Noční můry petrolheadů se naplnily. Legendární Hummer, ikona síly spalování, se vrací jako elektromobil

hummer

Foto: Hummer

Přední maska prozatím nepředstaveného elektrického Hummeru

0Zobrazit komentáře

Hummer je zpět, ale radostné výkřiky petrolheadů nečekejme. Jejich sny o tom, jak nám budou po letech zase pěkně přitápět, až rozburácí masivní V8 pod kapotou, překazil sám výrobce General Motors. Hummer dal totiž vale své umouněné minulosti a přichází v elektrické verzi čisté jako čerstvě padlý sníh.

Harley Davidson pro vyjížďky do přírody, vedle něj Mustang pro návštěvy kamarádů a za nimi Hummer, aby odvezl děti do školy. Tak nějak by mohl vypadat ideální vozový park každého petrolheada, tedy osoby závislé na vůni spálené nafty či benzínu, pro které je hřmění osmiválců rajskou hudbou. Hybridy podle nich patří do mateřské školky a čistě elektrické vozy jsou neodpustitelnou zradou, za kterou by někdo měl být hnán před soudní tribunál.

Jenže časy se mění a milovníkům spalovacích motorů vůbec nenahrávají. Zatímco v 90. letech by výše zmíněná sestava vozů byla jasnou vizitkou nátury majitele, dnes může ty samé dopravní prostředky vlastnit třeba i klimatický aktivista a nikdo mu na to nemůže říct ani popel.

All-New Mustang Mach-E

Foto: Ford

Mustang Mach-E je zcela nové pojetí legendárního Mustangu

Harley Davidson nabízí svou elektrickou motorku od roku 2018, Ford nedávno představil kontroverzní SUV Mustang Mach-E a nyní došlo i na Hummer.

Auto pro vojáky

Historie značky Hummer sahá až do války v Perském zálivu, kde američtí vojáci používali vojenský speciál HMMWV, kterému nikdo neřekl jinak než Humvee. Na tomto základě později vznikla civilní varianta, kterou GM pojmenovalo jako Hummer. Jeho verze H1 se stala naprosto ikonickou záležitostí, symbolem síly i nestřídmého spalování nafty spolu s oblaky dýmu linoucích se z výfuků. Pozdější dvě generace H2 a H3 byly již o něco kultivovanější, ale stále si držely onu auru mocnosti, která byla mimo jiné dána i velikostí těchto vozů.

humvee

Foto: Foto: U.S. Pacific Fleet/Flickr

Vojenský speciál HMMWV

V roce 2009 se však GM dostalo do problémů, které vyústily v bankrot. V roce 2010 byla značka Hummer hibernována poté, co se ji GM nepodařilo nikomu prodat. Od té doby se mezi fanoušky neustále objevovaly fámy, že znovurozjetý GM dá legendě novou šanci, ale nestalo se tak. Až dosud.

Legenda se vrací

GMC (divize GM soustředící se na výrobu nákladních a užitkových vozidel) oznámila, že Hummer vrací zpět do hry. Samotný vůz by měl být odhalen až 20. května, takže podrobnějších informací je prozatím skutečně pomálu. Tou nejdůležitější je, že nový Hummer bude čistým elektromobilem, což je rána, kterou budou muset fanoušci rozdýchávat delší dobu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Uklidnit je může alespoň to, že GMC nejspíše zachová onu tradiční mohutnost, která je s Hummery pevně spjata. Prozrazuje to prozatím jediná odhalená část vozu, kterou je chromovaná přední maska s efektně provedeným LED podsvícením. Z něj jako fantom z hlubin vystupují tradiční písmena H U M M E R.

Co se technických specifikací týče, tak zde prozatím známe jen výkon vozu, který by měl pod svou kapotou schovávat hned tisícihlavé koňské stádo. Díky němu by měl akcelerovat z 0 na 100 km/h v čase tří sekund, což je impozantní číslo, pokud vezmeme v úvahu možnou velikost vozu.

O výrobu se postará továrna GM v Detroitu, do které GM nalilo již 2,2 miliardy dolarů (přibližně 50 miliard korun), aby zde mohlo vyrábět své elektrické novinky. Samotné dodávky novinky by měly být zahájeny v průběhu roku 2021.

Oživení Hummeru je od GM poměrně chytrý krok. Velká SUV jsou populární a v Americe se vůz vždy těšil velké oblibě, stejně jako pick-upy. Zároveň je dost možné, že i Hummer přijede ve verzi se zadní korbou. Pokud se tak stane, bude to třetí účastník pranice mezi Teslou a Fordem, potažmo Cybertruckem a elektrickou F-Series.

Neměli bychom ale zapomínat ani na nové tváře, mezi které patří například Rivian. Čeká nás skutečně zajímavý souboj elektrických velikánů o srdce amerických patriotů.

Konec jízdy koloběžek na chodnících? Lime testuje technologii, která problém detekuje a jezdce na něj upozorní

lime-kolobezky-praha

Foto: Lime

Elektrické koloběžky Lime v Praze

0Zobrazit komentáře

Ať už zavítáte do jakéhokoliv většího či turisticky atraktivního města, můžete se vsadit, že zde dříve či později mimo množství turistů narazíte také na koloběžky. Takové koloběžky najdete i v našich městech, kterým se bohužel nevyhýbá hned několik problémů, včetně lidí jezdících s koloběžkami po chodníku. S tímto problémem se chce nyní vypořádat startup Lime, který vyvinul sofistikovaný algoritmus schopný rozpoznat, jede-li koloběžka tam, kde by neměla.

Jezdci na koloběžkách pohybující se na chodnících představují riziko pro ostatní chodce, i sami pro sebe. Nejenže se s hustotou pěších osob navyšuje riziko srážky, ale zároveň nejsou chodníky přizpůsobeny k tomu, aby po nich koloběžky jezdily, což se negativně podepisuje na samotné koloběžce, jízdním komfortu i její ovladatelnosti.

Na tento problém si chce americký startup, který byl u nás vůbec prvním, co začal tento typ sdílené mobility před rokem a půl nabízet i v Praze, posvítit. Lime zde nedávno spustil výhodnější předplatné svých služeb a zároveň se snaží integrovat do systému Lítačka. A pokud vše půjde hladce, brzy by mohl do Prahy přinést i další novinku, která má potenciál omezit počet neukázněných uživatelů koloběžek na chodnících.

ondrej-siroky-lime

Foto: Lime

Ondřej Široký, provozní ředitel Lime v Česku

Lime začal testovat funkci detekce jízdy po chodníku v kalifornském San José. Celý systém pracuje na základě vyhodnocování informací o rychlosti jízdy a dat z akcelerometru. Na základě zjištěných vibrací a rychlostních dat je poté možné vyhodnotit, na jakém povrchu, a tedy i jakém typu komunikace byla jízda uskutečněna.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Funkci detekce chodníku jsme začali vyvíjet již více než před rokem a je součástí našeho závazku zajistit maximální bezpečí pro komunitu obyvatel měst. Víme, že mikromobilita může uspět jen v případě, že se jezdci i chodci a všichni ostatní účastníci silničního provozu budou cítit bezpečně. Proto v Limu pracujeme na tom, abychom úroveň bezpečnosti neustále zvyšovali, a to pro všechny,“ vysvětlil Nick Shapiro, který má v Limu na starosti otázky bezpečnosti.

Technologie rozpoznávání podkladu je postavena na umělé inteligenci, která dokáže až s 95% úspěšností odhalit, zda koloběžka jela po chodníku místo po silnici. Pokud algoritmus skutečně dojde k závěru, že uživatel nedbal bezpečnostních pokynů a vydal se s koloběžkou na slalom mezi chodci, kde strávil více než polovinu ze své jízdy, je na tento fakt upozorněn notifikací z telefonu. Spolu s pokáráním je zároveň vyzván, aby se příště choval ohleduplněji a nevystavoval sebe a své okolí zbytečnému riziku.

lime3

Foto: Lime

Prostředí aplikace s upozorněním na jízdu po chodníku a grafikou označující úsek, kde k pochybení došlo

Nová funkce však nebude sloužit jen jako nadávající hlídač. Lime by skrze ni chtěl časem uživatelům nabízet možnost prohlédnout si vizualizace, kde se přestupku dopustili. Taková vizualizace by měla pomoci lépe pochopit pravidla užívání koloběžek a pomoci vyvarovat se chyb.

Pomoc bezpečnějším městům

K jízdě po chodníku totiž často dochází z prosté nevědomosti. Proto se Lime zároveň snaží o co nejefektivnější osvětu svých potenciálních uživatelů. V Praze běží dlouhodobá kampaň, v rámci které Lime spolupracuje s BESIPem a Policií ČR. Lime městu také pomáhá ve zdokonalování infrastruktury pro cyklisty sdílením dat o provozu koloběžek, a i zde by mohla nová funkce detekce jízdy po chodníku výrazně pomoci.

attentat-3

Přečtěte si takéUniverzita Karlova zakládá vlastní herní studio. Charles Games budou vyvíjet a prodávat vlastní počítačové hryUniverzita Karlova zakládá vlastní herní studio. Charles Games budou vyvíjet a prodávat vlastní počítačové hry

„Tato inovace nám umožní přetavit data, která získáme, v lepší pochopení toho, kde a proč lidé po chodnících jezdí. Jakmile tato data budeme mít k dispozici, můžeme je sdílet s městy, a ještě lépe s nimi pracovat na zlepšování infrastruktury. V Praze to může znamenat například položení pruhu hladší dlažby tam, kde kočičí hlavy neumožňují pohodlnou jízdu na kole ani koloběžce, nebo budování oddělených cyklopruhů pro bezpečný pohyb v provozu,“ komentuje inovaci český provozní manažer Limu, Ondřej Široký.

Vůbec poslední novinkou z dílny startupu Lime je pilotní projekt koloběžek s vyměnitelnou baterií. Takovou koloběžku nebude nutné neustále přesouvat z místa na místo kvůli dobíjení, ale technik pouze vymění u koloběžky baterie a koloběžka je opět okamžitě připravena k provozu. Tato novinka je však prozatím testována pouze v Paříži.