd ve prospěch platformy Mixer od Microsoftu, pro který Ninja bude streamovat v rámci exkluzivního partnerství. Je přitom o dost menší sítí – na Mixeru podle reportu společnosti StreamLabs aktuálně působí 69 tisíc streamerů, zatímco na Twitchi přes 1,5 milionu.

Detaily exkluzivního partnerství nejsou známy a není ani jasné, na jak dlouho partnerství obě strany uzavřely. Zatímco od některých fanoušků si Ninja po přestupu vysloužil přezdívky jako zaprodanec, jiní vítají zviditelnění menší platformy a novou příležitost.

Ninja k přestupu uvedl, že je ze změny nadšený a že mu nové angažmá dovolí se vrátit ke kořenům streamování a uvědomí si díky němu, proč se stalo jeho největší zálibou. I tak bude zajímavé sledovat, jak partnerství s Microsoftem ovlivní jeho příjmy. Ostatně jen za minulý rok si Ninja streamingem a díky množství partnerství vydělal kolem 10 milionů dolarů.

Mixer oznámil příchod Ninji s velkou pompézností a poprvé z nové platformy bude 28letý Tyler Blevins, který se vedle hraní Fortnite proslavil také svými barevnými sestřihy, streamovat již dnes z festivalu Loollapalooza v Chicagu. Aniž by ještě na Mixeru cokoliv vysílal, dokázal na nové platformě získat během chvilky už přes 250 tisíc sledujících.

esl-one-cologne-2017-esport-min

Přečtěte si takéTelevize Prima sází na stále větší atraktivitu esportu a kupuje největší český herní portál PLAYzoneTelevize Prima sází na stále větší atraktivitu esportu a kupuje největší český herní portál PLAYzone

„Moc rádi jsme během těch let Ninju na Twitchi sledovali a jsme hrdí na to, co vše dokázal pro sebe, svou rodinu i herní komunitu. Přejeme mu mnoho štěstí v dalších cílech,“ uvedl v reakci Twitch.

Jak velký vliv Ninja ve světě skutečná má, ukázaly nedlouho po oznámení i statistiky na App Storu. Mixer se rázem vyšvihl mezi nejoblíbenější aplikace. V kategorii Zábava ve Spojených státech aktuálně drží první místo.

fortnite-tyler-ninja-blevins-1

Foto: RedBull

Tyler „Ninja“ Blevins

Velká výhra Microsoftu

Očekává se tak, že přestup Ninji přetáhne na Mixer velké množství nových uživatelů i streamerů, a to i díky některým uživatelům, kteří Twitch v poslední době kritizovali za špatný přístup ke komunitě, spojený i s tím, že je čím dál tím těžší na něm uspět.

„Exkluzivní partnerství byly v minulosti dlouhodobou škodou pro některé tvůrce, ale ti neměli věhlas Ninji. I díky současné frustraci části twitchové komunity to může být začátek migrace na Mixer,“ uvedl na Twitteru dlouhodobý youtubový komentátor Phillip DeFranco.

Zejména ve Spojených státech ostatně probíhá o jednotlivé streamery a hráče velký souboj. Proti Twitchi stojí jak Facebook, tak i právě Microsoft se svým Mixerem a po oznámení přestupu Ninjy se otevřela debata o tom, proč si vlastně nechal Twitch svou největší hvězdu utéct.

fortnite-skins

Přečtěte si takéDva mladí Češi se dostali mezi světovou špičku ve hře Fortnite. Z mistrovství světa si odnášejí přes dva miliony korunDva mladí Češi se dostali mezi světovou špičku ve hře Fortnite. Z mistrovství světa si odnášejí přes dva miliony korun

„Je důležité se podívat na to, že přestože měl Ninja velký počet předplatitelů, většina z nich byla v rámci Twitch Prime, což fakticky znamenalo, že Ninju z velké části dotoval sám Twitch. I proto se ho možná nakonec rozhodl nechat jít ke konkurenci a nepřeplácet,“ komentuje přestup zakladatel agentury Socialsharks Petr Andrýsek, který začal do herního světa významně investovat.

Andrýsek k tomu pro ilustraci dodává, že například jeden z předních českých streamerů Vojtěch Fišar, známý pod přezdívkou Agraelus, má sice mnohem méně sledujících (276 tisíc), ale přitom přímých předplatitelů má prakticky úplně stejně jako Ninja (zhruba 3 800 tisíc). Takové předplatné na podporu daných streamerů stojí od 5 dolarů měsíčně a dělí se půl na půl mezi streamera a Twitch.

ninja2

Foto: Reprofoto Twitch

Ninja při hraní Fortnite na jeho streamu

Diváci na Twitchi však mohou využít také předplatné Twitch Prime, za které platí 10 dolarů měsíčně a mají k dispozici spoustu benefitů a zároveň i Amazon Prime. V rámci Twitch Prime si navíc mohou již bezplatně vybrat oblíbeného streamera a nechat mu zasílat standardní pětidolarovou odměnu jako u běžného předplatného. To fakticky znamená, že pak streamera platí z vlastního sám Twitch. A právě fanoušků přispívajících přes Twitch Prime měl Ninja většinu.

Pro srovnání je pak třeba ještě dodat, že loni v březnu měl přitom Ninja na Twitchi najednou až 250 tisíc předplatitelů, což mu v tu chvíli neslo zhruba 800 tisíc dolarů (18,6 milionu korun). Od té doby ovšem počet platících fanoušků postupně padal až k současným zhruba 13 tisícům. I to nakonec mohl být důvod přestupu.

Konec velké éry

Významnost přestupu ještě umocňuje fakt, že Blevins neboli Ninja jednoduše není běžným streamerem. V novodobé herní komunitě je z něj v podstatě legenda, a to zejména díky úctyhodné pracovní morálce. Každý den poctivě streamuje od 9.30 do 18.00 a na Twitchi začínal už v roce 2011 – tedy ve stejném roce, kdy vznikl. Jde tak o konec jedné velké éry.

Úspěch však nebyl zadarmo. Ninja minulý rok v rozhovoru pro deník The New York Times řekl, že nejdelší dovolená, kterou kdy měl, trvala pouhých šest dní. I čas, který si vynahradil na tento rozhovor, znamenal, že každou hodinu ztratil 200 až 300 platících odběratelů.

Není tak divu, že se objevily spekulace o Ninjově vyhoření, a právě proto může angažmá na Mixeru znamenat nový začátek. Jak uvedl magazín The Verge, jeho blízký přítel Timothy „TimTheTatman“ Betar během livestreamu řekl, že partnerství s Mixerem umožní Blevinsovi brát si delší dovolené a nestrachovat se o ztrátu odběratelů nebo peněz.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pro šestiletou Boram je YouTube zlatý důl. Vydělala si i na obří dům v luxusní čtvrti Soulu za 184 milionů korun

boram-youtube

Foto: Boram Tube ToysReview/YouTube

Šestiletá jihokorejská youtuberka Boram

0Zobrazit komentáře

Zkuste na malou chvíli zavzpomínat na své dětství a vybavit si, co jste asi tak dělali, když vám bylo šest let. Nejspíše jste si hráli venku s ostatními dětmi, žadonili doma o nějakého toho chlupatého mazlíčka a začínali plnit své školní povinnosti. To samé by se dalo říci i o jihokorejské holčičce Boram, která do toho však ještě stíhá vydělávat miliony dolarů ročně.

Tak obrovské jmění Boram získává ze svých videí, které publikuje na YouTube, kde má hned dva kanály. Na první s 13,7 miliony odběratelů umísťuje především videa, ve kterých testuje hračky. Druhý kanál se věnuje videoblogům, které odebírá 17,6 milionu diváků.

Obsah jejích videí je velice jednoduchý a míří především na ty nejmenší diváky, kteří jsou schopni obsahu plného zvuků, animací a pitvoření porozumět, aniž by hovořili korejsky. Mezi videa s největším počtem zhlédnutí patří například video, ve kterém Boram a její starší kamarádi vaří instantní nudle. Toto video má do dnešního dne 377 milionů zhlédnutí.

Podle analytického webu Social Blade vydělávají videa na kanálech malé youtuberky měsíčně přes zhruba 3,1 milionu dolarů, tedy více než 71 milionů korun. Část peněz, které Boram za svá videa inkasuje, jí rodiče neukládají na účet, aby si jich užila, až vyroste, ale investují je.

Jak informuje CNN, naposledy to bylo do nemovitosti v luxusní čtvrti Gangnam v Soulu, známé z hitu Gangnam Style, ve které společnost Boram Family, zastřešující veškeré aktivity rodiny, zakoupila pětipodlažní nemovitost v celkové hodnotě 8 milionů dolarů, tedy přibližně 184 milionů korun.

fortnite-skins

Přečtěte si takéDva mladí Češi se dostali mezi světovou špičku ve hře Fortnite. Z mistrovství světa si odnášejí přes dva miliony korunDva mladí Češi se dostali mezi světovou špičku ve hře Fortnite. Z mistrovství světa si odnášejí přes dva miliony korun

V Jižní Koreji se však najdou i rodiče, kteří nejsou z Boram a jejích videí příliš nadšení. V minulosti se objevilo několik stížností, které upozorňovaly na to, že tvorba této malé holčičky může negativně ovlivňovat etický a emoční vývoj dětských diváků. Konkrétně šlo o inscenovaná videa, ve kterých Boram kradla peníze z peněženky svých rodičů nebo řídila automobil na silnici. Tato videa byla následně z kanálu stažena a rodičům Boram byl soudně nařízen poradenský kurz prevence zneužívání dětí.

Právě vykořisťování dětí je u dětských hvězd velkým tématem. Většina dětských youtuberů si totiž videa nenatáčí sama, ale pomáhají jim s nimi rodiče či starší sourozenci. Mnoho lidí poukazuje na to, že se děti stávají pouze jakýmsi nástrojem těchto osob, které skrze ně vydělávají peníze. Většina rodičů se však hájí tím, že pouze natáčí své děti u toho, co je baví a co dělají z vlastní vůle.

boram-youtube2

Foto: Boram Tube ToysReview/YouTube

Boram se svými bratry, kteří v jejích videích často vystupují

Za vůbec nejúspěšnější dětskou youtuberskou hvězdu loňského roku byl magazínem Forbes označen sedmiletý Ryan Kaji, který se na svém kanálu Ryan ToysReview s 20,8 miliony odběratelů soustředí na zkoušení nových hraček. Jen za minulý rok si měl Ryan vydělat přibližně 22 milionů dolarů, tedy přes 500 milionů korun.

Českým dětským youtuberům vévodí dnes patnáctiletý youtuber Zachy, který natáčí především videoblogy. A malým fenoménem se stal také Misha se svým kanálem Mishovy šílenosti, který má dnes má již přes 750 tisíc odběratelů. Misha je známý především písničkami vlastní produkce, které dokonce zaznamenal i jeden z nejslavnější youtuberu PewDiePie.