První oficiální dodávkou Tesla zpečetí vstup na český trh. Její elektromobily dorazí k novým majitelům už příští týden

tesla-model3cz

Foto: Martin Katler/Unsplash

Tesla Model 3 přijíždí oficiálně do České republiky

0Zobrazit komentáře

Tesla zahájila expanzi na český trh v první polovině minulého roku, kdy zde otevřela první servisní středisko, ke kterému se později přidala i oficiální prodejna. Spolu s ní se navíc rozběhla česká verze konfigurátoru vozů, přes který je možné vozy objednávat. Kdo tak učinil jako první, určitě se nemůže dočkat 11. března. V tento den totiž Tesla zahájí první oficiální dodávky do České republiky.

Automobilce Tesla se za dobu své existence podařilo vybudovat okolo svého jména poměrně zajímavou auru výjimečnosti, exkluzivity a technické vyspělosti. Není proto divu, že stejně jako třeba u společnosti Apple nacházíme i v případě Tesly stále více milovníku všeho, co je s kalifornským výrobcem elektromobilů spojené.

Řada z nich je i v České republice, kam si Tesla hledala cestu poměrně dlouhou dobu, ovšem v minulém roce bylo veškeré otálení velmi rychle napraveno. Dočkali jsme se vlastního servisu i prodejny značky Tesla, což znamená, že zájemci o Teslu či její majitelé nemusí jezdit dlouhé vzdálenosti do německých či rakouských servisních středisek a showroomů.

tesla-models-s3xy-min

Foto: Tesla

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

S otevřením prodejny samozřejmě souvisí i možnost přímého objednávání jednotlivých modelů Tesly, konkrétně Modelů S, X a 3 skrze online konfigurátor. V tom je možné si z pohodlí domova nabízené modely prohlédnout, vybírat si z nejrůznějších konfigurací a případně vůz rovnou objednat a také zaplatit.

Vůbec nejlevnější model Tesly, který je na českém trhu v současné době nabízen, je kompaktní sedan střední třídy Model 3 v konfiguraci Standard Range, jehož cenovka je stanovena na 1 224 700 korun i s poplatky za doručení. Tato konfigurace nabízí dojezd 409 kilometrů dle cyklu WLTP, maximální rychlost 225 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Komu by to přišlo málo, může vybírat z dalších dvou verzí Long Range a Performace s cenovkou 1 426 200 korun za Long Range a 1 611 200 korun za Performance. Tyto verze nabízí delší dojezd a také vyšší maximální rychlost. Všechny tři verze lze obohacovat o nejrůznější příplatkovou výbavu, jako je tažné zařízení či schopnost plně autonomního řízení, za které si zájemce připlatí dalších 171 tisíc korun.

tesla-Model 3 Performance – Red Front Motion – SF Skyline

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Ve dvou verzích Long Range a Performance jsou nabízeny také Model S a Model X. Cena prvního jmenovaného začíná na částce 2 271 200 korun, Model X ve verzi Long Range vyjde na 2 458 200 korun bez poplatků. A zapomenout bychom neměli ani na Cybertruck, který lze také objednávat, ovšem jeho dodávky jsou prozatím v nedohlednu.

Pokud si ale objednáte kterýkoliv z Modelů S, X či 3 nyní, je předpokládaný odhad dodání již v květnu, tedy dva měsíce poté, co své vozy obdrží ti, kteří si jako první objednali svůj vůz Tesla skrze oficiální český konfigurátor nebo prodejnu v Praze. Vozy jim totiž začnou být doručovány od příští středy, tedy od 11. března. K předání by mělo dojít v pražských Vysočanech, kde se nachází prodejna automobilky.

repetekolo-min

Přečtěte si takéOpakování je matkou jedinečnosti. Česká ocelová kola Repete dobývají cyklistická srdce moderním retremOpakování je matkou jedinečnosti. Česká ocelová kola Repete dobývají cyklistická srdce moderním retrem

Spolu s touto informací úzce souvisí i zahájení dodávek Modelu Y, tedy elektrického crossoveru, který z Modelu 3 vychází a který by se podle Tesly měl stát jejím vůbec neprodávanějším modelem. První zákazníci se svého objednaného vozu dočkají již 15. března. U nás prozatím vůz nabízen není, objednávat jej mohou pouze zákazníci ze Severní Ameriky, Číny a z některých evropských států. Je ovšem jen otázka času, kdy jej Tesla začne nabízet i u nás. Nabídka tak bude kompletní, tedy S3XY, jakožto spojení písmen všech nabízených modelů.

tesla-cybertruck-boxed1

Foto: Tesla

Tesla Cybertruck

tesla-model-y-1-min

Foto: Tesla

Tesla Model Y

Opakování je matkou jedinečnosti. Česká ocelová kola Repete dobývají cyklistická srdce moderním retrem

repetekolo-minStory

Foto: Pure stuff

I na jízdním kole můžete být ve stylu

0Zobrazit komentáře

Pokud někdy půjdete po Moravské ulici na pražských Vinohradech, můžete nahlédnout do výlohy showroomu českého výrobce kol Repete. Mikoláš Voverka a Robin Fišer, kteří jsou zakladatelé značky, přistupují k výrobě svých kol zcela osobitě a originálně. Jejich rámy jsou vyráběny z oceli a odkazují na jednostopé klasiky druhé poloviny 20. století, i přesto se jedná o špičková moderní kola, po kterých je zájem z celého světa.

Možná pro vás bude překvapením, že nejoblíbenějším sportem, který Češi aktivně provozují, je cyklistika. Do pedálů pravidelně šlape až třetina obyvatel naší republiky na jedné z nejhustějších sítí cyklostezek v Evropě, a člověka, který neumí jezdit na kole, u nás jen tak nenajdete.

Češi na kolech nejen jezdí, ale také je vyrábějí. S jejich výrobou například začínalo duo Laurin a Klement, zakladatelé dnešní Škoda Auto. Asi nejlegendárnější českým výrobcem je značka Favorit, která se prozatím neúspěšně pokouší o návrat na výsluní české cyklistiky, a opomenout bychom neměli ani originální Festku, která sice na poli českých konstruktérů kol patří mezi nováčky, ale má za sebou již několik světově unikátních projektů.

repete4-min

Foto: Pure stuff

Robin Fišer a Mikoláš Voverka

Poměrně novým jménem na tuzemském trhu s jízdními koly je i značka Repete. Duo Voverka-Fišer, kteří za tímto projektem stojí, začínali s renovacemi kol z období 70. let minulého století, a právě práce se starou, dobrou a poctivou ocelí je přivedla na nápad pustit se do tvorby vlastních kol.

Fascinace materiálem, řemeslem a zpracováním nás vedla k myšlence vytvořit produkt vlastní. Začali jsme se tedy vzdělávat, testovat a krok po kroku získávat zkušenosti. V počátku nám hodně pomohly konzultace s váženými rámaři, jako je Robert Štěrba nebo Kovařík. První model rámu jsme představili v roce 2014 a jmenoval se Reborn,“ vzpomíná pro CzechCrunch jednatřicetiletý Mikoláš Voverka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Svůj showroom si otevřeli v Moravské ulici na Vinohradech a jen kousek od něj, do jednoho z objektů na ulici Jana Masaryka, přesunuli svou dílnu. Repete tím navázalo na dlouhou tradici kovovýroby, která v tomto objektu probíhala od 19. století, a příznačně se zde pouští do výroby rámů jízdních, které tak trochu odkazují na časy minulé, i když ve zcela moderním pojetí.

Srdce z oceli

Jejich rámy kol jsou totiž vyráběny z oceli, tedy tradičního materiálu, který u výrobců kol v minulém století zcela dominoval. Postupně však začal být vytlačován novějšími materiály, jako je hliník, titan, karbon, které se díky svým vlastnostem hodily pro výrobu rámů více. Jenže vývoj nezastavíš a díky novým způsobům zpracování oceli se tento materiál při výrobě rámů jízdních kol vrací zpátky do sedla.

repete8

Foto: Pure stuff

Stereotyp nemusí být jen nuda

„Ocel má v mnohém nenahraditelné vlastnosti. Umí být nadmíru pevná a zároveň houževnatá, díky čemuž rám získá potřebný komfort, což je zásadní. Ocel nám po konstrukční stránce umožňuje vytvořit rámy dle našich představ, můžeme tak dynamicky reagovat na inovace či nové standardy,“ říká osmadvacetiletý Robin Fišer.

„Vyvíjeli jsme si například vlastní koncovky rámů (patky), na nichž spolupracujeme s českou slévárnou, která je pro nás odlévá. To, jak se ocel neustále posouvá, ostatně můžete vidět i u velikánů, jako je Elon Musk, jehož firma SpaceX ocel využívá na své rakety,“ dodává Fišer.

„Jde o fascinaci stereotypem, který nutně nemusí být negativní.“

Jak moc se technologie posouvají, dokazuje i váhový rozdíl mezi koly. Novější materiály nahradily ocel především z důvodu nízké váhy rámů kol. Jak ovšem dokazují kola značky Repete, dnes je možné vyrobit ocelový rám, který se svou váhou liší od rámů z těchto materiálů přibližně o váhu jednoho naplněného bidonu, neboli cyklistické láhve.

Mimo použité oceli jsou kola, kterých Repete za rok vyrobí přibližně 150 kusů, výjimečná také řadou detailů, na něž je dohlíženo během poctivé ruční práce. „Každý segment rámu je našeho návrhu a vývoje. Může jít o malé detaily, kterými se liší, ale právě ty většinou z produktu dělají něco jedinečného,“ vysvětluje Robin Fišer, v čem tkví kouzlo značky Repete.

repete2

Foto: Pure stuff

Mikoláš Voverka během exkurze dílny repete

„Vyvíjeli jsme si třeba integrované vedení lanek vnitřkem rámu, díky čemuž kolo zůstává vizuálně ladné. Soustředili jsme se taky na kvalitu laku, který kolu dodává punc. Například možnost volby samotné barvy rámu je velmi oblíbenou záležitostí mezi našimi zákazníky. Díky tomu ví, že je produkt jedinečný, a vytváří si k němu hlubší vztah,“ doplňuje Fišer.

A mít vztah ke kolu, na kterém během jedné jízdy provedete stejný pohyb milionkrát a jednou, je určitě zapotřebí. Z opakování je odvozen i samotný název Repete. Opakovatelnost je spojujícím prvkem, který cyklista zažívá. Ať už jde o pohyb nohou, rotující kolo nebo opakování stejných tras, na kterých člověk pokaždé zažije něco jedinečného. Jde o fascinaci stereotypem, který nutně nemusí být negativní,“ osvětluje název značky její spoluzakladatel.

Zákazníci z celého světa

Repete popisuje svého zákazníka jako člověka, který má jasnou představu o tom, jaké kolo chce. Chce jezdit na kole z oceli, které mu přináší kvalitu a dlouhou životnost. A to může být u materiálů, jako je hliník či karbon, problém, protože jejich vlastnosti časem degradují.

repete9

Foto: Pure stuff

Rámy zhotovené z moderně zpracované oceli nabízí trvanlivé vlastnosti

Někteří ze zákazníků navíc chtějí jezdit kola podobná těm, na kterých začínali buď oni sami, případně jejich dědečkové a tatínkové. A najde se i mnoho těch, kteří se zajímají o přidanou hodnotu, kterou s kolem od Repete získávají. Tedy příběh, který za kolem stojí, i možnost být osobně přítomen u výroby kola.

Nejedná se ale pouze o zákazníky z České republiky. Ocelové rámy Repete si již našly cestu také k zahraniční klientele. Valná většina z nich je z Asie a jedná se o nadšence, kteří hledají kolo s evropským duchem. Cestu k nim jim vyšlapal i úspěch Repete na veletrhu konaném v roce 2015 v Severní Americe, kde získalo ocenění za nejlepší silniční kolo.

ashwin-vaswani-55k45bgfuf8-unsplash

Přečtěte si takéPapež František spojil síly s Microsoftem a IBM. Chce prosazovat etickou umělou inteligenci i její regulaciPapež František spojil síly s Microsoftem a IBM. Chce prosazovat etickou umělou inteligenci i její regulaci

A dost možná je důvodem i to, že výrobců, kteří dokáží zpracovat ocelový rám v takové kvalitě, na trhu zase tolik není. „Segment moderních ocelových kol se neustále rozvíjí. Avšak značek používající obdobný materiál pro dané modelové řady není mnoho. Práce s vysokopevnostní ztenčovanou ocelí je poměrně náročná a vyžaduje mnoho zkušeností,“ vysvětluje Mikoláš Voverka.

Kolo za 100 i 300 tisíc korun

I přestože se Repete specializuje na výrobu rámů, jsou cílovým odběratelům většinou dodávána již zkompletovaná kola, která si může zákazník nakonfigurovat dle svých potřeb. Rámy jsou nabízeny v šesti různých velikostech a v případě zájmu lze následně ladit i posed na kole, aby se kolo při jízdě stalo zákazníkovou součástí.

Repete nabízí dvě modelové řady, na silnici zaměřený Reason a univerzálnější Verne, se kterým lze jezdit po polňačkách i lesních cestách. Obě kola jsou postavena na diskových brzdách. „Jde o poměrně striktní rozhodnutí, nabízíme však jen to, o čem jsme absolutně přesvědčeni, že je správné,“ objasňuje Voverka důvod, proč Repete volí brzdný systém, s nímž se setkáváme především u horských kol.

repete1-min

Foto: Pure stuff

Robin Fišer v dílně

Cena kompletního modelu Verne začíná na částce 107 tisíc korun, u Reasonu na 115 tisících korun. Ovšem skutečně náročný zákazník může za kolo od Repete zaplatit i více než 300 tisíc. Jedno takové pánové již postavili pro zákazníka z Jižní Koreje. V jeho případě cenu výrazně navyšovaly individuálně vybrané komponenty, které byly v té nejvyšší kvalitě.

Vyjížďky pro všechny

Repete však není jen o výrobě kol. Mikoláš Voverka i Robin Fišer jsou pochopitelně nadšenými jezdci, i když závodní čísla na svá kola nemontují. Zároveň se starají o to, aby kultura cyklistické komunity z jejich okolí neuvadala, ale naopak kvetla. Proto například pořádají víkendové pobyty zaměřené na cyklistiku či pravidelné cyklovyjížďky z pražského showroomu do okolí. Těch se může zúčastnit každý zájemce a díky tomu poznat nové tváře, které mají stejnou vášeň pro cyklistiku jako on sám.

„Baví nás to, jak cyklistika lidi propojuje, i to, jaké příběhy rozvíjí. Na kole je stále co objevovat, ať už kousek za městem či v neznámých destinacích. Jezdíme pravidelně, ale nejsme profíci, nesoutěžíme. Je to právě radost z jízdy, která nás do sedla dostává,“ říká Robin Fišer.

repete1

Foto: Pure stuff

Jedinečnost v každém detailu

V Repete se spolu s kolegou Mikolášem Voverkou zaměřuje i na doplňující aktivity. V sezóně to jsou zmíněné pravidelné vyjížďky, v zimě se zase v showroomu pořádají různé debaty a vše doplňuje také aktivita na sociálních sítích, především na Instagramu, a cyklističtí nadšenci a výrobci v jednom dělají také vlastní magazín.

I díky tomu je Repete v otáčkách, které se neustále zvyšují. V současné době se obratově pohybuje v jednotkách milionů korun, ovšem jak pánové upozorňují, stále to je hlavně o investicích do vybavení a spolupráci s jednotlivými ambasadory i celými týmy, jako jsou například australští Soup Boy.

Repete každopádně do budoucna chystá posílit svou pozici na evropském trhu a navýšit výrobní kapacity. Spolu s tím se zároveň dočkáme nových modelových řad rámů kol, které budou přinášet ještě více cyklistických emocí. Přejme tedy výrobcům ocelových kol z Vinohrad hodně štěstí a ať jejich kola zdolávají stále větší počty kilometrů.

repete3-min

Foto: Pure stuff

Ocelový rám z dílny repete