Od velkého třesku až po nejčernější černou. Český umělec JAF 34 tvoří díla s unikátní barvou pohlcující světlo

jaf-342

Foto: JAF 34

Obrazy mají díky černočerné barvě působivou vizuální účinnost

0Zobrazit komentáře

Co se stane, pokud nanesete na malířské plátno barvu tak černou, že pohltí 99 % veškerého světla, které na ni dopadá? Otevře se vám zcela nový prostor pro vytváření vizuální účinnosti, která nemá obdoby. Jako jediný Čech měl možnost pracovat s takovou barvou JAF 34, který s její pomocí vytvořil pět unikátních pláten parafrázujících stvoření i zánik světa.

Možná si také pamatujete na unikátní BMW, jehož karoserie byla kompletně pokryta nátěrem barvy Vantablack. Tato barva vyvinutá společností Surrey NanoSystems má v sobě totiž přimíchané nanotrubice, díky kterým je schopna pohltit téměř veškeré světlo, které na ni dopadá. Díky tomu není naše oko schopno rozeznat tvar a hloubku natřeného předmětu, který tak působí ploše a bez tvaru.

Pokud byste si však chtěli barvu Vantablack pořídit domů, nejspíše budete zklamáni. Surrey NanoSystems má barvu patentovanou a poskytuje ji jen vyvoleným, jako je právě BMW, nebo třeba Anish Kapoor, který je v současné době jediným umělcem vlastnící práva užívat tuto barvu na svých skulpturách.

blk3-0

Foto: JAF 34

Barva Black 3.0, která se svým charakterem v mnohém podobá barvě Vantablack

Pokud chce s barvou Vantablack pracovat jiný umělec, má smůlu. Ale ne tak docela. Barvu, která se v mnohém podobá právě Vantablacku, nechal v laboratořích vytvořit britský kurátor a umělec Stuart Semple. Jeho barva pojmenovaná Black 3.0 dokáže absorbovat jen o pár setin méně světla než Vantablack, takže je jí svými schopnostmi velmi blízko. Zároveň je Black 3.0 cenově mnohem dostupnější.

Díra do časoprostoru

Celkem 150 mililitrů barvy vyjde na necelých 15 liber (přibližně 450 korun), což není úplně málo, ovšem na trhu jsou i daleko dražší barvy. I přesto je Black 3.0 stále poměrně vzácnou barvou. Její výroba je totiž vysoce limitovaná, a tím pádem se těžko shání.

V praxi to znamená, že děl malovaných touto barvou není mnoho. Naštěstí je několik z nich k vidění v Praze, a to díky umělci, který si říká JAF 34. Ten je vůbec prvním a prozatím jediným českým výtvarníkem pracujícím s touto černo-černou barvou. Využil ji ve svém projektu Empty, který na plátnech zachycuje vývoj života od „Velkého třesku“ až po teorii „Velkého smrštění“.

jaf-344

Foto: JAF 34

Umělec JAF 34 nechce se svým projektem spojovat svou skutečnou identitu

JAF 34 je malíř, grafik a také hudebník, jenž ve svých dílech kombinuje klasickou malbu a grafický design. Sám svou tvorbu přirovnává k futuristickému uměleckému směru, který se snaží obohacovat o moderní poznatky učiněné během pokroku lidstva.

„Dynamika, pohyb a celospolečenský vývoj vpřed, ať už v astrofyzice nebo antropologické sféře. Nové poznatky a technický vývoj, to vše mě nikdy nepřestane fascinovat. I díky tomu jsem začal pracovat s barvou Black 3.0, protože je ve světě díky svému laboratornímu výzkumu zcela unikátní a splňuje všechna kritéria, která jsem na svůj projekt měl,“ popisuje pro CzechCrunch svou tvorbu JAF 34.

hlidac-shopu

Přečtěte si takéE-shopy na Black Friday opět propagovaly nereálné slevy. Alza, Mall a CZC se však polepšily, hlásí Hlídač ShopůE-shopy na Black Friday opět propagovaly nereálné slevy. Alza, Mall a CZC se však polepšily, hlásí Hlídač Shopů

Díky rychlosti a notné dávce štěstí se mu dostalo té příležitosti vysoce černou barvu zapracovávat do svých pláten. Jak ze své zkušenosti popisuje, Black 3.0 se od klasických barev skutečně liší. Nejpodobnější je prý akrylové barvě, přičemž nejvíce její efekt prázdnoty vynikne na velkých čistých plochách.

jaf-342

Foto: JAF 34

Detail jednoho z obrazů malovaných Black 3.0

„Určitě s ní nejde pracovat jako s olejem. Black 3.0 se skutečně nejvíce podobá akrylu, to znamená, že se nejvíce hodí na čisté plochy, a je vcelku jedno, jestli se jedná o plátno samotné nebo skulptury. Barva působí jako vizuální posun daného média na novou úroveň. Z určitých úhlů skutečně vypadá jako díra do časoprostoru nebo chcete-li výřez lasem ve Photoshopu, ovšem v reálném světě,“ říká o povaze barvy JAF 34.

Prázdno

Koncept Empty je zachycením příběhu koloběhu života na pěti velkoformátových plátnech. JAF 34 na nich monochromaticky kombinuje Black 3.0 a bílou barvu, které jsou doplněny o chromové reflexní plochy. Díky tomu se pozorovateli obrazu dostává vysoké vizuální účinnosti. Black 3.0 pomáhá vystihnout prázdnotu spojenou s parafrázemi vzniku času, toku světla, gravitace, dynamiky, vývoje života, a především černých děr.

„Za těch pár měsíců, co jsem měl možnost s Black 3.0 pracovat, mi opravdu přirostla k srdci. Splňuje všechny požadavky, které jsem na ni měl. Musím ale konstatovat, že se nehodí jako náhražka klasické černé barvy nebo jako doplňková barva, její charakter je tak specifický, že té barvě musíte dát na plátně prostor, aby dominovala,“ dodává JAF 34.

jaf-341

Obrazy během výstavy ve Vnitroblocku

Po nedávné výstavě v Dudes & Barbies Gallery Jafovy obrazy opět odpočívají v jeho ateliéru, kam se na ně po předchozí domluvě můžete zajít podívat a případně si je i zakoupit. K nahlédnutí jsou také na jeho oficiálních webových stránkách a sociálních sítích.

A jaké má JAF 34 plány do budoucna? „Mám už v hlavě představu o dalších plátnech a jejich vývoji, nicméně současné obrazy bych rád ještě jednou vystavil příští rok, ale nechci přejímat. Můj vývoj v této oblasti není u konce, budu dál hledat a zkoušet kombinovat netradiční barvy a techniky. Věřím, že v budoucnu dokážeme vytvořit ještě černější černou, která pohltí ne 99 %, ale celých 100 % světla. Budu se snažit být opět první, kdo ji získá,“ uzavírá JAF.

jaf-346

Foto: JAF 34

Obraz instalovaný v interiéru