Udáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch Podcastu
Česká republika je rájem internetových obchodů, na hlavu jich tu má každý člověk více než prakticky kdekoliv jinde na světě, a daří se tak e-shopům všeho druhu. Speciální kategorii představují online lékárny, kterých sice není tolik, ale přesto dokáží udávat trendy a inovovat tak, že se jimi dokáže inspirovat celý trh. Řeč je především o lékárnách Pilulka.cz, za nimiž stojí bratři Kasovi.
Martin a Petr Kasovi si udělali ve světě byznysu jméno s jedním z prvních tuzemských e-shopů Kasa.cz, který později prodali. V posledních letech jsou již naplno spojeni s Pilulkou, jež začala jako ryze internetová lékárna, postupně se rozšířila i do kamenných poboček po celém Česku, Slovensku a nově obsazuje Maďarsko.
Loni celá lékárenská skupina utržila 2,5 miliardy korun a Martin Kasa v nejnovějším CzechCrunch Podcastu prozrazuje, že vše běží, jak má. „Bylo to podle plánu, dál rosteme, takže jsme spokojení,“ říká devětatřicetiletý Martin Kasa, který odráží konkurenci na pozici největší tuzemské online lékárny, ale stále více proniká i právě do offlinového světa.
Celý podcast si můžete poslechnout v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:
***
A co dalšího v CzechCrunch Podcastu prozradil Martin Kasa?
„Internetová lékárna sice může žít bez kamenných lékáren, existují takové projekty, ale myslím si, že dnes je to handicap. Nejsou tu jen internetoví, nebo jen kamenní zákazníci, jsou zkrátka zákazníci, kteří využívají internetový i kamenný obchod. Myslím, že největší a nejúspěšnější subjekty budou aktivní na všech platformách,“ míní Martin Kasa.
Pilulka jde nicméně trochu jinou cestou než její aktuálně největší konkurenti, mezi něž se v Česku řadí zejména nadnárodní obři jako Dr. Max či lékárny Benu. Jednak zatímco oni se pomalu přesouvají z kamenných prodejen i na internet a Pilulka jde opačným směrem, mají zároveň úplně jinou finanční sílu.
Pilulka to ale jako svou nevýhodu nevidí, naopak se snaží budovat dlouhodobě udržitelný model, který neobsahuje nekonečné obří investice. Česká republika tak loni stejně jako předloni skončila provozně v mírném zisku, příští rok se má do černých čísel přetočit i Slovensko a v Rumunsku to je prý záležitost několika let.
„Plánujeme tam kvůli růstu ještě dva až tři roky pálit peníze, ale jedeme podle našeho standardního plánu, kdy musíme vyrůst do určité velikosti,“ vysvětluje expanzní strategii Martin Kasa. Jak v podcastu dodává, až od nějaké velikosti totiž spousta věcí, které Pilulka dělá, dává smysl. „A to nás žene dopředu,“ dodává.
Dopředu Pilulku pohání i její role inovátora a lídra trhu, který se snaží udávat trendy napříč celou e-commerce. Digitalizace, nasazování moderních řešení, vlastní flotila se sledováním řidiče, jako když si objednáte Uber, to jsou všechno služby, jimiž podle Martina Kasy jeho firma utíká konkurentům, kteří sice mohou být větší a kapitálově silnější, ale ztrácí jinde.
„Jsme rádi, že udáváme trendy, a to nejen v lékárenství, ale v rámci celé e-commerce. Být inovátor jen mezi lékárnami by nebylo tolik obtížné, protože tam nikdo jiný tolik neinovuje. Co se týká inovací, myslím, že máme nabito. To, co dnes konkurence nasazuje, máme už rok dva otestované, a jsme zase dál,“ pochvaluje si Martin Kasa, který touhu inovovat se svými kolegy od začátku pevně ukotvil v DNA firmy.