Airbnb jsme budovali 12 let a za pár týdnů málem o vše přišli, říká jeho šéf. Budoucnost cestování vidí pozitivně

Peter BrejčákPeter Brejčák

airbnb-founders

Foto: Airbnb

Zakladatelé Airbnb Joe Gebbia, Nathan Blecharczyk a Brian Chesky

0Zobrazit komentáře

Airbnb vzniklo na soumraku poslední velké ekonomické ekonomické krize v roce 2008. Během let se z malé firmy umožňující pronajímat ubytování v domovech lidí stal jeden z nejhodnotnějších startupů světa, přičemž úspěšný příběh měl vyvrcholit letošním vstupem na burzu. Globální pandemie koronaviru a související zastavení cestovního ruchu však tyto plány výrazně změnila.

„Budováním byznysu Airbnb jsme strávili dvanáct let, v průběhu čtyř až šesti týdnů jsme jej téměř celý ztratili,“ popsal ve zkratce Brian Chesky, spoluzakladatel a výkonný ředitel Airbnb, pro portál CNBC.

Firma musela na situaci reagovat ihned, proto například úplně zastavila všechny své marketingové aktivity, čímž ušetřila miliardu dolarů. Stejnou částku pak v dubnu Airbnb vybralo od investorů a další miliardu si několik dnů nato půjčilo.

Nevyhnulo se ani propouštění či snižování platů svých zakladatelů a díky souboru podobných opatření si vytvořilo dostatečný polštář, který by jej měl před krizí ochránit. Minimálně podle Cheskyho tato strategie fungovala.

brian-chesky-airbnb

Foto: Airbnb

Spoluzakladatel, CEO a komunitní šéf Airbnb Brian Chesky

„Aktuálně neděláme absolutně žádný marketing a ukazuje se, že náš byznys je možná víc efektivnější a profitabilnější, než jsme si původně mysleli,“ říká šéf firmy a odvolává se na statistiky – na Airbnb aktuálně evidují víc hostitelů než před začátkem pandemie, přičemž na přelomu května a června firma zaznamenala stejný počet žádostí o rezervaci jako ve stejném čase loni.

Airbnb se daří také v naplňování cíle diverzifikace poskytovaných služeb, v jejímž rámci se chce víc zaměřovat i na zprostředkování střednědobého či dlouhodobějšího ubytování. V posledních týdnech je už na 20 procent všech rezervací na dobu delší než třicet dnů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Výrazně jsme snížili naše náklady, protože jsme nevěděli, jak dlouho tahle bouře potrvá. Doufáme v to nejlepší, ale připravujeme se na to nejhorší. Proto i když se budou opakovat uzavírky měst, díky změnám, které jsme udělali, budeme v pohodě,“ věří Chesky.

Jak v interview pro CNBC dodal, samotný vstup Airbnb na burzu ještě během letošního roku nevylučuje, ale ani se k němu nezavazuje. Firma se od začátku krize soustředila na jiné aktivity a o veřejný úpis akcí požádá až po silnějším zotavení cestovního ruchu. To přitom může nastat již relativně brzy, i když bude pravděpodobně trochu jiný, než jsme jej znali doteď.

airbnb-keys-checkin1

Foto: Airbnb

Klíčenka s logem Airbnb

„Cestování, jak jej známe, skončilo. To neznamená, že skončilo úplně, bude jen jiné a do původní podoby se už nevrátí. Nikdo neví, jak bude vypadat,“ míní Chesky a rovnou připojuje svoji vlastní vizi – na trhu prý dojde k větší rozmanitosti destinací, kam lidé cestují.

zephyr-double-decker-plane-seat-1

Přečtěte si takéPatrové postele v economy třídě. Americký Zephyr chce zásadně zvýšit standardy cestování letadlemPatrové postele v economy třídě. Americký Zephyr chce zásadně zvýšit standardy cestování letadlem

Místo toho, aby všichni turisté směřovali do těch samých měst či obrovských turistických čtvrtí vzdálených tisíce kilometrů, budou lidé více preferovat lokální zážitky a poznávat lokální komunity. „Cestovní ruch se vzpamatuje, lidé chtějí cestovat. Jen to potrvá delší dobu, než jsme si původně mysleli,“ doplňuje Chesky.

V tom, jak cestování v budoucnu bude vypadat, je relativně optimistický například zakladatel a šéf českého Kiwi.com Oliver Dlouhý. Ten v rozhovoru pro CzechCrunch koncem dubna predikoval, že zlatá éra letecké přepravy teprve nastane – a to paradoxně i díky krachu mnoha aerolinek, které za sebou nechají nevyužitá letadla, což také sníží i ceny jejich pronájmu pro nově vzniklé firmy.

Nejrychlejší milion na Hithitu. Zlínské Vasky chystají své první tenisky a boří s nimi rekordy

Jiří SvobodaJiří Svoboda

vasky6

Foto: Vasky

Zakladatel Vasky Václav Staněk (vpředu) a jeho tým

0Zobrazit komentáře

Zlínská obuv přitahuje zákazníky i celé století poté, co s ní město proslavil Tomáš Baťa. Na jistou nostalgii po tradiční ruční výrobě, ovšem spojenou s moderním přístupem, vsadil už před čtyřmi roky Václav Staněk, když jako osmnáctiletý založil značku Vasky.

Boty s jejím logem si od té doby už nakoupilo přes 30 tisíc zákazníků, kteří volali i po výrobě trendy tenisek. Staněk a jeho tým prosby vyslyšeli a po více než ročním vývoji prostředky na jejich výrobu právě teď získávají na crowdfundingové platformě Hithit.

A hned první hodiny kampaně naznačily, že Vasky lidé vezmou útokem. Svůj první cíl 450 tisíc korun zlínská firma pokořila už po pár hodinách, na jeden milion korun pak stačilo pouhých 25 hodin.

vasky2

Foto: Vasky

Tenisky od značky Vasky budou dostupné minimálně v šesti barvách

Vasky si tak připsaly prvenství v nejrychleji vybraném milionu na Hithitu, když zhruba o dvacet minut překonaly nedávný rekord kampaně DVTV. V době psaní tohoto článku, tedy v pátek večer, už na počítadle svítí částka dosahující téměř dvou milionů korun (zhruba 1 984 000).

„Podpora přispěvatelů je neuvěřitelná a velmi si jí vážíme. Za 25 hodin se nám podařilo vybrat jeden milion korun, čímž jsme posunuli hranice českého crowdfundingu zase o kousek dál. Mám radost, že je kampaň úspěšná a že je o českou výrobu takový zájem,“ říká dvaadvacetiletý Václav Staněk.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po dosažení jednoho milionu korun zlínská obuvnická firma oznámila, že k odstínům černé, modré, růžové a karamelové přidá také bílou a hnědou. Při dosažení dvou milionů přijde na řadu internetový konfigurátor, aby si lidé sami a pohodlně mohli navolit vlastní tenisky.

vasky4

Foto: Vasky

Václav Staněk je zakladatelem obuvnické značky Vasky

Přispívat lze až do 23. července a další finance Vasky pomohou například s rozšířením výrobních kapacit. Lidé si v odměnách mohou kromě samotných tenisek vybrat i cenově zvýhodněné balíčky, například tenisek s logem firmy.

donio

Přečtěte si takéPřes Donio se už vybralo více než 51 milionů korun. Teď chce dárcovská platforma změnit český crowdfundingPřes Donio se už vybralo více než 51 milionů korun. Teď chce dárcovská platforma změnit český crowdfunding

„Nás těší, že se jednání s Vasky podařilo dotáhnout, značku známe dlouho, sami jejich boty nosíme. A podobné závody, kdo vybere na Hithitu první milion, nás samozřejmě baví,“ říká s úsměvem spolumajitel Hithitu Pavel Eichler.

Od polobotek přes sandály až k teniskám

Vasky od roku 2016 vyrábí v jednotlivých kolekcích boty především z pravé kůže, které měly až doposud spíš formálnější vzhled. Nabízí kolekce jak zimních modelů, tak v posledních letech vytvořily i vlastní modely letních pantoflí a sandálů.

Samotná crowdfundingová platforma Hithit nyní prochází mimořádně úspěšným obdobím. Během koronavirové krize spustila program pro zasažené živnostníky Antivir, který 90 projektům přinesl téměř 9 milionů, následně internetová televize DVTV vybrala skoro 10 milionů korun. V poslední dnech Hithit každý den prodá přes tisíc položek a denní obrat převyšuje milion korun.