Inovativní české brýle DOT Glasses získávají 27 milionů korun. V zemích třetího světa chtějí zlepšit zrak statisícům lidí

Jiří SvobodaJiří Svoboda

staehelin

Foto: DOT Glasses/CzechCrunch

Philip Staehelin chce s DOT Glasses pomoci se špatným zrakem v rozvojových zemích

0Zobrazit komentáře

Brýle jsou technologie stará stovky let a pro většinu západního světa naprosto běžná záležitost. Zcela odlišná situace je ale v zemích třetího světa, kde si lidé často nemohou péči optiků dovolit, a tak jsou odkázáni na život se špatným zrakem. To se snaží s inovativními brýlemi změnit český startup DOT Glasses, který nyní získává na další rozvoj téměř jeden milion eur (necelých 27 milionů korun) ve své seed investici.

Částku ve formě konvertibilní půjčky daly dohromady tuzemské fondy Tilia Impact Ventures, investující do projektů se společenským dopadem, a Nation 1 a připojil se také nejmenovaný soukromý belgický investor. V minulosti už DOT Glasses získaly přes 450 tisíc korun v kampani na platformě HitHit a podpořila je taktéž Česká rozvojová agentura v rámci dotací.

„Díky rozšíření optických pomůcek tam, kde se jich nedostává, umožní DOT Glasses lidem z chudších oblastí výrazně kvalitnější život i uplatnění v profesích, ve kterých kvůli poruše zraku nemohou pracovat,“ říká Jaroslav Trojan, managing partner fondu Nation 1.

dotglasses1

Foto: DOT Glasses

DOT Glasses jednají i o partnerstvích ve školách

Tým v čele s americkým CEO Philipem Staehelinem, který žije už přes 20 let v Česku, začal na projektu pracovat zhruba před dvěma lety. Zaměřil se především na naprostou jednoduchost brýlí tak, aby byly dostupné za minimální cenu co největšímu počtu lidí.

V praxi jde o triviálně složitelný set, který je na několika místech nastavitelný. Výsledkem je, že i jedna velikost brýlí sedí téměř každému.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dokonalost jednoduše ustoupila praktičnosti a díky úmyslně limitované nabídce čoček a nenutnosti odborného vyšetření se aktuální cenu jedněch brýlí podařilo srazit už na dva dolary. Tvůrci však doufají že s dalším škálováním masivní výroby budou nakonec stát jedny brýle zhruba 20 korun, a to včetně nákladů na distribuci.

Foto: DOT Glasses

Jedna z uživatelek DOT Glasses

„Řešení nemůže být pouze funkční, odolný a vzhledný produkt, ale i způsob, jakým DOT Glasses zapojit do již existujících distribučních sítí v rozvojových zemích a jak rychle a lehce naučit například místní zdravotní sestru vyšetřit zrak,“ říká Staehelin.

DOT Glasses slibují lepší budoucnost především lidem v Africe, Indii a Číně, kde je situace nejhorší. Doposud nosí DOT Glasses více než 4 500 tisíce lidí v Indii, Etiopii, Keni, Bangladéši nebo v Řecku. „Tato úvodní výroba nám pomohla ukázat funkčnost našeho řešení a zaujmout nové potenciální partnery v řádech stovek tisíc,“ prozrazuje pro CzechCrunch Staehelin.

ondrej-raska-miton2

Přečtěte si takéOndřej Raška z Mitonu: Nevrátíme se tam, kde jsme byli před pandemií. Svět se mění a my máme možnost být u tohoOndřej Raška z Mitonu: Nevrátíme se tam, kde jsme byli před pandemií. Svět se mění a my máme možnost být u toho

Celkově jsou rozjednaná partnerství v množství dalších zemí středního východu nebo Afriky, od Afghánistánu přes Ghanu a Nigérii až po Jižní Afirku. S vybranými partnery DOT Glasses rozjíždí také programy na školách, firmách i sítích podnikatelů, aktuálně jednají o dodávkách celkem 300 tisíc brýlí a pro CzechCrunch prozrazují, že letos očekávají tržby v řádech vyšších stovek tisíc dolarů v závislosti na vývoji současné epidemie koronaviru. Do černých číslech by se firma chtěla přetočit koncem příštího roku.

„Kompletní dodavatelský řetězec je nastaven pro velkovýrobu v rámci stovek tisíc kusů brýlí a velkoobchodní cena za obroučky je 1 dolar, kompletní brýle dodáváme za 2 dolary. Obruby jsou vyráběny pomocí vlastních vstřikovacích forem, čočky jsou odebírány od jednoho z největších světových výrobců optických čoček. Lokace výroby je primárně v Číně a částečně již nyní v Indii,“ doplňuje jednapadesátiletý Staehelin, jenž je celoživotním nositelem brýlí.

Podle DOT Glasses je na světě více než miliarda lidí, kteří mají problémy se zrakem. Většina z nich přitom může být vyřešena právě dioptrickými brýlemi. Lepší zrak (a nemusí být nutně dokonalý) přitom může být klíčovým faktorem pro získání lepšího vzdělávání nebo lépe placené práce.

Český tým se tak nesnaží de facto o nic menšího, než vyřešení celosvětového problému, který postihuje významnou část populace. Nejsou ostatně ve svých snahách první. Už dříve se pokoušeli o výrobu ultra levných brýlí mnozí a výsledkem byl například projekt One Dollar Glasses. Tyto brýle ale trpěly malou robustností či potřebou odborného optika přímo na místě určení.

Aby zboží ze skladu odsýpalo. Miliardář Bouška spolu s dalšími investory vkládá 15 milionů do českého Skladonu

skladon-fouInsider

Foto: Skladon

Trojice stojící za startupem Skladon: Miloš Halecký, Patrik Babinec a Konstantin Margaretis

0Zobrazit komentáře

Jestli má aktuální situace na trhu jednoho výherce, pak je to bezpochyby e-commerce trh. Zavedeným online hráčům se ve většině oblastech daří a tradiční fyzické obchody ve velkém míří na internet s vidinou eliminace alespoň části ztrát. V souvislosti s tím ale každý e-shop musí dříve či později řešit nárůst objednávek a fakt, že bude potřebovat na logistiku najmout buď vlastní lidi, nebo využije externích služeb.

Právě na to sází ostravsko-pražský startup Skladon, který v Mošnově u Ostravy otevřel velké logistické centrum, ze kterého nabízí internetovým obchodům tzv. fulfillment, tedy kompletní logistiku od příjmu zboží, skladování či balení až po doručení k zákazníkům. Právě Mošnov má být podle zakladatelů strategickou lokalitou díky své blízké vzdálenosti jak od slovenských, tak od polských hranic, jelikož to jsou dva trhy, kam nejčastěji české e-shopy expandují.

Teď navíc Skladon na další rozšiřování a vývoj získává celkem 15 milionů korun od skupiny investorů v čele s fondem Fazole Ventures, za nímž stojí miliardář a majitel výrobce krmiv Vafo Pavel Bouška, Luboš Černý a také Pavel Přikryl, který spoluzaložil pražský coworking Opero.

„V současnosti máme k dispozici fulfillmentové centrum o velikosti 5000 metrů čtverečních v blízkosti ostravského letiště a v průběhu následujícího roku plánujeme rozšíření této plochy až na trojnásobek,“ nastiňuje plány jeden ze zakladatelů Skladonu Patrik Babinec, který se stará o obchod. Spolu s ním startup vedou Miloš Halecký a Konstantin Margaretis.

skladon-log2

Foto: Skladon

Aktuální skladové prostory Skladonu

Trojice se přitom před lety spojila shodou náhod. Patrik Babinec stál u zrodu e-shopu na dřevěné doplňky BeWooden a řešil, jak nastavit logistiku, která je jednou z nejdůležitějších součástí internetových obchodů.

Se dvěma dalšími zakladateli Skladonu se přitom Babinec znal už delší dobu a věděl, že pracují v IT v mezinárodních logistických firmách. Společně nakonec došli k tomu, že podobné problémy jako BeWooden řeší spousta e-shopů a že by pro ně mohli vytvořit komplexnější řešení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Fulfillment přitom běžně funguje už desítky let jak u nás, tak ve světě, ale není ještě natolik rozšířený, aby se v něm nemohl uchytit nový hráč – přeci jen, zboží i spoustu dalších detailů je třeba dát do rukou třetí straně. Klíčovou výhodou má být přitom především úspora, protože není třeba držet na všech jednotlivých pozicích vlastní zaměstnance. Obdobné služby navíc dosáhnou už na startu na lepší ceny například u dodavatelů.

pavel-bouska

Foto: Fazole Ventures

Miliardář, zakladatel společnosti Vafo a partner ve Fazole Ventures Pavel Bouška

luckey-zuckerberg

Přečtěte si takéMeta a Anduril vyvíjejí AR technologie pro americkou armáduRozešli se ve zlém, teď jsou z nich parťáci. Zuckerberg a Luckey spojili síly ve jménu americké armády

Skladon zároveň sází na vlastní systém, který ukazuje všechna data z jednoho místa. „Vlastní systém je naše obrovská výhoda. Zákazník má všechny informace a reporty od skladu i dopravců na jednom místě, ale fyzicky se logistiky nemusí vůbec dotknout. Jsme napojeni na nejoblíbenější české e-shopové platformy, jako je Shoptet, což nám umožní nový e-shop onboardovat v řádu hodin,“ vysvětluje Babinec.

Službu aktuálně využívají desítky e-shopů. I s novou investicí chce ale Sklason masivně expandovat na českém trhu a výhledově rozšiřovat skladovací kapacity. V příštím roce až dvou tak bude fungovat z Česka, odkud obslouží i dva další okolní trhy – teprve poté se bude koukat po další možné expanzi ve střední a východní Evropě.