Ochutnali jsme ManaBurger. Česká rostlinná alternativa hovězího burgeru chce oslovit i masožravce
Rostlinný ManaBurger lze ochutnat exkluzivně v pražském Belzepubu
V úterý jsem si ve své oblíbené vinohradské burgrárně poručil svůj oblíbený burger. Poctivé hovězí maso s několika druhy sýra, slaninou a chilli papričkami. Byť jsem ho měl už poněkolikáté, kolegové by vám potvrdili, že jsem se nad ním rozplýval jako nad božskou manou. Jenže „manu“ jsem měl dostat až druhý den. Ve středu jsem totiž ochutnal ManaBurger.
Poprvé nás se svou rostlinnou alternativou hovězího masa Jakub Krejčík seznámil koncem loňského roku. Tehdy jeho Mana poprvé ukázala, jak se chce rozkročit za hranice svých funkčních nápojů, a rozhodla se, že své zkušenosti zúročí v oblasti, která teď raketově roste.
A z vlastní zkušenosti mohu říct, že se její ManaBurger mezi světovou konkurencí rozhodně neztratí. „Na vývoji burgeru jsme pracovali téměř tři roky. Hledali jsme ty nejlepší suroviny a unikátní výrobní proces, díky kterému nyní můžeme uvést jako první výrobce na světě nutričně kompletní, rostlinnou alternativu k masu,“ říká tvůrce Many a spoluzakladatel firmy Jakub Krejčík.
Jak moc je ManaBurger nutričně kompletní, teď může jít stranou. Mě jako masožrouta zajímalo především to, jak bude rostlinná alternativa k hovězímu karbanátku chutnat. Když se na ManaBurger, zejména když je nakousaný, podíváte, na první pohled byste klidně mohli říct, že to maso je.
Potravinářští a biochemičtí experti Many dokázali strukturu vyladit opravdu dobře a subjektivně si myslím, že ještě o něco lépe než třeba americký Beyond Meat, jeden z nejviditelnějších a největších hráčů na trhu s rostlinnými alternativami k masu.
Možná se teď ptáte, proč jsem se vlastně jako masožravec do takového experimentování s něčím, co se poctivému hovězímu burgeru maximálně jen podobá, pouštěl, ale vtip tkví v tom, že Mana svůj burger nedělá jen pro vegany. Chce s ním oslovit všechny, i třeba právě masožrouty, kteří občas chtějí zkusit i něco jiného.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsProto mě zajímalo, jak bude placka složená z pěti rostlinných bílkovin, z nichž převažuje hrachová doplněná rýžovou, konopnou, mungovou a řasovou, chutnat. Že to není maso, poznáte hned, jak se zakousnete. Pokud ale mám brát komplexní zážitek z celého ManaBurgeru, který mi naservírovali v žižkovském Belzepubu, tak nemohu říct, že by mi nechutnalo.
Naopak. Zcela subjektivním pohledem mohu říct, že mi ManaBurger, který jsem si poručil podobně jako den předtím klasický hovězí burger ve variantě chilli, zachutnal více, než když jsem zkoušel rostlinnou alternativu od zmíněného Beyond Meat či Rebel Whopper z Burger Kingu, který začal loni v Česku také prodávat oblíbený burger s falešným masem. Chutná to jinak než maso, ale není to špatné.
„Vyvinuli jsme burger, který má skvělou chuť a strukturu jako skutečné maso, jeho výroba je výrazně šetrnější k životnímu prostředí a energetická náročnost je o polovinu nižší než u výroby hovězího masa,“ říká k tomu Jakub Krejčík, který se právě s podnikem Belzepub rozhodl odstartovat exkluzivní spolupráci.
Žižkovský bar má za sebou dlouhou historii. Téměř před dvěma dekádami byl undergroundovým doupětem, ale v posledních letech prošel pod vedením Daniely Michalové a Jana Roskota významnou proměnou a z pivnice se stala restaurace, která na svém menu nabízí výhradně rostlinná jídla. A tak se Belzepubu nový ManaBurger skvěle hodil do konceptu.
„Začínali jsme jen s vlastními rostlinnými plackami, z ekologických a etických důvodů. Teď máme možnost zařadit i burger od Many, který chutná výborně, a díky tomu, že je jako první na světě nutričně kompletní, můžeme mluvit také o zdravotním důvodu,“ říká spolumajitelka Belzepubu Daniela Michalová.
Druhým dechem hned dodává, že se v Belzepubu rozhodně nechtějí nijak vymezovat a mít svůj podnik striktně pro vegany. Sami však maso nejí, a tak podle toho vypadá i jejich jídelní lístek. Občas si ale i Daniela Michalová ráda dopřeje nějakou „prasárnu“, jak sama říká, a to je pro ní například burger s rostlinným masem.
Složením tedy jde o záležitost pro vegetariány či dokonce vegany, ovšem v bulce nechybí tradiční omáčky, cibule, sýry (v případě Belzepubu tzv. „nesýry“), jalapeños či kyselá okurka, zkrátka tradiční přísady většiny burgerů. A právě v tom tkví i kouzlo celého produktu, když ho ochutná masožravec. Pokud se vše dobře promíchá a ochutí, neurazí ManaBurger ani mě, milovníka krvavých steaků a poctivých burgerů, z nichž teče šťáva.
Všechno je to ale hodně subjektivní, čemuž odpovídaly i reakce u stolu. Každý v tom totiž hledá něco jiného, a tak je zásadní především to, jak k ManaBurgeru a obecně rostlinným alternativám mletého masa přistupujete. Zda jen experimentujete a chcete ochutnat něco nového, nebo jste vegetarián či vegan a hledáte třeba co nejvěrnější náhradu za maso. Právě tomu se ostatně Mana svým složením i chutí snažila přiblížit, a když se všechny ingredience dobře propojí, funguje to.
Já, až půjdu příště na burger, určitě zase zvolím starou dobrou hovězí klasiku, nicméně klíčové je, že svůj názor na rostlinný ManaBurger si může udělat každý. Sám zastávám názor, že když už burger, tak jedině s hovězím, ale respektuji, že poptávka po celém světě po nemasových alternativách sílí, a proto vždy rád zkusím i to, co jedí ti „na druhé straně barikády“.
„Dejme lidem na výběr, ukažme jim alternativu. Není cílem, aby se všichni stali vegany. My jsme naopak vyvinuli burger proto, abychom nabídli alternativu i těm, kteří nedají dopustit na maso a hovězí burgery, ale jsou otevření vyzkoušet i rostlinnou variantu, která je zdravější a ekologičtější,“ dodává Jakub Krejčík.
Hned v několika úpravách můžete ManaBurger nově ochutnat ve zmíněném Belzepubu v Praze na Žižkově, který se stává prozatím jedinou restaurací s tímto pokrmem na menu. Objednat si tam však lze rostlinné burgery také přes Wolt a kdo chce experimentovat doma úplně od začátku a připravit si vlastní pochoutku, může si balení ManaBurgeru koupit na webu Many nebo v online supermarketu Košík.cz.
Že je o takový produkt na trhu zájem, potvrzuje i to, že od prosince, kdy Mana svůj rostlinný burger představila, přijala předobjednávky na 100 tisíc zmražených burgerů, tedy zhruba 5 tisíc balení. Ty od května postupně rozváží prvním zákazníkům po celé České republice, ale přímý online prodej na webu bude prozatím dostupný pouze pro zákazníky v Praze.