Budoucnost masa je v rostlinách, hlásí Impossible Foods a na své náhražky nabírá dalších 200 milionů dolarů

Filip HouskaFilip Houska

impossible-foods-1

Foto: Impossible Foods

Rostlinné hamburgery od Impossible Foods

0Zobrazit komentáře

Trh s rostlinným masem má skvělé vyhlídky. To, co před pár lety začalo jako experiment těch nejodvážnějších, se dnes dostává i do běžných řetězců, které mají do 10 let trhu s náhražkami ryze živočišných surovin pomoci k dosažení globální hodnoty okolo 140 miliard dolarů. Předpokládají to analytici z Barclays a dá se říct, že tomu věří i investoři, bez nichž by tento trend tak rychle neakceleroval.

Na mezinárodní scéně jsou především dva velcí hráči, kteří segment s alternativním masem formují. Jedním z nich je Beyond Meat s rapidním tempem i dostupností v Česku, druhým je podobně ambiciózní sok Impossible Foods. Ten zatím v Evropě není k dostání, ale nyní ohlásil další důležitou investici ve výši 200 milionů dolarů (4,4 miliardy korun) a zvýšil svou valuaci na 4 miliardy dolarů.

Aktuální investiční kolo vedl newyorský fond Coatue Management, který se v minulosti podílel na podpoře firem jako Uber, Lyft nebo Snapchat. Součástí byla také skupina Mirae Asset Global Investments, jež letos v březnu do Impossible Foods napumpovala půl miliardy dolarů a posunula jeho celkově nasbírané investice na 1,3 miliardy dolarů. Teď už to dělá 1,5 miliardy.

impossible-burger

Foto: Impossible Foods

Impossible Burger

„Misí Impossible Foods je nahradit archaický systém (produkce masa – pozn. red.) tím, že budeme vyrábět nejchutnější, nutričně vyvážené a udržitelné maso přímo z rostlin. Abychom toho mohli dosáhnout, musíme udržovat náš exponenciální růst v produkci i tržbách a investovat do vývoje,“ říká zakladatel a šéf společnosti Patrick O. Brown.

Mimo jiné také zmínil, že se do patnácti let pokusí udělat vše proto, aby se maso už „nevyrábělo“ ze zvířat, ale naopak z rostlinných produktů. Proto tedy dává logiku, že nových 200 milionů dolarů použije především do vývoje a výzkumu a také do rozšiřování svého sortimentu, který se postupně dostává i do řetězců s rychlým občerstvením.

Důraz na vepřové

Důkazem je třeba bližší spolupráce s fastfoodem White Castle, který je jedním z nejstarších hamburgerových řetězců ve Spojených státech. Nehledě na to, že je Impossible Foods v řadě dalších, především amerických podnicích a také nabízí takzvaný Impossible Whopper pro legendární řetězec Burger King. V Česku je však v Burger Kingu nabízen Rebel Whopper, který dodává nizozemský Vegetarian Butcher. Oficiálně se totiž zatím produkty Impossible Foods v Evropě neprodávají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Minimálně od začátku letošního roku nicméně firma dále produkuje klobásky Impossible Sausage a experimentuje s alternativním vepřovým, na které se chce dále více soustředit. Bodem zájmu jsou pro Impossible Foods také steaky, a dokonce mléko, byť je otázka, co revolučního může této oblasti, kde se již dlouho prodávají sójové, mandlové nebo rýžové alternativy, ve velkém přinést. V nabídce má i mexické pochoutky.

Ačkoliv Impossible Foods není v Česku téměř vůbec vidět, jiná situace je u Beyond Meat, jehož produkty lze koupit v tuzemských supermarketech. Na vlnu alternativního masa nedávno naskočila i IKEA, když představila rostlinné kuličky, a angažuje se také Mana se svým ManaBurgerem.

patbrown

Foto: Impossible Foods

Zakladatel a šéf Impossible Foods Patrick O. Brown

Fortnite záměrně porušil pravidla a byl smazán z App Storu. Epic Games zahajují obří kampaň, která má změnit Apple

Filip HouskaFilip Houska

cook-fortnite

Foto: Apple/Fortnite

0Zobrazit komentáře

Apple bývá často na pranýři za to, jak operuje s App Storem, a kamenem úrazu jsou hlavně poplatky, které jsou spojeny s aplikacemi založenými na předplatném nebo mikrotransakčním modelu. Vývojářům se totiž zpravidla nelíbí, že musí Applu odvádět až 30 procent ze všech prodejů, a proto se snaží nacházet cesty, jak toto striktní nařízení obejít.

Jednou z metod je vytvoření vlastního platebního systému uvnitř aplikace, který není závislý na řešení od Applu. To je však přísně zakázáno a už několikrát se za to vývojáři s firmou Tima Cooka dostali do křížku. Ať už šlo o Netflix, Spotify nebo třeba Basecamp, jenž tvrdě narazil, když chtěl na App Store uvést nový e-mailový klient Hey.

Spory pokračují i teď, avšak v mnohem větším a zásadnějším kalibru. V hlavní roli je nyní studio Epic Games, tvůrce masově úspěšného titulu Fortnite, které Apple žaluje a rozjíždí proti němu obří kampaň s cílem narušit údajné monopolní jednání a proměnit jeho byznys. A byť se může zdát, že kauza přišla jako blesk z čistého nebe, Epic Games měli vše od začátku skvěle promyšlené.

tim-cook-apple1

Foto: ICDPP

Šéf Applu Tim Cook

Abychom mohli celé situaci lépe porozumět, musíme se vrátit v čase, konkrétně do včerejšího dne, kdy Epic Games spustili pro operační systémy iOS a Android novou možnost, jak si ve Fortnite nakupovat herní měnu (V-Bucks). Představili vlastní platební bránu, přes kterou by uživatelé ušetřili až 20 procent ze standardní ceny. Z ní si jinak Apple i Google berou svůj desátek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro hráče šlo nepochybně o dobrou zprávu, mnohem negativněji to ovšem vnímal Apple. Protože Epic Games obešli interní řešení, se kterým museli při uvádění titulu na App Store souhlasit, Apple bez rozmyslů jednu z nejzásadnějších her posledních let s více než 350 miliony registrovaných hráčů z App Storu smazal. A rozjel se zajímavý kolotoč.

Čekali to a byli vyzbrojeni

Vedení amerického herního studia nebylo naivní a moc dobře vědělo, co je čeká. Proto si do zásoby připravilo několik důmyslných reakcí, mezi kterými byla i parodie na slavnou reklamu Applu při uvádění prvního počítače Macintosh v roce 1984, která odkazovala na světoznámý utopický román George Orwella 1984.

Nejen, že do něj dosadilo grafiku Fortnite a okopírovalo téměř celý průběh videa, ale také v závěrečných titulkách napsalo, že „Apple blokuje Fortnite pro miliardu zařízení“ a vyzvalo k tomu, aby „rok 2020 nebyl jako rok 1984“. Vše do celého boje proti praktikám Cookovy společnosti zapadalo, včetně hashtagu #FreeFortnite.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=39&v=euiSHuaw6Q4&feature=emb_title

Mnohem závažnější je ovšem žaloba, kterou Epic Games na Apple po stažení Fortnite z App Storu podali. Ta má 65 stránek plných právních úprav a kroků a pochopitelně byla taktéž předpřipravena.

Objevuje se v ní i například návrh na založení vlastního „app storu“ uvnitř ekosystému iOS, který by umožňoval stahovat hry „férově s možností výběru platební brány“. Epic už ostatně takové obchody má na jiných operačních systémech – a podobně jako Apple z nich profituje.

A zatímco většina řešila hlavně Apple, podobný postoj zaujal také Google. I ten totiž Fortnite z obchodu Google Play vymazal, když zjistil, že se Epic Games snaží obejít i jeho platební nařízení. Jakmile se toto rozhodnutí dostalo přímo k hernímu studiu, poslalo rovnou žalobu i na Google. Na Androidu si však hru mohou uživatelé stále stahovat přímo z oficiálního launcheru firmy.

Změní se Apple?

Vliv Applu je v dnešním světě obrovský a jen stěží půjde dostat do kolen. Ovšem pokud existuje někdo, kdo by to mohl ze soukromého sektoru dokázat, mohou to být právě Epic Games operující s nevšedně silnou a oblíbenou hrou.

Podporu tomuto vývojářskému studiu vyjadřuje mimo jiné Spotify, které s byznysovým modelem Applu na App Storu také dlouho bojovalo, až se nakonec rozhodlo účtovat vyšší cenu za předplatné pro všechny, kteří se rozhodnou ke koupi přes jablečný obchod.

fortnite-chapter2-boxed

Foto: Epic Games

Populární hra Fortnite od Epic Games

Epic Games to navíc skvěle načasovali – údajné antimonopolní praktiky Applu se totiž řeší i v těch nejvyšších patrech, konkrétně v Evropské komisi a také Kongresu USA, čehož jsme mohli být svědky i během nedávného slyšení čtveřice nejsilnějších technologických firem (tzv. Big Tech).

Zda se ale tvůrcům Fortnite podaří ovlivnit Apple natolik, aby změnil jádro svého digitálního byznysu, které udržuje od uvedení App Storu v roce 2008, je zatím ve hvězdách. Dělají to však natolik spektakulárním způsobem, že by to dopad skutečně mohlo mít.

Lze navíc očekávat postupné vyjadřování podpory od ostatních firem, které s Applem po této stránce nejsou spokojeni, a také snahu cupertinské firmy o urovnání vztahů. Ostatně tiskové oddělení Applu pro magazín The Verge již zmínilo, že se budou s Epic Games snažit o to, aby Fortnite vrátili zpět. Dost možná to ale mohou být jen plané řeči.