Taxíky už v Česku nebudou potřebovat taxametr. Bolt i Liftago kvitují novelu, kterou schválili poslanci

Peter BrejčákPeter Brejčák

taxi-praha
0Zobrazit komentáře

Vozidla taxislužeb už nebudou muset mít taxametr, postačí jim mobilní aplikace jako má dnes Uber nebo Bolt. V případech elektronického objednávání jízd navíc nebudou muset mít taxíky na střeše svítilnu, postačí jim jen evidenční nálepka. Nová pravidla přináší novela zákona o silniční dopravě, kterou dnes schválila Sněmovna.

Další výraznou změnou novely, která ještě musí projít Senátem a následně ji podepsat prezident, je odpovědnost provozovatelů a zprostředkovatelů za to, že služby budou poskytovat pouze řidiči s oprávněním. Zmiňované firmy tak budou ručit za to, že taxi služby poskytuje řidič se všemi potřebnými doklady.

„Návrhem dochází rovněž k omezení rozsahu zmocnění obcí k regulaci taxislužby na svém území. Zcela se vypouští možnost obcí stanovit řidičům taxislužby povinnost prokázat zkouškou znalosti místopisu, obsluhy taxametru a příslušných právních předpisů. A dále se vypouští možnost obcí stanovit požadavek na barvu karosérie a minimální rozměry vozidla taxislužby,“ uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Novela se kvůli zrušení povinného taxametru podle agentury ČTK nelíbí Sdružení českých taxikářů, naopak „alternativní“ přepravci změny vítají. „Novelu zákona ve znění, ve kterém byla schválena, vnímáme jako kompromisní řešení, které bere v potaz zájmy a stanoviska klasických taxislužeb, moderních aplikací i zástupců státu,“ uvedl regionální manažer Boltu (dříve Taxify) pro střední Evropu Roman Sysel.

bolt-aplikace2

Foto: Bolt

Aplikace Bolt

„Poslanci dnes odhlasovali svůj nesouhlas s pravomocí obcí stanovit zkoušku pro řidiče taxislužby. Zkoušky byly již dříve odstraněny z legislativy na Slovensku nebo v Polsku. Odmítnutí zkoušek na úrovni obcí vítáme. Je to zbytečná bariéra vstupu na trh, která v konečném důsledku vede pouze k nižší kvalitě služby pro cestujícího. V době aplikací a vzájemného hodnocení cestujících a řidičů se jedná o přežitek,“ doplnil Sysem s tím, že se Česká republika novou legislativou posouvá do 21. století.

Další alternativní taxislužby Uber, která na českém trhu rovněž působí, se na dotazy CzechCrunche odmítla vyjádřit, nicméně nové změny vítá také české Liftago, které ve své aplikaci taxikáře propojuje s cestujícími.

„Taxi novela jde správným směrem. Naštěstí se Ministerstvu dopravy podařilo sestřelit pozměňovací návrhy načtené na popud společnosti Bolt, které by vedly ke zhoršené ochraně proti nelegálnímu zaměstnávání řidičů bez pracovního povolení,“ uvedl pro CzechCrunch spoluzakladatel a šéf Liftaga Ondřej Krátký. Narážel tím na pozměňovací návrh, který by umožňoval řidičům žádat o licence v několika městech, díky čemu by měli „několik životů“ a při ztrátě jedné z nich by nadále mohli pokračovat v profesi.

Na Krátkého komentář reaguje Bolt následně: „Bolt si váží práce partnerských řidičů, a proto se zasazoval o to, aby řidiči mohli žádat o průkaz řidiče taxislužby na kterémkoliv dopravním úřadě, a ne pouze na úřadě v místě trvalého bydliště.“ Sysel k tomu dodal, že stejný systém funguje s řidičskými průkazy a Bolt vítá závazek ministerstva dopravy, které přislíbilo, že tenhle návrh začlení do další novely zákona o silniční dopravě. Prozatím ale prý potřebuje více času na přípravu databáze, aby nedocházelo k případným podvodům.

ondrej-kratky-liftago-top2

Foto: Liftago

Ondřej Krátký, CEO Liftaga

A přestože Krátký novelu vítá jako výrazné zlepšení současného stavu, pořád vidí určité limity. „V novele stále chybí pravomoci měst a jejich přístup k datům, která by mohla poskytnout lepší přehled o dopadu zvýšeného počtu komerčních řidičů na dopravní situaci ve městech. Jen za poslední rok a půl přibylo téměř čtyři tisíce taxikářů bez taxametru, a to jsou jenom ti, co jsou evidovaní,“ vypočítal Krátký.

Podle šéfa Liftaga se již dnes některé města na západ od nás potýkají s tím, že ride-hailingové služby již začínají více než autům konkurovat městské hromadné dopravě a ucpávají tím města. „Za Liftago bych ocenil větší udržitelnost legislativy, tedy informovanější přístup poslanců a respekt ke zkušenosti z vyspělejších ekonomik,“ dodal Krátký.

„Je dobře, že se tradičním taxikářům hluboce zakořeněným v zastaralé legislativě nepodařilo prolobbovat dnes již zcela nesmyslné povinnosti jako jsou například zkoušky z místopisu. Nad těmito náležitostmi v době mobilních aplikací kroutí hlavou nejen slušní řidiči, ale i samotní zákazníci. Konce se dočkaly i prehistorické taxametry, které byly často podomácku upravovány do nechvalně známého režimu „turbo“, což je skvělá zpráva jak pro koncové zákazníky tak i pro celkovou dobrou pověst České republiky,“ uvítal novelu také Ondřej Pirohanič, člen přípravného výboru Asociace řidičů alternativních taxislužeb.

Aktualizováno v 18.30: Doplnili jsme reakci Boltu na vyjádření šéfa Liftaga a vyjádření Ondřeje Pirohaniče. 

Diskuze (0)

Novinka

Anonym