Investuji do lídrů s dobrou karmou, po prodeji firmy jsem v tom all in, říká Martin Rozhoň v CzechCrunch Podcastu
Takzvaných andělských investorů je v Česku nespočet a neustále přibývají, ale jen málo jich je vidět tolik jako Martin Rozhoň. Po téměř 20 letech, kdy budoval vlastní e-commerce skupinu Vivantis a dovedl ji k miliardovému obratu i úspěšnému prodeji do rukou Mall Group, se z chrudimského rodáka stal investor na plný úvazek.
V rámci své nové profese proinvestoval do nejrůznějších projektů, od brýlí pro virtuální realitu VRgineers přes kalhotky z nanovláken Snuggs nebo zlepšování vratek v e-shopech v Retino až po uLékaře.cz chirurga Tomáše Šebka, několik milionů korun. Závratná zhodnocení investice pro něj však nejsou zdaleka vždy prioritou. Vedle samotné finanční podpory jednotlivým projektům pravidelně pomáhá a soustředí se primárně na osobnost a vizi zakladatelů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
„Beru to hodně intuitivně a pocitově. Soustředím se na lidi, kteří za projektem stojí – sleduji, jakou mají motivaci, hodnoty, jakou mají schopnost exekuce. Projekt sám o sobě je často sekundární záležitostí,“ říká Martin Rozhoň v nejnovějším dílu CzechCrunch Podcastu, kam jsme si ho pozvali k téměř hodinovému povídání o jeho investiční historii, ale i hodnotám, investorskému prostředí v Česku a o tom, za kolik vlastně prodal Vivantis.
Po téměř dvou dekádách budování vlastní firmy se dnes čtyřicetiletý Rozhoň naučil spoustu. E-shop totiž není jen jedna disciplína, ale cokoliv od tvorby webu přes marketing a složité účetnictví až po marketing a logistiku. „Po těch letech už pro mě bylo budování firmy s miliardovým obratem a stovkami zaměstnanců na jedno brdo,“ přiznává a v podcastu přiznává, že se potýkal s jistým vyhořením a ztracením zápalu pro věc.
I proto se nakonec rozhodl firmu prodat a proměnil se v investora. Sám svou investiční strategii označuje jako „investice do lídrů s dobrou karmou“. Největší výhodou je podle něj, že není svázán podmínkami investičního fondu – nikdo mu neříká, kolik peněz musí investovat, v jakém oboru nebo v jakém regionu. I proto investiční fond dle svých slov rozhodně neplánuje.
Ostatně většinu peněz, které utržil prodejem Vivantisu (část k němu putovala v hotovosti a část v dluhopisech Mall Group) už během posledních několika let proinvestoval a nyní bude čekat na první úspěšný exit. Většina jeho podpořených projektů má své působiště v Praze, sám Rozhoň ale odjakživa sídlí ve východočeské Chrudimi, z niž pravidelně do hlavního města dojíždí a setkává se jak se zainvestovanými, tak novými projekty.
Tomu, že není klasickým andělským investorem, napovídá i fakt, že investoval mnohem víc, než by podle obecných pravidel měl. „V jednom z vašich podcastů jsem se dozvěděl, že by se do startupů mělo investovat zhruba 5 procent majetku. To jsem se zhrozil, protože já to mám skoro all in,“ směje se.
„Mám dvě investiční nohy. První jsou technolgické online společnosti, kde se na to koukám víc byznysově a komerčně, z hlediska návratnosti a možnosti expanze těch projektů. Druhá část, tomu říkám moje srdcovky, jsou investice v oblasti ekologie, alternativní medicíny, zdravé výživy, vzdělávání a tak dále. A tam se na to už komerčně úplně nekoukám,“ přibližuje svou strategii Rozhoň.
Pokud vás zajímá o investicích i způsobu přemýšlení Martina Rozhoně více, stejně jako pokud se chcete dozvědět o jeho názoru na kvalitu investorů, investiční prostředí v Česku, ale také o alternativní medicíně a vzdělávání dozvědět více, pusťte si novou epizodu CzechCrunch Podcastu. Najdete ji online na Soundcloudu, Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech a vašich oblíbených podcastových aplikacích.
Další díly CzechCrunch Podcastu můžete najít i přímo zde.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.