Apple, Amazon, Microsoft a teď i Google. Vyhledávací gigant se připojil do klubu bilionových firem

google-budapest2

Kanceláře Googlu v Budapešti

0Zobrazit komentáře

Až doposud znal svět pouze tři americké společnosti, jejichž tržní hodnota dokázala protnout bilionovou hranici, a to v dolarech. Tento elitní klub však nyní musí přichystat uvítací oslavu pro čtvrtého člena, kterým je největší internetový vyhledávač Google, potažmo jeho mateřská společnost Alphabet.

Apple, Amazon a Microsoft, to jsou tři američtí velikáni, jejichž tržní hodnotě se podařilo v loňském protnout magickou hranici jednoho bilionu dolarů. Vůbec nejlépe se z těchto tří momentálně vede Applu s tržní kapitalizací ve výši 1,4 bilionu dolarů. Sekunduje mu Microsoft s 1,3 bilionu dolarů a až na čtvrtém místě je Amazon, jehož hodnota se po propadu na konci roku 2019 drží pod hranicí jednoho bilionu, konkrétně na částce 931 miliard dolarů, ovšem ve stále rostoucím trendu.

Kdo je tedy na místě třetím? Obsadil jej Alphabet, konglomerát, který pod sebou schraňuje řadu dceřiných společností, ovšem tou nejznámější je bezpochyby Google. Alphabetu založeném Larrym Pagem a Sergejem Brinem se podařilo dostat se do elitního klubu bilionářů, když i jeho tržní hodnota na Nasdaqu překonala zmíněný milník.

Zakladatelé Larry Page a Sergej Brin (vpravo) s bývalým CEO Googlu Ericem Schmidtem

Googlu se ho podařilo dosáhnout i přesto, že před ním v současné době stojí několik výzev. Jak Page, tak i Brin koncem minulého roku oznámili, že v čele Alphabetu končí a ponechali si pouze funkce členů představenstva a akcionářů. Google totiž v poslední době přicházel o pověst společnosti, ve které panuje svobodná firemní kultura a stále více se pouští do projektů, od kterých by dříve společnost dávala ruce pryč.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Google se více zaměřil na reklamu a omezil některé ze svých inovativních projektů jako elektromobily či horkovzdušné balóny poskytující internetové připojení. Zároveň se změnil i přístup k zaměstnancům. Tvrdě byli postihováni ti, kteří kritizovali lhostejnost společnosti k problému sexuálního obtěžování či zapojení Googlu do projektu Pentagonu pro vylepšování zbraňových systémů.

Další věcí, se kterou se musí Google vypořádávat, je tlak ze strany společnosti, zákonodárců i regulačních úřadů, které zkoumají, jakým způsobem Google nakládá s citlivými informacemi svých uživatelů. Kritizováno je například cílení politické reklamy na konkrétní skupiny uživatelů či šíření dezinformací ve výsledcích vyhledávání.

sundar-pichai-google

Foto: Google

Sundar Pichai, CEO Googlu

Všechny tyto problémy musí řešit nový muž v čele Alphabetu, kterým je Sundar Pichai. Ten se pouští do omezování výše zmíněných prohřešků a jeví se jako schopný vrcholový manažer. Ostatně dosud několik let vedl samotný Google. Jak ale informuje deník The New York Times, co mu chybí, je onen vizionářský pohled na svět, kterým se vyznačovali jeho předchůdci.

Nic z toho však nemá vliv na růst příjmů společnosti, který neustále stoupá. Jen za rok 2018 to bylo 137 miliard dolarů (přibližně 3,1 bilionu korun) a tento trend se pozitivně odráží i na ceně akcií, které dosahují historických maxim. I s ohledem na to, co za novinky technologický konglomerát přichystá a jak se mu bude dále dařit, bude zajímavé sledovat, kam až může hodnota jeho akcií vystoupat.

Na vstupence do elitního klubu podle analytiků horečně pracuje také Facebook, který je momentálně jedním z nejžhavějších adeptů na dosažení bilionové mety, i přesto že je prozatím jeho tržní hodnota na 632 miliardách dolarů. Jako vůbec první dosáhl bilionové hodnoty již v roce 2007 čínský naftařský gigant PetroChina, jehož aktuální tržní hodnota spadla na „pouhých“ 93,7 miliardy dolarů. Z hlediska tržní hodnoty si ale nejlépe stojí saudské Saudi Aramco, které se na ostatní dívá z nepředstavitelných více než dvoubilionových výšin, kterých dosáhl v prosinci minulého roku.

Obnovitelné zdroje i lepší služby pro domácnosti. Čeští Nano Energies pomohou nadějným energetickým startupům

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

stanislav-chvala-nano-minInsider

Foto: Nano Energies

Stanislav Chvála, CEO Nano Energies

0Zobrazit komentáře

Menší větrné nebo solární elektrárny, na které se složí třeba celé město a stanou se z nich ve své podstatě tiskárny na peníze. O takové budoucnosti energetiky a našeho přístupu hovoří zakladatel Nano Energies Petr Rokůsek. Přestože je velký vizionář, s veškerou inovací v energetickém světě pochopitelně nemůže přicházet sám.

Proto se v Nano Energies pod vedením výkonného ředitele Stanislava Chvály rozhodli, že spustí Nano Labs, které budou pomáhat na svět nadějným startupům právě z oblasti energetiky. Protože zatímco v mnoha jiných oblastech je jak spousta peněz i pozornosti od investorů, svět točící se kolem elektřiny je v mnoha ohledech stále hodně složitý.

„Když si chce člověk založit e-shop, příliš lidí k tomu nepotřebuje. Když ale chcete vymyslet něco nového v energetice, potřebujete se obvykle spojit s velkou firmou a spolupracovat s ní, což je často pro začínající projekty složité,“ vysvětluje v jedné ze zasedaček svých zelených kanceláří v horním patře pražské budovy Drn na Národní třídě Stanislav Chvála.

V DNA Nano Energies je zelená barva pevně zakořeněna. Symbolizuje udržitelnost, čisté fungování a získávání energie bez uhlí a dalších špinavých zdrojů, a právě v tom chce Chvála se svými kolegy podporovat inovátory. Kulturně ostatně má jeho firma ke startupům blízko, byť funguje již přes deset let.

Bude lepší, když si koupím novou ledničku?

Pro startupy mají připravená místa v coworkingu WeWork, který je rozprostřen o pár pater níž ve stejné budově, a když například někdo přijde s tím, že má chytrý elektroměr, který potřebuje otestovat v praxi, Nano Energies to umožní. Mentoring a spolupráce, to mají být hlavní benefity Nano Labs, které nechce mít česká energetická primárně jako investiční platformu.

Podle Stanislava Chvály je na trhu už nyní peněz dost, a tak není potřeba, aby do něj Nano Energies přilévali další (byť to kategoricky nevlučuje). Naopak se nebrání tomu, aby případně přes Nano Labs zprostředkovali vybraným startupům investora. Sami za sebe to však chtějí vést především v pragmatické rovině, aby vznikl hlavně kvalitní a smysluplný produkt.

nano-energies-office-min

Foto: Nano Energies

Kanceláře Nano Energies v pražské budově DRN

První dva projekty v Nano Labs sice vznikly ve spolupráci Nano Energies s dvěma nejmenovanými firmami, nicméně Stanislav Chvála, který se energetice dříve věnoval v ČEZu nebo v britských bankách, už teď ví, jaké startupy by chtěl – a podle situace na trhu patrně i měl – potkávat nejčastěji. „Největší hodnotu mají v energetice data,“ říká jasně.

Ne že by snad v energetickém byznysu žádná data nebyla, ale problém je v tom, že se využívají omezeně. Jako jeden příklad za všechny zmiňuje Chvála domácnosti. Jen naprosté minimum z nich má podrobnější přehled o své spotřebě elektřiny, přitom práce s daty u domácností může mít zásadní dopady jak na byznys energetických hráčů, tak i na peněženky jejich zákazníků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Díky datům mohou lidé lépe vědět, jak uspořit, jaký spotřebič raději vypnout, jaký může být zapnutý. To se teď bez chytrých elektroměrů či datových systémů, které dokáží spotřebu podrobně spočítat, zjišťuje jen velmi těžko. „Když si teď uvařím čaj, spotřebuji tím více energie, než když nechám přes noc svítit LED světla na chodbě? Bude lepší, když si koupím novou ledničku? A jaká je její návratnost na elektřině?“ vyjmenovává příklady Chvála.

Méně marketingu, více transparentnosti

Jeden z prvních projektů, který se nyní v Nano Labs rozvíjí, se týká peer-to-peer sdílení energie. Jeho smyslem je to, abyste při odběru elektřiny naprosto přesně věděli, z jakého je zdroje, stejně jako když si jdete na farmářské trhy pro domácí vajíčka. V prodeji zelené energie je dnes podle Chvály zatím u mnoha hráčů více marketingu než skutečné energie z obnovitelných zdrojů a to se snaží v Nano Energies dlouhodobě měnit.

Jelikož svým zákazníkům nabízejí výhradně energii z obnovitelných zdrojů, jako jsou větrné, solární či vodní elektrárny, prochází Nano Energies každoročně oficiálním auditem od PwC, který to potvrzuje. Mnoho firem ale podle Chvály audity vůbec nedělá, často navíc jen nakupují zelené certifikáty, a tak je celý systém velmi nepřehledný a koncový zákazník často nemůže s jistotou zjistit, odkud jeho energie vlastně je.

„V síti pochopitelně nejsou výhybky, aby vám domů vždy dotekla elektřina třeba přímo z větrné elektrárny, ale v domácnosti jde energii z určitého typu zdroje obchodně zasmluvnit,“ vysvětluje Chvála s tím, že cílem Nano Energies je, aby se pro ověřování zelenosti v budoucnu nemusely používat audity, ale vše fungovalo právě na bázi P2P sdílení a souvisejících technologií.

Nové navíc ještě jistě vzniknou, a třeba i právě v Nano Labs. „Neočekáváme obrovský nával startupů, tolik jich v energetice není, ale zato věříme, že budou kvalitnější a budou mít velký potenciál,“ doplňuje na závěr Chvála.