Nike míří do esportu. Čínské profesionální hráče League of Legends oblékne do dresů jako fotbalisty

Filip HouskaFilip Houska

nike_lol

Foto: Nike

Dva ze šestnácky nových dresů pro čínskou LPL

0Zobrazit komentáře

Kdybyste před 10 lety řekli, že si budete vydělávat na živobytí hraním videoher, během kterého by vás sledovaly miliony diváků po celém světě, pravděpodobně byste patřili mezi podivíny. Byť už tehdy existovaly náznaky, že by mohlo jít o způsob velice solidní obživy, rozhodně to nešlo brát příliš seriózně. Teď je však rok 2019 a situace je diametrálně jiná.

Hráči, pro které gaming znamenal spíše zábavu a formu relaxace, nyní do segmentu esportů vstupují s vizí, že finančně zajistí sebe a dost možná i nadcházející generaci. Profesionální gaming díky obrovským turnajům, lukrativním hráčským smlouvám a násobně lepšímu zázemí pro sledování prosakuje i do běžného světa a začínají na to reagovat i velké firmy.

Opomeneme-li ryze herní společnosti, které esporty podporují po stránce hardwaru a propagace takřka od začátku, začínají si tohoto rychle rostoucího fenoménu všímat i výrobci sportovního vybavení. Důvod je zřejmý: hraní her je další odvětví sportu, a proto by se k němu mělo takto přistupovat. Nově se do toho důrazně obouvá Nike, který bude počítačové hráče zásobovat vlastními dresy.

nike-news-league-of-legends-uniform-composite-2_native_1600

Foto: Nike

Všechny dresy od Nike pro čínskou LPL

Čína a League of Legends aneb sázka na jistotu

Už během února letošního roku Nike oznámil, že bude sponzorovat profesionální čínskou ligu v League of Legends, jedné z nejpopulárnějších kompetitivních her.

Vše potřebné sjednal s takzvanou League of Legends Pro League (LPL), kde se soustředí ti nejlepší asijští hráči, přičemž jádrem tohoto sponzorství se měly stát dresy a tenisky. Takové, které by reflektovaly hráčské nároky a vyjadřovaly barvy týmů, které se této prestižní soutěže účastní. Součástí by bylo i každodenní oblečení.

KutcherLoL

Foto: Marius Faulhaber/Red Bull

V zápalu hry League of Legends

Nike tak k celé věci již zpočátku přistupoval jako k tradičním sportům. Pokud si představíte fotbal, také vidíte vedle herních stejnokrojů i doplňkové oblečení a boty, které mohou sportovci nosit na denní bázi. Dosud se však nevědělo, s čím přesně firma z amerického Beavertonu vyrukuje. A nyní vstup do esportového rybníčku naplno odhaluje.

Dresy inspirované pohybem a týmovou prací

Šestnáct týmů, šestnáct unikátních dresů a doplňků. Nike se rozhodl sponzorovat všechny celky, které se čínské LPL účastní.

Jmenovitě jde o Bilibili Gaming, Dominus Esports, Edward Gaming, Invictus Gaming, JD Gaming, LGD Gaming, LNG Gaming, Oh My God, Rogue Warriors, Royal Never Give Up, Suning, Team WE, Top Esports, Vici Gaming a letošní jarní mistry Fun Plus Phoenix.

lpl-x-nike-edwardgaming-collage-3_native_1600

Foto: Nike

Edward Gaming: Meč a štít v krvavé lázni

lpl-x-nike-funplusphoenix-collage-3_native_1600

Foto: Nike

Fun Plus Phoenix: Z popela jako fénix

lpl-x-nike-invictusgaming-collage-3_native_1600

Foto: Nike

Invictus Gaming: Křídla jako symbol nadpřirozených schopností

lpl-x-nike-royalnevergiveup-collaxge-3_native_1600

Foto: Nike

Royal Never Give Up: Inspirace císařskou róbou

lpl-x-nike-topesports-collage-3_native_1600

Foto: Nike

Top Esports: Sparťanská maska a důraz „boje do konce“

Všichni hráči pak budou během jednotlivých klání na svém těle hrdět nosit své týmové logo, ikonickou fajfku, ligovou nášivku a motiv, který je nejlépe charakterizuje. Nike se během návrhů soustředil i na Summoner’s Rift, jedno z nejznámějších bojových polí v League of Legends. Obecně jde ale o známou strukturu vycházející například z tradičních fotbalových úborů.

Co se týče dostupnosti, Nike plánuje zásobovat zmíněné kádry primárně až na příští sezónu (2020 Season World Championship). Výjimkou jsou týmy Fun Plus Phoenix, IG a Royal Never Give Up – jejich hráči se za počítači ve svých nových dresech objeví ještě letos. Debut jako takový je naplánován na 1. října.

nikenews_leagueoflegendskits_2019-20_nike_image_a_fullrez-wide_ver_i_native_1600

Foto: Nike

Každodenní oblečení pro hráče

Nike to vzal útokem, ale první není

Sponzorovat celou esportovou ligu (navíc tak velkých rozměrů) je nepochybně zajímavý krok z pohledu budoucího vývoje a postavení, ale nutno poznamenat, že Nike není první. Už nějakou dobu je třeba Team Vitality, jeden z nejsilnějších evropských týmů v Counter-Strike: Global Offensive, oblečen do Adidasu, přičemž třeba parta z Cloud 9 obléká dresy od Pumy.

trezor-m1

Přečtěte si takéČeští SatoshiLabs představili unikátní technologii, která ochrání majitele kryptoměn před hackeryČeští SatoshiLabs představili unikátní technologii, která ochrání majitele kryptoměn před hackery

S tím se pojí i nedávná spolupráce Adidasu s Ninjou. S nejznámějším hráčem Fortnite, který si v této animované arénové střílečce vydělává miliony dolarů a je podporován i Red Bullem, uzavřel spolupráci, jež se pravděpodobně týká vlastní kolekce mikin a tenisek. Je tedy zřejmé, že do sféry esportů začíná prostupovat i móda, což je velká věc.

Jen si vzpomeňte, jaký boom udělalo originální oblečení podle interpretů v hudebním průmyslu.

blevins-adidas

Foto: Adidas

Profesionální hráč a streamer Tyler „Ninja“ Blevins a jeho partnerství s Adidasem

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Alibaba vstupuje do nové éry. Po 20 letech odchází její spoluzakladatel a nejbohatší Číňan Jack Ma

jackma

Foto: Alibaba

Spoluzakladatel a bývalý výkonný předseda Alibaby Jack Ma

0Zobrazit komentáře

Dnešek, 10. září 2019, představuje zásadní den pro jednoho z největších e-commerce hráčů na světě, čínského obra Alibaba. Po dlouhých dvaceti letech od doby, kdy skupina vznikla, odchází její spoluzakladatel a někdejší výkonný předseda Jack Ma. Plán na odchod ze společnosti představil Ma už v minulém roce, kdy tvrdil, že ve firmě bude mít splněno vše, co si předsevzal, a je ten správný čas na plné předání do cizích rukou.

Svou misi Ma splnil ve svých 55 letech s tím, že pozici výkonného předsedy ve firmě předává nynějšímu CEO Danielu Zhangovi, který do vedení společnosti nastoupil v roce 2015, když po dvou letech vystřídal Jonathana Lu. Ten byl naopak vůbec prvním šéfem Alibaby po Jackovi Ma.

Samotný pětapadesátiletý miliardář si tak ještě více uvolní ruce na další aktivity, které může financovat ze svého podstatného jmění. I díky poslednímu růstu akcií se totiž Jack Ma stal vůbec nejbohatším Číňanem s jměním ve výši 34,6 miliardy dolarů. Sesadil tak zakladatele a šéfa obří skupiny Tencent Maa Huatenga. Jack Ma nicméně neopustí Alibabu před velkými proměnami úplně.

jack-ma-alibaba

Foto: Alibaba

Spoluzakladatel Alibaby Jack Ma

I když už nebude figurovat na pozici výkonného předsedy, je pořád členem představenstva společnosti, a to až do valné hromady, která se uskuteční příští rok. Udrží se také v celoživotní skupině zvané Alibaba Partnership, která má možnost nominovat nové členy představenstva. Sám Ma ale nikdy neměl pocit, že by bez něj Alibaba nemohla fungovat. „Mohu všem slíbit jedinou věc: Alibaba nikdy nebyla o Jacku Ma, ale Jack Ma bude navždy patřit k Alibabě,“ řekl při loňském oznámení svého odchodu.

Od roku 1999, kdy Alibaba vznikla, si prošla mnoha zásadními momenty, které ovlivnily globální e-commerce scénu. Dnes je Alibaba známa v Evropě především díky svému nákupnímu portálu AliExpress, který nabízí i pro české uživatele zpravidla dopravu zdarma a produkty za minimální cenu. Ostatně právě Evropa je zásadní, jelikož tu vůbec poprvé AliExpress otevřel kamennou prodejnu, konkrétně poblíž Madridu, kde se strhlo davové šílenství. A další expanze bude pravděpodobně pokračovat.

skinners-5-min

Přečtěte si takéAni bota, ani ponožka. Čeští Skinners prodali 200 tisíc unikátních ponožkobot a nově se zaměří i na dětiAni bota, ani ponožka. Čeští Skinners prodali 200 tisíc unikátních ponožkobot a nově se zaměří i na děti

Alibaba se vyšplhala hodnotou až na 462 miliard dolarů a jde tak o jednu z největších podobných skupin vůbec. Dnes pod ni mimo menších portálů patří také logistická centra, přepravní společnosti, supermarkety nebo internetové projekty. Věnuje se také cloudovým službám, rozvoji umělé inteligence a zásadním kanálem je takzvaný Alipay, což je vlastní platební síť, podobná například Apple Pay či Google Pay. V Číně, dále v Asii, ale i jinde ve světě se rozšířila i do tradičního retailu a dnes je druhou největší finanční službou na světě.

Kdo je vlastně Jack Ma?

Jack Ma, stejně jako spousta dalších smýšlejících miliardářů, se narodil do chudé rodiny v čínském městě Chang-čou. Svou kariéru nastartoval jako učitel a první počítač vlastnil teprve ve svých 33 letech. Alibabu jako online tržiště založil Jack Ma s minimem zkušeností s několika dalšími přáteli, kteří do jeho nápadu investovali peníze. Šlo o jeho třetí projekt, a zatímco první dva zkrachovaly, právě Alibaba se měla stát tím, co mu navždy změní život.

Jeho největší zbraní bylo neuvěřitelné charisma, zápal pro věc a schopnost strategicky vést tým. Dokázal přesvědčit nejen lidi kolem sebe, ale především další investory a nakonec i zákazníky. I to dokázalo dovést firmu až na newyorskou burzu, kde se Alibaba objevila jako vůbec největší úpis v dějinách. To bylo v roce 2014, kdy už byl Jack Ma pryč z role CEO. Firma tehdy vybrala při vstupu na burzu necelých 22 miliard dolarů při ceně 68 dolarů za jednu akcii. Dnes je hodnota akcií čínské e-commerce společnosti téměř dvojnásobná.

jack-ma

Foto: WEF/Flickr

Spoluzakladatel Alibaby Jack Ma

Jack Ma je znám také svou propagací 12hodinové pracovní doby, kdy tvrdí, že by měli lidé v mladém věku trávit prací většinu dne, a to minimálně šest dní v týdnu. Kontroverzní téma nedávno rozšířil o názor, že díky umělé inteligenci budeme možná výhledově pracovat jen 12 hodin týdně, což šlo přímo proti jeho původnímu tvrzení. Právě do umělé inteligence nicméně ve velkém investuje i Alibaba.

Jaké jsou další kroky Alibaby a jejího spoluzakladatele?

Se svým jměním, které vysoko přesahuje 30 miliard dolarů, má bývalý učitel Jack Ma, jehož odchod z firmy připadá jak na den jeho 55. narozenin, tak také symbolicky na Den učitelů, v Číně pochopitelně velké možnosti, které chce využít. Jeho dlouhodobou vášní je filantropie a podpora vzdělávání, ve které chce naplno pokračovat. Většinu času v poslední době trávil tím, že předával veškeré procesy ve firmě novým nástupcům, teď už má ale ruce volné.

martin-holecko1

Přečtěte si takéZakladatel Future Portu Martin Holečko: Špinavé období lidstva vrcholí. Umělá inteligence bude elektřinou 21. stoletíZakladatel Future Portu Martin Holečko: Špinavé období lidstva vrcholí. Umělá inteligence bude elektřinou 21. století

A zatímco se Alibabě poměrně dobře daří z pohledu interních změn, bude mít plné ruce práce s čínským trhem, který představuje dvě třetiny jejích příjmů a který neustále zpomaluje. Problémem jsou samozřejmě i vztahy mezi Čínou a Spojenými státy a uvalená cla, která mezinárodnímu obchodu nepomáhají. Alibaba tak hledá další růst na mnoha asijských trzích, včetně Jihovýchodní Asie nebo Indie.

Nynější šéf Alibaby Zhang tak bude mít o zábavu postaráno. Bude muset držet směr, který Jack Ma nastavil, i bez jeho tváře ve firmě. Jednou z nejdůležitějších věcí je totiž získání respektu lidí, kteří jsou uvnitř firmy, a to ještě nějaký ten rok potrvá. Teprve pak pravděpodobně dokončí Alibaba i svůj vstup na hongkongskou burzu, kde chce vybrat další prostředky.