Volkswagen vstupuje do nové éry. Ukázal nové logo i první masový elektromobil za tři čtvrtě milionu korun
Vstup do nové éry není v případě Volkswagenu žádným přehnaným tvrzením ani obrazným vyjádřením. Jeden z největších výrobců automobilů na světě skutečně otevírá novou kapitolu svých dějin a nesymbolizuje ho jen nové, jednodušší logo, ale především tzv. první masový elektromobil.
Německá automobilka si nemohla vybrat jinou půdu než tu domácí, aby ukázala jeden ze svých pravděpodobně nejdůležitějších automobilů za dlouhé roky. V rámci frankfurtského autosalonu tak Volkswagen představil očekávaný vůz ID.3, který je označován jako první dostupnější elektrické auto s vyšším dojezdem.
Dostupný elektromobil bude v roce 2020, kdy přijede k prvním zákazníkům, znamenat něco málo přes tři čtvrtě milionu korun, což sice na první pohled zní stále jako hodně, ale pro elektromobilový svět to bude i tak důležitý milník. S nejlevnějším ID.3 se totiž VW dostalo pod magickou hranici 30 tisíc eur.
Ještě než se ale k novému ID.3 dostaneme podrobněji, je třeba se podívat na horkou novinku německé automobilky z větší dálky. Rodina ID totiž představuje elektrickou budoucnost celého Volkswagenu. Firma již ukázala v minulosti některé koncepty a po tradičním hatchbacku ID.3 dorazí také SUV (Crozz), sedan (Vizzion), větší SUV (Roomzz) a oživit chce i ikonický mikrobus a buginu.
Novou éru pak budou symbolizovat nejen vozy, v nichž místo benzinu či nafty bude proudit elektřina, ale také nové logo. Právě elektromobil ID.3 bude prvním, který ho zhruba v polovině příštího roku navlékne jako první. Základ loga zůstává stejný, tedy písmena V a W pod sebou, ale jinak ho němečtí grafici maximálně zjednodušili a udělali z něj dvojrozměrnou podobu.
A vlastně i nový ID.3 je ve své podstatě velmi jednoduchý. Volkswagen s ním sice jednoznačně jde za moderními prvky a proti většině dosavadních vozů s logem VW bude pro mnohé působit atraktivněji, ale jinak v něm lze vidět starý dobrý Golf. Právě z ID.3 by mohl chtít Volkswagen udělat elektrického nástupce jednoho ze svých nejpopulárnějších spalovacích aut.
Podobnost ale pochopitelně končí, jakmile se podíváme do útrob nového elektromobilu. Postaven je totiž na nové modulární plně elektrické platformě (MEB), z níž budou vycházet nejen další vozy Volkswagen, ale využívat by se měla i v rámci celého koncernu, do něhož patří třeba Škoda Auto nebo Seat.
Důležité je také zmínit, že cenovka „pod 30 tisíc eur“ se bude týkat jen dojezdově nejslabšího modelu, který přijde s 45kWh baterií a dojezdem 330 kilometrů. Dražší varianty, jejichž cena zatím nebyla zveřejněna, nabídnou baterie o kapacitách 55 kWh a 77 kWh s dojezdem 420 kilometrů, respektive 550 kilometrů.
Modernizuje i interiér
Nabíjení základní verze bude možné až do 50 kW, přičemž za rychlejší dobíjení až do 100 kW si bude muset řidič připlatit. Pro prostřední model bude 100 kW standard a nejvyšší ID.3 získá dokonce až 125kW nabíjení. Při 100 kW se má baterie dobít na 290 kilometrů dojezdu za 30 minut.
Zmíněná nová modulární platforma do ID.3 nicméně nepřinese jen elektrický motor jako takový, ale také mnohem větší prostor pro řidiče i další pasažéry. Spalovací motor je totiž pryč, elektrický motor je umístěn na zadní nápravě a baterky jsou zabudovány v podlaze, takže může být i třeba proti Golfu prostornější, jak do šířky, tak do délky.
Inženýři si ve Volkswagenu dali velmi záležet také na interiéru, který prochází prakticky ve všech automobilkách zásadními změnami, a to díky nástupu nových technologií, velkých displejů i hlasových asistentů. Ve Wolfsburgu, kde VW sídlí, se nevydali tak futuristickou cestou jako někteří konkurenti, což se dalo čekat, ale přesto vypadá interiér ID.3 velmi moderně.
Už základní model nabídne velkou 10palcovou dotykovou obrazovku, která bude středobodem celého auta. I nadále si však ID.3 uchovává „budíky“ za volantem v podobě displeje ukazujícího například aktuální rychlost, jinak je většina tlačítek dotykových. Pouze okna a výstražná světla se mají ovládat fyzickými tlačítky. A když zvoláte „Hello ID“, aktivujete hlasového asistenta.
Přestože Volkswagen podobu svého potenciálně revolučního elektromobilu oficiálně odhalil teprve nyní a prodávat ho začne až v příštím roce, už v květnu na ID.3 otevřel předobjednávky. Zájemci o speciální edici 1st museli složit zálohu ve výši 1 000 eur (v Česku 25 tisíc korun) a ještě před frankfurtským autosalonem Volkswagen dokázal přilákat 30 tisíc rezervací. Víc jich ani nebylo možných.
Od podzimu si všichni zájemci budou moci u svých dealerů objednat svůj ID.3 v edici 1st na míru. Nejlevnější verze bude mít 58kWh baterii, zadní elektrický pohon o výkonu 150 kW, který zajistí maximální rychlost 160 kilometrů v hodině, a cenovku pod 40 tisíc eur (těsně nad 1 milionem korun). Volkswagen pak prvním třem desítkám tisíc řidičů nabídne tři základní konfigurace.
Základní přinese navigační systém, vyhřívání sedaček i volantu, loketní opěrky vpředu nebo 18palcová slitinová kola. Model ID.3 1st Plus bude mít navíc například zadní kamerový systém, adaptivní tempomat, bezklíčkový přístup a startování, designová sedadla či středovou konzoli s dvěma konektory USB-C. Nejvyšší ID.3 1st Max pak nabídne i head-up displej pro zobrazení informací na čelním skle, audio systém Beats či panoramatickou střechu a nechybí ani pokročilejší asistenti pro jízdu v pruhu a další.
Zatím není jasné, jak bude vypadat základní výbava dalších, již standardně prodávaných vozů ID.3, ale lze očekávat, že to bude podobné jako v případě edice 1st. S tou by však mělo být navíc spojeno také například bezplatné dobíjení vozu během prvního roku provozu v limitu 2 000 kWh na vybraných dobíjecích stanicích.
Další detaily odhalí až další měsíce, případně testování novinářů. Na první pohled při pohledu na chystaný interiér například zaujme absence tradiční řadicí páky ve středové konzoli. Volkswagen se ji totiž rozhodl po vzoru BMW i3 přesunout k volantu, ale nikoliv do „páčky“ přímo pod volantem, ale do speciální řadičky vedle displeje za volantem, který přepínáte mezi jízdními režimy.