Zásilkovna v prvním pololetí vyrostla dvojnásobně a těsně minula miliardu. Letos očekává obrat 2,5 miliardy korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

simona-kijonkova2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

Ruku v ruce s růstem české e-commerce, která během první poloviny roku vyrostla o třetinu a letos podle odhadů překoná 200 miliard korun, rostou i navazující služby. Výjimkou není ani logistická Zásilkovna se svou mateřskou skupinou Packeta, jež v prvních šesti měsících letošního roku zaznamenala obrat na úrovni 918 milionů korun. V meziročním srovnání jde o navýšení o 118 procent.

„Za výrazným nárůstem obratu a množství přepravených zásilek stojí především stále rostoucí trh e-commerce, který navíc urychlila pandemie koronaviru, kdy stále více zákazníků přesouvá nákupy zboží na internet. To platí jak pro Českou republiku, tak pro všechny evropské trhy, kde působíme,“ uvádí Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta.

Podle třiačtyřicetileté podnikatelky, která Zásilkovnu zakládala před deseti lety jako one-woman-show a vybudovala z ní skupinu s více než tisíci zaměstnanci, dokáže firma získávat stále větší podíl na trhu díky budování hustější sítě výdejních míst, rychlosti a komfortu doručení.

zasilkovna-dodavky

Foto: Zásilkovna

Dodávky Zásilkovny

Počet přepravených zásilek v polovině roku překonal hranici 14,5 milionu, což je meziroční nárůst o 103 procent. Za celý loňský rok se přitom vyšplhal na úroveň 19 milionů, pro celý letošek Packeta očekává překročení 35 milionů zásilek.

To se pochopitelně podepíše také na růstu tržeb skupiny, které by z loňských 1,3 miliardy měly vzrůst na letošních 2,5 miliardy korun, což je o 500 milionů víc než původní odhady z ledna, kdy Zásilkovna v letošním roce plánovala atakovat hranici dvou miliard korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Očekáváme, že význam ceny v celém řetězci přepravy zboží bude v souvislosti s negativními dopady koronakrize na ekonomiku, a tedy i na peněženky zákazníků, dále růst. Výborně se také daří naší službě pro přepravu zásilek mezi fyzickými osobami Mezi námi, kde se blížíme hranici dvou milionů doručených zásilek,“ pochvaluje si Kijonková.

Packeta zároveň naplňuje svoje cíle v počtu výdejních míst, v Česku jejich počet začátkem léta překonal hranici tři tisíc. „S počtem výdejních míst cílíme v letošním roce na hranici čtyř tisíc, čímž se staneme největší sítí v České republice, v Evropě se celkově chceme dostat na číslo 6 800,“ doplňuje Kijonková.

qusion

Přečtěte si takéZačali jsme brzo. A bylo to to nejlepší, co jsme mohli udělat, říkají extrémně mladí podnikatelé Jiří Diblík a Ondřej KopeckýZačali jsme brzo. A bylo to to nejlepší, co jsme mohli udělat, říkají extrémně mladí podnikatelé Jiří Diblík a Ondřej Kopecký

Pro letošní rok Zásilkovna chystá kromě rozšiřování stávajících služeb i další novinky, mezi nimi například dlouho deklarované doručování zásilek do kufrů aut či zatím nespecifikovaný projekt v oblasti automatických výdejních míst.

V oblasti podpory logistiky Packeta plánuje otvírat i nová depa, jejich celkový počet do konce roku vzroste na 26 – čtrnáct z toho v České republice, sedm na Slovensku, tři v Maďarsku a dva v Rumunsku. Zároveň skupina plánuje i další geografické rozšíření doručování, po letošním otevření trhu ve Spojených státech chce spustit také odesílání zásilek do oblasti Středního východu.

Tvůrci populárního herního enginu Unity míří na burzu. Konkurence od Epic Games je zatím v problémech

Jiří SvobodaJiří Svoboda

CEO softwarové firmy Unity John Riccitiello

0Zobrazit komentáře

Podstatná část současné zábavy by bez něj možná vypadala úplně jinak. Používá ho nejen polovina všech her na mobilech a počítačích vydaných v roce 2019, ale třeba i český Beat Saber. Řeč je o herním enginu Unity, který po patnácti letech zamíří na burzu.

Vychází to z veřejných dokumentů, které firma podala americké federální Komise pro kontrolu cenných papírů. Na New York Stock Exchange (NYSE) bude firma obchodovatelná pod jednoduchou značkou U. Přesné datum začátku obchodování ani počáteční cena akcií zatím nejsou jasné.

Přerod Unity je letos jeden z nejočekávanějších vstupů na burzu. Aby také ne – mezi herními developery je to jedna z nejprominentnějších značek a používají ho i takoví zákazníci jako EA, Microsoft, Niantic, Sony, Tencent nebo Zynga. Unity tvrdí, že jeho software běží celosvětově na více než 1,5 miliardě zařízení.

unity1

Foto: Unity / Facebook

I takto může vypadat hra vytvoření v enginu Unity

Nové dokumenty také poprvé dovolují nahlédnout pod pokličku prominentní firmy, které byla loni podle magazínu TechCrunch investory valuována na 6 miliard dolarů (132 miliard korun). Celkem do ní i podle platformy Crunchbase investoři nalili 1,3 miliardy dolarů (28,7 miliardy korun).

Za rok 2019 bylo Unity ve ztrátě 163,2 milionu dolarů (3,5 miliardy korun) při celkových tržbách 541,8 milionu dolarů (12,1 miliardy korun). Podstatný je ale i velký růst – ten meziročně činil 42 %, nicméně za cenu větších ztrát, jež byly v roce 2018 na úrovni 131,6 milionu dolarů (2,9 miliardy korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Při pohledu na půlroční výsledky už je ale lze vidět zmenšování ztrát. Za prvních šest měsíců letošního roku registrovalo Unity ztrátu 54,1 milionu dolarů (1,2 miliardy korun), rok předtím za stejné období to bylo 67,1 milionu dolarů (1,5 miliardy korun).

Za největšího výherce nastávajícího vstupu na burzu se nejspíš již teď dá považovat fond Sequoia Capital, který v Unity podle dokumentů vlastní zhruba 24,1 %. Bude samozřejmě záležet na tom, jak si akcie firmy povedou, ale dá se předpokládat, že jen tento investor bude mít návratnost v řádech miliard dolarů.

Na hezké peníze by si ale po začátku obchodování mohlo přijít všech, aktuálně 782 akcionářů, startupových fondů i jednotlivců. Samotný CEO Unity John Riccitiello vlastní 3,4 % firmy.

Ostrá konkurence s Epic Games

Faktorem, který může hrát podstatnou roli v důvěře investorů, je i aktuální stav největšího konkurenta Unity – enginu Unreal, jehož tvůrcem jsou Epic Games, mající na svědomí také současný herní hit Fortnite.

Epic Games jsou totiž uprostřed právní pře s Applem, kterému odmítl v rámci iOS verze Fortnite nadále platit 30% poplatky z každé mikrotransakce. Apple tedy jednu z nejhranějších her současnosti bez milosti smazal z App Storu, protože Epic začal nepovoleně používat vlastní platební bránu.

fortnite2

Foto: Epic Games

Populární hra Fortnite od studia Epic Games

Problém je, že Apple dal Epic Games do 28. srpna ultimátum – pokud do té doby nebudou opět souhlasit s platnými pravidly, technologický gigant hrozí kompletním odstřižením Epic Games od App Storu i všech vývojářských nástrojů.

revolut-partners-airbank-mvp

Přečtěte si takéV cizině zkuste místo Revolutu Partners či Air Bank, možná ušetříteJak platit výhodněji v cizině? Místo Revolutu zkuste Partners nebo Air Bank, můžete ušetřit

V tu chvíli by to ovšem znamenalo, že Epic nebude moci aktualizovat ani svůj Unreal Engine, na němž stojí hry dalších developerů, kteří s kauzou jinak nemají co dočinění. Epic Games dokonce považují toto omezení za „existenční riziko“ pro Unreal Engine. Nejnovější soudní slyšení však vyšlo vstříc Epic Games a Apple prý nemůže omezovat jeho další vývoj.

Unity vzniklo už v roce 2004 a aktuálně ve svém sídle v San Francisku zaměstnává přes tři tisíce lidí. Jeho software má jak placenou, tak neplacenou verzi a postupně ho developeři mohli použít pro hry na více než pětadvaceti platformách. Kromě 2D a 3D her na něm lze vytvářet například i díla pro virtuální realitu.