Rostlinná revoluce v Burger Kingu. V Česku se začíná prodávat Rebel Whopper s falešným masem

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rebel-whopper-bk

Foto: CzechCrunch

Burger King začíná v Česku prodávat rostlinný Rebel Whopper

0Zobrazit komentáře

Burger King funguje už téměř 70 let, ale podobnou novinku ještě patrně nikdy nezažil. Americký řetězec s rychlým občerstvením se vždy specializoval především na hamburgery všeho druhu, které spojovalo jediné – chuť masa připraveného na otevřeném ohni. Tyto jistoty však již neplatí. Burger King totiž začíná hovězí maso u svého nejpopulárnějšího Whopperu nahrazovat rostlinnou alternativou a po Spojených státech s tím přichází i do Evropy.

„Za téměř sedmdesátiletou historii Burger Kingu jde o jedno z největších uvedení nového produktu na trh. Představujeme 100% Whopper s 0 procenty masa, který sklidil obrovský zájem ve Spojených státech a nyní přichází do Evropy,“ hlásil dnes v nedávno otevřené pobočce Burger Kingu v Praze na I.P. Pavlova Daniel Ryška, který americkému fastfoodu šéfuje v Česku a na Slovensku.

Očekávaná novinka ze Spojených států v podobně rostlinné náhražky hovězího masa nyní přichází také do České republiky, kde je od dnešního dne k dispozici ve všech 28 restauracích. Nový rostlinný burger se jmenuje Rebel Whopper a podle Ryšky je to přesně takový Whopper, jaký všichni znají a milují, jen již neobsahuje maso.

daniel-ryska-burger-king2

Foto: AmRest

Daniel Ryška, šéf Burger Kingu v Česku a na Slovensku

Burger King se nově stává největším řetězcem restaurací v Evropě, který má ve své nabídce burger s masem čistě rostlinného původu. Vedle České republiky totiž Rebel Whopper přichází také do dalších 24 evropských zemí, včetně Slovenska, Polska, Německa či Itálie, a zákazníci si ho tak budou moci vychutnat ve více než 2 500 restauracích.

Zatímco na domácím trhu ve Spojených státech vsadil Burger King na rychle rostoucí firmu Impossible Foods, jež se na rostlinné burgery specializuje, v Evropě se rozhodl pro nizozemského výrobce Vegetarian Butcher. Je to i proto, že Impossible Foods zatím v Evropě vzhledem k tomu, že má geneticky modifikované přísady, které nejprve musí projít na starém kontinentu testováním, nemůže prodávat.

Jelikož ve Spojených státech a v Evropě vyrábí rostlinný Whopper někdo jiný, nesou ikonické pokrmy i jiný název. Američtí zákazníci tak již několik měsíců chodí na Impossible Whopper a ti evropští si nyní budou v nabídce zvykat na Rebel Whopper. Přestože se jejich složení a výroba mírně liší, podle Daniela Ryšky jsou oba rostlinné plátky masa velmi podobné.

tramvaj-praha-prague-min

Přečtěte si takéPlastová Lítačka může od prosince zůstat doma. Cestující si do mobilu konečně nahrají i dlouhodobé kuponyPlastová Lítačka může od prosince zůstat doma. Cestující si do mobilu konečně nahrají i dlouhodobé kupony

„Rebel Whopper se skládá ze 79 % ze sójového a pšeničného proteinu. Museli jsme ho uzpůsobit tak, abychom mohli rostlinné maso i nadále připravovat na otevřeném grilu jako naše ostatní masa. Zároveň Rebel Whopper nekomunikujeme jako vegetariánský, ani jako veganský – jednak obsahuje majonézu a navíc ho připravujeme na grilu vedle ostatních mas,“ vysvětluje Ryška.

Falešný burger si naklikáte v samoobslužném kiosku

Složení Rebel Whopperu je tedy jinak proti klasického Whopperu standardní. Nechybí rajče, ledový salát, majonéza, kečup, okurka, cibulka a sezamová bulka, změna je jen ve falešném masu. A důležité je, že se podařilo Burger Kingu stlačit cenu za nemasový Rebel Whopper na cenu standardního Whopperu.

rebel-whopper

Foto: Burger King

Nemasový Rebel Whopper

Prozatím si mohou zákazníci v Burger Kingu dopřát novinku od Vegetarian Butcher jen v rámci Rebel Whopperu, ale Ryška prozradil, že během prosince se řetězec chystá po vzoru konkurence nasadit samoobslužné kiosky a od příštího roku v nich nabídne možnost, vyměnit ve standardních burgerech maso za nemaso.

Již nyní měl Burger King v Česku vegetariánskou alternativu v podobě zeleninové placky v tzv. Veggie Burgeru, ale v Rebel Whopperu vidí Ryška mnohem větší potenciál. Češi totiž spolu s Maďary patří k velkým milovníkům hovězího masa a zatímco třeba v Německu a v dalších západních zemích dnes již rychle roste obliba právě i zeleninových alternativ, v Česku je zatím tento trend teprve na začátku.

Proto chce Burger King na tuto vlno naskočit mezi prvními a slibuje si, že v Česku přiláká k falešnému masu ve svých produktech další zákazníky. Podle průzkumu, který si řetězec nechal vypracovat, je v Evropské unii zhruba 13 procent flexitariánů, což jsou lidé, kteří se zaměřují na vegetariánskou stravu, ale čas od času si dopřejí i maso, a právě na ně se chce Burger King zaměřit. V Česku je jejich podíl zatím přitom jen 4 procenta.

„Práce s Burger Kingem na Rebel Whopperu byla úžasná zkušenost a těšíme se, že ho budou moci nyní zákazníci Burger Kingu ochutnat,“ říká k novince Jaap Korteweg, zakladatel Vegetarian Butcher, který se jako farmář v roce 1998 po vypuknutí moru prasat rozhodl, že maso přestane jíst. Od té doby pracuje na rostlinných alternativách, které piluje k dokonalosti tak, aby strávník ideálně nepoznal, že nejí skutečné maso.

rebel-whopper-bk3

Foto: CzechCrunch

Rostlinný Rebel Whopper symbolizuje zelená barva

„I proto jsme si ostatně Vegetarian Butcher pro spolupráci vybrali,“ přitakává Ryška. (Ne)maso v Rebel Whopperu je tak v rámci všech ingrediencí chuťově skutečně vcelku snadno zaměnitelné, byť má trochu jinou strukturu. Na pravé hovězí si sice nepřijde, ale Burger King chuti pomáhá i tím, že rostlinnou alternativu připravuje rovněž na otevřeném ohni a navíc dobře ví, na koho míří.

Popularita rostlinných alternativ k masovým pokrmům roste po celém světě, protože zejména mladší generace začíná stále více řešit například dopad svého chování na životní prostředí i to, co dnes jedí. A na trend mezi prvními vedle samotných výrobců naskakují právě řetězce s rychlým občerstvením. Ve spolupráci s Beyond Meat, konkurentem pro zmíněný Impossible Foods, představil vlastní bezmasý burger McDonald’s a s falešným kuřetem si zase hrají v KFC.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Přes 600 milionů korun za minutu. Nákupní šílenství Singles‘ Day na čínské Alibabě opět bořilo rekordy

Filip HouskaFilip Houska

singles-day-alibaba

Foto: Alibaba Group

Živé promítání tržeb Alibaby ze Singles‘ Day

0Zobrazit komentáře

Zatímco včera v Česku slavili výhradně Martinové, v Asii slavili naprosto všichni. Konal se totiž megalomanský nákupní svátek Singles‘ Day, jehož magické datum 11. 11. měli v kalendářích asijští koupěchtivý poznačené snad od loňského ročníku. Šílené utrácení peněz za zlevněné zboží tehdy ovládl čínský e-shop Alibaba, který za 24 hodin utržil astronomických 30,7 miliardy dolarů. Letos si pozici dle očekávání obhájil a přihodil pár miliard navíc.

Asi není třeba vysvětlovat, co masivní slevy udělají s chováním lidí. Po celém světě je to stejné: jakmile zboží skočí do slevy, vrhnou se po něm hladoví zákazníci, kteří jej možná ani nepotřebují, ale přeci když je zlevněné…

Nikdo však nedokáže konkurovat Číňanům, Japoncům, Korejcům a prakticky všem Asiatům, pro které mohou být nákupní horečky národním sportem. A ukázalo se to i během včerejšího dne.

taylor-swift-singles-day

Foto: Alibaba Group / Twitter

Taylor Swift a její koncert ke startu Singles‘ Day

Předtím, než v Šanghaji vystoupila americká zpěvačka Taylor Swift, aby Singles‘ Day oficiálně zahájila a pomohla jej rozvířit do kruhů sociálních médií, lidé netrpělivě vyčkávali, než se otevřenou virtuální nákupní brány Alibaby, největšího e-shopu planety.

Ostatně i samotný prodejce z čínského Chang-čou vábil zákazníky na svá živá vysílání, která opepřil mimo jiné hollywoodskou ikonou Kim Kardashian a její značkou parfémů KKW. Všichni tak věděli, že jde o předzvěst obrovské akce, která Alibabě a jejím dceřiným prodejcům přinese desítky miliard dolarů v tržbách. Málokdo však čekal, že se pokoří rekord z loňského extrémně úspěšného roku.

Největší e-commerce skupina světa dosáhla za letošní Singles’ Day na tržby přesahující 268 miliard čínských juanů, respektive 38,4 miliardy dolarů. V přepočtu to dělá zhruba 883 miliard korun. Za jediný den.

alibaba-campus-china1

Foto: Alibaba Group

Sídlo Alibaby v čínském Chang-čou

Pokud se toto číslo zasadí do kontextu dalších masivních nákupních svátků Black Friday a Cyber Monday, které letí hlavně ve Spojených státech, ani po sečtení jejich 25miliardových a 8miliardových tržeb z minulého roku nedosahují takových výšin jako včerejší šílenství. Ztrácí na něj zhruba čtyři miliardy dolarů.

A ještě jedno srovnání: Amazon tuto sumu, tedy přes 38 miliard dolarů, podle agentury Reuters neutržil v online prodejích ani za celý poslední kvartál.

To, co dala Alza za rok, měla Alibaba za 74 vteřin

Singles’ Day v číslech je doslova baštou pro zapálené matematické statistiky a nabízí se celá řada nejrůznějších porovnání. Vztáhne-li se tato rekordní suma ve výši 38,4 miliardy dolarů do rybníčku tuzemských e-shopů, které jsou pochopitelně pouhými jikrami na dně, vznikne skutečně fascinující porovnání.

Tak například Alza, jednička českého trhu, vygenerovala v loňském roce stejné tržby (okolo 25 miliard korun) jako Alibaba za zhruba minutu a 14 vteřin od spuštění nákupní akce. Loňské tržby Mall Group, která pod sebou sdružuje e-shopy jako Mall.cz, CZC.cz nebo Košík.cz, pak čínský gigant zhltl za přibližně 48 sekund. Čísla jsou brána s ohledem na raketový růst v úvodních minutách, který se logicky s postupným vývojem zpomaloval (nejde tak o průměr celého dne).

Pozoruhodná je i hodinová bilance letošního Singles’ Day. Už za úvodní minutu a 8 vteřin od zahájení Alibaba skrze svou hlavní platformu i AliExpress, Tmall, Taobao nebo dceřiný obchod Lazada pro jihovýchodní Asii vygenerovala první miliardu dolarů. O 28 minut a 52 vteřin později pak seděla na 10 miliardách a po devíti hodinách dosáhla na hranici 23 miliard, tedy o 25 procent více než vloni ve stejnou dobu.

11-11-special-edition-allbirds

Foto: Alibaba Group

Speciální oranžová edice tenisek Allbirds Wool Runners pro Singles‘ Day

Pak už jen stačilo pokořit 30miliardový vrchol, u kterého byli analytici poněkud skeptičtí, a po 24 hodinách se zastavit na konečné rekordní sumě. „Bylo to jako letadlo v turbo rychlosti,“ komentoval technologický šéf Alibaby Jeff Zhang pondělní akci, během které zákazníci kupovali především elektroniku a módu. Nadmíru oblíbené měly být i nové tenisky Allbirds z ovčí vlny.

skoda-octavia-iv-combi-hybrid-charging-min

Přečtěte si takéNejoblíbenější český vůz i jako plug-in hybrid. Škoda odhalila čtvrtou generaci modelu OctaviaNejoblíbenější český vůz i jako plug-in hybrid. Škoda odhalila čtvrtou generaci modelu Octavia

Velkému zájmu se mimo jiné těšily i obrovské značky jako Apple, L’Oreal nebo Dyson, které brzy po přestřihnutí pomyslné zahajovací pásky generovaly až 14 miliard dolarů v předobjednávkách.

Rekord již bez spoluzakladatele

V pořadí jedenáctá edice Singles’ Day měla i nostalgický náboj, především pak pro celou Alibaba Group. Šlo totiž o první ročník, kterého se přímo ze sedla šéfa představenstva neúčastnil její spoluzakladatel Jack Ma. Nejbohatší Číňan svůj post, z něhož se mu podařilo dovést firmu do toho nejlepšího období, předal letos v září nynějšímu CEO Danielu Zhangovi a završil tak jednu velkou éru.

jack-ma

Foto: WEF/Flickr

Spoluzakladatel Alibaby Jack Ma

Byl to nicméně právě Ma ve spolupráci se Zhangem, kteří Singles’ Day tímto monstrózním způsobem zkomercializovali a prakticky uvedli veřejnost v domnění, že tento svátek vytvořili. To však není zcela pravda – Singles’ Day už delší dobu sloužil jako svátek všech „nezamilovaných“ jakožto opak Dne svatého Valentýna, který připadá na 14. února.

Jedenáctý den v listopadu byl vybrán proto, že jedničky (11. 11.) ideálně symbolizují lidi bez partnera. S nadsázkou lze nyní říct, že symbolizuje spíše lidi bez peněz. Alespoň tedy po probuzení do dalšího dne.