Zoot je poprvé v historii v zisku a pomalu vstává z popela. Vyhráno ale ještě zdaleka nemá
Výdejna radosti Zootu
Čekalo se na to deset let. Módní e-shop Zoot, který kolem roku 2010 začínal nejprve jako sociální síť zaměřená na módu, hlásí, že je poprvé v historii v černých číslech. Prozatím jde jen o jediný měsíc a na firmu, která byla před rokem na hraně kolapsu, čeká ještě mnoho práce, nicméně se zdá, že ozdravný proces funguje.
Zoot se po neúspěšných konceptech ve svých začátcích nakonec přerodil v módní internetový obchod, ze kterého se stal v Česku během let lovebrand. Zákazníci na Zootu rádi nakupovali i pro netradiční způsob nákupu, kdy si mohli do tzv. Výdejen radosti objednat oblečení, tam si ho vyzkoušet a až poté se rozhodnout, zda si ho koupí, nebo ne.
Jenže zatímco počet zákazníků během let rostl, prohlubovala se také ztráta. Pod patronátem spoluzakladatele a největšího akcionáře Oldřicha Bajera, současného šéfa Mall Group, a vedením Karla Trpáka se firmu dlouho nedařilo nastavit tak, aby začala vydělávat.
Situace se stala neudržitelnou na přelomu loňska a letoška, kdy již Zoot nedokázal splácet své dluhy, které vyrostly do stovek milionů korun, a tančil nad propastí. Pohledávky nakonec z velké části odkoupil investiční fond Natland Tomáše Rašky, který se rozhodl oblíbený módní e-shop zachránit. Do vedení nastoupili Lukáš Uhl s Robertem Vojáčkem a začala velká ozdravná kúra, v rámci které se mnoho pohledávek odepsalo.
Nový krizový management dostal v rámci moratoria, které Zoot chránilo před věřiteli, pár měsíců na to, aby připravil reorganizační plán. Uhl s Vojáčkem jeho podobu představili v dubnu, následně se na něm domluvili s věřiteli a vyhlásili, že už v příštím roce, tedy v roce 2020, by chtěli vykázat černá čísla. To by bylo v historii Zootu dosud něco nevídaného, ale úsporná opatření a transformace firmy přinesly první ovoce již nyní.
„Drastické osekání nákladů a nastavení nového směřování firmy, které využívá konkurenční výhody, jíž je možnost vyzkoušet si zboží před placením, přineslo svůj kýžený výsledek. Stále však zůstávají jisté výzvy,” hlásí Lukáš Uhl, pod jehož vedením se podařilo Zootu v listopadu poprvé v historii dostat do černých čísel. Provozní zisk za předposlední letošní měsíc činil 0,6 milionu korun. Nejblíže černým číslům byl dosud Zoot podle svých zpráv v roce 2016, kdy vykázala minimální hrubý provozní zisk před úroky a zdaněním jeho česká část, ale do mínusu ho stáhlo zahraničí.
V zisku už ideálně napořád
Prozatím se ostatně jedná pouze o jediný měsíc a ze ztráty se dostal Zoot jen o fous, nicméně po dramatickém posledním roku to může být pro internetový obchod první vlaštovka, že jde vše dobrým směrem. Jak pro CzechCrunch prozradili zástupci firmy, v zisku chce již Zoot zůstat i nadále, byť vyhráno ještě zdaleka nemá.
Na začátku roku Zoot předpovídal, že za letošní rok skončí v provozní ztrátě kolem 70 milionů korun a to nadále platí. Zejména značný propad ze začátku roku se už firmě nepodaří ani se zlepšenými výsledky v posledních měsících dohnat, nicméně situace je prý již nyní stabilizovaná, urovnaly se vztahy s partnery, kteří nějakou dobu žili v nejistotě, a všichni se v Zootu připravují na o něco pozitivnější rok 2020.
V rámci na jaře ohlášené insolvence, ze které Zoot plánuje, že by mohl vyskočit začátkem příštího roku, došlo k zeštíhlení společnosti na všech frontách. Propouštěli se zaměstnanci, uzavíraly se nerentabilní výdejny a nastavila se nová strategie, která má byznys nastavit k vyšší ziskovosti. S tím souvisel i větší vstup do offline prodeje.
Koncem srpna Zoot otevřel svůj vůbec první kamenný obchod, který nebyl jen výdejnou, ale i klasickou prodejnou. Podle prvních ohlasů se vyvíjí obchod v nákupním centru v Praze na Černém mostě dobře a co je nejdůležitější – od začátku si na sebe dokáže vzhledem k prodeji zboží přímo na místě vydělat. To u Výdejen radosti ne vždy platilo.
V Zootu budou teprve vyhodnocovat, jakým způsobem naloží s kamennými prodejnami dál, nicméně vedle toho již začali rozvíjet také velkou síť partnerských prodejen, se kterými chtějí postupně penetrovat celou republiku a dostat se k novým zákazníkům. Objeví se tak i v menších městech.
„Začínali jsme s pěti prodejnami a do začátku prosince jsme otevřeli dalších deset. Navíc v lokalitách, kde jsou výdejny otevřené, již sledujeme růst ve výši 118 % proti minulému roku. Výsledku se podařilo dosáhnout i přesto, že firma je celkově menší než kdysi,“ komentuje situaci Robert Vojáček, který je ve firmě zodpovědný za růst.
Byť je ještě rozhodně brzy dělat jakékoliv závěry, zdá se, že Zoot díky svým krokům od začátku roku skutečně začíná pomalu vstávat z mrtvých. Lukáš Uhl s Robertem Vojáčkem si však velmi dobře uvědomují, že prozatím nemají vyhráno. Nebojují totiž jen sami se sebou, ale také s velkou konkurencí, která se v Česku loni ještě zvýšila.
Dorazily velké módní e-shopy ze zahraničí, které trh válcují bezprecendentními investicemi do marketingu, a Češi si na nakupování na About You a Zalandu rychle zvykli. Mezi největší hráče pak patří také H&M, které naopak sází na své věrné zákazníky, protože i ti stále více nakupují na jeho e-shopu. „S osekanými náklady a celkovým hospodařením má firma proti dřívějšku výrazně menší rozpočet na marketing, zhruba třetinový,“ přiznává Uhl.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsProti konkurenci chce Zoot bojovat i větším zaměřením na vlastní značky, které u Zootu obvykle dobře fungovaly a navíc na nich firma má větší marži. Do budoucna proto mají tvořit až třetinu obratu s tím, že každý rok by mělo přicházet několik exkluzivních kolekcí s různými designéry. „Již teď v posledních týdnech je náš private label Zoot třetí nejprodávanější značkou,” dodává Vojáček.