Rostlinné maso všude, kam se podíváš. Americký Beyond Meat je poprvé v zisku a očekává masivní růst
Americký startup Beyond Meat, který si dal za cíl vytvořit co nejvěrohodnější alternativu hovězího masa v rostlinné podobě, oznámil výsledky za třetí čtvrtletí letošního roku a překvapil nejen veřejnost, ale také investory. Firma, kterou založil už před deseti lety Ethan Brown, totiž překonala veškerá očekávání a navýšila jak obrat, tak poprvé skončila v zisku. A vypadá to, že podle aktuálních plánů ji čeká další slibný růst.
V posledním čtvrtletí Beyond Meat v příjmech překročil 92 milionů dolarů, což je o celých 10 milionů dolarů více, než se očekávalo. Historicky první čistý zisk se vyšplhal na 4,1 milionu dolarů neboli 6 centů na akcii, i když analytici počítali spíše s polovinou. Ve stejném období minulý rok Beyond Meat skončil během tříměsíčního období ve ztrátě 9,3 milionu dolarů, takže jde o poměrně významné otočení vah směrem k černým číslům.
V ziskových čtvrtletích by chtěla Brownova firma pokračovat a očekává, že v celkových letošních příjmech dosáhne na 265 až 275 milionů dolarů, což by bylo zhruba o 10 procent více, než očekávají analytici. Za růstem stojí především zvyšující se počet spoluprací se známými firmami, jako jsou KFC, McDonald’s, Dunkin Donuts a nově také jeden z největších amerických řetězců restaurací Denny’s.
Zatímco McDonald’s si spolupráci s Beyond Meat v posledním čtvrtletí pochvaloval a podle dosavadních výsledků chce jednoznačně pokračovat, s KFC startup otestoval zájem o bezmasá „kuřecí“ křidélka a nuggety. V rámci nové spolupráce s Denny’s by se do sítě restaurací měl dostat také další rostlinný burger, a to pod názvem Denny’s Beyond Burger.
V něm budou klasicky rajčata, cibule, listový salát, stejně jako okurky, americký sýr a speciální omáčka – to celé v celozrnné bulce. Spolupráce začne v americkém Los Angeles na Halloween a v průběhu příštího roku se rostlinné burgery rozšíří do všech poboček Denny’s po Spojených státech.
Je samozřejmě otázka, zda jsou rostlinné alternativy burgerů, ale i dalších mas, opravdu tak populární, nebo jde spíše o krátkodobou vlnu poblouznění. Sami jsme všechny největší hráče na trhu ochutnali a nejlépe z nich – subjektivně hodnoceno – vychází chutí i složením Impossible Burger, tedy jeden z největších konkurentů Beyond Meat, který se teprve postupně dostává do Česka.
V Česku se nicméně už nějakou dobu prodávají mražené výrobky Beyond Meat, a to jak burgery po dvou nebo deseti kusech v balení, tak také rostlinná alternativa pro párky do hot dogů. Spolupráci s firmou navázalo také množství tuzemských restaurací, včetně sítě Burrito Loco, The Craft nebo Forkys.
TOP PRACOVNÍ NABÍDKY
Více na CzechCrunch JobsBeyond Meat vstoupil na burzu teprve letos v květnu, ale jeho akcie rychle vystřelily o stovky procent nahoru. V posledních týdnech postupně padaly opět dolů, a to o desítky procent, ale i tak se drží vysoko nad cenou při úvodním úpisu, aktuálně zhruba na čtyřnásobku. Investoři nicméně na první zisk firmy a její pozitivní vyhlídky ovšem paradoxně nezareagovali nejlépe a akcie nadále klesají – konkrétně šlo o 11% pokles ještě před oznámením, poté se dostaly zpět nahoru a den zakončily opět o 10 procent dole.
Jedním z důvodů může být fakt, že dnešním dnem končí takzvaná lockup period pro zaměstnance i většinu akcionářů před IPO, takže budou moci akcie nabídnout na trhu a odprodat je. To by mohlo zapříčinit další krátkodobý propad, ještě než se cena dlouhodobě stabilizuje. Beyond Meat byl na burze poměrně turbulentní záležitostí, a tak by jisté ustálení přivítali jistě i investoři s otevřenou náručí.