Splněný sen všech mysofobiaků. Samodezinfekční madlo hubí bakterie po každém dotyku

titanology

Foto: Titanology

Na první pohled vypadá madlo jako designový detail

0Zobrazit komentáře

Mysofobie je označení pro chorobný strach ze špíny, virů a bakterií. Lidé trpící touto poruchou padají do mdlob jen při představě, že by jejich tělo přišlo do kontaktu se semeništěm bakterií a virů, které se vyskytují na pracovních stolech, v kancelářích, sanitačních zařízeních veřejných toalet nebo na klikách a madlech veřejností běžně užívaných dveří.

Představy mysofobiaků o tom, co může takový virus či bakterie způsobit, jsou samozřejmě notně zkresleny jejich panikou, ovšem některé z nich mohou člověku skutečně přivodit závažné zdravotní potíže a v extrémních případech i smrt.

Taková situace nastala v roce 2003, kdy vypukla pandemie respirační choroby SARS, při které bylo po celém světě nakaženo přes osm tisíc osob. Pandemie za sebou zanechala 700 mrtvých z více než 37 zemí světa, přičemž nejvyšší počet obětí byl nahlášen v Číně a Hongkongu.

samodezinfekcni-madlo1

Foto: Titanology

UV záření v kombinaci s vrstvou oxidu titanu nedává bakteriím šanci

Právě tato událost byla důvodem, proč Sum Ming Wong, student fyziky na univerzitě v Hongkongu, a Kin Pong Li, nynější student elektrotechniky na Royal Melbourne Institute of Technology, tehdy student základní školy, začali zkoumat, jak omezit jednu z hlavních příčin šíření podobných onemocnění, kterou je dotyk.

V roce 2015 tak vznikl produkt nazvaný Self Sanitizing Door Handle, tedy samodezinfekční madlo dveří, které pracuje na bázi ultrafialového světla, dopadající na vrstvu oxidu titaničitého na povrchu madla, čímž hubí povrchové bakterie. Fotokatalyzátor se spouští v momentě, kdy se křídlo dveří dostává do pohybu, čímž je zaručeno, že se madlo automaticky vydezinfikuje pokaždé, kdy na něm ulpí bakterie z ruky, která dveře otevřela.

petr-rokusek-min

Přečtěte si takéPetr Rokůsek z Nano Energies: Budoucnost je v investicích do vlastních elektráren. Stanou se z nich tiskárny penězPetr Rokůsek z Nano Energies: Budoucnost je v investicích do vlastních elektráren. Stanou se z nich tiskárny peněz

Na první pohled vypadá zařízení jako moderní skleněné madlo dveří s dvojicí hliníkových hlavic, které se efektivně rozzáří při každém pohybu. Původní koncept byl vyroben z nerezové oceli, ovšem celé zařízení bylo velice těžké, proto tvůrci nahradili ocel hliníkem a postupně vylepšovali i samotný generátor, který převádí kinetickou energii na zdroj UV záření.

samodezinfekcni-madlo3

Foto: Titanology

Zakladatelé Titanology Sum Ming Wong a Kin Pong Li

„Lidé v dnešní době používají k čištění veřejného prostoru chemické čisticí materiály, které se snadno setřou a jsou pro lidské tělo škodlivé. Náš design má vysokou odolnost a účinnost. Po použití se sám vyčistí. Na trhu se zámky a klikami dveří je to jedinečný design, a podobné produkty zatím neexistují,“ popsal svůj vynález Wong pro James Dyson Award.

Designové řešení problémů

Vynález se totiž od svého představení dočkal celé řady ocenění, a to nejen v domovském Hongkongu, ale i jinde ve světě. K těmto oceněním patří například druhé místo na udílení cen během Mezinárodního veletrhu vědy a techniky Intel, zlaté ocenění na 48. ročníku Mezinárodní výstavy vynálezů v Ženevě či oceněné od Yale Science and Engineering Asociation.

Díky těmto úspěchům se madlo hongkongských studentů dostalo do podvědomí investorů z celého světa a dvojici bylo umožněno pokračovat s vývojem projektu. V roce 2017 tak založili společnost Titanology Limited, která se snaží vyvíjet nano a fotokatalytické technologie, a v rámci vývoje už nyní testují své madlo v terénu. První se objevila v některých hongkongských nákupních střediscích a také na školách.

Testování a vývoj umožňují i dva státní granty, ke kterým si nyní vynálezci připisují i výhru v soutěži James Dyson Award 2019, z níž si madlo odneslo finanční prémii ve výší 20 tisíc hongkongských dolarů, tedy přibližně 60 tisíc korun.

samodezinfekcni-madlo4

Foto: Titanology

Samodezinfekční madlo od studentů z Hongkongu

James Dyson Award je ocenění, které od roku 2004 uděluje britský miliardář, vynálezce a podnikatel James Dyson, a získávají nejlepší studentské projekty, jež jsou designové a zároveň přinášejí řešení určitého problému. Sám Dyson je znám pro vynález svého vysavače, popřípadě můžete znát jeho sušáky na ruce, které se objevují na veřejných toaletách. Není proto divu, že jej samodezinfekční madlo tolik zaujalo.

Cílem Titanology je přinést sterilní dotykovou vrstvu i do dalších zařízení, jako jsou například veřejné dotykové obrazovky či eskalátory. Společnost se nyní chystá na komercializaci svého madla, o který by měly mít největší zájem hotely, nemocnice, obchodní domy či provozovatelé veřejných toalet.

Temné létající žihadlo do měst. Boeing a Porsche společně chystají unikátní elektrický letoun

Filip HouskaFilip Houska

boeing-porsche-2

Foto: Boeing + Porsche

Vizualizace létajícího vozu od Boeingu a Porsche

0Zobrazit komentáře

Kolik času zbývá do doby, než budou létající auta běžnou skutečností? Otázka, kterou si pokládají snad všichni příznivci futuristických technologií. Jejich naděje však již nejsou krmeny pouze sci-fi filmy a fantastickou literaturou, ale reálnými plány a grafickými podklady, které jsou důkladně sestavovány v dílnách mnohdy i velkých firem.

Nad vzdušnými dopravními prostředky typu eVTOL, což je anglická zkratka pro elektrické letadlo s vertikálním vzletem a přistáním, se v dnešním světě přemýšlí poměrně usilovně. Ať už jde o snahy německého startupu Lilium, ambiciózní Kitty Hawk s podporou Larryho Page nebo třeba Uber se svou chystanou taxislužbou Uber Air a české Zuri Michala Illicha.

Odvážná vize, jež by měla města oprostit od dopravních kolon a nabídnout lidem dostupnou leteckou možnost přepravy, se mimo jiné líbí i Boeingu. Jeden ze dvou největších výrobců letadel na světě se za tímto účelem spojil i se zmíněným startupem Kitty Hawk, s nímž má pracovat na unikátním elektrickém vzdušném taxi.

kitty-hawk-cora

Foto: Kitty Hawk

Kitty Hawk Cora

Vedle toho v interní divizi Aurora testuje také vlastní létající „auto“, které by mělo sloužit jako vstupní bod do zcela nové oblasti slibující obrovský tržní potenciál. Boeing tak rozhodně nechce být pozadu a dost možná bude jednou určovat směr tohoto vývoje. O to víc, když nyní ohlašuje další atraktivní partnerství.

netflix-cestina

Přečtěte si takéNetflix naplno přichází do Česka. Objeví se na něm 150 českých filmů a přibudou i české titulky a dabingNetflix naplno přichází do Česka. Objeví se na něm 150 českých filmů a přibudou i české titulky a dabing

Americký letecký gigant se totiž spojuje s jednou z nejslavnějších automobilových značek vůbec – Porsche. S ní nově podepsal memorandum o spolupráci, které se nese v duchu „prozkoumávání prémiové vzdušné mobility“. Stručně řečeno: obě firmy chtějí společně vyvinout kompaktní městský letoun.

Decentní stíhačkový vzhled

To je ostatně zatím prakticky jediná informace, kterou Boeing i Porsche veřejnosti nabízí. Firmy nezveřejnily žádné konkrétnější údaje o technických parametrech, financování ani termínu vydání nebo cenu, za kterou by mohlo být toto létající auto nabízeno. Za to ale fanoušky navnadily grafickými koncepty, které vypadají velice zajímavě.

Boeing Porsche

Foto: Boeing + Porsche

Tajemný koncept chystaného letounu

Podle nich by malé letadlo nemuselo mít žádné vrtule a žádný konzervativní design. Společný produkt těchto dvou velkých jmen světového průmyslu bude založen na moderních křivkách vycházejících z tvaru stíhačky, přičemž futuristickou tečku dodává celému stroji temná, matně černá barva.

„Kombinujeme síly dvou předních globálních společností, abychom zdůraznili potenciálně klíčový tržní segment budoucnosti. V delším výhledu to může znamenat, že se posuneme do třetí dimenze cestování,“ dodává k nové iniciativě Detlev von Platen, člen představenstva Porsche zodpovědný za prodej a marketing.

Pro Porsche tak toto spojení s cílem vývoje elektrického letounu může mít stejně zásadní dopad jako pro Boeing, který je v letecké přepravě přeci jen mnohonásobně zkušenější. Ikonická německá automobilka, spadající pod koncern Volkswagen, totiž před nedávnem vyrukovala s vůbec prvním plnohodnotným elektrosporťákem Taycan, s nímž prakticky odstartovala novou éru výroby.

Obecně se pak má podílet na masivním vstupu Volkswagenu na pole elektrických vozů, kterých by napříč svými značkami měl v horizontu deseti let doručit okolo 22 milionů.