Vydařená sázka na rozvoj tržišť i podporu expanze. České Expando letos klientům přinese miliardu korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

adam-kurzok

Foto: Expando

Adam Kurzok, zakladatel startupu Expando, který pomáhá e-shopům se zahraniční expanzí

0Zobrazit komentáře

Adam Kurzok se tvorbě e-shopů věnuje už od roku 2004. O pět let později pak například s Igorem Třeslínem, který nyní šéfuje startupu Storyous, vytvořil portál Lunchtime.cz, který o dalších pět let později koupilo indické Zomato. Po deseti letech tvorby e-shopů si pak Kurzok uvědomil, že zboží se nebude prodávat jen přes internetové obchody, ale že poroste význam tržišť a dalších prodejních kanálů.

„I přes krátkou epizodu s neúspěšným startupem Daty jsem e-commerce nikdy neopustil, a díky tomu v roce 2016 založil firmu Expando v oboru, kterému nejvíce rozumím,“ popisuje osmatřicetiletý podnikatel pro CzechCrunch s tím, že jako zajímavou výzvu viděl hlavně globální e-commerce.

Ve své firmě, kterou v začátcích několikamilionovou seed investicí podpořil fond Incomming Ventures, tak Kurzok pomáhá e-shopům s expanzí na zahraniční trhy a tržiště, jako je Amazon. „Chceme odstranit bariéry prodejů do zahraničí a co nejvíce automatizovaně přinášet našim klientům nové obraty,“ představuje vizi Expanda.

„Náš byznys stojí na našem softwaru, který ulehčuje napojení na nové prodejní kanály a poté neustále synchronizuje produkty, ceny i objednávky. S některými klienty fungujeme více partnersky, expanzi pro ně outsourcujeme, což nám také vydělává peníze,“ přibližuje Kurzok.

_wbs8895-min

Foto: Expando

Kanceláře Expando

Firma má našlápnuto na to, aby letos dosáhla obratů na úrovni 50 milionů korun, zatímco ze zahraničí přes české e-shopy přinese přes jednu miliardu korun. Expando se tak podle svého zakladatele po čtyřech letech dostává do hezkých čísel a navíc také do zisku. Ne všechno však doteď probíhalo jako v pohádce.

„Před rokem v březnu jsme propustili polovinu týmu a firmu jsem několik měsíců držel ze svých úspor. Bylo to těžké rozhodnutí, protože jsme se rozloučili i se dvěma spoluzakladateli, kteří neudělali nic špatně. Bohužel jsme zažili klasický startupový příběh, kdy investor s balíkem peněz a podepsaným term sheetem cuknul na poslední chvíli,“ popisuje Kurzok.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Situace se pak pro firmu začala měnit loni na podzim, kdy kromě Amazonu začala integrovat své řešení také na tržiště Mallu a Alzy (produkt funguje na bázi SaaS), v poslední době ji pak nakopla spolupráce s Komerční bankou či Shoptetem. Sázka na rozvoj tržišť před několika lety se tak Expandu nakonec vyplatila.

Internetová tržiště, tzv. marketplaces, jsou fenoménem zejména v zahraničí, kde celým e-commerce trhům dominují například americký Amazon a čínská Alibaba, v sousedním Polsku pak třeba skupina Allegro. V Česku jsou pořád dominantní spíše hráči prodávající vlastní zboží, v poslední době se však situace otáčí. Svoje tržiště ve velkém buduje Alza i Mall, ale třeba i módní Zoot.

_wbs8804-min

Foto: Expando

Vojta Zogata, COO Expando

Tržiště tak pravděpodobně budou i tuzemskou e-commerce ovlivňovat stále více, což se potvrdilo i během koronavirové krize – od března vyrostly obraty klientů Expando dvoj- až trojnásobně.

„Samozřejmě obrovsky vyskočil Amazon, ale my si předtím také hodně odmakali. Naprogramovali jsme funkci dynamických cen, kdy dokážeme v reálném čase navyšovat a snižovat prodejní ceny. To umožní buď zvyšovat marži nebo naopak obraty, ideálně oboje najednou,“ popisuje Kurzok.

dorsey-twhack

Přečtěte si takéTwitter se stydí. Hackeři zmanipulovali jeho zaměstnance, ovládli účty známých osobností a vylákali 13 bitcoinůTwitter se stydí. Hackeři zmanipulovali jeho zaměstnance, ovládli účty známých osobností a vylákali 13 bitcoinů

Opačným způsobem se ale koronavirová krize projevila při tvorbě e-shopů, kdy klienti Expanda začali rušit objednávky na zahraniční mutace. Aktuálně Kurzok se svým týmem dodělává řešení pro několik klientů do Maďarska a Rumunska, celkově však firma přemýšlí, jakým směrem tento produkt posunout dál. Nejde přitom o jedinou výzvu.

„Celý aktuální růst šponujeme na třech vývojářích a cítíme, že teď máme příležitost postavit dobrý technický fundament. Díky ziskům z poslední doby umíme oslovit ty nejlepší, ale zatím to vypadá, že ti nejlepší jsou už rozebraní,“ říká zakladatel Expanda. „Letos bude velkou výzvou pomoci dále s automatizací například zákaznické podpory nebo překladů produktů. Mimo to chceme našim klientům neustále otevírat nové prodejní kanály na trzích, kde ještě nepůsobí.“

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Český startup Biano letos plánuje vyrůst trojnásobně na 600 milionů korun. Online chce naučit nakupovat i nábytek

Peter BrejčákPeter Brejčák

zelinka-biano

Foto: Biano

Michael Zelinka, šéf vyhledávače nábytku Biano

0Zobrazit komentáře

Zatímco na prodej elektroniky, oblečení či třeba potravin na internetu si už Češi relativně zvykli, segment nábytku je s digitalizací pozadu. To se projevuje i na složitosti samotného nákupu – ten stejný nábytek e-shopy běžně prodávají pod různými názvy i cenami. Zpříjemnit pořizování vybavení do domácností teď s novou službou plánuje český startup Biano.

Vyhledávač nábytku, jehož tržiště využívá více než tisíc e-shopů, jako první na tuzemském trhu spustil obrazové vyhledávání a díky němu v segmentu nábytku umožní i snazší srovnávání cen. Pokud chtěli uživatelé porovnat zboží mezi sebou, museli doposud procházet stovky e-shopů a manuálně hledat stejné fotky.

„Lidé jsou zvyklí běžně objednávat a porovnávat online vše od dovolené až po jídlo. Nábytek ale pořád nakupují postaru. To jim chceme pomoct změnit,“ vysvětluje Michael Zelinka, CEO startupu Biano, který patří do portfolia investiční skupiny Miton.

„Zatímco například elektroniku nebo kosmetiku je snadné srovnat jednoduše podle názvu nebo čísla artiklu, u nábytku to bylo doteď nemožné. U většiny totiž chybí jakýkoliv jednotný systém označování,“ doplňuje Zelinka, který vyhledávač nábytku jako CEO vede poslední dva roky.

miton-kancelare-karlin.15

Foto: Biano

Kanceláře startupu Biano

Biano problém řeší pomocí vyhledávání podle obrázků. Snímek obrazovky nebo produktovou fotku stačí nahrát do systému a ten najde stejné nebo podobné zboží z desítek různých e-shopů. Zákazníci díky tomu mohou srovnávat ceny mezi různými prodejci či případně objevit produkty, které jejich kritériím mohou vyhovovat více.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Náš systém analyzuje každý obrázek a dokáže k němu přiřadit reálné produkty z katalogu Biana. Na rozdíl od většiny firem, které vizuální vyhledávání používají, jsme systém vyvinuli sami uvnitř Biana. Máme interní vývojový tým, který se zabývá umělou inteligencí, díky čemuž se bude v tomto roce spousta našich produktových novinek týkat právě umělé inteligence,“ popisuje Zelinka.

Podobný systém nedávno představil i vyhledávač módy Glami, která taktéž spadá do portfolia Mitonu. Podle vyjádření však tyto firmy na vývoji systému pracovaly samostatně a nezávisle na sobě.

Ztrojnásobení tržeb na 600 milionů korun

Samotné Biano vzniklo před pěti lety s ambicí spojovat uživatele hledající inspiraci, jak vylepšit svoje bydlení, s profesionály v čele designéry a architekty a zároveň jim nabídnout samotné produkty. V průběhu let se však startup transformoval do agregátoru nábytku a dekorací, který funguje jako tržiště. Dnes ho využívá přes tisíc e-shopů, které přes něj nabízí více než šest milionů produktů, a letos jim Biano plánuje přinést obrat na úrovni čtyř miliard korun.

biano

Český vyhledávač nábytku Biano

Daří se tak i samotnému byznysu firmy. Zatímco loni Biano dosáhlo na obrat 200 milionů korun, letos očekává ztrojnásobení až na 600 milionů. Konkurenční, rovněž český vyhledávač nábytku Favi.cz přitom vyrostl na téměř půl miliardy už během loňského roku.

„Za koronavirové měsíce jsme rostli rychle. Přesná čísla ještě nemáme, ale z našeho pohledu celá e-commerce za to období dostala jeden rok extra růstu, takže očekáváme, že finální čísla to budou u nás kopírovat,“ přibližuje Zelinka pro CzechCrunch. Nakopnutí byznysu má pomoct také zahraniční expanze. K současným trhům v Česku, na Slovensku, v Rumunsku, Holandsku a Brazílii v nejbližší době přibude také Maďarsko a Portugalsko, do konce roku pak další jedna či dvě země.

Biano věří, že vyvíjí produkt pomáhající nejen uživatelům, ale že je efektivní i z hlediska výkonu pro své partnery. „Věříme, že dokážeme nabídnout nejlepší uživatelskou zkušenost při výběru nábytku, na tom teď pracujeme,“ říká Zelinka.

oldrich-bajer

Přečtěte si takéPřed dvěma týdny hovořil o velkých plánech. Teď ale Oldřich Bajer v čele Mall Group nečekaně končíPřed dvěma týdny hovořil o velkých plánech. Teď ale Oldřich Bajer v čele Mall Group nečekaně končí

Částečně podobný cíl – stát se díky skvělé zákaznické zkušenosti první volbou při vybavování bydlení – má i prodejce nábytku Bonami, který také spadá do portfolia firem Mitonu. A i když má Biano na trhu přímou konkurenci například ve zmiňovaném Favi, podle svého vyjádření se od něj odlišuje hlavně tím, jak uvažuje o konceptu marketplace.

„Zaměřili jsme se na to, že přinášíme uživatelům unikátní funkce, jako je právě třeba obrazové vyhledávání nebo personalizace obsahu. Dlouhodobě věříme, že agregace je už zastaralý model, a tak chceme uživatelům přinášet něco navíc. Ať už jsou to nové způsoby hledání produktů jako obrazové vyhledávání, jejich porovnávání nebo objevování, například skrz chytré řazení produktů,“ dodává Zelinka.