Autentická masová chuť ze sóji, řepy i kokosového oleje. Do Česka vstupuje rostlinný burger od Nestlé vyráběný v Krupce u Teplic

Filip HouskaFilip Houska

incredible-burger-nestle-3

Foto: Nestlé

Rostlinný Incredible Burger od Nestlé

0Zobrazit komentáře

Rostlinný hamburger. Pravděpodobně neexistuje jiné gastronomické spojení, který by vyvolávalo větší humbuk než variace oblíbené masové pochoutky bez jakéhokoliv živočišného proteinu. Je až možná k neuvěření, jak moc tento trend začíná prosakovat nejen na pulty supermarketů, ale také do nabídky předních řetězců s rychlým občerstvením.

Smýšlení výrobců „falešného masa“ je přitom velmi jednoduché: chránit přírodu, nepodporovat zabíjení zvířat, uspokojit vegetariánskou komunitu a zajistit si pořádné mediální ohlasy. Mluvit o tom může především americká značka Beyond Meat se svou věrnou napodobeninou, která navíc prosazuje myšlenku, že maso nemusí nutně pocházet z dobytka.

Proto sází výhradně na hrášek, luštěniny a další rostlinné příměsi, díky nimž se snaží zajistit autentickou chuť v porovnání s masem skutečným. O něco podobného se snaží třeba i startup Impossible Foods, který své umělé maso dokonce dováží i pro Burger King za účelem sestavení alternativního Whooperu.

impossible-burger

Foto: Impossible Foods

Impossible Burger

Celého tažení se účastní i mnohonásobně větší firmy jako třeba švýcarské Nestlé, které do živočišných výrobků pro vegany usilovně šlape. Nedávno představilo kompletně veganský cheeseburger a už letos v dubnu vyrukovalo s prvním 100% rostlinným burgerem, jehož prodej zahájilo v Evropě pod značkou Garden Gourmet.

Podobně jako u konkurenčních náhražek masa je i zástupce od Nestlé, nazývaný jako Incredible Burger, vyráběn především ze sóji a pšenice. Poměrně netradičně se však do něj používá i červená řepa, paprika a mrkev, a to z důvodu růžového obarvení pro vzhledovou autenticitu s opravdovým masem. Součástí je i kokosový olej, který mu má dodávat onu šťavnatost.

incredible-burger-nestle-1

Foto: Nestlé

Nestlé slibuje maximálně autentickou chuť

„Tyto nové burgery nedělají kompromis v chuti, textuře a vaření. Podtrhují zvýšený důraz Nestlé na chutné a autentické rostlinné pokrmy. Věříme, že tento trend tady bude napořád, protože zákazníci neustále hledají nové způsoby, jak si užívat a balancovat jejich proteinový příjem a současně snižovat negativní dopady na životní prostředí,“ řekl během uvedení burgerové novinky Wayne England, šéf byznysu s jídlem v Nestlé.

Výroba je na Česku

Jakmile byl Incredible Burger poprvé uveden, neodstartoval v celé Evropě, ale pouze na vybraných trzích. Mezi ně patřilo Rakousko, Belgie, Dánsko, Finsko, Německo, Nizozemsko, Norsko a Švédsko. Nestlé však pochopitelně nechtělo svou novinku nabízet pouze jim, ale ideálně co největšímu počtu států (včetně USA, kde vystupuje pod názvem Awesome Burger).

garden-gourmet

Foto: Nestlé

Balení Incredible Burgeru

Do výběru se následně zařadilo i Česko, které funguje jako primární výrobce tohoto burgeru pro evropského trhy. Slouží k tomu továrna Tivall nacházející se v Krupce u Teplic, kde se vyrábí všechny alternativní produkty značky Garden Gourmet a je jediná v Evropě pro produkci tohoto druhu potravin. Dost možná tak Česko bude mít zásadní roli na globální scéně s náhražkami mas.

„Incredible Burger je dalším krokem na cestě k chutným rostlinným alternativám, které jsou téměř k nerozeznání od masa. Navíc se vyrábí v České republice a je složen z udržitelně pěstované sóji a pšenice. Věříme, že trend rostlinných alternativ k masovým pokrmům bude pokračovat a jsme rádi, že můžeme nabídnout tento unikátní výrobek, který byl pro své složení i chuť zařazen do nabídky fastfoodového řetězce McDonald’s v Německu,“ dodává Zbyněk Haindl, marketingový manažer pro kulinářské výrobky v Nestlé Česko.

incredible-burger-nestle-2

Foto: Nestlé

Na první pohled téměř nerozeznatelný rozdíl

Byť se Incredible Burger vyráběl na tuzemském trhu delší dobu, až 1. října se v Česku teprve začal prodávat, a to za doporučenou maloobchodní cenou 109,90 Kč (226 gramů, dvě porce). K dispozici je mimo jiné na online supermarketech Rohlik.cz a Košík.cz, kde je v nabídce také Beyond Burger od Beyond Meat. Na Košíku a v Tescu lze najít i další produkty od Garden Gourmet jako řízky nebo kuličky.

Proměna gastronomie

Zcela nepochybně bude zajímavé sledovat, jak se tento trend bude vyvíjet dále a především jak na něj budou reagovat běžní zákazníci. Někteří jsou pochopitelně nakloněni změnám a rádi vyzkouší alternativní pokrmy, někteří ale naopak tyto kroky jasně odsuzují a dávají najevo, že by se neměli překrucovat názvy tradičních „masových“ a „rostlinných“ jídel.

Tak či tak, na umělé masové pokrmy slyší i obrovské řetězce jako KFC, McDonald’s a zmíněný Burger King, který na mase prakticky zakládají svůj byznys. Pokud se v těchto podnicích nadmíru dobře uchytí, dost možná za několik desítek let nebudeme vědět, co to skutečné maso je, respektive bylo

kfc-beyond-meat

Foto: KFC

Ikonický kyblík od KFC plný kuřete, které netrpělo

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Ze Středozemního moře na pulty prodejen. Coca-Cola vyvíjí lahve z mořského plastového odpadu

Filip HouskaFilip Houska

coca-cola-plastic

Foto: Coca-Cola/CzechCrunch

Nová lahev Coca-Coly, která je zčásti tvořena plasty ze Středozemního moře

0Zobrazit komentáře

Není ničím překvapivým, že je Coca-Cola největším producentem nealkoholických nápojů na světě. Každým dnem se má globálně spotřebovat až 1,9 miliardy jejích produktů, mezi které patří nejen ikonické „koly“, ale také Sprite, Fanta, Nestea, Cappy nebo Powerade. Nelze zapomínat ani na kavárenský řetězec Costa Coffee, který nápojový gigant loni v srpnu za více než 5 miliard dolarů koupil.

Coca-Cola je tedy obrovským kolosem s tak vysokým tempem, ze kterého se jen stěží ubírá. O to víc, když neustále přihazuje nové příchutě svých limonád, díky nimž se firmě za druhé čtvrtletí letošního roku zvýšil čistý zisk o 13 procent na 2,6 miliardy dolarů. Vše ovšem není tak růžové, jak se může na první pohled zdát.

Vzhledem k tomu, že je Coca-Cola největším producentem sladkých nápojů na světě, je zároveň i největším znečišťovatelem životního prostředí, co se týče spotřebovaných plastových lahví. Podle průzkumů, které se objevily v loňském roce, má Coca-Cola každou minutu vyrobit přes 200 tisíc PET lahví. To jsou desítky miliard plastových kusů ročně, které z velké části končí v oceánech.

James Quincey

Foto: Coca-Cola

James Quincey, předseda a CEO The Coca-Coly Company

Společnost pod vedením Jamese Quinceyho se nicméně k této nelichotivé situaci už několikrát vyjádřila a ujistila veřejnost, že se chce podílet na odstraňování oceánského plastového odpadu, kterému se v posledních letech nejvíce věnuje nizozemský projekt The Ocean Cleanup. A nyní přichází ze strany Coca-Coly první takový krok.

Z moře přímo na pulty

V rámci nových spoluprací s řadou ekologických organizací vyrukovala Coca-Cola s prvními prototypy lahví, na jejichž výrobu byly použity plastové úlomky vytažené z hladiny Středozemního moře. Konkrétně má jít o 25procentní podíl obnoveného plastu, přičemž zbytek stále tvoří „nové“ materiály. I tak jde ale o zajímavý pokrok, který by výhledově mohl situaci výrazně změnit.

„Pokročilé recyklační technologie jsou velmi vzrušující, a to nejen pro nás, ale i pro průmysl a společnost obecně. Urychlují prospekt regulační ekonomiky plastů, který zkoumáme,“ říká Bruno van Gompel, ředitel dodavatelských řetězců Coca-Coly pro západní Evropu, a dodává, že se jednou staneme svědky neustálého používání prakticky těch samých plastů v podobě, jako by byly zcela nové.

coca-cola-1

Foto: Coca-Cola

Lahev z mořského plastového odpadu

Co se týče samotného procesu výroby, Coca-Cola spolu se svými partnery má využít zmíněnou „pokročilou recyklační technologii“, která rozloží jednotlivé komponenty vyhozeného plastu, zbaví je nečistot a přepracuje je prakticky do nové podoby. Následně se na hotové lahve nalepí etiketa se symbolikou moře, která tento ekologický přístup značí.

Coca-Cola aktuálně operuje s 300 takovými plastovými lahvemi, které se nicméně zatím nedostanou do prodeje. To si nápojářský obr chystá až na příští rok, kdy by měl rozšířit své portfolio o nápoje, které by se udržovaly právě v těchto ekologických formátech.

Okolo roku 2025 by pak všechny nové nabízené lahve od Coca-Coly a přidružených značek měly být ze 100% recyklovaných materiálů, přičemž 50 procent z veškeré nabídky by mělo pocházet z již použitých spotřebovaných plastů.

Na podobné vlně jede i Adidas

Firmou, která je v této problematice nejdále, je pravděpodobně Adidas, gigant na poli sportovní obuvi, oblečení a doplňků. Ten již několikátým rokem spolupracuje s neziskovou organizací Parley for the Oceans, s níž produkuje tenisky z oceánského odpadu. Jen za letošní rok jich má vyprodukovat dalších 10 milionů.

Díky úspěchu, který s nimi zaznamenal, pak tyto snahy rozšířil i do klasického oblečení, především do oficiálních fotbalových dresů pro velkokluby, které jsou taktéž tvořeny z odpadu nasbíraného v mořích. Výhledově se chce také soustředit na 100% recyklovatelné sportovní boty, jež by se ve své poslední fázi nošení nechali „sešrotovat“ do speciálních pelet, z nichž by se vytvořil nový pár.

futurecraft.loop-adidas-2

Foto: Adidas

Ekologické tenisky edice Futurecraft.Loop