Uber prodělal téměř 3 miliardy dolarů. Přesto s dalšími zachraňuje 170 miliony elektrické koloběžky Lime
O elektrických koloběžkách jsme toho v poslední době slyšeli dost. V Česku se řešilo zejména to, že se do ulic Prahy vrátily některými vyhledávané, jinými nenáviděné limetkové stroje značky Lime. Byť se tento americký startup po několika týdnech mimo provoz znovu rozjíždí, ukazuje se, že balancuje na hraně.
Hovoří se o tom, že mikromobilita teď bude hrát ve městech ještě významnější roli. Lidé se totiž budou chtít častěji vyhýbat prostředkům městské hromadné dopravy a koloběžky či kola jsou ideálními stroji pro individuální a rychlou přepravu. Jenže je otázka, kolik se jich těchto světlých zítřků dožije.
Americký Lime teď totiž musel nabrat další velkou investici, aby dokázal složité období přečkat. Celkem 170 milionů dolarů (zhruba 4,2 miliardy korun) do koloběžkové firmy posílají investoři v čele s Uberem, který to sám nemá jednoduché. V Limu už nicméně od roku 2018 držel podíl, a tak investuje dál. Připojili se k němu GV, což je investiční paže Alphabetu, a Bain Capital.
Situace je to zajímavá hned z několika úhlů. Do koloběžkových startupů se před pár lety začaly lít obrovské peníze. Jen Lime už teď nabral téměř 800 milionů dolarů, spolu s největším konkurentem v podobě Birdu se jeho valuace doslova během pár měsíců vyšplhala až na více než dvě miliardy dolarů. Ale byznys se sdílenými koloběžkami pořád ne a ne vydělávat.
Uber a spol. tak teď podávají Limu opět záchranou ruku, zřejmě s vidinou, že se koloběžky nakonec opravdu zlomí a začnou ekonomicky fungovat. Současná koronavirová pandemie jim pochopitelně nepomáhá. Lime už začátkem roku odešel z několika měst, v posledních týdnech pak na čas přerušil provoz prakticky po celém světě včetně Česka.