Airbnb jsme budovali 12 let a za pár týdnů málem o vše přišli, říká jeho šéf. Budoucnost cestování vidí pozitivně
Airbnb vzniklo na soumraku poslední velké ekonomické ekonomické krize v roce 2008. Během let se z malé firmy umožňující pronajímat ubytování v domovech lidí stal jeden z nejhodnotnějších startupů světa, přičemž úspěšný příběh měl vyvrcholit letošním vstupem na burzu. Globální pandemie koronaviru a související zastavení cestovního ruchu však tyto plány výrazně změnila.
„Budováním byznysu Airbnb jsme strávili dvanáct let, v průběhu čtyř až šesti týdnů jsme jej téměř celý ztratili,“ popsal ve zkratce Brian Chesky, spoluzakladatel a výkonný ředitel Airbnb, pro portál CNBC.
Firma musela na situaci reagovat ihned, proto například úplně zastavila všechny své marketingové aktivity, čímž ušetřila miliardu dolarů. Stejnou částku pak v dubnu Airbnb vybralo od investorů a další miliardu si několik dnů nato půjčilo.
Nevyhnulo se ani propouštění či snižování platů svých zakladatelů a díky souboru podobných opatření si vytvořilo dostatečný polštář, který by jej měl před krizí ochránit. Minimálně podle Cheskyho tato strategie fungovala.
„Aktuálně neděláme absolutně žádný marketing a ukazuje se, že náš byznys je možná víc efektivnější a profitabilnější, než jsme si původně mysleli,“ říká šéf firmy a odvolává se na statistiky – na Airbnb aktuálně evidují víc hostitelů než před začátkem pandemie, přičemž na přelomu května a června firma zaznamenala stejný počet žádostí o rezervaci jako ve stejném čase loni.
Airbnb se daří také v naplňování cíle diverzifikace poskytovaných služeb, v jejímž rámci se chce víc zaměřovat i na zprostředkování střednědobého či dlouhodobějšího ubytování. V posledních týdnech je už na 20 procent všech rezervací na dobu delší než třicet dnů.