Dva roky jsme tápali, ale teď už máme vizi jasnou. Chceme být globální jednička, říká Pavel Sládek ze Socialbakers

Peter BrejčákPeter Brejčák

pavelsladekStory

Foto: Socialbakers

Pavel Sládek, VP of Engineering v Socialbakers

0Zobrazit komentáře

Ještě před několika lety byli Socialbakers v Česku synonymem opravdového startupu. Hodně rychle rostli, v prvních letech nabrali v investičních kolech až po Series C dohromady více než tři desítky milionů dolarů a jeden ze zakladatelů (a hlavní tvář firmy) Jan Řežáb je doteď považován za jednoho z největších startupových talentů u nás. V průběhu let se však něco změnilo.

Řežáb se z aktivní role ve firmě počínaje rokem 2015 postupně stáhl (aktuálně působí ve svém dalším startupu Time is Ltd.), proběhlo několik změn vedení a z mediálního výsluní Socialbakers upadli do mírného zapomnění. Zmínky o firmě z posledních let odkazují v podstatě jen na hospodářské výsledky z rejstříku, které s výjimkou roku 2017 každoročně ukazují ztrátu v desítkách milionů.

„Mrzí mě, že obrázek o nás je takový, jaký je. Setkali jsme se s tím, že se o nás moc neví, a přijde nám to škoda, protože víme, čeho chceme dosáhnout, a jde nám to dobře,“ říká pro CzechCrunch Pavel Sládek, viceprezident inženýringu, který pamatuje úplné začátky Socialbakers.

„Doteď nebylo o Socialbakers moc slyšet. Doufám, že teď bude,“ dodává optimisticky jedním dechem a odkazuje přitom na jasně definovanou vizi, kterou nyní firma následuje – stát se globální jedničkou na trhu takzvaného martechu, tedy marketingových technologií.

pavelsladek013-min

Foto: Socialbakers

Pavel Sládek, VP of Engineering v Socialbakers

Příběh Socialbakers je se Sládkem hodně provázaný. Do firmy, v té době fungující ještě pod názvem Facebakers, nastupoval jako zaměstnanec s pořadovým číslem dva a v průběhu jedenácti let prošel z pozice programátora přes Scrum Mastera a šéfa softwarového inženýringu až na současné místo viceprezidenta inženýringu.

A když Sládek popisuje příběh Socialbakers ze zasedačky ve Fóru Karlín, kde firma zabírá dvě podlaží zařízené v industriálním stylu s dominancí lodních kontejnerů, kvůli kterým se musela na budově vybourat okna, aby je vůbec dostali dovnitř, rozhodně si nebere servítky.

„Začátky byly divočina, jako u klasického startupu. Všichni věděli o všem, Honza Řežáb rychle a pořád měnil zadání, což byl i důvod, proč jsme zavedli agile a scrum, jen abychom ho alespoň týden udrželi bez nápadu a abychom alespoň něco mohli dokončit,“ směje se Sládek a vzpomíná na obrovské množství Red Bullu, které tehdy v týmu pořád pili.

S postupným růstem se firma dostala z dětství do dospívání a musela zavádět procesy, aby se například nestalo, že platící klient nebude kvůli změnám v produktu dostávat fungující službu. Socialbakers se tak z garážovky změnili ve stabilní společnost, tehdy sedící ve dvou vinohradských vilách, pořád ale s chutí růst a nechutí spokojit se s tím, že budou jen malým nástrojem zaměřeným na sociální média.

„Přišlo období, kdy jsme tápali. Hledali jsme vlastní vizi, nevěděli jsme, kam máme jít dál.“

V roce 2015, kdy v čele firmy Řežába vystřídal Robert Lang, však přišel zlom. „Přišlo období, kdy jsme tápali. Hledali jsme vlastní vizi, nevěděli jsme, kam máme jít dál,“ přiznává Sládek. „Měli jsme několik různých nástrojů, třeba pro analýzu dat ze sociálních sítí či plánování publikování příspěvků, chyběla nám silná produktová vize.“

„Byly to takové dva roky s minulým CEO, kdy jsme se soustředili na stabilizaci firmy. Pak v roce 2017 – kdy už o nás utichaly zprávy a jediné mediální pokrytí bylo buď v souvislosti s Honzou, nebo výsledovkami, které neukazovaly hezká čísla – se vyměnil více méně celý top management a nastoupil nový CEO. To byl přesně ten breaking point, kdy se všechno změnilo,“ doplňuje Sládek podrobnosti o nelehké části historie firmy.

pavelsladek017-min

Foto: Socialbakers

Pavel Sládek, VP of Engineering v Socialbakers

Do čela Socialbakers usedl současný ředitel Yuval Ben-Itzhak a Socialbakers opět našli svoji produktovou vizi – integrovat všechny nástroje do jedné unifikované platformy a zaměřit se na zákazníky z řad největších světových korporací a globálních hráčů.

Změnila se tak i orientace původně omezena jen na sociální média na plnohodnotný marketingový software. Většina firem působících na tomto trhu totiž nabízí jen malé nástroje, které markeťákům neumožňují jednoduchou a plynulou kolaboraci na kampaních mezi různými týmy.

„Definujeme se jako globální hráč, který má sídlo v Česku, což tak bude i nadále.“

Socialbakers se rozhodli, že globálnímu trhu nabídnou jednu platformu, ve které budou moct spolupracovat všechny týmy a ve které tvorbu kampaní pokryjí od úplných počátků ve fázi ideje přes její realizaci a analýzu až po vyhodnocení na dopadů kampaní na prodeje. Propojování všech lidí a usnadnění celého procesu je tak jádrem jejich produktu.

Směr Amerika

„Najednou jsme měli silný produkt. Věděli jsme, kdo jsme, co chceme, kdo jsou naši zákazníci. Celé firmě se otevřely oči a poslední roky jdeme za jedním cílem – chceme postavit nejlepší martech platformu a být globální číslo jedna,“ dokončuje Sládek příběh o tom, jak se z pubertálních Socialbakers stala sebevědomá dospělá firma.

Stanovený cíl se pomalu daří naplňovat, i když je v podstatě nemožné reálně zjistit, jestli Socialbakers na globálním trhu jedničkou jsou. Loni v enterprise segmentu rostli o deset procent a díky posílenému sebevědomí se před dvěma lety rozhodli naplno šlápnout do expanze na americký trh, kde většina jejich cílových klientů sídlí.

106-2020-06-03-socialbakers-openning-brno-0513-min

Foto: Socialbakers

Tým Socialbakers v Brně

V ostatních regionech totiž firma byla silným hráčem už dřív a severní Amerika byla posledním dílem ve skládačce, který ji chyběl. Tamní trh má ohromný potenciál a už po dvou letech se ze Spojených států pro Socialbakers stal nejsilnější regionální segment s meziročním růstem o 25 procent.

„Soustředíme se na budování byznysu v Americe, ale není to tak, že by to byl pro nás jediný trh, kde se chceme prodávat. V ostatních regionech jsme pořád silní a definujeme se jako globální hráč, který má sídlo v Česku, což tak bude i nadále,“ popisuje Sládek.

Směr Brno

Jedenáctiletá společnost, která ze svého sídla v Plzni vyrostla na globálního hráče, tak od roku 2017 navzdory mediálnímu klidu pořád roste – a právě proto je pořád i ztrátová, růst dostává přednost před ziskovostí. Poslední dva roky Socialbakers dosáhli tržeb přes 800 milionů korun, nyní se firmě podle Sládka daří, i díky růstu ve Spojených státech, „mnohem lépe“, konkrétnější výsledky však zmiňovat nechce.

Aktuálně firma zaměstnává už na 500 lidí, zhruba třetina je v technických týmech. Počet vývojářů a dalších souvisejících rolí (UX, QA apod.) se přitom během posledních tří let zvýšil o polovinu. Pro Socialbakers to však pořád není dostatek a rozhodli se otevřít třetí vývojářskou pobočku – po Plzni a Praze přichází na řadu Brno.

„Kanceláře máme po celém světě, obchodní týmy sedí v Singapuru, New Yorku či Mexiku. Engineering a vývoj produktu si ale pořád držíme tady. V tuto chvíli je pro nás důležité, že máme vývojové týmy jen v Česku. To neznamená, že nenabíráme zahraniční vývojáře, v tuzemsku je ale obecně velká koncentrace dobrých vývojářů, kteří nemusí být nutně Češi,“ přibližuje Sládek.

kosik-kaufland-min

Přečtěte si takéV Německu Kaufland na internetu spálil spoustu peněz. V Česku teď začíná poprvé prodávat online přes Košík.czV Německu Kaufland na internetu spálil spoustu peněz. V Česku teď začíná poprvé prodávat online přes Košík.cz

Na moravské metropoli si nejvíc cení silnou IT komunitu, dobrou technologickou univerzitu i spoustu technologických firem, které jsou schopny talenty vychovávat. Důraz přitom klade na fakt, že brněnská pobočka Socialbakers má být ve firemním fungovaní naprosto rovnocenná entita s tou plzeňskou i pražskou a pro letošní rok je cílem vybudovat tam minimálně dva nezávisle fungující týmy.

Důvod pro další velký nábor ve firmě je jasný – neustálá potřeba růst a s ní i související ideový backlog. Sládek přitom záměrně nepoužívá slovo roadmapa, protože pro něj toto pojmenování zavání dlouhým seznamem úkolů, které jen čekají na to, až je někdo dokončí.

„Ono to tak ale není, máme identifikovanou spoustu problémů a potřebujeme chytré hlavy, které nám s tím z technického pohledu pomůžou. Nehledáme programátory, jejichž hlavním cílem je psaní kódu, hledáme lidi, kteří chtějí aktivně řešit problémy našich klientů,“ vysvětluje Sládek s tím, že se vývojáři v Socialbakers běžně účastní meetingů se zákazníky, aby lépe dokázali porozumět jejich potřebám a rovnou se i podíleli na vymýšlení řešení, což pomáhá i v jejich motivaci.

027-2020-06-03-socialbakers-openning-brno-0303-min

Foto: Socialbakers

Socialbakers v Brně

Zároveň před firmou pořád stojí dostatek výzev. Socialbakers mají dataset se stovkami miliard dokumentů, které hodně rychle přibývají – jejich platforma dělá ve špičce pět tisíc požadavků na API sociálních sítí za jedinou sekundu. Stále více se ve zpracovávaní dokumentů spoléhají na umělou inteligenci jako zpracování přirozeného jazyka, počítačové vidění či detekci anomálií.

Právě díky zmíněným technologiím tak hledají vzory, jak se týmy chovají mezi sebou, co se děje s daty, na základě toho jsou schopni množství úkolů automatizovat, a tím svým zákazníkům šetřit čas a zdroje.

Velkými novinkami vyžadujícími spoustu práce je pak například integrace externích nástrojů, které už marketingová oddělení velkých firem běžně využívají a jejich samostatný vývoj interně v Socialbakers tak nedává smysl. Konkrétně jde například o nástroje od Adobe či Google Drive, ale také CRM nástroje jako Salesforce či software pro zákaznickou péči jako Zendesk.

„Existuje hodně nástrojů, které marketing používá a neexistuje žádný, který by pokryl úplně všechno, v takové pozici nejsme ani my. Ale chceme se tam dostat,“ netají Sládek velké produktové ambice a do budoucna nevylučuje ani růst pomocí akvizic.

Pro Socialbakers je totiž nejdůležitější pořád udržovat krok s děním a novinkám na trhu se neustále přizpůsobovat. Vznikají nové sociální sítě jako TikTok, uživatelé se mezi platformami přelévají a firmy neustále hledají možnosti, jak uživatele oslovovat. „Změna není o tom, že musíme být připraveni na to, co se stane za týden. Musíme být připraveni na to, co se stane teď,“ dodává Sládek.