Tuzemská jednička na poli antivirů Avast neustále stabilně roste. Poslední čtvrtletí zakončila firma, kterou nově vede Ondřej Vlček, s tržbami ve výši 218,3 milionu dolarů, respektive 5 miliard korun, se ziskem EBITDA (před započtením úroků, daní a odpisů) na hranici 122 milionů dolarů, v přepočtu tedy 2,8 miliardy korun.
Oproti stejnému období v minulém roce tak zisk za třetí kvartál Avastu vyrostl o 8,7 procenta, jak vyplývá z výsledků hospodaření, které Avast zveřejnil během dnešního dne. Velkou měrou k tomu přispěl další nárůst uživatelů, kterých je už přes 435 milionů.
„Avast pokračoval i ve třetím čtvrtletí v předsevzaném růstu, který jsme si dali v polovině roku. Pokračujeme v úspěšné strategii, která se opírá o distribuční model naší platformy a více než 435 milionů uživatelů v rámci globální instalované báze,“ říká k výsledkům šéf Avastu Ondřej Vlček.
Samotný Avast, který se oceňuje na více než 85 miliard korun, dokázal utržit za celý letošní rok po odečtění prodaných aktiv a výkyvů kurzů 640,1 milionu dolarů, tedy 14,76 miliardy korun, a nadále roste. Výsledky za poslední kvartál, tedy období do 31. prosince, by měl oznámit v březnu příštího roku. Očekává ale další jednociferný růst a zachování stabilního zisku.
I díky tomu je Avast co do objemu tržeb druhou největší antivirovou společností na světě, hned za americkým Symantecem. V Česku má firma, kterou v roce 1988 založila dvojice Eduard Kučera a Pavel Baudiš, na 1 200 zaměstnanců, kde podstatnou část tvoří vývoj a výzkum.
Na zprávy o růstu tržeb i zisku pozitivně zareagoval také akciový trh, a to zhruba šestiprocentním nárůstem. Aktuální hodnota akcií Avastu se tak drží na hranici 394 britských pencí na akcii (117 korun), což je na úrovni sprnových čísel, kdy byl Avast na vrcholu. Čísla posílila před několika dny také v reakci na změny u britského konkurenta Avastu v podobě společnosti Sophos.
Tu se rozhodl odkoupit investiční fond Thoma Bravo a akcie Avastu tak posílily o necelá čtyři procenta. Je tak šance, že se při pozitivním vývoji trhu i společnosti dokáže Avast přehoupnout již brzy do historicky nejlepších čísel. Miliardová firma se obchoduje na londýnské burze, kam vstoupila v květnu minulého roku.
Už zhruba čtvrt století Banksy vládne streetartovému podzemí, které se táhne od anglického Bristolu přes Londýn až po největší světové metropole. Díky svým kontroverzním počinů založených na pichlavé reflexi aktuálního společenského, kulturního i politického dění se z tohoto britského umělce, jehož skutečná tvář nebyla dosud nikdy prozrazena, stala naprostá ikona současného umění.
Na své neotřesitelné integritě pracuje neustále. Byť už světu dokázal, co v něm dříme, správný umělec vždy pokračuje se svou vizí, což se v případě Banksyho projevuje tvrdými narážkami na dnešní společnost. Není tomu tak dávno, co se například vydražila jeho olejomalba hádajících se šimpanzů v britském Parlamentu za v přepočtu 287 milionů korun. Ano, šlo o aktuální narážku na brexit.
Foto: Banksy
Devolved Parliament
Předtím se třeba postaral o poprask přímo v aukční síni Sotheby’s, kde nechal skartovat kultovní kresbu mladé dívky s červeným balónkem ihned poté, co si ji neznámý člověk za zhruba 30 milionů korun koupil.
Banksy totiž do rámu obrazu ukryl skartovací zařízení jako pojistku, kdyby se náhodou dílo chtělo někdy vydražit. Přirozeně se z tohoto poničeného skvostu stal objekt masivního zájmu s ještě vyšší hodnotou.
I když se tyto dvě záležitosti staly mediálně nejsledovanějšími, Banksy má podobně kuriózních kousků na svém kontě mnohem více. Vždy mu stačilo jen najít skvělou lokalitu (ideálně vysoce frekventovanou a střeženou), vybrat minimálně jednu ze svých samolepek nebo mustrů pro graffiti a naprosto v anonymitě bez vzbuzování jakýchkoliv reakcí běžné veřejnosti své dílo dokonat.
Foto: Markus Ortner / Wikimedia Commons
Banksyho graffiti na přísně střežené Izraelské bezpečnostní bariéře z roku 2005
Legenda, se kterou se lidé ztotožňují
Banksy si za ty roky, co se pohybuje na scéně, vypěstoval širokou fanouškovskou základnu, která k němu vzhlíží jako k neortodoxnímu umělci s názorem. O to víc, když vůbec netuší, o koho se jedná – tím se zvyšuje jakási atraktivita postavy a lidé si sami mohou v hlavách skládat možnou podobu tohoto streetartového génia.
Dosud však Banksy ke svým příznivcům promlouval jen skrze umění, které bylo k vidění pouze na fotkách z médií nebo jeho Instagramu. Při troše štěstí pak lidé mohli jeho díla vidět i na vlastní oči v místech, kde se běžně pohybují. Neměli ale možnost si od něj cokoliv koupit, pokud se nepočítají aukce, na které stejně běžný člověk nemůže dosáhnout.
Foto: Gross Domestic Product
The Flower Thrower, jedno z nejkultovnějších Banksyho děl
Chyběla mu vlastní značka, pod kterou by tematické zboží pro své fanoušky prodával. Samozřejmě není nikde striktně napsáno, že umělec musí mít vlastní „merchandising“, ale vzhledem k tomu, jak se tyto věcí rozmáhají v různých uměleckých a kreativních oborech, dalo by se očekávat, že někdo s tak velkým dosahem s vlastním brandem přijde.
Banksymu to trvalo dlouho, pro někoho až možná příliš dlouho, ale nyní tento krok oficiálně přichází – jeden z nejkontroverznějších umělců světa rozjíždí vlastní obchod pod názvem Gross Domestic Product (v češtině Hrubý domácí produkt), na jehož poličky umisťuje nejrůznější artefakty z jeho působení.
Limitky především
Tým okolo Banksyho se zaměřil na dva formáty – takzvaný pop-up store a e-shop. Kamenná pobočka byla oficiálně otevřena začátkem měsíce a nachází se ve městě Croydon v jižním Londýně. Jak už z podstaty vychází, nepůjde o klasický obchod, nýbrž o místo, kde se veřejnost může za sklem podívat na originální produkty, které se budou prodávat výhradně na e-shopu.
K vidění je například raritní vesta s anglickou vlajkou, kterou Banksy navrhl pro legendu britské grimové scény Stormzyho, kožešinový koberec s podobou tygra Tonyho (maskot snídaňových lupínků Kellogg’s) nebo unikátní „disko koule“ po vzoru policejní helmy.
To hlavní se pak odehrává v e-shopu se stejným názvem, který byl spuštěn před pár dny. Na velice minimalistickém webu jsou k nalezení zmíněné předměty včetně trička Girl with Red Balloon (i jeho skartovaná verze), netradičního obrazu se symbolem takzvaného Throwera, nástěnné hodiny s krysou, hrneček nebo použitého spreje za 10 liber (zhruba 290 korun).
Řada z těchto předmětů je velice limitovaná a poměrně drahá. Některé produkty se šplhají až k 750 librám (22 tisíc korun), některé se teprve začnou prodávat.
Foto: Gross Domestic Product
Jednoduchá homepage Banksyho e-shopu
Jde každopádně o velice zvláštní zkušenost z nakupování, čemuž Banksyho tým logicky sám přispívá. Jednotlivé podmínky jsou totiž s ohledem na dnešní e-commerce dobu dost bizarní.
Ne, své jméno nikomu nepřenechá
Mnohé může napadnout, proč se Banksy takový obchod vůbec rozhodl spustit. Když odolával dlouhé roky, proč zrovna teď? Důvodem totiž nebyla Banksyho snaha prorazit online a vydělávat peníze na svých podporovatelích, ale nutnost ochránit své jméno.
Ve Velké Británii (potažmo v EU) je možné produkovat zboží se značkou původního tvůrce, pokud daná osoba své jméno pro výrobu merchandisingu nevyužívá. Minimálně takto to zjednodušeně popisuje právník Mark Stephens, který má s Banksym spolupracovat.
A tak byla jediná možnost – pokud Banksy nechtěl, aby nějaká firma zneužívala jeho jméno pro své produkty (což se mělo dít u nejmenovaného výrobce pohlednic), musel začít vyrábět a prodávat vlastní produkty, aby byl ochráněn. A proto vznikl Gross Domestic Product.
Foto: Gross Domestic Product
Tričko po vzoru skartovaného obrazu Girl with Red Balloon
„Poslední týdny jsem vytvářel věci jen z důvodu, abych naplnil ochranné známky v rámci evropského práva,“řekl Banksy pro magazín Dezeen začátkem října.
Tím ale speciální nastavení jeho obchodu nekončí. Naopak teprve začíná. V případě, že byste si chtěli z e-shopu cokoliv koupit, musíte počítat s tím, že se vše dělá ručně, bez žádných externích partnerů a přímo v prostorách, kde Banksy se svým týmem operuje. To znamená, že váš vysněný produkt nemusí dorazit v rámci dní, ale klidně za několik týdnů, potažmo měsíců.
Proces, který jen tak nepochopíte
Dále vás možná překvapí i samotný proces objednávky. Gross Domestic Product jasně zdůrazňuje, že pořadí objednávek je vybíráno „náhodně“ na základě toho, kdy vám bude schválena odpověď na otázku Proč na umění záleží?.
Ano, to je další věc: každou objednávku musíte odůvodnit ve speciálním formuláři, kde se budete snažit vymyslet co nejoriginálnější vysvětlení, proč záleží na umění. Hodnotit to bude britský komik Adam Bloom.
Není nikde psáno, jak tato odpověď musí být strukturována, co musí obsahovat a proč se vůbec musí vyplňovat, ale nebyl by to Banksy, kdyby to zkrátka nedělal jinak. Jediné pravidlo je, že nesmí mít více než 50 slov. Jakmile tímto záhadným procesem „moderní e-shopové zkušenosti“ projdete, potřebujete počkat na e-mail, který vás o úspěšném absolvování informuje. Ten by měl dorazit za dva týdny od podání žádosti.
E-mail by měl zároveň obsahovat soukromý odkaz na zaplacení. Platba naštěstí probíhá online, pokud byste si i tady mysleli, že snad budete muset letět do Londýna. Poté, co objednávku zaplatíte, počkáte, než vám produkt dorazí domů. Poštovné je extra a dá vám vědět Banksyho tým, kolik to bude. Platit pak můžete vedle liber i v eurech.
A aby toho nebylo málo, z jedné IP adresy si můžete koupit pouze jeden předmět. I to je důvod, proč se Banksy veřejně přednostně omlouvá za „neuspokojivou nákupní zkušenost“. Jeho skalní příznivce to ale nepochybně neodradí.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.