Z vlastní potřeby globální byznys. Český Leadspicker automatizuje rutinní činnosti a nabírá 50 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

leadspicker

Foto: Leadspicker

Zakladatelé Leadspickeru Vlastimil Vodička a Jan Skácel

0Zobrazit komentáře

Doteď se čtyřletá česká firma Leadspicker vyhýbala pozornosti médií i většině startupových soutěží. Její produkt, který se původně zaměřoval na vyhledávání zajímavých startupů a postupem času se rozšířil i do dalších oblastí, přitom využívá více než 200 klientů v šestatřiceti zemích světa.

Teď Leadspicker získává o to víc zaslouženou pozornost. Po etablování se ve Spojených státech pražský startup uzavřel své první investiční kolo ve výši 50 milionů korun, které vedl investiční fond Reflex Capital Ondřeje Fryce a jehož součástí je také fond J&T Ventures.

„Tohle je typ firmy, kterou milujeme. Zakladatelé si takzvaně ‚drbali, co je svědí’ a z vlastní potřeby vytvořili globální byznys. Automatizace práce a snižování nákladů je navíc trend, který je současnou pandemií výrazně posílen. Bude z toho velká věc,“ věří Ondřej Fryc, hlavní partner Reflex Capital.

_vhp1717-min

Foto: Leadspicker

Zakladatelé Leadspickeru Vlastimil Vodička a Jan Skácel

Nápad založit Leadspicker vznikl ve světě venture kapitálu. Vlastimil Vodička pro jednu společnost vyhledával nové firmy a technologie ve světě, a to zejména na trzích, kde ještě ani netušili, co startup vůbec je. Během monotónního prohledávání webu jej proto napadlo, zda by se některé části jeho výzkumné práce nedaly zautomatizovat.

Tak v roce 2016 společně s Janem Skácelem založili firmu využívající strojové učení, automatizaci opakujících se úkolů a sběru dat o společnostech na internetu. Ve svých počátcích se Leadspicker zaměřoval na automatizaci činností prováděných lidmi, kteří podobně jako kdysi Vodička hledali a oslovovali zajímavé firmy pro startupové akcelerátory, inovační laboratoře velkých společností nebo třeba investiční fondy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na trhu byl po podobném řešení hlad a Leadspicker tak rychle rostl a díky tomu se v loňském roce zařadil mezi nejrychlejší rostoucí firmy našeho regionu v žebříčku Deloitte Fast 50 – v České republice obsadil devátou příčku. Podle svého vyjádření firma od roku 2016 vyrostla o 996 procent a mezi své reference řadí společnosti jako Thomson Reuters, PwC, Ford či Axel Springer.

Zároveň během posledních let došlo i k rozšíření produktu, kromě vyhledávání zajímavých startupů nově nabízí také službu automatizující rutinní práci obchodníků. „Ráno přijdu do práce, otevřu e-mail a mám tam třeba osm nebo deset potvrzených schůzek s potenciálními klienty. A nemusel jsem pro to udělat vůbec nic. Já pak jen chodím na schůzky a prodávám,“ popisuje nový produkt Vodička.

_vhp1656-min

Foto: Leadspicker

Team Leadspicker

„Mám svého osobního bota, který hledá relevantní klienty a postupně je oslovuje tak, aby mě nezahltil. Naše vize je, že každý obchodník bude mít svého virtuálního asistenta, který ho zbaví rutinních činností a bude ho zásobovat prací tak, jak si řekne. Funguje to skvěle, sami tak získáváme naše klienty po celém světě,“ doplňuje devětadvacetiletý podnikatel. A jeho slovům věří také investoři.

„Leadspicker má našlápnuto stát se další velkou českou success story. Od začátku vydělává peníze a díky dobře postavenému obchodnímu modelu dokázal agilně proniknout na desítky trhů, přičemž více než třetina zákazníků pochází z USA. Oba zakladatele známe už řadu let, mají jasnou vizi a skvělou exekuci,“ doplňuje Adam Kočík, Managing Director ve J&T Ventures.

Nastartoval komunitu sneakerheadů, dnes sází na loajalitu a exkluzivitu. Proč Křetínského a Tkáče zlákal Foot Locker

Filip HouskaFilip Houska

sneakers-kretinskyInsider

Foto: EPH/CzechCrunch

Daniel Křetínský vsadil na velkého hráče ve světě sneakers

0Zobrazit komentáře

Už dávno neplatí, že jsou tenisky určené jen pro běžné nošení. Mnohem zajímavější je sbírání jejich limitovaných modelů, které vychází z nápaditých kolaborací nebo kulturních milníků, díky nimž se vybrané siluety mohou prodávat za desítky tisíc korun. Nic z toho by však nemělo tak velký spád, kdyby na scénu nepřišel Foot Locker, slavný americký prodejce, který byl komunitou sběratelů považován za Mekku teniskového byznysu. A teď jsou jeho součástí i česko-slovenští miliardáři.

Na přelomu tisíciletí Foot Locker udával směr. Zatímco ostatní prodejci sportovní obuvi stavěli svůj přístup k zákazníkům na tradiční rovnici „prohlédni, kup a odejdi“, Foot Locker je záměrně nechával nahlédnout pod pokličku a snažil se v nich vyvolávat nezapomenutelné zážitky. Bylo to znát nejen na personálu, který se oblékal do dnes ikonických černobílých rozhodcovských dresů, ale také na nabídce tenisek. Takových, které jinde nebyly.

Nike, Adidas a řada dalších známých výrobců pro Foot Locker exkluzivně uvolňovali kreativní siluety, čímž jen posilovali tržní vliv, jaký tento původem newyorský prodejce měl. Díky úzké spolupráci s předními značkami si následně vybudoval status ověřené firmy, jejíž důležitost se projevovala především v pouliční teniskové subkultuře. Neméně klíčovým aspektem jeho fungování byla i vysoká ověřenost a „pravost“ sortimentu.

Prodejna Foot Lockeru

V komunitě tzv. sneakerheadů se často skloňovalo rčení, „pokud to má Foot Locker, je to ověřené“, což odkazovalo na produkci falešných tenisek, které přeprodejci koupili za směšné peníze, aby je neznalým lidem na ulicích prodávali za horentní sumy, mnohdy vyšší než původní retailové ceny za pravé kousky. Pozici lídra potvrzovala i sjednaná partnerství se sportovními ligami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Foot Locker zářil hlavně v období, kdy prodej dražších, exkluzivních tenisek tvořil malý fragment celého obuvnického trhu. Jakmile se tato záliba stala mainstreamovou a naběhli noví hráči, ikona pocítila problém. Nestačila reagovat na nové trendy, díky nimž si zákazníci mohou například vybírat a zkoušet boty přímo v mobilních aplikacích, a těžila jen ze svého silného jména.

Temné období může zachránit Křetínský s Tkáčem

Teniskoví nadšenci změnili své spotřebitelské chování a své vysněné boty hledali přes jiné kanály – měnili je, začali se aktivněji účastnit losování a díky sociálním sítím měli mnohem lepší přístup k modelům z druhé ruky, které byly v perfektním stavu. Ačkoliv si Foot Locker stále držel své standardy, což se projevilo i na růstu tržeb v minulém fiskálním roce (byť o zanedbatelných 0,8 procenta na zhruba osm miliard dolarů), současně mu velmi rychle rostla konkurence.

Obrovskou ránou byl i dopad koronavirové pandemie, která Foot Locker – stejně jako řadu jiných prodejců fungujících zejména v offlinu – ochromila. Rázem spadla jeho hodnota, vedení oznámilo, že nevydá zprávu o svých očekáváních na další období, a spekuluje se nad zavřením některých prodejen, které má firma po celém světě včetně České republiky. Pro Foot Locker hrůzný scénář, ale pro investory zajímavá příležitost, což ukazuje i krok Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.

kretinsky-1

Foto: CzechCrunch

Daniel Křetínský nově investuje také do teniskového obra

Právě česko-slovenské investorské duo teď ve Foot Lockeru koupilo prostřednictvím fondu Vesa Equity Investment šestiprocentní podíl v hodnotě okolo 169 milionů dolarů, respektive 4,2 miliardy korun. Pro druhého nejbohatšího Čecha Křetínského a jeho dlouholetého slovenského kolegu Tkáče jde zároveň o třetí velký investiční zářez od začátku krize.

Jak je jejich zvykem, opět využili propadu akcií a vedle Foot Lockeru, jehož hodnota se ve srovnáním se začátkem letošního roku propadla zhruba o třetinu, koupili před časem šestiprocentní podíl v britské Royal Mail a více než pět procent v americkém obchodním řetězci Macy’s. Celkem se tak jejich investice do velkých britských a amerických firem přiblížily deseti miliardám korun a sázejí na to, že jakmile krize pomine, firmy zase začnou růst jejich podíly začnou nabývat na hodnotě.

liftago2-min

Přečtěte si takéDobrý tým a příležitost pro rychlejší změny. Liftago, BeRider a Zásilkovna o tom, jak proplouvají krizíDobrý tým a příležitost pro rychlejší změny. Liftago, BeRider a Zásilkovna o tom, jak proplouvají krizí

JURASSIC WORLD REBIRTH

Přečtěte si takéRecenze: Jurský svět: Znovuzrození vykrádá starší filmy i VetřelcePo novém Jurském světě budete závidět dinosaurům, že vymřeli. Vykrádá Vetřelce i předchozí díly

Vstup do Foot Lockeru může být pro dvojici miliardářů velmi slibný. Je zřejmé, že firma o své ikonické postavení na trhu a kulturní přesah, díky němuž prakticky nastartovala komunitu sneakerheadů, jen tak nepřijde. Stále bude patřit mezi ty, co to celé rozjeli. Pro Křetínského a Tkáče je však zajímavější vize dalšího růstu firmu, která se chce vracet ke kořenům a stavět své prodejny coby „komunitní huby“ pro fanoušky streetwearu.

K lepším výsledkům může dopomoci i relativně nový projekt Greenhouse, což je inkubátor propojující umělecké duše a návrháře tenisek, do kterého se mohou zapojovat i velké značky a přispět k rozvoji tohoto módního odvětví. Za zmínku stojí i posilování spolupráce s Adidasem na tzv. Speedfactory, továrně pro 3D tisk bot.