Tři české startupy vytvořily Hlídače Shopů, který sleduje, jestli 13 největších e-shopů uměle nenavyšuje slevy

Peter BrejčákPeter Brejčák

hlidac-shopu

Foto: CzechCrunch

Hlídač shopů hlídá, zda české e-shopy uměle nenavyšují slevy

0Zobrazit komentáře

Největší nákupní svátek roku Black Friday a také vánoční sezonu tradičně doprovází velké slevy internetových prodejců. V mnoha případech se však stává, že e-shopy před akcí nejprve navýší původní cenu produktů, aby tak mohly uměle zvednout i propagované slevy – a zákazníky přesvědčit o „výhodnosti“ nákupu.

Trojice českých firem se rozhodla proti klamání zákazníků bojovat a za tímto účelem vyvinula volně dostupný nástroj Hlídač Shopů. Funguje jak ve formě rozšíření do prohlížeče, tak i jako samostatná webová verze a monitoruje vývoj cen produktů na třinácti z největších českých e-shopů.

Technologie startupu Apify, který za původní myšlenkou stojí, umožňuje dennodenně monitorovat všechny produkty na internetu. Proto již před dvěma lety začal analyzovat, zda a jak trojice velkých českých e-shopů – Alza.cz, Mall.cz a CZC.cz – s cenami během Black Friday manipuluje.

hlidac-shopu

Služba Hlídač Shopů kontroluje slevy v českých e-shopech

„Loni si tito internetoví obchodníci pomocí kouzlení s původní cenou přibarvovali slevy o zhruba deset procent. Proto jsme se na základě poptávky od lidí rozhodli pro letošní rok počet sledovaných obchodů rozšířit na celkem třináct a přidat jednoduché ověření vývoje cen konkrétních produktů na webu,“ vysvětluje Jakub Balada, zakladatel Apify.

Společně s ním na Hlídači Shopů od loňského roku pracuje také startup Keboola provozující cloudovou platformu na zpracování dat a startupové studio TopMonks. Oproti původní myšlence nástroj nesleduje vývoj cen jen během Black Friday, ale celoročně – a aktivně ho využívá několik tisíc uživatelů.

Hlídač Shopů umožňuje instalaci rozšíření do prohlížeče, který pak přímo na stránkách jednotlivých e-shopů ukazuje vývoj cen konkrétního produktu. Tvůrci uvádějí, že rozšíření od uživatele načítá jen ID ověřovaného produktu a nesbírá tak žádné osobní údaje. Vývoj cen je však možné sledovat také přímo na webu služby bez nutnosti instalace pluginu.

Do třináctky sledovaných e-shopů jsou kromě zmiňované trojice zařazeny také například Datart, Kasa.cz, Notino, Lékárna.cz nebo i internetové supermarkety Košík.cz a Rohlik.cz. Hlídač Shopů je bezplatný a open-source, což komukoliv s potřebnými znalostmi umožňuje přidávat i další e-shopy.

apify

Foto: Apify

Zakladatelé startupu Apify Jakub Balada a Jan Čurn

ČVUT a Avast v Praze otevírají laboratoř umělé inteligence. Český antivirový gigant ji podpoří 23 miliony korun

Michal PtáčekMichal Ptáček

ondrej-vlcek-avast

Foto: Avast

Šéf Avastu Ondřej Vlček oznámil spolupráci s ČVUT a otevření laboratoře umělé inteligence

0Zobrazit komentáře

Umělá inteligence a její možné zneužití v oblasti kyberbezpečnosti je ve světě technologií čím dál více skloňovaným tématem. S jejím neustálým rozvojem totiž útočníci do rukou dostávají nástroj, který je možné použít ke stále sofistikovanějším útokům.

Bojovat proti tomuto trendu se nově společně pokusí České vysoké učení technické a tuzemský technologický obr Avast. Ve vzájemné kooperaci se právě na půdě ČVUT otevírá nová laboratoř umělé inteligence, která se bude snažit moderním bezpečnostním hrozbám zabránit. A každý ze subjektů přispěje svým významným dílem.

Zatímco Fakulta elektrotechnická ČVUT poskytne prostory a znalosti komplexních kybernetických hrozeb, česká technologická společnost, která letos překročila v zisku už 8 miliard korun, zpřístupní svá data o hrozbách z více než 400 milionů zařízení a celý výzkum zároveň v průběhu následujících pěti let podpoří 23 miliony korun.

avast-3

Foto: ČVUT

Na ČVUT se otevře laboratoř umělé inteligence

Peníze ČVUT využije na výzkum umělé inteligence a strojového učení, ale zároveň také na získávání nových talentů a upevnění své pozice akademické instituce v oboru umělé inteligence a kyberbezpečnosti. Cílem laboratoře, jejíž program ponese název AAICL, bude zároveň zveřejnit a publikovat v této oblasti průlomové výzkumné výsledky a vylepšit detekční engine malwaru Avastu.

„Cílem našeho partnerství je sdílení průkopnického výzkumu a jeho aplikace ve skutečném světě. Aby umělá inteligence v kontextu kyberbezpečnosti fungovala správně, potřebujete nejen velké množství dat, ale také profesionály v kyberbezpečnosti a vědce, kteří dokáží vypracovat detailní analýzu malwaru, která následně může sloužit jako vstupní data pro umělou inteligenci,“ říká šéf Avastu Ondřej Vlček, který se po svém červencovém nástupu do čela firmy vzdal svého platu.

„Spolupráce s ČVUT je navržena tak, aby spojila největší kyberbezpečnostní databázi světa s těmi nejlepšími mozky v oboru umělé inteligence, abychom se od sebe mohli vzájemně učit. Ve špatných rukou může umělá inteligence vytvořit složitější malware a šířit tak například masové spearphishingové útoky. Spojení s ČVUT pomůže tyto útoky přelstít, nyní i v budoucnu,“ doplňuje Vlček.

avast-office-praha2

Foto: Avast

Pražské kanceláře Avastu

eric-topol

Přečtěte si takéKašlete na léky i na DNA. Lékař má klíč k dlouhému životuKašlete na léky, zapomeňte na DNA. Špičkový lékař našel klíč k dlouhému životu, pomohli super starci

Nejedná se mimo jiné o první spolupráci ČVUT a Avastu v tomto směru. Už v minulosti oba subjekty společně pracovaly na několika projektech, včetně nedávného objevení bankovního viru Geost, který napadal občany Ruska. Právě nově otevřená laboratoř, ve které budou na plný uvázek působit tři výzkumníci a deset doktorandů z FEL ČVUT, by měla na předchozí kooperaci navázat.

„Spolupráce s byznysem je pro pokrok v akademickém výzkumu zásadní. Laboratoř zkombinuje globální pohled a zkušenosti Avastu, jeho data o hrozbách a umělé inteligenci s kyberbezpečnostním výzkumem ČVUT. Společně tak vytvoříme program, který se zaměří na ty největší kyberbezpečnostní problémy naší doby, včetně detekce složitého, vyvíjejícího se malwaru, bezpečnosti IoT zařízení a identifikace a analýzy fake news,“ říká výzkumník ČVUT Sebastián García.