Stejně jako mnoho dalších evropských metropolí se i Paříž potýká se stále větším problémem v podobě nedostačující silniční infrastruktury pro pohyb tamních obyvatel po městě. Především v době špičky se na komunikacích vytvářejí časté zácpy, které cestu do práce či z ní mohou protáhnout i o několik desítek minut.
O tomto problému ví i tamní úřady, které se rozhodly motivovat obyvatele města k tomu, aby do vozu vůbec nenasedali a raději se vydali do práce na elektrokole. Každý obyvatel Île-de-France, regionu zahrnujícího Paříž a její blízké okolí, bude mít nárok na dotaci do výše až 500 eur (přibližně 13 tisíc korun), která by měla pokrýt polovinu nákladů na pořízení elektrokola bez rozdílu na ekonomickou situaci žadatele.
Valeria Pecresseová, ředitelka regionálního dopravního úřadu, odkud nápad na dotaci vzešel, k projektu říká: „Dotace ve výši 500 eur by měla být motivací ke koupi. Chci, aby všichni obyvatelé měli stejné právo na elektrickou mobilitu a čistší způsob přepravy, zejména v menších a středních kopcovitých oblastech.“
Jak píše magazín DW, dotační program by se měl rozběhnout již v únoru příštího roku a naváže na projekt Veligo, v rámci kterého si mohou Pařížané od září dlouhodobě pronajmout elektrokola za zvýhodněnou cenu 40 eur (zhruba tisíc korun) na měsíc, z čehož polovinu může hradit zaměstnavatel. Do budoucna by se počet kol k pronájmu měl vyšplhat až na 10 tisíc, což by z programu dělalo největší půjčovnu kol na světě.
Je tomu teprve patnáct let, co byl dvojicí ruských vědců objeven dosud nejpevnější a nejlehčí dvojrozměrný materiál na světě – grafen. Ten díky své vynikající tepelné vodivosti, až desetkrát větší tvrdosti než železo a snadné recyklovatelnosti může zásadně měnit různá odvětví. Od výroby počítačových procesorů nebo elektřiny až po potravinářský průmysl. Jeho využití je však mnohem bohatší.
Přesvědčil se o tom i Filip Matějka, student Vysoké školy ekonomické v Praze, který dlouhou dobu přemýšlel, jak se angažovat v inovativní transformaci textilního průmyslu. Vnímal, jak aktuální nešetrná výroba oblečení ničí životní prostředí, a nevěřil, že by se to v blízké době mohlo zásadně posunout k lepšímu.
„Nemám nasazené růžové brýle. Byť se někteří výrobci snaží o změnu pomocí inovativních technologických postupů, rozhodně stále nejde o nic zásadně rozšířeného. Jsou to spíše experimenty,“ říká Matějka. Právě proto se začal o celou věc více zajímat.
Foto: Mowement
Filip Matějka (vpravo) s kolegou Immanuelem Adenubim
Protože měl prakticky od svých studijních let cit pro podnikání a netradiční nápady, byla pro něj myšlenka rozjet něco vlastního, co by pomohlo překlopit misky vah ekologické bilance na pozitivní stranu, velmi reálná. Od svých útlých let navíc miloval sport, který do jeho vize ideálně zapadal.
První Filipův střet se sportovním byznysem nastal v listopadu loňského roku, když spolu se svým kamarádem rozjel značku Mowement. Pod ní si nechávali vyrábět „běžné“ mikiny, topy, tepláky a legíny s minimalisticky černým designem doplněné o decentní „M“.
To byl ale všechno teprve začátek. Původní koncept značky Mowement sloužil jako základní krok do sportovního vybavení, do něhož se Filip Matějka s kolegou Immanuelem Adenubim postupně pustil ve velkém.
Foto: Mowement
První náčrty nového typu sportovního oblečení
„Zpočátku to fungovalo dobře, ale produkovali jsme jen pár kusů. Bylo to cílené: nešlo nám o rozjetí velké firmy. Spíš jsme to brali jako školu, abychom se zajeli ve výrobě a zjistili, co a jak,“ vysvětluje začátky společného byznysu Matějka.
Už tehdy totiž měl jasnou představu, co bude hlavním bodem jejich zájmu – a s tradičním pojetím oblečení to nemělo nic společného.
Grafen nemusí být jen pro technologie
„Pamatuji si, že na mě vyskočilo video s názvem ‚Proč grafen ještě nezměnil svět?‘“ popisuje šestadvacetiletý Matějka svůj vůbec první kontakt (byť virtuální) s materiálem zvaným grafen.
„Začal jsem se o něj více zajímat. Zjišťoval jsem, o jakou formu materiálu se jedná, přečetl jsem mnoho článků a informací, až mě to pohltilo. A to byl ten moment, kdy jsem si řekl, že je to ono,“ vzpomíná na důležitý moment.
Foto: Mowement
Grafenové nitě
Ihned mu v hlavě začalo šrotovat, že grafen může být díky svým vlastnostem vhodný i pro produkci oblečení. „Dají se s ním dělat zajímavá kouzla,“ zmiňuje a naráží na klíčové aspekty jako pevnost, pružnost, lehkost, prodyšnost a tepelná vodivost. Všechny tyto parametry totiž mohou skvěle definovat nový druh funkčního oblečení jak pro sportovce, tak kohokoliv jiného.
V první řadě jde o pevnost. Vzhledem k tomu, že grafenová vlákna jsou až 200krát pevnější než železo, lze vytvořit oblečení, které bude neustále držet tvar a jen tak se neodře. Tomu přispívá i lehkost, prodyšnost díky speciální, voděodolné nanomembráně, pozoruhodná pružnost a velice dobrá tepelná vodivost.
„Grafen dokáže vést teplo daleko lépe než kterýkoliv materiál na světě. Má úžasnou tepelnou vodivost, především při vyšší fyzické zátěži, kdy tělo vydává větší množství tepelné energie. Grafen dokáže zpracovat tuto energii a rozvést ji po těle do míst, které to vyžadují nejvíce. Díky tomu dokáže vyrovnávat teplotu pokožky,“ komentuje Matějka jednu z klíčových vlastností.
Foto: Mowement
GTee, české triko vytvořené výhradně z grafenu
Jakmile si tyto benefity uvědomil, začal přemýšlet, jak je z teorie přetavit v reálný, fyzický produkt. Hledal ideální druh oblečení, kde by se dal grafen nejlépe aplikovat, až přišel na jeden z těch nejzákladnějších – tričko. Takové, které by nebylo ani z procenta závislé na běžných textiliích. Takové, jež by nezatěžovalo planetu a zároveň poskytovalo komfort všem, kteří jej budou nosit. Vzniklo české grafenové sportovní triko GTee.
První zastávka: Třebíč
Vytvořit triko z něčeho tak netradičního, jako je grafen, obnáší speciální přípravu. Protože jde o nerostnou surovinu, musí se spoléhat na samotnou těžbu a následně na produkci malých grafenových plátků, o které se starají specializované laboratoře v zahraničí.
„Do tohoto my nevidíme. Je na to speciální firma, která na tento výrobní proces ve Spojených státech obdržela desítky patentů,“ objasňuje Matějka.
Foto: Mowement
Testování pružnosti
Z malých grafenových kusů se posléze vytvoří samotné vlákno, které se uplete a zfinalizuje do podoby, s níž se pracuje. To už je práce nejen pro Matějku a jeho kolegy, mezi nimiž je jak zmíněný jednadvacetiletý Immanuel Adenubi, jakožto specialista na marketing, tak designér Jiří Vojtěch, ale především pro malou továrnu v Třebíči, jejíž zaměstnanci vlákna vezmou a ušijí z nich výsledná grafenová trička. Sám Matějka dodává, že celý proces je velice specifický a zpravidla i utajovaný.
Jakmile mají v ruce hotový produkt, zasílají ho do tiskárny, kde se pomocí ekologického tisku obranduje logem, z recyklovaného papíru se vytvoří visačky a zabalí do 100% rozložitelného obalu. „Snažíme se, aby bylo tričko maximálně ekologické. Nechceme ponechávat náhodě ani tyto drobnosti, protože věříme v komplexní zážitek,“ komentuje.
A nyní přimícháme i plasty
GTee vyniká ještě jednou věcí. Ve fázi, kdy se z grafenových plátků tvoří vlákna, se do celého výrobního procesu přidávají i plasty, respektive rozpuštěné recyklované plastové lahve, proti kterým se v posledních letech velice usilovně brojí. Díky propojení plastů s grafenem tak Mowement prakticky zabije dvě mouchy jednou ranou – uleví planetě a zároveň zajistí lepší pevnost a spolehlivější voděodolnost trička.
Foto: Mowement
Detailní práce
„Rozhodně jsme tímto krokem chtěli upozornit na závažnou situaci, která na Zemi pod vlivem plastového odpadu vzniká. Zjistili jsme ale i to, že nám spotřebované PET lahve mohou pomoci ke kvalitnějšímu produktu,“ říká Matějka a dodává, že na výrobu jednoho trika jsou použity zhruba tři plastové lahve.
Jako to u podobných projektů v dnešní době bývá, i Mowement jde se svým nevšedním trikem z grafenu na crowdfundingovou platformu. Jako první si vybral český HitHit, kde chce na rozjetí byznysu vybrat 300 tisíc korun. Momentálně se drží lehce za polovinou s tím, že na splnění minimální hranice jim zbývá 17 dní. Dosud veškerý provoz financovali spoluzakladatelé z vlastních kapes.
Pro podporovatele pak Mowement slibuje GTee se sníženou cenou 950 korun, a to v různých velikostech, barvách a pánském nebo dámském provedení. Sáhnout je možné i po větších balíčcích, které obsahují například dvě trika a dva páry grafenových ponožek, které by se v portfoliu startupu mohly v budoucnu také objevit.
„Pokud se kampaň podaří, čekají nás minimálně tři měsíce usilovné práce, abychom produkty doručili včas všem, kteří se nás rozhodli podpořit. Soustředit se zatím chceme na tuzemský trh, ale plánujeme zkusit štěstí i na Kickstarteru, pomocí kterého bychom chtěli oslovit především americký trh,“ zakončuje Matějka popisem ideálního vývoje.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.