Český Smartsupp rychle roste. Loni zdvojnásobil tržby na 67 milionů korun a další desítky milionů pošle do expanze

Peter BrejčákPeter Brejčák

smartsuppInsider

Foto: Smartsupp

Zakladatelé Smartsuppu Dušan Kmeť a Vladimír Šandera a Ondřej Machek a Petr Janošík ze Smartlooku

0Zobrazit komentáře

Živý chat u nás používá téměř pětina všech e-shopů, z nichž až 70procentní podíl trhu v Česku drží startup Smartsupp. Ten stojí za vývojem stejnojmenné služby poskytující právě live chaty a zároveň za produktem Smartlook, který analyzuje chování uživatelů webů a aplikací.

Souhrnně celá firma za loňský rok dosáhla na tržby ve výši 67 milionů korun, což je oproti roku předtím téměř dvojnásobek. Podobně rychle plánuje růst i letos – v rámci ARR, tedy v ročních opakujících se příjmech, chce dosáhnout na 120 milionů korun.

Cílem služby Smartsupp je posunout komunikaci firem se zákazníky na novou úroveň a podle dat startupu je o takový produkt zájem. Za loňský rok dosáhla tato odnož firmy tržeb na úrovni 31 milionů korun a díky tomu si v regionu zemí Vyšehradské čtyřky drží pozici nejpopulárnějšího řešení a patří mezi pět nejpoužívanějších v zemích západní Evropy. Letos se v rámci ARR (ročních opakujících se příjmů) plánuje dostat na 46 milionů korun.

smartsupp-new

Nová chystaná podoba Smartsuppu

Pozici na trhu si Smartsupp jako služba posílila také rozšiřováním integrací s e-shop platformami. Loni navázala partnerství s velkými hráči, jako jsou francouzský Prestashop, němečtí ePages či Shopware nebo maďarský Shoprenter. Aktuálně čtyřiadvacetičlenný tým pracuje na vylepšení integrace s českou platformou Shoptet.

Kromě toho loni Smartsupp zaměřil síly na rozvoj produktu. Původní plán integrace Facebook Messengeru rozšířil a začal od začátku přepracovávat celý produkt. Díky tomu se letos promění z live chatu na komplexní platformu, která nabídne e-maily, live chat i Messenger v jednom. Chybět by neměl ani chatbot či redesignované chat okno. Kvůli tomu také plánuje o třetinu rozšířit svůj tým.

„Náš cíl je stát se jednou z nejlepších customer messaging platforem v Evropě pro e-shopy a malé firmy. Pro dosažení tohoto cíle plánujeme letos investovat do Smartsuppu dvacet milionů korun z vlastních zdrojů. Osmdesát procent investic půjde do produktu,“ říká Vladimír Šandera, spoluzakladatel Smartsuppu.

Globální škálování

Dařilo se však i druhé službě, kterou Smartsupp vyvíjí. Smartlook analyzuje chování uživatelů na webu a v aplikacích na iOS a Androidu a loni dosáhl na 36 milionů korun v tržbách s plánem růstu do úrovně 74 milionů v letošním roce. „V únoru minulého roku jsme dosáhli po třech letech od spuštění Smartlooku na break-even point. Ověřili jsme si tak product-market fit a začali s ještě masivnější investicí do produktu a expanze,“ uvádí Petr Janošík, CEO a spoluzakladatel Smartlooku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během loňského roku se službě podařilo získat přes dva tisíce platících zákazníků, na tuzemském trhu se mezi nimi nachází firmy jako Alza, Seznam, Dáme Jídlo, Komerční banka či Home Credit. V zahraničí pak Miele či Hyundai.

Letos chce Smartlook pokračovat ve svém zaměření na větší klienty hledající pokročilé řešení pro analytiku svých uživatelů. Plánuje budovat produktový tým, nabrat další programátory a škálovat obchodní oddělení i zákaznickou podporu v různých časových zónách.

„Stále se nám daří získávat trh hlavně ve Spojených státech, kde tržby činí přes dvaadvacet procent z celkových tržeb,“ říká Janošík. „Chceme být více vidět. Část našich zákazníků ani neví, jak moc jim Smartlook dokáže odladit konverzní funnely a pochopit chování uživatelů. Proto chceme vybudovat interní vzdělávací tým a sdílet příběhy firem, kterým pomáháme. To vše na globální úrovni,“ dodal.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Elon Musk si jde pro odměnu. Tesla na burze prorazila hranici 100 miliard dolarů a přeskočila Volkswagen

CEO Tesly Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Když jsme v průběhu prosince psali ohledně Tesly a jejího překročení 400dolarové hranice v hodnotě akcií, málokdo by očekával, že jen o pár týdnů později se již budeme bavit o nejhodnotnější americké automobilce v historii, akcie se vyšplhají vysoko nad 500 dolarů a Tesla znovu ukáže, jakou je nezastavitelnou mašinou. Nicméně stalo se a její šéf Elon Musk tím popřel negativní spekulace a přesvědčení těch, kdo sázeli na pokles akcií Tesly.

S překročením hranice 500 dolarů na jednu akcii se navíc pojil ještě jeden milník, který se Tesle podařilo dosáhnout během včerejšího dne. Hodnota automobilky se díky růstu překlopila přes magických 100 miliard dolarů, díky čemuž Tesla přeskočila obří německý koncern Volkswagen. Před ní se aktuálně v automobilovém světě na zhruba dvojnásobné valuaci drží už pouze Toyota. Za sebou tak Tesla nechala již před časem zavedené skupiny jako Daimler (Mercedes-Benz), BMW nebo americký General Motors.

Co to znamená? Minimálně jde o důkaz, že i poměrně nová a progresivní automobilka může vybudovat z nuly a díky jinému přístupu obrovský byznys, který v ledasčem předčí desítky let zavedené hráče. Pozitivní zpráva je to nicméně i pro samotného Elona Muska, kterému byla minulý rok přislíbena pohádková odměna, pokud se mu podaří v následující dekádě splnit vytyčené a na první pohled bláznivé cíle.

tesla-cybertruck-boxed2

Foto: Tesla

Cybertruck zaujme už svým nezvyklým designem

Jeho ultimátním cílem je dostat Teslu z aktuálních 100 miliard na hodnotu 650 miliard dolarů. Ještě před půl rokem, kdy se jeho plán odměn oznamoval, byla přitom Tesla na „pouhých“ 34 miliardách, takže se jí podařilo vyrůst hned trojnásobně. Odměna je pak pro Muska rozdělena do dvanácti balíčků akcií, které by v případě úplného úspěchu zvýšily jmění ambiciózního podnikatele ze současných 32 miliard (z poloviny díky akciím Tesly) na více než 100 miliard dolarů.

K tomu, aby získal šéf Tesly první akciový balíček, se mu muselo podařit dovést automobilku na valuaci 100 miliard dolarů a navíc ji tam udržet v průměru na 6 měsíců v roce, stejně jako na 30 po sobě jdoucích dnů. Nepřijde-li nějaký zásadní propad, který u Tesly nelze vyloučit, mohl by se tak Elon Musk dočkat první velké odměny v podobě 1,69 milionu kusů akcií už během tohoto roku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I tak by je ovšem neobdržel bezplatně – na jejich nákup získá pouze výraznou slevu. Nakupovat bude moci za 350 dolarů na akcii, což by oproti aktuální ceně akcií znamenalo slevu kolem 370 milionů dolarů (před zdaněním).

Další balíčky by pak Musk získával při zvyšování tržní hodnoty Tesly o každých 50 miliard dolarů. V návaznosti na růst hodnoty firmy ale musí růst i obrat z původních 20 miliard na 175 miliard dolarů, stejně jako EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) z 1,5 miliardy na 14 miliard dolarů. To, zda se reálně těchto čísel podaří Muskovi a celému týmu dosáhnout, je ve hvězdách, ale je to minimálně velmi slušná motivace.

elon-musk

Foto: SD/Flickr

Elon Musk

Ještě s přelomem roku to přitom bylo z pohledu analytiků naopak. Tesle předpovídali po několikaměsíčním růstu strmý pád dolů, hned co oznámí, že opět skončila v červených číslech. Podle finanční a analytické firmy S3 Partners se počet akcií, které spekulanti shortovali neboli sázeli na jejich pokles, pohyboval kolem 20 procent veškerých akcií v oběhu (respektive 26 až 27 milionů kusů).

Jenže automobilka se překlopila znovu do zisku a akcie nepřestávaly růst a počet takových spekulantů začíná postupně klesat. Nyní všechny oči směřují na datum 29. ledna, kdy má Tesla ohlásit finanční výsledky za poslední kvartál loňského roku a tím uzavřít celý rok 2019. Ke všemu pomáhá úspěch Tesly v Číně, kde má automobilka jedno ze svých výrobních středisek Gigafactory. Další chystá v nejbližší době u našich západních sousedů – v Berlíně.