Pokrok v boji proti smrtící chorobě. Umělá inteligence Googlu dokáže přesněji diagnostikovat rakovinu prsu

Filip HouskaFilip Houska

jber

Foto: JBER

Rentgenové snímky prsou

0Zobrazit komentáře

I když je Google znám především jako tvůrce oblíbených cloudových nástrojů, operačního systému Android a samozřejmě internetového vyhledávače, který ho proslavil, jeho záběr je v dnešní době mnohem širší. Experimentuje v celé řadě oblastí a nechybí ani zdravotnictví, jeden z nejvhodnějších adeptů, co se týče revoluční modernizace na základě pokročilých technologií.

Na tomto poli vystupuje skrze divizi Google Health a startup DeepMind, který v roce 2014 za více než půl miliardy dolarů koupil. Právě tyto dvě entity se ve spolupráci s příslušnými lékařskými odděleními postaraly o vznik unikátní umělé inteligence, jež dokáže odhalit oční choroby z trojrozměrných skenů, a nyní ukazují další ze zajímavých pokroků.

Ambiciózně se zaměřily na nejzákeřnější známé onemocnění – rakovinu. Konkrétně pak rakovinu prsu, která za předloňský rok dle organizace Global Cancer Observatory napadla více než dva miliony žen po celém světě, přičemž zhruba čtvrtina pocházela z Evropy. Právem se tak řadí mezi nejčastější typy rakoviny u žen a často jsou její dopady smrtelné.

Ve spolupráci s britskými a americkými lékařskými centry se Google snažil přijít na nový způsob včasné diagnostiky této choroby, která by byla mnohem přesnější, než je oko odborníka. Jde na to přes speciální počítačový systém založený na umělé inteligenci, jež má mít akurátnější přístup ke čtení rentgenových snímků než zkušení doktoři, respektive radiologové.

Počítač se neunaví

Problém totiž spočívá v tom, že mamografii (rentgenové vyšetření prsu za účelem odhalení počátku rakovinného bujení) vykonávají lidé. A jak je známo, lidský faktor má tendenci k pochybení. „Je mnoho radiologů, kteří čtou mamografické snímky a dělají chyby, některé tak velké, že přesahují přijatelné rozmezí běžného lidského pochybení,“ říká Constance Lehmanová, ředitelka mamografie v bostonské nemocnici, kterou oslovil deník The New York Times.

To je důvod, proč by do rukou radiologů měl dorazit dedikovaný systém, který jim se čtením pomůže. O to se snaží právě Google, jehož řešení sice zatím není veřejně dostupné a stále je ve fázi testování, nicméně podle publikovaných výsledků v odborném časopise Nature to vypadá, že má nakročeno k úspěšné aplikaci do nemocničních středisek.

sundar-pichai-google

Foto: Google

Sundar Pichai, CEO Googlu

Nejlepším možným způsobem, jak otestovat schopnosti počítače ve čtení mamografických screeningů, bylo zpětné srovnávání. Google a odborníci ze Severozápadní univerzity v americké Illionis a dvou britských center (Cancer Research Imperial Centre a Royal Surrey County Hospital) vzali již existující snímky a umělou inteligenci postavili před otázku „ano/ne“.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nejprve šlo o mamografy 76 tisíc žen z Velké Británie a 15 tisíc ze Spojených států, jejichž diagnóza byla již známá. Na nich trénovali počítače, aby dokázaly rozpoznat rakovinu, respektive počátky rakovinného bujení. Následně tento systém testovali na dalších snímcích od 25 tisíc britských žen a 3 tisíc amerických žen a porovnávali, zda radiologové rentgenové zprávy přečetli správně.

Drtivá výhra počítače, ale s výjimkami

Jak se ukázalo, počítačový algoritmus byl znatelně přesnější než lidé. Na skenech ze Spojených států ukázal systém až 9,4procentní redukci v takzvaných falešně negativních nálezech, což znamená, že původně byl mamograf prezentován jako „normální“ a přítomná rakovina nebyla detekována. O zhruba 5,7 procenta se pak lišily výsledky ve falešně pozitivních nálezech, které jsou pravým opakem – doktor rakovinu prokázal, ale ve skutečně jí nic nenasvědčovalo.

creal

Přečtěte si takéČeský tým ve Švýcarsku vyvíjí novou generaci virtuální reality. Na rozvoj získal již přes 200 milionů korunČeský tým ve Švýcarsku vyvíjí novou generaci virtuální reality. Na rozvoj získal již přes 200 milionů korun

Na snímcích pocházejících z vyšetření britských žen se jednalo taktéž o výhru počítače nad člověkem. Falešně negativní nálezy poklesly o 2,7 procenta a falešně pozitivní o 1,2 procenta. Na druhou stranu je nutné dodat, že v některých případech se naopak zmýlil počítačový systém, alespoň podle zpráv šestice zkušených radiologů, kteří rakovinu prsu odhalili a byli si tím hromadně stoprocentně jisti.

rakovina-prsu

Foto: Severozápadní univerzita

Odhalení rakoviny prsu umělou inteligencí

„Nelze popírat to, že v některých případech se tyto nástroje mýlí a někdy mají naprostou pravdu. Čistě z této perspektivy se otevírá zcela nová oblast zjišťování a studie. Proč to vlastně přehlédly? Proč jsme to my přehlédli?“ ptá se řečnicky v textu NYT doktor Mozziyar Etemadi ze Severozápadní univerzity, který se na výzkumu podílel.

 

I proto nemá tento pokročilý nástroj výhledově nahradit doktorskou sílu, ale naopak ji doplnit coby další metoda, která může zachránit život milionům žen, potažmo je včas uklidnit. Je však více než pravděpodobné, že nové řešení na popud Googlu bude úspěšnější než dosud využívaná technika CAD (Computer Aided Detection and Diagnosis), jež se bere jako hlavní pomůcka, byť je prokazatelné, že schopnosti doktorů v přesnosti odhalování rakoviny nijak zvlášť nevylepšuje.

Google není jediný

Technologický gigant z kalifornského Mountain View dělá nepochybně důležitý pokroky na poli moderního zdravotnictví, ovšem není jediný. Za extrémně důležitou považuje tuto oblast i Apple, který na to jde především přes své hodinky Apple Watch. A byť sám nevyvíjí žádné podobně komplexní systémy, snaží se hlavně vše zjednodušit a udělat uživatelsky přívětivější.

Na novějších generacích jeho chytrých hodinek tak jde vedle tepu měřit i EKG a dokáže zvládnou detekovat i pád (a následně zavolat pomoc). Nehledě na to, že minimálně na americkém trhu postupně spouští bližší komunikaci s doktory přes iPhone včetně detailního zápisu vyšetření a podobně.

ekg-iphone-apple-watch

Foto: Apple

Přehled o EKG přímo na iOS

Nelze opomenout ani Amazon. Ten před pár měsíci spustil novou službu Amazon Care pro své zaměstnance, kteří se mohou online spojit se svými doktory. V roce 2018 mimo jiné koupil online lékárnu PillPack a také navázal spolupráci se šesti zdravotními organizacemi, díky níž mohou majitelé zařízení s hlasovou asistentkou Alexa zjišťovat informace o svém zdraví.

Segway-Ninebot představil „invalidní“ pojízdný trůn a elektrickou koloběžku, která sama určí rychlost

Michal MarekMichal Marek

segway-s-pod

Foto: Segway-Ninebot

Segway-Ninebot S-Pod

0Zobrazit komentáře

Americký Segway, který od roku 2015 patří čínské společnosti Ninebot proslulé výrobou elektrických koloběžek, představil těsně před technologickým veletrhem CES hned dva velmi zajímavé produkty. Jsou jimi rychlý elektrický vozík nejen pro hendikepované a skládací koloběžka s automatickou regulací rychlosti.

Podnik Segway-Ninebot svými novinkami jasně ukazuje, že segment mikromobility je skutečně dynamicky se rozvíjejícím oborem, ve kterém se je na co těšit, a právě tato čínsko-americký společnost chce být na tomto trhu lídrem.

Elektrická mikromobilita je bezesporu na vzestupu a stále rostoucí popularitu elektrických vozítek všeho druhu můžeme sledovat v mnoha světových metropolích. Výjimkou není ani Praha, kde mají uživatelé k dispozici elektrické koloběžky Lime, elektrické skútry BeRider a v neposlední řadě i elektrická kola od bikesharingových společností Freebike a Rekola.

Elektrický pojízdný trůn S-Pod

Společnost Segway je svými elektrickými vozítky, které se jsou za pomoci gyroskopu samy schopny držet v rovnovážné poloze, proslulá již delší dobu. Řeč přitom samozřejmě není jen o nechvalně známých těžkých vozidlech, která byla až do plošného zákazu hojně využívána k turistickým projížďkám po centru Prahy. Segway stojí i za známými elektrickými „jednokolkami“, které jsou po městech k vidění také čím dál častěji.

segway_s-pod

Foto: Segway-Ninebot

Segway-Ninebot S-Pod

Právě v této kategorii elektrických vozítek jsme se nyní dočkali novinky, kterou je „samobalanční“ elektrický vozík se dvěma koly a názvem S-Pod. Nové vozidlo ocení především lidé se sníženou schopností pohybu, a to k zvláště k pohybu po velkých obchodních centrech, univerzitních či firemních kampusech, letištích a podobně. S vozítkem se ale jistě dá vydat i třeba po cyklostezce.

S-Pod se drží v rovnovážné poloze za pomoci gyroskopu a stejné technologie, kterou známe z ostatních vozítek této firmy, ale na rozdíl od klasických segwayů je pohyb ovládán jednoduše páčkou a nikoli náklonem těla dopředu, dozadu či do stran. Vozík by tak měl být potenciálně snáze ovladatelný a hlavně vhodný i pro těžce hendikepované.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výhodou je, že se vozítko dokáže otáčet o 360 stupňů i v poloze na místě, což člověk ocení především ve stísněnějších prostorách. Takováto schopnost otáčení může znamenat, že si člověk ze svého elektrického trůnu bude nejspíš schopen i třeba nakoupit ve stísněném supermarketu. Naopak na volném prostranství S-Pod dokáže vyvinout rychlost až 40 kilometrů v hodině, což nicméně vznáší otázky, jak moc bezpečná taková jízda bude.

Co se týče dostupnosti, firma toho zatím neprozradila mnoho. Produkt by měl být oficiálně hotový a připravený pro masovou výrobu ve třetím kvartálu roku 2020 a k prvním zákazníkům by se měl dostat vzápětí. Segway-Ninebot ale připouští, že to může být až v roce 2021. Cena vozidla zatím odhalena nebyla.

Elektrická koloběžka Air T15

Firma Segway-Ninebot se velmi soustředí také na výrobu elektrických koloběžek všeho druhu a řadu nových představila i v poslední době. Mezi klasickými elektrokoloběžkami ale vyčnívá model Air T15, který má díky funkci „cruise control“, což je v podstatě tempomat, schopnost sám si regulovat rychlost pohybu v městském provozu a přizpůsobit ji okolním podmínkám.

segway_ninebot_t15

Foto: Segway-Ninebot

Segway-Ninebot Air T15

Koloběžka Air T15 nemá na rozdíl od klasických elektrokoloběžek manuální regulátor rychlosti na řidítkách, ale ovládána je pouze za pomoci tradičního odrážení a brzdění sešlapáváním zadního blatníku. Uživatel tedy může zrychlovat odrazem od země jako u klasické koloběžky, ale v pohybu mu pomáhá elektromotor, přičemž rychlost jízdy je automaticky přizpůsobována okolním podmínkám a stavu cesty, po které uživatel jede.

Maximální rychlost koloběžky je omezena na necelých 20 km/h, ale s touto rychlostí by si měl stroj poradit i při až 15% stoupání. Dojezd koloběžky je až 14 kilometrů, k čemuž napomáhá schopnost koloběžky rekuperovat energii při brzdění.

segway_ninebot_foldable

Foto: Segway-Ninebot

Segway-Ninebot Air T15 ve složeném stavu

Segway-Ninebot Air T15 se kromě této funkce chlubí také mimořádnou kompaktností. Stiskem jediného tlačítka lze koloběžku složit do takřka ploché podoby, přičemž stroj neváží ani 10 kilogramů. Kromě hmotnosti není nijak extrémní ani cena koloběžky, která je zatím stanovena na 699 dolarů, tedy v přepočtu necelých 16 000 korun bez DPH.

Více na CESu v Las Vegas

Zatím není úplně jasné, jak přesně bude automatická regulace jízdy u modelu Air T15 vypadat a jak spolehlivá bude. Více bychom se ale měli dozvědět již příští týden. Do Las Vegas totiž míří každoroční veletrh spotřební elektroniky CES a právě na něm chce Segway-Ninebot své produkty předvádět. Dočkat bychom se navíc měli celé řady produktů, nejen těchto dvou zmíněných.

cc20191-boxed

Přečtěte si takéNovoroční čtení a inspirace. Vybrali jsme 25 nejlepších rozhovorů a příběhů na CzechCrunchi za rok 2019Novoroční čtení a inspirace. Vybrali jsme 25 nejlepších rozhovorů a příběhů na CzechCrunchi za rok 2019

Firma má oficiálně představit například „robokoloběžku“ s označením T60, která má být určena pro firmy poskytující sdílené koloběžky. Bližší detaily opět známy nejsou, ale již nyní víme, že by taková koloběžka měla být schopna sama jezdit do blízkých nabíjecích hubů a usnadnit tak firmám se sdílenými koloběžkami provoz.

segway-kickscooter-t60

Elektrická koloběžka Segway KickScooter T60 sama dojede k nabíječce

V současné době totiž musí koloběžky nabíjet sami zaměstnanci koloběžkových firem, nebo nezávislí „nabíječi“, kteří si nabíjením koloběžek přivydělávají třeba ke své běžné práci či studiu.

Pro globální firmy zaměřené na provoz sdílených koloběžek má být zaměřena i další novinka s názvem Max. I tato koloběžka má být od začátku do konce navržena pro náročný sdílený provoz. Má být odolná, mít větší kolečka a například také dráty ukryté v těle koloběžky. Model Max má mít navíc vyměnitelnou baterii, což poskytovatelům sdílených koloběžek opět usnadní provoz jejich služeb. Segway-Ninebot pak na CES chystá i vlastní elektrické mopedy.

Popularita elektrických koloběžek strmě roste

Z chystaných novinek je jasné, že firma Segway-Ninebot elektrické městské mobilitě v čele s elektrickými koloběžkami hodně věří a trh jí zatím dává za pravdu. Globální firmy jako Lime, Bird, Jump či třeba Tier vstupují do jednoho města za druhým a čím dál populárnější jsou i koloběžky soukromé. Výjimkou přitom není ani Česká republika, potažmo Praha.

Například největší český e-shop Alza.cz v roce 2018 prodal řádově tisíce elektrických koloběžek a v roce 2019 již byly prodeje dle vyjádření mluvčí Patricie Šedivé pro deník E15 dvojnásobné. Meziroční nárůst zájmu o elektrické koloběžky pak evidoval i konkurenční Mall.cz, který za rok 2019 prodal o 170 % e-koloběžek více než o rok dříve.

lime-cargobike_46-min

Foto: Lime

Elektrické koloběžky Lime v Praze

S vysokým zájmem o soukromé i sdílené elektrické koloběžky a další malá elektrická vozítka se ale bohužel více než dřív ukazují zásadní nedostatky v dopravní infrastruktuře pro cyklisty. Elektrické koloběžky patří do stejné kategorie jako jízdní kola a jezdit tedy smí jen na silnicích a stezkách pro cyklisty. Právě stezek a pruhů pro cyklisty je ale zejména v Praze poměrně málo a uživatelé těchto vozítek tedy naráží na problém. Na silnicích se necítí bezpečně a na chodnících jezdit nesmí.

Právě nedostatky v infrastruktuře, ale také neukázněnost uživatelů, kteří na chodník i přes zákaz vyrazí, proto v řadě evropských i světových měst znamenají pro budoucnost elektrické mikromobility velkou výzvu. Vývoj městské infrastruktury i přístup zástupců měst k lehkým elektrickým vozidlům tedy značně ovlivní i úspěch produktů Segway-Ninebot.

Třeba bude ale právě tato firma tou, která dosavadní problémy elektrických koloběžek a podobných vozidel s pomocí technologických inovací vyřeší. Pokud se společnosti Segway-Ninebot podaří přijít se spolehlivou technologií regulující jízdu lidí ve městě a naučí elektrická vozítka třeba i automaticky přeparkovat, pokud je poslední uživatel nezodpovědně odstaví, můžeme se dočkat skutečné revoluce v městské přepravě.