Z každého obchodu uděláme e-shop, aby se nestály fronty. Tomáš Čupr spouští nový projekt proti šíření koronaviru

Peter BrejčákPeter Brejčák

tomas-cupr-rohlik3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Jednou z nejúčinnějších cest, jak zpomalit šíření koronavirové nákazy, je co nejmenší potkávání lidí na blízkou vzdálenost, proto i vládní nařízení zakazuje na veřejných místech setkávání více než dvou lidí, pokud netvoří jednu domácnost. Lidé se však na některých místech pořád shlukují ve velkých počtech, zejména v obchodech.

„Potravinové řetězce jsou stále plné lidí a neexistuje (vlastně doteď neexistovalo) řešení, které by si s tím poradilo. Jedna z nejučinnějších cest, jak zpomalit šíření COVID-19 je co nejmenější potkávání lidí na blízkou vzdálenost,“ popisuje aktuální stav zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr.

Lidé sice stále více nakupují potraviny online, ty jsou však kvůli vysoké poptávce přetížené, a navíc fungují jen ve velkých městech, což je i případ Čuprova Rohlik.cz. Jejich kapacity jsou v aktuální situaci nedostatečné, většina menších obcí navíc nemá možnost nákupů online vůbec.

tomas-cupr-rohlik1-min

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

Zakladatel největšího tuzemského online supermarketu proto oslovil dobrovolníky a IT odborníky sdružené ve skupině COVID19CZ, s nimiž se pustil do budování projektu, který by měl pomoct jak lidem, aby jednodušeji dodržovali tzv. „social distancing“, tak i menším prodejcům, kteří trpí kvůli propadu poptávky.

Žádné fronty, minimální kontakt

Projekt s názvem Nakup bezpečně umožní online nákup potravin, léků či drogerie potenciálně všem obyvatelům v Česku. Kamenným obchodům nabízí bezplatné využití technologie velkých online prodejců, kteří si na platformě jednoduše mohou založit svůj vlastní e-shop.

Obchodníci se jednoduše na portálu zaregistrují, zadají svůj sortiment a ceny. Zákazníci nakoupí, zaplatí přes internet a pro osobní vyzvednutí nákupu si vyberou časový slot, který je omezen počtem zákazníků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Žádné fronty, minimální kontakt,“ shrnuje Čupr s tím, že brzy by se do projektu měli přidat kurýři a dobrovolníci, kteří nemocným a seniorům nákupy dovezou až domů. „Řada menších prodejců trpí, protože jim zmizel traffic, tak doufáme, že se díky našemu řešení část prodejů přesune z velkých řetězců k nim, což by šíření nákazy zase trošku pomohlo,“ pokračuje sedmatřicetiletý podnikatel.

nakupbezpecne

Nový projekt Tomáše Čupra má zjednodušit nakupování v nouzovém stavu

Projekt se začal vyvíjet v neděli, dnes startuje pro prodejce potravin, léků a drogerie. „Abychom zmírnili ekonomické dopady aktuálních opatření i u obchodníků s dalším zbožím, jsme s týmem spolupracovníků připraveni projekt dále rozšiřovat i do jiných kategorií,“ vysvětluje další možný rozvoj platformy Čupr.

tomas-cupr-rohlik-boxed2

Přečtěte si takéRohlik.cz od začátku buduji jako velkou firmu, příští rok vyděláme 150 milionů, říká v CzechCrunch Podcastu Tomáš ČuprRohlik.cz od začátku buduji jako velkou firmu, příští rok vyděláme 150 milionů, říká v CzechCrunch Podcastu Tomáš Čupr

Projekt Nakup bezpečně vznikl i díky týmu CovPoint, který je součástí čerstvě spuštěné platformy Spojujeme Česko sloužící jako rozcestník služeb, aktivit a informací, na kterých stát spolupracuje s odbornou veřejností, průmyslem, univerzitami či komunitami. Projekt má zároveň podporu Ministerstva průmyslu a obchodu i Svazu obchodu a cestovního ruchu.

„Projekt NakupBezpecne.cz je ukázkou toho, jak se velmi dobře vypořádat s mimořádnými opatřeními, která bylo nezbytné přijmout v kontextu s pandemií koronaviru a ochranou zdraví a bezpečí lidí,“ říká náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro hospodářskou politiku Silvana Jirotková s tím, že online nakupování teď lze maximálně doporučit.

Nové e-shopy přibývají dvojnásobným tempem a na trhu se udrží, říká Shoptet. Na české platformě jich běží už přes 20 tisíc

Peter BrejčákPeter Brejčák

udanInsider

Foto: Shoptet

Miroslav Uďan, zakladatel a CEO Shoptetu

Omezení kamenných provozoven a další různá preventivní opatření související se současnou pandemií koronaviru nutí část podnikatelů přesouvat své aktivity do online prostředí a nové e-shopy v Česku tak rostou jako houby po dešti, což se projevuje i na číslech. Lídr českého trhu v poskytování e-commerce řešení Shoptet podle svých statistik za poslední týden zaznamenal 270 nových e-shopů. Běžný průměr je 130.

„Jedná se o dvojnásobný nárůst oproti běžnému období. Na naší platformě zároveň registrujeme i výrazně vyšší frekvenci ve využití bezplatných testovacích verzí, konkrétně až trojnásobnou oproti standardnímu stavu,“ uvádí zakladatel a CEO Shoptetu Miroslav Uďan.

Podle šéfa Shoptetu, který pokrývá téměř polovinu tuzemského trhu a nedávno překonal hranici 20 tisíc aktivních e-shopů, teď firmy považují vlastní online prodejny za dostupnou možnost, jak pokračovat v podnikání navzdory nutnosti uzavřít kamenné pobočky.

Existující obchody tak získávají relativně levný distribuční kanál s nižšími náklady na provoz, zákazníci pak pohodlnější možnost nákupů. Mezi nově vznikajícími e-shopy podle interních dat Shoptetu převažují restaurace, kavárny, cukrárny, ale také obchody s potravinami nebo zvířecími potřebami.

Návštěvnost e-shopů je srovnatelná s Vánoci

Zájem spotřebitelů o nákupy přes internet je přitom nezpochybnitelný, návštěvnost e-shopů je v současnosti srovnatelná s obdobím Vánoc, které loni bylo opět rekordní. Nově „digitalizované“ prodejny, které si kvůli aktuální situaci zřídily e-shop, podle Shoptetu na internetu již zůstanou.

shoptet

Foto: Shoptet

Obchodníci se začínají přesouvat na internet

U velké části z nich totiž jde o krok, který plánovaly, současná výjimečná situace jej však urychlila. Díky tomu nastane ještě rychlejší nástup trendu tzv. omnichannelu, kdy si většina klasických, výrobních i retailových firem uvědomí, že e-shop mezi jejich prodejní kanály patří. Opakuje se tak paralela z poslední krize, kdy osekávání nákladů také urychlilo digitalizaci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Komfort zákazníků a příjemný uživatelský zážitek při nakupování je v dlouhodobém hledisku prioritou. Tento cíl, v kombinaci s nižšími náklady, proto budou podnikatelé sledovat i po překonání současného výjimečného stavu,“ doplňuje Uďan s tím, že pohodlnější nakupování pro zákazníky se odrazí i ve vyšší frekvenci online nákupů.

V rámci dalšího rozvoje po ustálení a odeznění současné situace se pak e-shopy ve velkém zaměří na drobnosti, jako je design, vyladí zákaznickou zkušenost a třeba lepší napojení na své interní systémy.

Napojení Shoptetu na Liftago do konce března

V rámci dalšího rozvoje zároveň Shoptet aktuálně dokončuje již loni oznámenou spolupráci s Liftagem, které začíná nabízet také služby v městské logistice. Díky tomu chce e-shopům nabídnout možnost jednoduchého propojení s rychlým rozvozem po Praze.

„Spolupráci s Liftagem aktuálně finišujeme a připravujeme poslední technické detaily v napojení naší platformy na platformu Liftaga. Věříme, že to stihneme ještě v březnu,“ potvrzuje Uďan pro CzechCrunch.

udan

Přečtěte si takéShoptet pokrývá téměř polovinu trhu s českými e-shopy. Loni v tržbách vyrostl o desítky procent na 150 milionů korunShoptet pokrývá téměř polovinu trhu s českými e-shopy. Loni v tržbách vyrostl o desítky procent na 150 milionů korun

„Věříme, že díky tlaku zákazníků není Liftago a DoDo poslední služba, která se na tento segment zaměří a nabídne tak možnost těchto rozvozů i menším hráčům. Každopádně jsme přesvědčeni, že tyto služby se na trhu uchytí dlouhodobě, protože kdo jednou zkusí rychlý rozvoz, nechce jinak,“ doplňuje Uďan.

Průměrné obraty jsou meziročně vyšší o deset procent

Ze současné situace přitom podle Shoptetu netěží jen ty největší e-shopy, jako jsou Alza nebo Mall, i když se tak na první pohled může zdát. Největší hráči rostou rychle, protože byli rychle schopni reagovat a uspokojit poptávku po určitém typu zboží. Jako příklad mohou posloužit trvanlivé potraviny.

harry-potter-hbo

Přečtěte si takéTohle jsou Lucius a Draco Malfoy ze seriálu Harry Potter od HBOSeznamte se, tohle jsou noví Draco a Lucius Malfoyovi. Seriál Harry Potter odhaluje i další studenty

Na základě porovnání obratů klientů letos a ve stejném období před rokem, jsou v současnosti průměrné obraty o přibližně deset procent vyšší. Shoptet tedy v interních datech propad poptávky u menších e-shopů, které tvoří většinu jeho klientů, nevidí.

„Společně s partnery koukáme i na marketingové investice našich klientů a u nich také nevidíme výrazný pokles. Pokles byl viditelný první týden po ohlášení ‚domácího vězení‘, ale během týdne se investice srovnaly na původní hodnoty,“ říká Uďan a dodává, že těžší situaci zažívají kategorie jako sportovní potřeby nebo cestování, kterých se omezení dotýkají nejvíc.