Jako fénix z popela. Zkrachovalá aerolinka WOW Air začne příští měsíc znovu létat z Evropy do USA

wow-air

Foto: WOW Air

Letadlo WOW Air

0Zobrazit komentáře

Přes sedm let a miliony pasažérů ročně, taková byla bilance islandské aerolinky WOW Air ještě předtím, než zkrachovala. V problémech se letecká společnost s ikonickou fialovo-růžovou barvou a velkým nápisem WOW utápěla poměrně dlouho kvůli dluhům, minulý rok se začala zbavovat letadel a vyhlížela miliardovou investici, která ji měla pomoci k záchraně.

Na tu ale nakonec nedošlo a WOW Air, kterou vedl z pozice CEO Skúli Mogensen, musela vyhlásit bankrot. Ovlivnilo to tisíce pasažérů po celém světě, protože ke krachu došlo víceméně ze dne na den, a tak se to zákazníci dozvěděli často ještě na cestách a marně se dožadovali jakékoliv kompenzace.

Nízkonákladová aerolinka jednoduše nedokázala najít model, ve kterém by vydělávala rozumné peníze. A rozhodně nebyla sama, v Evropě šlo už o dvanáctý krach podobně smýšlejících leteckých společností. Není ale všem dnům konec. Jako blesk z čistého nebe nyní přišla zpráva o tom, že pokročila vyjednávání s firmou US Aerospace Associates, která chce značku WOW Air odkoupit a znovu vzkřísit.

wowairceo

Foto: WOW Air

Bývalý šéf zkrachovalé aerolinky WOW Air Skúli Mogensen

Za novým nápadníkem stojí šéfka a zakladatelka Michele Ballarinová, mimo jiné spojená s prodejem zbraní společnosti Select Armor, jejíž plány jsou známy od letošního léta. A i když transakce není ještě plně uzavřena, už byla uspořádána tisková konference, kde se objevily první nové informace.

Do vzkříšení značky WOW Air pošle společnost Ballarinové kolem 85 milionů dolarů, tedy téměř 2 miliardy korun, a rozhodně nemá malé ambice. Létat chce začít už příští měsíc z islandského Keflavíku do Washingtonu ve Spojených státech. Na lince bude mít aerolinka nasazena prozatím pouze dvě letadla s tím, že do příštího léta by se měla rozšířit o další dvě a výhledově operovat s 10 až 12 letadly. Všechny ale musí firma znovu koupit, protože se jich byla nucena v rámci bankrotu zbavit.

pavel-voparil-bonami

Přečtěte si takéMiliardové Bonami otevře první výdejnu pro bytové doplňky. Chce ukázat svou velikost a zlepšit servis pro zákazníkyMiliardové Bonami otevře první výdejnu pro bytové doplňky. Chce ukázat svou velikost a zlepšit servis pro zákazníky

US Aerospace Associates tak od WOW Air nezískají žádná aktiva, jde pouze o odkup značky a její bývalé pozice na trhu. Sama Ballarinové na tiskové konferenci potvrdila, že ve značku věří a podle ní v ni věří i bývalí zákazníci, kteří by se mohli k WOW Air vrátit. Prozatím ani není jasné, jaká přesně letadla bude chtít společnost využívat nebo jaké budou ceny. Zda se WOW Air přiblíží znovu zavedeným nízkonákladovkám, nebo se z něj stane spíše tradiční letecká společnost, není jisté.

Ostatně ani dosavadní vyjádření Michele Ballarinové nedávají jasnější vhled do budoucnosti islandských aerolinek, protože energická dáma prý sice chce pokračovat v nízkých nákladech pro pasažéry, ale zároveň spolupracuje už druhým rokem s tříhvězdičkovým michelinským kuchařem na tvorbě menu v letadle a navýšení kvality používaných surovin. Stejně tak by mohl nově WOW Air nabízet letištní salónky, což je pro nízkonákladovou společnost poměrně nezvyklý model.

micheleballarin

Foto: VISIR

Šéfka US Aerospace Associates Michele Ballarin na tiskové konferenci

O to víc, když slibuje, že by byly salónky pro všechny pasažéry z letadla, ne jen ty, kteří letí na lepších místech nebo kteří si připlatí. Tradičně se totiž do salónků dostanou pouze pasažéři business a first class, případně ti s vyšším statusem u aerolinky nebo vlastníci určitých kreditních karet. Zbytek se do nich nedostane vůbec, nebo pouze za poměrně vysoký poplatek.

Otázkou tak je, kdo tedy WOW Air provoz nových potenciálních salónků a lepší kvalitu potravin zaplatí a jak moc je to dlouhodobě udržitelné? V přehršli dnešních leteckých společností, kdy i ty největší se často potýkají s finančními a provozními problémy, to bude mít WOW Air těžké, ale ne nemožné. Jen je potřeba si dávat pozor na to, co aerolinka slibuje na začátku, aby nezačala okamžitě upouštět od svých slibů.