Vydařená sázka na rozvoj tržišť i podporu expanze. České Expando letos klientům přinese miliardu korun
Adam Kurzok se tvorbě e-shopů věnuje už od roku 2004. O pět let později pak například s Igorem Třeslínem, který nyní šéfuje startupu Storyous, vytvořil portál Lunchtime.cz, který o dalších pět let později koupilo indické Zomato. Po deseti letech tvorby e-shopů si pak Kurzok uvědomil, že zboží se nebude prodávat jen přes internetové obchody, ale že poroste význam tržišť a dalších prodejních kanálů.
„I přes krátkou epizodu s neúspěšným startupem Daty jsem e-commerce nikdy neopustil, a díky tomu v roce 2016 založil firmu Expando v oboru, kterému nejvíce rozumím,“ popisuje osmatřicetiletý podnikatel pro CzechCrunch s tím, že jako zajímavou výzvu viděl hlavně globální e-commerce.
Ve své firmě, kterou v začátcích několikamilionovou seed investicí podpořil fond Incomming Ventures, tak Kurzok pomáhá e-shopům s expanzí na zahraniční trhy a tržiště, jako je Amazon. „Chceme odstranit bariéry prodejů do zahraničí a co nejvíce automatizovaně přinášet našim klientům nové obraty,“ představuje vizi Expanda.
„Náš byznys stojí na našem softwaru, který ulehčuje napojení na nové prodejní kanály a poté neustále synchronizuje produkty, ceny i objednávky. S některými klienty fungujeme více partnersky, expanzi pro ně outsourcujeme, což nám také vydělává peníze,“ přibližuje Kurzok.
Firma má našlápnuto na to, aby letos dosáhla obratů na úrovni 50 milionů korun, zatímco ze zahraničí přes české e-shopy přinese přes jednu miliardu korun. Expando se tak podle svého zakladatele po čtyřech letech dostává do hezkých čísel a navíc také do zisku. Ne všechno však doteď probíhalo jako v pohádce.
„Před rokem v březnu jsme propustili polovinu týmu a firmu jsem několik měsíců držel ze svých úspor. Bylo to těžké rozhodnutí, protože jsme se rozloučili i se dvěma spoluzakladateli, kteří neudělali nic špatně. Bohužel jsme zažili klasický startupový příběh, kdy investor s balíkem peněz a podepsaným term sheetem cuknul na poslední chvíli,“ popisuje Kurzok.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSituace se pak pro firmu začala měnit loni na podzim, kdy kromě Amazonu začala integrovat své řešení také na tržiště Mallu a Alzy (produkt funguje na bázi SaaS), v poslední době ji pak nakopla spolupráce s Komerční bankou či Shoptetem. Sázka na rozvoj tržišť před několika lety se tak Expandu nakonec vyplatila.
Internetová tržiště, tzv. marketplaces, jsou fenoménem zejména v zahraničí, kde celým e-commerce trhům dominují například americký Amazon a čínská Alibaba, v sousedním Polsku pak třeba skupina Allegro. V Česku jsou pořád dominantní spíše hráči prodávající vlastní zboží, v poslední době se však situace otáčí. Svoje tržiště ve velkém buduje Alza i Mall, ale třeba i módní Zoot.
Tržiště tak pravděpodobně budou i tuzemskou e-commerce ovlivňovat stále více, což se potvrdilo i během koronavirové krize – od března vyrostly obraty klientů Expando dvoj- až trojnásobně.
„Samozřejmě obrovsky vyskočil Amazon, ale my si předtím také hodně odmakali. Naprogramovali jsme funkci dynamických cen, kdy dokážeme v reálném čase navyšovat a snižovat prodejní ceny. To umožní buď zvyšovat marži nebo naopak obraty, ideálně oboje najednou,“ popisuje Kurzok.
Opačným způsobem se ale koronavirová krize projevila při tvorbě e-shopů, kdy klienti Expanda začali rušit objednávky na zahraniční mutace. Aktuálně Kurzok se svým týmem dodělává řešení pro několik klientů do Maďarska a Rumunska, celkově však firma přemýšlí, jakým směrem tento produkt posunout dál. Nejde přitom o jedinou výzvu.
„Celý aktuální růst šponujeme na třech vývojářích a cítíme, že teď máme příležitost postavit dobrý technický fundament. Díky ziskům z poslední doby umíme oslovit ty nejlepší, ale zatím to vypadá, že ti nejlepší jsou už rozebraní,“ říká zakladatel Expanda. „Letos bude velkou výzvou pomoci dále s automatizací například zákaznické podpory nebo překladů produktů. Mimo to chceme našim klientům neustále otevírat nové prodejní kanály na trzích, kde ještě nepůsobí.“