Z tenisového kurtu do peněženek. Roger Federer je první žijící osobou raženou do švýcarského franku

laver-cup-federer-coin2

Foto: Laver Cup

Roger Federer se stal první žijící bytostí, která se dostala na švýcarský frank

0Zobrazit komentáře

Se sportovními úspěchy jde ruku v ruce také popularita. Úspěšní sportovci plní média a billboardy, ale jen těm největším hvězdám jsou stavěny sochy a raženy pamětní mince. Takové pocty se dočkal i největší švýcarský tenista Roger Federer, jehož podobiznu vyrazí švýcarská mincovna na speciální edici stříbrných franků.

Být úspěšným sportovcem nepřináší pouze medaile a splněné sny, ale s tímto titulem je spojen i velký zájem ze strany veřejnosti a médií. Zatímco u některých sportovních hvězd může být úspěch i mediální a celospolečenský zájem pomíjivý, někteří se drží na vrcholu dlouhé roky, a tak jsou v záři reflektorů prakticky pořád.

Stávají se z nich obvykle hvězdy s globálním dosahem a země, odkud pocházejí, se doslova dmou pýchou, že dali světu takovou legendu a nebojí se na to patřičně poukazovat.

federer5-min

Foto: Roman Boed/Flickr

Roger Federer patří k nejvýznamnějším sportovcům švýcarské historie

Příkladem může být fotbalista Ronaldo, kterého miluje doslova celé Portugalsko, a jeho rodný ostrov Madeira připomíná svého slavného rodáka na každém rohu. Vzpomeňme jen na onu slavnou Ronaldovu bustu na letišti ve Funchalu, jejíž fotografie obletěly celý svět. I přesto, že busta připomínala Ronalda jen velice vzdáleně, jednalo se o jeden z mnoha způsobů, kterým chtěla Madeira svému hrdinovi vzdát hold.

Za takovouto globální hvězdu můžeme zcela jistě označit i Rogera Federera. Více než stovka turnajů vyhraných na okruhu ATP, 20 vyhraných grandslamů, zlatá medaile z olympijských her v Pekingu, stříbrná z Londýna a 308 týdnů strávených v čele žebříčku nejlepších tenistů světa, to je jen rychlý výčet toho, co se Federerovi podařilo v jeho úctyhodné sportovní kariéře. Za tuto neuvěřitelnou bilanci se rozhodli Švýcaři svému miláčkovi „zaplatit“ ve stříbře, a to dokonce s jeho podobiznou.

roger-federer-on

Přečtěte si takéŠvýcaři sobě. Roger Federer investuje do sportovní značky On, které pomůže s teniskami i marketingemŠvýcaři sobě. Roger Federer investuje do sportovní značky On, které pomůže s teniskami i marketingem

Federerova tvář platí ve světě tenisu za jednu z nejobchodovatelnějších. V minulosti se objevila například v reklamě na těstoviny, na automobily nebo na billboardech propagujících přepravní zavazadla a dlouhé roky byla spojená i se sportovním gigantem Nike. Nyní se jeden z nejlepších tenistů historie objeví také na oficiálních mincích emitovaných oficiální švýcarskou mincovnou Swissmint, jejíž servery se od zahájení objednávek potýkají s obrovským návalem návštěvníků.

federer2-min

Foto: Swissmint

Fotografie, která sloužila coby předloha pro ryteckého mistra

„Máme miliony kliknutí na naše stránky, a proto náš obchod opakovaně kolabuje,“ řekl pro magazín Quartz Marius G. Haldimann, generální ředitel Swissmintu, a dodal: „Nikdy nás nenapadlo, že bude zájem tak velký.“ Mince lze totiž objednávat pouze online právě na stránkách mincovny, nikoliv i telefonicky, jak je jindy zvykem. E-shop mincovy však pod náporem totálně kolabuje a je téměř neustále nedostupný.

Alpy, jódlování, švýcarák a Federer

Celkem by mělo být vyraženo 60 až 100 tisíc kusů mincí s Federerem zhotovených ze stříbra o nominální hodnotě 20 švýcarských franků. Prodejní cena je 30 franků, tedy přibližně 700 korun. I přesto, že jsou stránky mincovny prakticky neustále nedostupné, mělo by být pořád k dispozici něco kolem 10 tisíc mincí. S objednávkou by však zájemce neměl otálet. Nejenže budou všechny mince velmi brzy zabrané, ale objednávky se uzavřou již 19. prosince. K jejich samotné emisi dojde 23. ledna.

Podobu mince má na svědomí italský rytecký mistr Reme Mascherini, který se inspiroval fotografií Rogera Federera pořízenou minulý rok během turnaje Australian Open. Byl to právě švýcarský rodák, kdo na jeho konci pozvedl nad hlavu pohár pro vítěze mužské dvouhry.

federer-coin

Foto: Swissmint

Přední strana mince s podobiznou Rogera Federera

Mince je pro numismatiky, a především ty švýcarské, velkou vzácností. Důvodem je fakt, že je Federer první žijící osobou, které se podařilo na švýcarský frank dostat. Až doposud totiž mince nesly výhradně výjevy kulturních či přírodních prvků spojených se Švýcarskem, tedy Alpy, jódlování, jeleny či tradiční švýcarský nůž.

Stejně jako je Švýcarsko známé pro svou politiku neutrality, snaží se být opatrné i v přístupu ke své měně. V roce 2017 se například rozhodlo odstranit ze svých bankovek Charlese-Édouarda Jeannereta, kterého svět zná jako Le Corbusiera. Švýcarsko tak učinilo v momentě, kdy se objevily náznaky, že světově uznávaný architekt, urbanista a výtvarník nejspíše mohl být militantním fašistou a zastáncem Adolfa Hitlera. Pro Federera je tedy jeho tvář na minci skutečně obrovskou poctou.

Do rozjetého vlaku s falešnými burgery naskakují i Češi. Rostlinné maso začíná prodávat Mana

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

manaburger_white_2

Foto: Mana

Rostlinný burger od Many se jmenuje ManaBurger

0Zobrazit komentáře

Jestli dnes něco rezonuje napříč celým gastronomickým světem, je to falešné maso. Rostlinné alternativy k masům všeho druhu nenechávají prakticky nikoho chladným, ale ať už je milujete, nebo nesnášíte, jde o neoddiskutovatelný trend, na který naskakují výrobci, fastfoody i restaurace po celém světě. A chybět u toho nechtějí ani Češi.

Burger King, KFC, McDonald’s. Jedny z největších řetězců s rychlým občerstvením na světě spojuje mnohé, ale ještě nedávno byste si asi jen stěží tipli, že by se svých restauracích mohli nabízet produkty z falešného masa, tedy takového, kvůli kterému nemusela zemřít kráva. Samozřejmě pokud se bavíme o hovězím, jakožto tradiční a hlavní součásti burgerů.

Dnes už ale vznikají rostlinné alternativy i pro ryby, kuřecí křidélka a nugety, klobásy nebo slaninu – zkrátka prakticky pro všechny druhy živočišného masa. Například potravinářský gigant Nestlé vyrábí svůj rostlinný burger ze sóji v továrně v Krupce u Teplic a brzy se k němu v Česku přidá další hráč.

manaburger-roz

Foto: Mana

ManaBurger přichází jako nutričně vyvážený rostlinný burger

S vlastním rostlinným burgerem a unikátní recepturou přichází Mana, kterou prozatím lidé znají zejména pro její funkční stravu ve formě hotového drinku nebo prášku. Jen v loňském roce prodala firma, kterou založil a řídí Jakub Krejčík, produkty za 151 milionů korun a v tom příštím chce vkročit do úplně nového segmentu.

Takzvaný ManaBurger přichází jako nutričně vyvážený rostlinný burger, který má obsahovat ideální poměr všech živin, bílkovin, tuků, sacharidů a vlákniny, na čemž jsou postaveny i drinky Many. Pražská firma investovala 10 milionů korun do nové výrobní linky i modernizace laboratoří a se vstupem na rychle rostoucí trh s rostlinnými náhražkami masa to myslí vážně.

Zatímco ve Spojených státech jsou nejvíce vidět například Beyond Meat, který dokázal v květnu uhranout investory a naprosto zbořit burzu, nebo Impossible Foods, v Evropě je zatím vzestup pozvolnější a zkouší to různí hráči. Například Burger King, který v USA spolupracuje právě s Impossible Foods, se v Evropě spojil s nizozemským výrobcem Vegetarian Butcher a od příštího roku chce být vidět i Mana.

manatym

Foto: Mana

Tým stojící za Manou v čele se zakladatelem Jakubem Krejčíkem

Ta svůj rostlinný burger plánuje napřímo prodávat jak koncovým zákazníkům, pro něž ve svém e-shopu spustila pro Česko, Německo i Spojené státy předobjednávky, tak zároveň v běžných řetězcích a ke spolupráci bude vyhledávat i vybrané restaurace. První dodávky Jakub Krejčík plánuje v Evropě na březen příštího roku.

filip-kocian

Přečtěte si takéV 16 letech vymýšlí vesmírný startup a rodný Zlín mu už je malý. Filip Kocián plánuje, jak jednou změní světV 16 letech vymýšlí vesmírný startup a rodný Zlín mu už je malý. Filip Kocián plánuje, jak jednou změní svět

V souboji tzv. falešných, respektive nemasových burgerů je pro zákazníky často klíčové zejména složení. Mana sází na vysoký obsah proteinů a směs pěti rostlinných bílkovin (hrachová, rýžová, konopná, mungová a řasová), nechybí vysoký obsah vlákniny a také tuky Omega-3 z mořských řas. V ManaBurgeru se nachází i řasový, kokosový nebo lněný olej a přírodní barviva z červené řepy a červené papriky.

Aby pak dokázala samotná placka imitovat živočišné maso i svým vzhledem, přidává do ní Mana karamel, který ji po tepelné úpravě dodá tmavší barevné tóny. Obecně však Jakub Krejčík nechce cílit na ty, kteří maso vůbec nejedí, ale především nabídnout alternativu masožravcům, jež ho chtějí z různých důvodů omezit.

manaburger-grill

Foto: Mana

Mana chce se svým rostlinným ManaBurgerem uspokojit i masožravce

LILO & STITCH

Přečtěte si takéJe Lilo & Stitch remake, co má smysl? Film porazil i Toma CruiseDávají remaky animáků od Disneyho smysl? Nový film porazil i Toma Cruise a míří k miliardě dolarů

„Nejedná se o potravinu zaměřenou na vegany. Naopak. Chceme nabídnout alternativu všem, kteří mají rádi maso a hovězí burgery, ale chtějí si dopřát zdravé jídlo, které je nutričně plnohodnotné a jehož výroba je výrazně šetrnější k životnímu prostředí,” říká šéf Many, který počítá s tím, že letos jeho firma utrží zhruba 200 milionů korun.

V příštím roce počítá s dalším růstem a pomoci má právě i nový ManaBurger. Krejčík zatím nechce předpovídat, kolik by mohl horké nemasové novinky v příštím roce prodat, ale chce s ní uspět i na americkém trhu, kde Mana na podzim otevřela svou druhou zahraniční pobočku. Aktuálně je v předprodeji ManaBurger nabízen za 60 korun za jednu porci, což znamená 461 korun za kilogram, s tím, že by měl dorazit v březnu.