Nemusíte hned dávat podíl. Startupy i investoři začínají objevovat alternativy financování, víc než růst sledují zisk

Peter BrejčákPeter Brejčák

525a3914-min

Foto: Avocode

Zakladatelé Avocode: Martin Ďuriš, Petr Brzek, Tomáš Rychlik a Vu Hoang Anh

0Zobrazit komentáře

Některé startupy si na trhu jdou za snem stát se bájným jednorožcem, tedy firmou s vyšší než miliardovou valuací (ovšem vyjádřenou v amerických dolarech). U nás k tomu mají nejblíže nakročeno například Productboard a Mews či Price fx, jiným směrem se nicméně vybral český startup Avocode. Ten honbu za vysokou valuací vyměnil za budování zdravé a ziskové firmy a pro další startupy se snaží být příkladem, že prodej podílu firmy výměnou za peníze investorů je jen jedna z cest, jak škálovat globální byznys.

„Jak nám řekl jeden z našich mentorů, prodej ekvity může být nejdražší způsob, jak získat peníze. Nikdy nevíš, kolik vlastně zaplatíš,“ začíná naši debatu jeden ze spoluzakladatelů startupu Vu Hoang Anh, když spolu mluvíme v novobarokní budově nedaleko pražské Národní třídy, kde Avocode sídlí.

Právě odsud startup o téměř čtyřiceti lidech buduje stejnojmenný nástroj, který pomáhá designérům, vývojářům a dalším zainteresovaným stranám zjednodušovat a zrychlovat designový proces. Za služby Avocode aktuálně platí na čtyři tisíce firem po celém světě, což firmě generuje tržby v řádu nižších milionů dolarů ročně, meziročně přitom roste na úrovni 40 procent.

525a3850-min

Foto: Avocode

Zakladatelé Avocode: Tomáš Rychlik, Vu Hoang Anh, Petr Brzek a Martin Duriš

Navzdory relativně slušným byznysovým výsledkům se v Avocode rozhodli momentálně nehledat investice v řádech milionů dolarů a začátkem letošního roku získali financování ve výši 500 tisíc dolarů, tedy přibližně jedenáct milionů korun. „Ve srovnání s jinými startupy to možná není zas tak moc, nicméně při hledání externího financování cílíme vždy na částku, kterou dokážeme reálně využít pro zdravý růst,“ popisuje strategii Vu.

„Snažíme se být efektivní a investovat peníze do firmy správně, aby se nám investice vracely, a soustředíme se přitom na profitabilitu. Když jsme v plusu, tak všechno dáváme zpět do růstu, jinak se ale snažíme být na nule, nebo pálit maximálně pět procent tržeb, což je opět ve srovnání s vysoce zainvestovanými firmami nic,“ pokračuje startupista.

„Ve startupovém prostředí se pálí obrovské sumy peněz bez konkrétních plánů.“

Historicky Avocode přijalo už několik menších investicí výměnou za podíl ve firmě, a to vždy v řádu stovek tisíc dolarů. Mezi investory či fondy jsou například 500 Startups, Kima Ventures, Teec Angels či český Reflex Capital. Zmiňovaná letošní investice však částečně probíhala ve formě konvertibilního dluhu od Phase 4. Druhou část Avocode získalo od The Hustle Fund ve formě takzvaného Revenue-Based Financing (RBF), kdy se firma financuje na základě budoucích očekávaných tržeb.

„Věřím, že typy financování se dají kombinovat. Při každém přijetí peněz by si měl majitel firmy uvědomit cenu kapitálu a na co ho využije. Ve startupovém prostředí se bohužel pálí obrovské sumy peněz a osobně znám několik extrémně zafinancovaných firem, které pro přijatou investici neměly konkrétní plán a v jejím využívání jsou pak neefektivní. To snižuje pravděpodobnost, že se investice nakonec vyplatí jak jim, tak investorovi,“ popisuje Vu.

Financování mezi půjčkou a prodejem ekvity

V případě RBF investor poskytuje kapitál firmě výměnou za pevně dané procento příjmů, jejichž výše se může vyvíjet různým směrem. Většinou je RBF poskytováno ve formě dluhu, čímž se podobá klasické půjčce, návratnost investice je však závislá na výkonu firmy, čímž se zase více podobá financování ve formě ekvity, tedy získání podílu.

„Je to nabídka pro firmy, které možná nemají dlouholetou historii ziskovosti – takže z banky úvěr asi nedostanou, nebo jej dostanou za velmi nepříznivých podmínek –, ale už mají nějaké stabilnější tržby a vykazují nějakou míru růstu a potenciální ziskovosti,“ popisuje pro CzechCrunch Andrej Kiska, partner v Credo Ventures.

V českém startupovém prostředí, které je obecně zaměřené na co nejrychlejší růst firem, se pravděpodobně i z tohoto důvodu alternativní financování formou RBF v podstatě vůbec nezmiňuje. Všechny transakce se točí jen kolem ekvity nebo bankovního financování, na které mnoho startupů vůbec nedosáhne, protože banky vyžadují ručení často fyzickým majetkem a softwarovým produktům nebo službám postavených na modelu předplatném (SaaS, tedy software as a service) nerozumí.

andrej-kiska-min

Foto: Credo

Andrej Kiska, jeden z partnerů fondu Credo Ventures

I u nás se ale objevují první vlaštovky, které s RBF experimentují. „Měli jsme RBF v jednom našem startupu. Je to takové hezké pojmenování půjčky s vysokým přepočteným p.a. úrokem,“ popisuje pro CzechCrunch Ondřej Fryc, zakladatel fondu Reflex Capital, který v roce 2018 investoval i do Avocode přes klasickou ekvitu.

„Může to mít smysl ve specifických případech, kdy takový investor může pomoci třeba s visibilitou na konkrétním trhu či s doporučeními,“ doplňuje Fryc. Konkrétní výhody alternativní formy investice RBF pak vyjmenovává Vu z Avocode.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Víte, kolik přesně vás půjčka stojí, většinou jsou to jednotky procent. U ekvity to může být deseti- i čtyřicetinásobek toho, co jste dostali, a nikdy to předem nevíte. Právě proto, když už vaše firma má předvídatelný příjem, se vám může vyplatit půjčit si tímto způsobem,“ popisuje spoluzakladatel Avocode s tím, že pokud je startup na začátku a bez žádného příjmu, není tento typ financování pro firmu vhodný, tam naopak dává smysl peníze získat výměnou za podíl.

„I my jsme takto začínali a věřím, že nám tyto peníze na začátku extrémně pomohly,“ věří Vu a investor Andrej Kiska z Credo Ventures s ním souhlasí: „Je důležité podotknout, že v equity investici je startup schopný nabrat mnohem víc peněz než přes RBF, hlavně v raných stadiích života firmy. Takže pokud startup věří tomu, že může agresivně růst a bude umět dobře přeinvestovat větší množství peněz, aby ten růst akceleroval, bude pro něj equity investice zajímavější než RBF.“

ofryc2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Ondřej Fryc v pražské kanceláři investičního fondu Reflex Capital

K tomu zároveň Kiska připomíná základní investiční poučku – na zhodnocení investice je nutné dívat se v kontextu míry rizika. V případě startupu bez hotového produktu, tržeb či například uživatelů je riziko, že startup skončí, vysoké. Doplňují to také statistiky, podle kterých obecně ztroskotá více než devět z deseti startupů, a právě proto investoři požadují vysoké zhodnocení.

ondrejfryc-rc

Přečtěte si takéOndřej Fryc z Reflex Capital: Slovníček investora for dummies aneb co je to term sheet, ARR, CAC nebo ESOPOndřej Fryc z Reflex Capital: Slovníček investora for dummies aneb co je to term sheet, ARR, CAC nebo ESOP

„Na první pohled se například dluhopisy za 6 až 8 procent nebo bankovní úvěr za 10 až 20 procent ročně mohou jevit jako levnější forma financování než stovky procent při pre-seed equity investici. Ale na takovou si mohou sáhnout jen firmy s dlouholetou finanční historií, a tu nižší míru rizika kompenzují nižší návratností investice,“ doplňuje Kiska.

„Financování je vždy o tom, co získám a co ztratím, a to v dlouhodobém pohledu. I na pohled drahé financování může být z pohledu vytvořené akcionářské hodnoty lepší, než sedět na podílech a nerůst. A zároveň levné financování například formou půjčky může firmu stáhnout ke dnu,“ přibližuje Fryc stojící v čele Reflex Capital.

Ziskovost místo růstu

Přístup klasických venture kapitálových fondů k investiční problematice se přitom začíná hlavně v posledních měsících měnit. Z pohledu startupu alternativní formy financování mimo prodej podílu získávají stále víc na popularitě, zejména ve Spojených státech.

Úspěšnou a rychle rostoucí firmu je totiž možné vybudovat i bez následování mantry co nejrychlejšího růstu bez ohledu na ziskovost firmy s jedním cílem – dosáhnout co nejvyšší návratnosti investice při exitu z firmy, ať už ve formě prodeje, nebo vstupem na burzu.

„Na profitabilitě záleží.“

I ty nejobdivovanější startupy někdy na burze nedokážou naplnit svá původní očekávání. Například akcie Uberu, Lyftu či Slacku se v současnosti pořád pohybují na nižší úrovni než při jejich loňském vstupu na burzu. V případě Uberu a Lyftu, které jsou závislé na dopravě, to může být způsobeno i globální pandemií koronaviru, u Slacku ale tento faktor odpadá a teoreticky by měl působit přesně opačně.

Největším upozorněním na někdy až toxickou posedlost co nejrychlejším růstem na úkor ziskovosti byla v poslední době společnost WeWork, která si na burzu šla po miliardy, krátce předtím se ale kvůli aktivitám svého šéfa a nedůvěře investorů začala otřásat v základech, až její hodnota spadla ze 47 jen na 3 miliardy dolarů a její IPO je zatím v nedohlednu.

wework-praha4-min

Foto: WeWork

Coworking WeWork v Praze

„Mnoho z těchto vysoce valuovaných společností narazilo na pilu Wall Streetu, kde zpochybňují nebo nám připomínají, že na profitabilitě záleží,“ cituje deník The New York Times Patriciu Nakache, partnerku Trinity Ventures, venture kapitálové firmy ze Silicon Valley.

Newyorský deník pak v dalším článku zmiňuje video softwarovou firmu Wistia nebo aplikaci pro správu sociálních médií Buffer jako pár příkladů startupů, které se rozhodly původní investory vykoupit, aby se tak opět mohly soustředit na ziskovost a na udržitelný růst.

Na ziskovost místo růstu se od podzimu loňského roku víc soustřeďuje také koloběžkový startup Bird, který byl ve své době nejrychlejším jednorožcem v historii. „Výzvou je pokusit se zůstat odpovědnými,“ uvedl k tomuto kroku jeho zakladatel a šéf Travis VanderZanden. Paradoxně tento výrok přišel chvíli poté, co Bird od investorů získal 275 milionů dolarů – což se však podle VanderZandena podařilo jen díky tomu, že jeho ztrátová firma podnikla kroky, které by měly vést k její ziskovosti.

„Čím více peněz je na trhu, tím je trh tolerantnější vůči ztrátovým firmám.“

Tyto příklady ovšem neznamenají, že všechny venture kapitálové fondy či investoři firmám škodí. „Investoři i podnikatelé si uvědomují, jak startupy fungovaly – pálily moc peněz na úkor růstu. Pro určitý typ firem to funguje, začíná se však měnit způsob přemýšlení nad financováním, aby bylo v rámci celého startupového ekosystému víc udržitelné. Investoři se víc koukají na ziskovost firem,“ komentuje dění na americkém venture trhu Vu z Avocode, jenž má za mořem díky svému zařazení do prestižního akcelerátoru 500 Startups síť mentorů a dalších partnerů, se kterými o těchto otázkách diskutuje.

Pozvolný odklon od sledování mantry růstu ve prospěch ziskovosti v Silicon Valley si všímají i čeští investoři. „Vidíme to stejné a už delší dobu se podle toho chováme. Nikdo neví, co bude, a tak není dobré mít v portfoliu trvale ztrátové společnosti, závislé na dalších kolech financování,“ potvrzuje Ondřej Fryc z Reflex Capitalu.

525a3920-min

Foto: Avocode

Spoluzakladatel startupu Avocode Vu Hoang Anh

Andrej Kiska však má na dění v Silicon Valley, kde několik let žil a snažil se tak podporovat startupy z portfolia Credo Ventures, jiný názor. Každý startup totiž podle něj časem plánuje být ziskový a valuace firmy by dlouhodobě měla být odkazem její schopnosti generovat free cash flow a tedy ze schopnosti generovat zisk.

„Každý investor ale může mít jiný názor na to, kdy se vyplatí investovat do agresivního růstu a kdy už by se firma měla zaměřit na generování pozitivního cash flow. Obecně platí, že čím více je na trhu peněz, tím ochotnější je trh jít do většího rizika. To v kontextu ziskovosti a cash flow znamená, že čím více peněz je na trhu, tím je trh tolerantnější vůči ztrátovým firmám,“ zmiňuje partner z Creda.

K tomu dodává zásadní událost, která před několika lety globálním venture kapitálovým trhem výrazně zahýbala – představení obřího Vision Fundu od Softbank s kapitálem ve výši 100 miliard dolarů, což bylo víc peněz, než měly všechny ostatní fondy dohromady. To vedlo k rekordně velké toleranci dlouhodobých ztrát firem a teď, když fondu o své peníze přišel a další nemá (i kvůli investicím do WeWorku či Uberu), opět vzrůstá tlak na ziskovost.

andrejkiska

Foto: Jan Nechvíle

Jeden z partnerů v investičním fondu Credo Ventures Andrej Kiska

„Jako všechny kapitálové trhy, i ten startupový prochází klasickými cykly, kde dostupnost kapitálu klesá a stoupá, a tím pádem valuace a apetit riskovat klesají a stoupají stejně,“ popisuje Kiska, který zároveň nechce srovnávat situaci ve Spojených státech s Evropou, když si někteří myslí, že zdejší startupy a investoři mají střízlivější pohled na růst a na valuace startupů.

„Myslím si, že na evropském trhu je pro startupy mnohem méně dostupného kapitálu než ve Spojených státech. Proto to může vypadat, že jsou Evropané ‚střízlivější‘, ve skutečnosti jen prostě nemají přístup k takovému materiálu, který by jejich střízlivost snížil,“ dodává s úsměvem Kiska.

Léta pracoval na dálku, teď s tím pomáhá firmám po celém světě. Startup Tomáše Jasovského nabírá 13 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

ahoyteam

Foto: AhoyConnect

Tomáš Katz, Tomáš Jasovský, Michal Macejko a Tomáš Přívora z AhoyConnect

Tomáš Jasovský má s prací na dálku dlouholeté zkušenosti. Sedm let žije v Praze, většinu této doby pracoval jako zaměstnanec firem sídlících v San Francisku či New Yorku. Jako manažer vzdálených neboli remote týmů však narážel na neustále se opakující limity a loni po analýze trhu zjistil, že není ani zdaleka jediný.

Osmadvacetiletý Slovák proto založil startup AhoyTeam automatizující rutinní práci manažerů, a byť zatím nepředstavil veřejnou verzi produktu, získal investici přes deset milionů korun od tuzemského fondu Lighthouse Ventures, se kterou se chystá změnit svět managementu remote týmů.

„Manažeři běžně tráví asi 20 procent svého pracovního času manuálními procesy. Stačí, abychom ukrátili třeba jen tři procenta, a vyjádřeno v platech dokážeme týmům nebo firmám ušetřit i stovky tisíc měsíčně,“ vypráví Jasovský, když sedíme na terase jedné z vinohradských kaváren.

AhoyTeam má navíc ambici kromě šetření zdrojů nabídnout manažerům i vhled do fungování jejich procesů, což by jim mělo umožnit najít prostor na zlepšení a navíc je automatizovat. Jasovský rovnou přiznává, že různých produktů na automatizaci a práci s procesy existují „miliony“, a proto se svým nástrojem z uživatelského pohledu zvolil relativně netradiční přístup.

tomas-pic-min

Foto: AhoyTeam

Zakladatel startupu AhoyTeam Tomáš Jasovský

„Nechceme být jako všechny podobné nástroje s vlastním uživatelským rozhraním, na které by si firma musela opět zvykat. Chceme být na pozadí všech procesů, přičemž veškerá komunikace s uživateli je vedena přes Slack, protože na něm tráví celý den,“ přibližuje Jasovský.

Manažerům chce nástroj pomoci v několika typech procesů, které se točí kolem jednoduchých notifikací pro tým. Přes napojení na nástroje jako Asana, Jira, GitHub či Airtable sleduje jednotlivé kroky a po splnění daného úkolu AhoyTeam po Slacku rozešle notifikaci s dalším workflow, třeba na navázané akce. Díky tomu vedoucí týmu uvidí, jak se práce na projektu vyvíjí, nebo kde se případně zasekl – a nemusí kvůli tomu obvolávat skupinu lidí sedících po celém světě.

V dalším rozvoji produktu pak AhoyTeam plánuje ke Slacku přidat také další týmové komunikační nástroje jako Microsoft Teams či Facebook Workplace. I když se z pohledu startupu závislost na jedné či několika externích platformách nemusí někdy vyplatit, slovenský startupista věří, že tento přístup povede k mnohem rychlejší adaptaci produktu i učení uživatelů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do karet mladé firmě hraje i fakt, že většina globálních remote týmů, tedy cílová skupina AhoyTeam, používá právě Slack. S ohledem na pandemii koronaviru a přesunu mnoha lidí na práci z domova je poměrně zásadní výhodou také načasování vstupu na trh.

„Asi jsme jedni z mála, kteří z této špatné krize budou těžit,“ usmívá se Jasovský. „Načasování nemohlo být lepší, všichni začínají řešit remote práci, a byť možná jen dočasně, v mnohem větší míře využívají například Slack. Hezkým příkladem je i Zoom – kdybyste ho chtěli ve firmě představit před půlrokem, poslali by vás někam, dnes je to standard.“

Výzkum v Portugalsku, vývoj na Bali

Když však loni Tomáš Jasovský během dvou měsíců v Portugalsku začínal společně s top manažery největších remote firem jako GitHub, Automattic, Dribbble či InVision pracovat na základním výzkumu trhu, pochopitelně nemohl tušit, že se letos z práce na dálku stane jeden z největších globálních trendů. Nápad na vznik AhoyTeam ostatně přišel už o několik let dřív.

Před šesti lety začal Jasovský na dálku z Prahy a z různých koutů světa pracovat pro americké firmy jako Pond5, o něco později postavil a vedl oddělení výzkumu a vývoje v InVision. Po svém odchodu pomáhal firmám v rané fázi s produktem a remote adaptací, v newyorském startupu přibližně rok pracoval jako šéf produktu. Stále více však cítil chuť dělat něco vlastního a vzpomněl si na problémy, na které jako manažer remote týmů ve zmiňovaných firmách narážel.

app-screenshot-min

Foto: AhoyTeam

Nástroj AhoyTeam

„Napadl mě tak produkt na řešení problémů, které jsem sám zažíval. Dělal jsem množství manuální práce přes Slack, které bych ale dělat nemusel, kdyby na to existovala nějaká forma automatizace. Zjišťoval jsem, jestli je to jen můj problém, a ukázalo se, že jej zažívají i další,“ popisuje Jasovský.

Loni proto odešel do Portugalska, kde práci na novém produktu začal psaním knihy shrnující zkušenosti, know-how a výzkumy o firemní kultuře ve firmách fungujících na dálku – Remote Company Culture for Slack Generation. To posloužilo také jako první ověření trhu a napevno se rozhodl postavit tým a kolem něj také produkt.

Výměnou za podíl ve firmě k sobě najal dva zkušené vývojáře Michala Macejka a Tomáše Přívoru a jako nově zformovaný tým na dva podzimní měsíce odjeli na Bali, kde společně žili a v podstatě nonstop programovali. Do Česka se pak vrátili s již hotovým pivotem produktu.

Hledání ideálního využití

AhoyTeam měl původně být specializovaným nástrojem pro nábor lidí v remote firmách, začátkem roku se však Jasovský se svými kolegy rozhodl záběr produktu zvětšit a přes hledání a testování najít use-case, ve kterém bude manažerům distribuovaných týmů nápomocný nejvíc.

Kromě oddělení HR tak aktuálně nástroj využívají týmy například v marketingu, zpracovávaní obchodních leadů či ve workflow venture kapitálového fondu. AhoyTeam zatím funguje jako early access, veřejně přístupné verze se potenciální zájemci dočkají po dokončení testování.

„Distribuovaně nepracují už jen hippie firmy ze Silicon Valley.“

I tak už však má startup několik větších zákazníků. Jedním z jeho největších klientů je americké Twilio poskytující komunikační služby, jenž se u nás nejvíc proslavilo necelé dva roky zpátky, když za více než miliardu koupilo jen rok a půl starý český startup Ytica. AhoyTeam v Twiliu využívá již několik týmů v marketingu či obchodu.

„S aktuálním načasováním bychom byli hloupí, kdybychom nevyužili možnost investice pro nastartování pořádného rozběhu,“ popisuje Jasovský s odkazem na pre-seed investiční kolo ve výši 500 tisíc eur (přibližně 13 milionů korun) od investičního fondu Lighthouse Ventures.

zalesak

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jeden z partnerů v investičním fondu Lighthouse Ventures Michal Zálešák

„Remote work je jedním z největších trendů, který současná situace přinesla. Mnoho globálních korporací bude hledat ideální nástroj, jak se k tomuto trendu efektivně postavit. Proto jsme se rozhodli investovat do Tomáše, který má s prací na dálku mnohaleté praktické zkušenosti a přináší tak skutečně praktické řešení,“ říká managing partner Lighthouse Ventures Michal Zálešák.

Aktuální úkol pro AhoyTeam je tedy jasný, nejbližší měsíce se všechna pozornost bude věnovat rozvoji prodejů a marketingu. V rámci vývoje produktu už má startup většinu práce za sebou, v tomto ohledu pracuje v podstatě jen na jednotlivých úpravách podle potřeb zákazníků, tedy integracích nástrojů, které týmy využívají na projektový management.

„Je to výhoda s nevýhodou, jsme malí a flexibilní, takže jedna integrace nám trvá jen několik dní, na druhé straně to takhle s větším počtem zákazníků nebude škálovatelné. To jsou ale takzvané ‚champagne problems‘, když už máte tolik leadů, že nestíháte. Budu rád za takové problémy,“ směje se Jasovský.

havryluk-alza

Přečtěte si takéAlza může růst o 100 % ročně. Je jen naše nedokonalost, že tomu tak není, říká Havryluk. Z krize umíme vyjít jako vítězAlza může růst o 100 % ročně. Je jen naše nedokonalost, že tomu tak není, říká Havryluk. Z krize umíme vyjít jako vítěz

I tento přístup ve škálování navíc může přinést své výhody. Manažeři v jednotlivých oborech totiž často využívají ty samé nástroje, a tak po integraci prvních několika desítek zákazníků už bude velmi pravděpodobné, že ti noví nebudou samostatné integrace potřebovat. Následně pak dojde i ke zpřístupnění veřejné verze produktu, což je naplánované ještě v průběhu léta.

S AhoyTeam pak naplno začne expanze do světa. I když jde o československý startup, cílovou skupinu hledá rovnou globálně. „To, že jsme v Česku, asi ani nebude nikdo vědět. Děláme nástroj pro remote firmy a sami jsme remote, zatím v Česku, Anglii a na Slovensku. Všichni jsme s prací na dálku měli zkušenosti, není to pro nás nic nové a je to nastavení, které nám vyhovuje,“ říká rodák z východního Slovenska. O potřebě nástroje jako AhoyTeam přitom nepochybuje.

„Trh práce se mění, i když pořád existují ‚office lidi‘. Distribuovaně nepracují už jen hippie firmy ze Silicon Valley a stačí, když vzdáleně budou pracovat jen některé týmy celých firem,“ přibližuje Jasovský a dodává: „Chceme být jednou z platforem, které budou určovat, co znamená management vzdálených týmů. Teď máme šanci naskočit na dobře rozběhnutý vlak a za pár let být standardem v odvětví. Vznikli jsme dostatečně brzy na to, abychom za pár let dokázali udávat trendy.“

Partnerem článku a CzechCrunche je investiční fond Lighthouse Ventures. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.