Lidé ve velkém pracují z domova a podobně jsou na tom také žáci, kteří mají zavřené školy. V souvislosti s rušením prezenční výuky připravila tuzemská organizace Czechitas vlastní vzdělávací projekt, v němž nabízí možnost naučit se v praxi základy programování. Cílem je ukázat, že IT není jen nudný shluk závorek, písmen a číslic a že může být zábavou pro všechny.
Bezplatný kurz je zaměřen na programovací jazyk JavaScript využívaný při tvorbě webových stránek a jeho cílem je naprogramování vlastní hry. Tutoriál programování navazuje na legendárního Pacmana, který spatřil světlo světa 21. května 1980 a oslavuje tak čtyřicáté výročí.
„V těchto dnech je důležité udržet si pozitivní přístup a najít si i doma způsob, jak se vzdělávat. Proto jsme spolu s Czechitas vyvinuli jednoduchý tutoriál, který naučí všechny základům programování,“ popisuje Dita Přikrylová, zakladatelka Czechitas.
Pac-Man slaví 40 let a s Czechitas si ho můžete naprogramovat
Samotný kurz je rozdělen do jedenácti kroků s tím, že v pondělí byla publikována první lekce a další budou následovat na denní bázi. Jako výchozí bod pro účastníky slouží událost na Facebooku, kde budou k dispozici všechny odkazy, informace i diskuze, zájemci si však vystačí i se sledováním webových stránek.
„Výsledná hra by měla vypadat jako hra Pac-Man, kde budete sbírat vitamíny na posílení imunity. Zvládnout hru naprogramovat by měli s pomocí manuálu všichni a nezáleží na vstupních znalostech,“ doplňuje Přikrylová, která neziskovou organizaci zakládala před pěti lety s cílem vzdělávat ženy v informačních technologiích.
V průběhu let se však vzdělávaní v IT rozrostlo o další cílové skupiny, a to zejména o děti. Nejnovější online kurz je tak vhodný kromě dospělých i pro ně. V případě, že budou chtít děti programovat samy, doporučený věk je třináct let a výše, u mladších dětí Czechitas doporučují hru programovat společně s rodiči.
Za tvorbou kurzu, který bude k dispozici online dlouhodobě, stojí v oblasti programování dlouholetý lektor Czechitas Michal Kučera a grafik Adam Beneš. Jeho přípravě dohromady věnovali téměř třicet hodin, marketingový tým organizace pak před spuštěním přidal dalších šest hodin práce.
„V závislosti na úspěchu této hry bychom chtěli navázat a dát lidem další možnosti vzdělávání z domova. Jestli to bude rozšíření hry, nová hra nebo navazující online kurz, v tuto chvíli nevíme, protože naše kapacity soustřeďujeme na vytváření nového online obsahu,“ doplnil za Czechitas Jan Schönbauer.
Vláda nařídila vycházet ven pouze v nejnutnějších případech, někteří nemohou chodit ani do práce nebo do škol. A to znamená jediné – spoustu času stráveného doma, se kterým se dá naložit nejrůznějším způsobem. Třeba zdokonalováním své angličtiny.
Možností, jak naložit s volným časem, je celá řada. Někteří se rozhodli dohnat dlouho zanedbávané resty, ať už pracovní či osobní, někteří tráví čas zábavou před televizními obrazovkami, díky řadě nabídek společností, které chtějí pomoci v boji proti nudě. Velká část lidí si krátí dlouhé chvíle hraním her, jak hlásí Steam, a někteří se věnují zcela jiným činnostem, jak hlásí Pornhub.
Velmi důležitou roli v českých domácnostech však nyní hraje také domácí vzdělávání. Je to dáno především uzavřením škol, kvůli čemuž je nutné hledat pro děti alternativní způsoby výuky.
Do výuky na dálku se pustil například Ondřej Kania, zakladatel škol American Academy, Česká televize začala s projektem UčíTelka a pozadu nezůstávají ani klasické školy, které online cestou zásobují děti domácími úkoly, připravují pro ně speciální internetová vysílání a hledají další způsoby, jak dostávat informace k žákům alespoň na dálku. Příkladem je například střední škola Tomáše Jízdného.
Foto: Blabu
Videohovor na platformě Blabu
Tu nejzásadnější roli ve vzdělávání dětí nyní ale převzali rodiče. Ti, kteří zůstávají s těmi nejmladšími doma, se přímo pasovali do pozice učitelů, a ti, kteří musí chodit do práce, se alespoň snaží vytvořit dětem určitý denní řád a hledat pro ně vhodné nástroje pro výuku.
Tělocvik, český jazyk či matematika jsou předměty, které jsme měli na škole všichni, a proto v nich dokážeme děti vzdělávat, nebo jim alespoň podat pomocnou ruku v případě potřeby. Horší to je ale s předměty, které jsme třeba na škole ani nikdy neměli, jako například angličtina. Té sice mnoho Čechů rozumí, ale mají problémy s jejím aktivním používáním.
Konverzace s rodilým mluvčím
Řešením tohoto problému by mohla být česká platforma Blabu, která vkročila do svého druhého roku fungování a dává si za cíl pomáhat komukoliv zlepšovat jeho schopnosti v používání anglického jazyka. Procvičování angličtiny probíhá prostřednictvím videohovorů s rodilými mluvčími, během kterých uživatel překonává strach používat cizí jazyk. A co víc, tutor je může připravit na reálné situace, se kterými se mohou v běžném, ale i pracovním životě potkat.
Uživatelům jsou k dispozici rodilý mluvčí, se kterými se mohou spojit během chvilky
Nyní, v době výpadku hodin angličtiny na školách, se Blabu ukazuje jako efektivní náhrada klasické výuky. „Žáci a studenti mohou na Blabu dělat úkoly, povídat si o cestování, ale třeba i o počítačových hrách. Důležité je, že si zlepšují angličtinu a čas, kdy musí být nuceně doma, využívají efektivně ke vzdělávání,“ vysvětluje Petr Kováčik, zakladatel a CEO Blabu.
„To samé platí také pro dospělé, kteří nuceně musí zůstat doma. Současná – ač kritická – situace vytvoří zásadní milník v přemýšlení lidí. Změní se spousta věcí, od role home office a kanceláří až právě po digitalizaci a formy vzdělávání. Ačkoliv okolnosti pandemie jsou strašlivé, bude se jednat o obrovský impuls pro ještě větší digitalizaci společnosti,“ dodává Petr Kováčik.
Tím otevírá další velké téma, kterým je samovzdělávání dospělých. Ti totiž mohou jít svým dětem příkladem a taktéž se zapojovat do výuky. A je jedno, jestli jsou doma, nebo chodí do práce, jelikož Blabu rozjíždí nový produkt Blabu for Business, který nahrazuje klasickou výuku přes lektory docházejících do firem, která není příliš flexibilní.
Foto: Blabu
Tým startupu Blabu
Blabu for Business se dokáže přizpůsobit každému zaměstnanci individuálně, ať už je přítomen v práci, nebo má zrovna home office. Zaměstnanci si sami volí oblasti, kde by se chtěli zlepšovat, na základě kterých jsou jim vytvářeny tematické okruhy a platforma jim poskytne i zpětnou vazbu. Součástí jsou i rozhovory s tutory, které mohou být kromě klasické konverzace využívány i pro rozmluvení před přednáškami a pracovními pohovory, klidně i přes mobilní telefon.
„Mezi uživateli máme třeba programátora připravujícího se na pracovní pohovory. Ten si často volá s naší tutorkou, která se po čtyřicítce sama začala učit programovat. Blabu tedy jen nerozvíjí jazyk, ale také propojuje zajímavé lidi, kteří mají něco společného,“ vysvětluje Kováčik.
Možností je víc
Blabu však není jedinou cestou, jak rozvíjet své jazykové schopnosti z klidu domova. Pokud je žák v daném jazyce absolutním začátečníkem, může si pořídit například učebnice pro samouky, nebo vyzkoušet mobilní aplikaci Duolingo, která je nabízena zcela zdarma.
Ta dokáže naučit úplné začátečníky základům většiny nejpoužívanějších jazyků, ale i některé mrtvé či smyšlené jazyky. Výuka je prováděna hravou formou v rámci kraťoučkých, ovšem pravidelných, lekcí. Duolingo školí v poslechu, psaní i aktivním mluvení. Podle průzkumů se 34 hodin strávených nad kurzy aplikace vyrovná jednomu semestru studií cizího jazyka na univerzitě.
Na internetu se však dá najít celá řada dalších možností, jak se učit cizímu jazyku svépomocí, nebo si jen procvičovat již nabyté znalosti. Od online kurzů přes videa na YouTube až po záznamy různých přednášek. Stačí jen mít pevnou vůli a snažit se volný čas zužitkovat co možná nejefektivněji.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.