Absolutní nulu vystřídal raketový růst. Vyšla nám sázka na domácí turismus, hlásí cestovatelský portál Travelking
Peter Kóša a Tomáš Čmelík, zakladatelé Travelkingu
Když jsme s jedním ze dvou zakladatelů Travelkingu mluvili naposledy, Peter Kóša popisoval opravdu nelehkou situaci – prodej dovolených se v březnu propadl na absolutní nulu a ze stovek denních objednávek zájezdů nezbylo nic. Vzhledem k obrovské míře nejistoty tehdy Kóša ani moc nechtěl predikovat, jak se vůbec bude cestovní ruch dále vyvíjet.
„Pracovali jsme s různými hypotézami a rozhodli jsme se pro tu, která se nám jevila jako nejpravděpodobnější – oživení cestování v létě s tím, že v zásadě půjde o domácí turismus. Naše sázka nám vyšla,“ pochvaluje si teď devětadvacetiletý podnikatel, který Travelking, tehdy ještě jako Slevoking, založil s Tomášem Čmelíkem.
Z březnových nulových prodejů šlo o pomalý nárůst. V květnu se Travelking, který má ambice se stát lídrem trhu krátkých dovolených vlastní dopravou, mírně odrazil ode dna a zákazníci pak ve velkém začali utrácet v červnu, kdy se odložily roušky a otevřely hranice.
„Zaznamenali jsme raketový nárůst. Ve srovnání s loňským rokem je dvouciferný, u českých hotelů růst převyšuje sto procent. Tento trend pokračuje dál kontinuálně i teď v červenci,“ popisuje se zlepšující se situaci Kóša. Největší nárůst prodejů Travelking vidí v českých a slovenských hotelích, naopak přímořské destinace zažívají obrovský útlum, například Chorvatsko není ani na polovině loňské obsazenosti.
„Daleko častěji zákazníci řeší ‚rychlou‘ dovolenou – dnes koupí a do týdne cestují.“
Kromě dominance lokálního cestování se výrazně zkracuje i doba mezi nákupem a realizací pobytu, a to na dny či jednotky týdnů. Naproti tomu výrazně stoupá počet nocí a běžné jsou dovolené na čtyři až pět nocí i v několika destinacích.
„Daleko častěji zákazníci řeší ‚rychlou‘ dovolenou – dnes koupí a do týdne cestují,“ přibližuje Jan Přichystal, manažer zákaznického centra Travelkingu. „Zákaznici jsou nyní daleko opatrnější při výběru své dovolené, lokality a země, ale i společnosti, u které dovolenou zakoupí.“