Volkswagen vstupuje do nové éry. Ukázal nové logo i první masový elektromobil za tři čtvrtě milionu korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

volkswagen-id-3-3

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3 přichází i s novým logem VW

0Zobrazit komentáře

Vstup do nové éry není v případě Volkswagenu žádným přehnaným tvrzením ani obrazným vyjádřením. Jeden z největších výrobců automobilů na světě skutečně otevírá novou kapitolu svých dějin a nesymbolizuje ho jen nové, jednodušší logo, ale především tzv. první masový elektromobil.

Německá automobilka si nemohla vybrat jinou půdu než tu domácí, aby ukázala jeden ze svých pravděpodobně nejdůležitějších automobilů za dlouhé roky. V rámci frankfurtského autosalonu tak Volkswagen představil očekávaný vůz ID.3, který je označován jako první dostupnější elektrické auto s vyšším dojezdem.

Dostupný elektromobil bude v roce 2020, kdy přijede k prvním zákazníkům, znamenat něco málo přes tři čtvrtě milionu korun, což sice na první pohled zní stále jako hodně, ale pro elektromobilový svět to bude i tak důležitý milník. S nejlevnějším ID.3 se totiž VW dostalo pod magickou hranici 30 tisíc eur.

volkswagen-id-3-52

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3

Ještě než se ale k novému ID.3 dostaneme podrobněji, je třeba se podívat na horkou novinku německé automobilky z větší dálky. Rodina ID totiž představuje elektrickou budoucnost celého Volkswagenu. Firma již ukázala v minulosti některé koncepty a po tradičním hatchbacku ID.3 dorazí také SUV (Crozz), sedan (Vizzion), větší SUV (Roomzz) a oživit chce i ikonický mikrobus a buginu.

Novou éru pak budou symbolizovat nejen vozy, v nichž místo benzinu či nafty bude proudit elektřina, ale také nové logo. Právě elektromobil ID.3 bude prvním, který ho zhruba v polovině příštího roku navlékne jako první. Základ loga zůstává stejný, tedy písmena V a W pod sebou, ale jinak ho němečtí grafici maximálně zjednodušili a udělali z něj dvojrozměrnou podobu.

nike_innovation_building_1__original

Přečtěte si takéOdměna za loajalitu. Nike na počest superhvězdy NBA LeBrona Jamese postaví budovu s jeho jménemOdměna za loajalitu. Nike na počest superhvězdy NBA LeBrona Jamese postaví budovu s jeho jménem

A vlastně i nový ID.3 je ve své podstatě velmi jednoduchý. Volkswagen s ním sice jednoznačně jde za moderními prvky a proti většině dosavadních vozů s logem VW bude pro mnohé působit atraktivněji, ale jinak v něm lze vidět starý dobrý Golf. Právě z ID.3 by mohl chtít Volkswagen udělat elektrického nástupce jednoho ze svých nejpopulárnějších spalovacích aut.

volkswagen-id-3-1

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3 má být mnohem prostornější

volkswagen-id-3-2

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3

Podobnost ale pochopitelně končí, jakmile se podíváme do útrob nového elektromobilu. Postaven je totiž na nové modulární plně elektrické platformě (MEB), z níž budou vycházet nejen další vozy Volkswagen, ale využívat by se měla i v rámci celého koncernu, do něhož patří třeba Škoda Auto nebo Seat.

Důležité je také zmínit, že cenovka „pod 30 tisíc eur“ se bude týkat jen dojezdově nejslabšího modelu, který přijde s 45kWh baterií a dojezdem 330 kilometrů. Dražší varianty, jejichž cena zatím nebyla zveřejněna, nabídnou baterie o kapacitách 55 kWh a 77 kWh s dojezdem 420 kilometrů, respektive 550 kilometrů.

Modernizuje i interiér

Nabíjení základní verze bude možné až do 50 kW, přičemž za rychlejší dobíjení až do 100 kW si bude muset řidič připlatit. Pro prostřední model bude 100 kW standard a nejvyšší ID.3 získá dokonce až 125kW nabíjení. Při 100 kW se má baterie dobít na 290 kilometrů dojezdu za 30 minut.

volkswagen-id-3-7

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3 u nabíjecí stanice

Zmíněná nová modulární platforma do ID.3 nicméně nepřinese jen elektrický motor jako takový, ale také mnohem větší prostor pro řidiče i další pasažéry. Spalovací motor je totiž pryč, elektrický motor je umístěn na zadní nápravě a baterky jsou zabudovány v podlaze, takže může být i třeba proti Golfu prostornější, jak do šířky, tak do délky.

Inženýři si ve Volkswagenu dali velmi záležet také na interiéru, který prochází prakticky ve všech automobilkách zásadními změnami, a to díky nástupu nových technologií, velkých displejů i hlasových asistentů. Ve Wolfsburgu, kde VW sídlí, se nevydali tak futuristickou cestou jako někteří konkurenti, což se dalo čekat, ale přesto vypadá interiér ID.3 velmi moderně.

4169420_taycan_turbo_s_2019_porsche_ag-min

Přečtěte si takéPorsche odhalilo svůj první elektrický sporťák. Cenovka očekávaného Taycanu překročí 4 miliony korunPorsche odhalilo svůj první elektrický sporťák. Cenovka očekávaného Taycanu překročí 4 miliony korun

Už základní model nabídne velkou 10palcovou dotykovou obrazovku, která bude středobodem celého auta. I nadále si však ID.3 uchovává „budíky“ za volantem v podobě displeje ukazujícího například aktuální rychlost, jinak je většina tlačítek dotykových. Pouze okna a výstražná světla se mají ovládat fyzickými tlačítky. A když zvoláte „Hello ID“, aktivujete hlasového asistenta.

volkswagen-id-3-interier-2

Foto: Volkswagen

Interiéru elektrického Volkswagenu ID.3 dominuje 10palcový displej

Přestože Volkswagen podobu svého potenciálně revolučního elektromobilu oficiálně odhalil teprve nyní a prodávat ho začne až v příštím roce, už v květnu na ID.3 otevřel předobjednávky. Zájemci o speciální edici 1st museli složit zálohu ve výši 1 000 eur (v Česku 25 tisíc korun) a ještě před frankfurtským autosalonem Volkswagen dokázal přilákat 30 tisíc rezervací. Víc jich ani nebylo možných.

Od podzimu si všichni zájemci budou moci u svých dealerů objednat svůj ID.3 v edici 1st na míru. Nejlevnější verze bude mít 58kWh baterii, zadní elektrický pohon o výkonu 150 kW, který zajistí maximální rychlost 160 kilometrů v hodině, a cenovku pod 40 tisíc eur (těsně nad 1 milionem korun). Volkswagen pak prvním třem desítkám tisíc řidičů nabídne tři základní konfigurace.

Základní přinese navigační systém, vyhřívání sedaček i volantu, loketní opěrky vpředu nebo 18palcová slitinová kola. Model ID.3 1st Plus bude mít navíc například zadní kamerový systém, adaptivní tempomat, bezklíčkový přístup a startování, designová sedadla či středovou konzoli s dvěma konektory USB-C. Nejvyšší ID.3 1st Max pak nabídne i head-up displej pro zobrazení informací na čelním skle, audio systém Beats či panoramatickou střechu a nechybí ani pokročilejší asistenti pro jízdu v pruhu a další.

volkswagen-id-3-4

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3

Zatím není jasné, jak bude vypadat základní výbava dalších, již standardně prodávaných vozů ID.3, ale lze očekávat, že to bude podobné jako v případě edice 1st. S tou by však mělo být navíc spojeno také například bezplatné dobíjení vozu během prvního roku provozu v limitu 2 000 kWh na vybraných dobíjecích stanicích.

Další detaily odhalí až další měsíce, případně testování novinářů. Na první pohled při pohledu na chystaný interiér například zaujme absence tradiční řadicí páky ve středové konzoli. Volkswagen se ji totiž rozhodl po vzoru BMW i3 přesunout k volantu, ale nikoliv do „páčky“ přímo pod volantem, ale do speciální řadičky vedle displeje za volantem, který přepínáte mezi jízdními režimy.

volkswagen-id-3-interier-4

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3 přichází s inovativní řadičkou „za“ volantem vedle displeje

volkswagen-id-3-interier-1

Foto: Volkswagen

Světlý interiér elektrického Volkswagenu ID.3

volkswagen-id-3-interier-5

Foto: Volkswagen

Interiér elektrického Volkswagenu ID.3

volkswagen-id-3-6

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Jako fénix z popela. Zkrachovalá aerolinka WOW Air začne příští měsíc znovu létat z Evropy do USA

wow-air

Foto: WOW Air

Letadlo WOW Air

0Zobrazit komentáře

Přes sedm let a miliony pasažérů ročně, taková byla bilance islandské aerolinky WOW Air ještě předtím, než zkrachovala. V problémech se letecká společnost s ikonickou fialovo-růžovou barvou a velkým nápisem WOW utápěla poměrně dlouho kvůli dluhům, minulý rok se začala zbavovat letadel a vyhlížela miliardovou investici, která ji měla pomoci k záchraně.

Na tu ale nakonec nedošlo a WOW Air, kterou vedl z pozice CEO Skúli Mogensen, musela vyhlásit bankrot. Ovlivnilo to tisíce pasažérů po celém světě, protože ke krachu došlo víceméně ze dne na den, a tak se to zákazníci dozvěděli často ještě na cestách a marně se dožadovali jakékoliv kompenzace.

Nízkonákladová aerolinka jednoduše nedokázala najít model, ve kterém by vydělávala rozumné peníze. A rozhodně nebyla sama, v Evropě šlo už o dvanáctý krach podobně smýšlejících leteckých společností. Není ale všem dnům konec. Jako blesk z čistého nebe nyní přišla zpráva o tom, že pokročila vyjednávání s firmou US Aerospace Associates, která chce značku WOW Air odkoupit a znovu vzkřísit.

wowairceo

Foto: WOW Air

Bývalý šéf zkrachovalé aerolinky WOW Air Skúli Mogensen

Za novým nápadníkem stojí šéfka a zakladatelka Michele Ballarinová, mimo jiné spojená s prodejem zbraní společnosti Select Armor, jejíž plány jsou známy od letošního léta. A i když transakce není ještě plně uzavřena, už byla uspořádána tisková konference, kde se objevily první nové informace.

Do vzkříšení značky WOW Air pošle společnost Ballarinové kolem 85 milionů dolarů, tedy téměř 2 miliardy korun, a rozhodně nemá malé ambice. Létat chce začít už příští měsíc z islandského Keflavíku do Washingtonu ve Spojených státech. Na lince bude mít aerolinka nasazena prozatím pouze dvě letadla s tím, že do příštího léta by se měla rozšířit o další dvě a výhledově operovat s 10 až 12 letadly. Všechny ale musí firma znovu koupit, protože se jich byla nucena v rámci bankrotu zbavit.

pavel-voparil-bonami

Přečtěte si takéMiliardové Bonami otevře první výdejnu pro bytové doplňky. Chce ukázat svou velikost a zlepšit servis pro zákazníkyMiliardové Bonami otevře první výdejnu pro bytové doplňky. Chce ukázat svou velikost a zlepšit servis pro zákazníky

US Aerospace Associates tak od WOW Air nezískají žádná aktiva, jde pouze o odkup značky a její bývalé pozice na trhu. Sama Ballarinové na tiskové konferenci potvrdila, že ve značku věří a podle ní v ni věří i bývalí zákazníci, kteří by se mohli k WOW Air vrátit. Prozatím ani není jasné, jaká přesně letadla bude chtít společnost využívat nebo jaké budou ceny. Zda se WOW Air přiblíží znovu zavedeným nízkonákladovkám, nebo se z něj stane spíše tradiční letecká společnost, není jisté.

Ostatně ani dosavadní vyjádření Michele Ballarinové nedávají jasnější vhled do budoucnosti islandských aerolinek, protože energická dáma prý sice chce pokračovat v nízkých nákladech pro pasažéry, ale zároveň spolupracuje už druhým rokem s tříhvězdičkovým michelinským kuchařem na tvorbě menu v letadle a navýšení kvality používaných surovin. Stejně tak by mohl nově WOW Air nabízet letištní salónky, což je pro nízkonákladovou společnost poměrně nezvyklý model.

micheleballarin

Foto: VISIR

Šéfka US Aerospace Associates Michele Ballarin na tiskové konferenci

O to víc, když slibuje, že by byly salónky pro všechny pasažéry z letadla, ne jen ty, kteří letí na lepších místech nebo kteří si připlatí. Tradičně se totiž do salónků dostanou pouze pasažéři business a first class, případně ti s vyšším statusem u aerolinky nebo vlastníci určitých kreditních karet. Zbytek se do nich nedostane vůbec, nebo pouze za poměrně vysoký poplatek.

Otázkou tak je, kdo tedy WOW Air provoz nových potenciálních salónků a lepší kvalitu potravin zaplatí a jak moc je to dlouhodobě udržitelné? V přehršli dnešních leteckých společností, kdy i ty největší se často potýkají s finančními a provozními problémy, to bude mít WOW Air těžké, ale ne nemožné. Jen je potřeba si dávat pozor na to, co aerolinka slibuje na začátku, aby nezačala okamžitě upouštět od svých slibů.