Tesco zrušilo vlastní logistiku. Rozvoz potravin přebírá kurýrní služba DoDo a chce s ním i do dalších zemí

Peter BrejčákPeter Brejčák

dodo-fleet-minInsider

Foto: DoDo

Flotila logistického startupu DoDo

0Zobrazit komentáře

Nejstarší hráč na poli rozvážky čerstvých potravin ze svého e-shopu u nás ruší svou vlastní flotilu dodávek a kurýrů. Nákupy z Teska, respektive jeho internetového obchodu, bude nově rozvážet logistický startup DoDo, se kterým maloobchodní prodejce spolupráci testoval minimálně od jara letošního roku, avšak doteď ani jedna ze společností nechtěla tuto spolupráci komunikovat.

„Se společností DoDo jsme se rozhodli spolupracovat na základě úspěšného pilotu. Naše partnerství znamená, že můžeme poskytovat více zákazníkům kvalitní doručovací službu,“ prozradil pro deník E15 mluvčí Teska Václav Koukolíček. Osud řidičů a dodávek řetězec nekomentoval.

Logistický startup DoDo, který se v září začlenil do miliardové investiční skupiny V-Sharp Michala Menšíka, pro CzechCrunch potvrdil, že v aktuální spolupráci s Teskem jde o více než stovku vozů a počet kurýrů je na úrovni tří stovek. Finanční podrobnosti spolupráce však také nejsou známé.

michal-mensik-dodo-inveo

Foto: DoDo

Michal Menšík, CEO DoDo

Pro DoDo jde o zatím největší zakázku v Česku, v rozvážkách mimo spolupracuje například i s řetězcem KFC nebo Bageterií Boulevard. Spolupráce s Teskem, které bylo v roce 2012 mezi prvními, kdo se do online prodeje a následného rozvozu potravin pustil, se však netýká jen tuzemska.

„Zatím pro Tesco vozíme na Slovensku. Naše služby díky spolupráci s dalšími e-shopy však chceme brzy rozšířit i do ostatních zemí, jako je například Polsko či Maďarsko,“ prozrazuje Menšík pro CzechCrunch. Vedle Prahy v Česku jezdí i v Brně, Plzni, Ostravě, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Kladnu, Kolíně a Prostějově. Na Slovensku pak působí v Bratislavě a Žilině.

S konkurenčními hráči na tuzemském trhu jako Rohlik.cz a Košík.cz, kteří sice přišli o něco později, ale minimálně první jmenovaný již Tesco v tržbách předběhl, DoDo podle Menšíka hledá společné synergie, protože všichni hráči nakonec řeší stejný problém – jak rychle a efektivně dostat zboží ze skladů k zákazníkovi –, více však zatím komentovat nemůže.

itesco-kuryr

Foto: Tesco

Tesco nově využívá na rozvoz potravin kurýry DoDo

DoDo i po navázání spolupráce s Teskem plánuje rozvíjet svůj stávající byznys model, kdy pro některé e-shopy s potravinami nebo restaurace vozí veškeré objednávky ze všech poboček a pro jiné klienty pouze část, aby například stíhaly odbavovat své objednávky.

„Výrazně se soustředíme na práci s daty, která nám pomáhají optimalizovat trasy, a především plně utilizovat vozový park. Zároveň u tohoto modelu spolupráce je klíčové přímé napojení klientských systémů na naši aplikaci, která koordinuje a vyhodnocuje efektivitu zakázek a celého nastavení logistických procesů v reálném čase. Již brzy oznámíme další novinku v podobě spuštění naší logistické IT platformy,“ dodal na závěr Menšík s odkazem na nový projekt a lze očekávat, že v něm opět bude integrovat několik startupů skupiny V-Sharp.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

Vanilková sušenka místo kelímku. Novozélandské aerolinky mění jednorázové kelímky za jedlé

Nela VítováNela Vítová

airnz-edible

Foto: Air New Zealand

Aerolinky Air New Zealand na palubě testují jedlé kelímky

0Zobrazit komentáře

Velké i malé společnosti z různých koutů světa přicházejí se způsoby, jak bojovat za udržitelnější budoucnost naší planety. Nejčastějším způsobem je především snižování užití jednorázových plastů a s tím související využití ekologických materiálů, které je dokáží spolehlivě nahradit. Podobným směrem se teď vydala i novozélandská aerolinka Air New Zealand.

Ve spolupráci rovněž s novozélandskou společností Twiice vytvořili jedlé vanilkové kelímky, které by měly značně snížit odpad při letu. Nahradí totiž ty jednorázové.

Novozélandská aerolinka již nedávno přešla z obyčejných plastových kelímků na udržitelnější variantu, když vsadila na rozložitelné rostlinné kelímky, které do určité míry naplňovaly stanovené cíle. Zároveň s tím se snažila i své cestující podporovat v tom, aby si s sebou na palubu brali vlastní kelímky, které poté využijí na podávané nápoje.

airnz-edible2

Foto: Air New Zealand

Jedlé kelímky lze využít různými způsoby

Primárním cílem je však podle manažerky zákaznického servisu Air New Zealand, Niki Chaveové, zcela odstranit odpad ze skládek, respektive na ně žádný další nepřihazovat, a to by právě jedlé kelímky podle všeho mohly vyřešit. Kromě toho, že prý spolehlivě udrží obsah nápoje po potřebnou dobu, jsou i ideální variantou jako zákusek ke kávě i čaji, který by byl jinak podáván s nápojem.

Kelímky nejsou jen jedlé, ale podle ohlasů prvních cestujících prý i skvěle chutnají. Nejsou vyrobené z ničeho jiného než pšeničné mouky, cukru, vajec a vanilky, tedy vlastně obsahují stejné ingredience jako vanilková sušenka. Rozdíl je pouze v jejich tvaru, který je uzpůsoben tomu, aby se z něho dalo pít stejně jako z kelímku. Každá nádoba se samozřejmě svým tvarem lehce liší, ale to by pro cestující neměl být příliš velký problém.

vratislav-zima-synetech

Přečtěte si takéŠéf českého vývojářského studia Synetech píše z Bengalúru a Nového Dillí: I Indie má vlastní Silicon ValleyŠéf českého vývojářského studia Synetech píše z Bengalúru a Nového Dillí: I Indie má vlastní Silicon Valley

Otázkou však může být, jak vlastně kelímek udrží horký nápoj, aniž by se rozmočil. Podle všeho se cestující ale nemusí bát vylité kávy v klíně, protože kelímek vydrží minimálně po dobu konzumace nápoje. Ačkoliv jde bezpochyby o originální nápad, jedlé kelímky samozřejmě aerolinku nevyjdou levně. Na webu Twiice si je může pořídit kdokoliv v balení po šesti kusech za 23 dolarů (530 korun) nebo dva kusy za 10 dolarů (230), byť cena pro Air New Zealand bude v rámci spolupráce jistě nižší. Prozatím se nicméně posílají jen po Novém Zélandu.

twiice

Foto: Twiice

Balení šesti vanilkových kelímků vyjde na 23 dolarů

Cesta za udržitelnějším létáním

Nové jedlé kelímky jsou společně s dalšími menšími změnami součástí cesty za udržitelnější budoucností, o kterou Air New Zealand už nějakou dobu usiluje. Jen v letošním roce aerolinka na vybraných letech v business třídě do Severní Ameriky a Hongkongu zrušila malá plastová balení na omáčky a nahradila je znovupoužitelnými nádobami. Podle společnosti by se tak mohlo ročně dostat na skládky o 200 tisíc plastových balení méně.

Ve své výroční zprávě o udržitelnosti pak Air New Zealand zmiňuje i další informace o své cestě za udržitelnějším létáním. Aerolinky podle všeho překonaly svůj cíl z roku 2018, nahradit 24 milionů jednorázových plastových produktů udržitelnějšími alternativami. Stejně tak zrušily i jednorázové plastové lahve na vodu na vybraných letech, což by mělo ze skládek odstranit více než 460 tisíc lahví a snížením váhy samotné kabiny letadla potom i snížit uhlíkové emise o více než 300 tisíc tun ročně.

Zajímavým číslem je bezpochyby právě 8 milionů nápojových kelímků, které aerolinka ročně využije. Minimálně část z nich by do budoucna mohly nahradit zmiňované jedlé vanilkové kelímky, které Air New Zealand testuje.

airnz-edible3

Foto: Air New Zealand

Vanilkový jedlý kelímek

ANDOR Season 2

Přečtěte si takéTvůrce Andoru prozradil, kolik seriál ze světa Star Wars stálTvůrce Andoru prozradil, kolik seriál ze světa Star Wars stál. Disney mu dovolilo ukázat i genocidu

Podobně smýšlejí i další světové aerolinky, a to dokonce jedny z těch největších. V Americe se tímto směrem vydaly letecké společnosti Delta, American Airlines či United. Ačkoliv zatím nepoužívají jedlé kelímky, všechny neustále přicházejí se způsoby, jak snížit spotřebu jednorázových plastů a minimálně alespoň recyklovat využité neekologické odpady. Aerolinka United dokonce tvrdí, že je zcela první, která recykluje částečně využité hygienické produkty jako mýdlo nebo šampon díky spolupráci se společností Clean the World.

S tím, jak neustále přibývá množství denních letů, protože je třeba odbavit do různých částí světa více lidí, neustále roste snaha aerolinek snižovat svou ekologickou stopu jinými způsoby. Právě snižování spotřeby plastů a jiných materiálů a jejich náhradou za ekologické alternativy by mohlo dojít alespoň k částečnému snižovaní ekologické stopy v tomto průmyslu. Možná si tak vanilkové kelímky ke kávě brzy vychutnáme i na letech z Prahy do běžných evropských destinací.