Mladoboleslavská budoucnost s křišťálovou přídí. Škoda odhalila své první čistě elektrické SUV Enyaq
Škoda Auto slaví 125 let své existence a jako dárek si rozhodla nadělit model, na který bude možná jednou vzpomínat jako na zcela přelomový. Čistě elektrické SUV Enyaq přináší moderní technologie ve velice slušivém balení promlouvajícím krystalově čistým designovým jazykem.
Pokud nahlédneme do statistik nejprodávanějších vozů v České republice za minulý rok, zjistíme, že jsou čeští řidiči skutečnými patrioty. Hned pěti segmentům vládly modely automobilky Škoda Auto. Obliba značky s okřídleným šípem v logu platí i v sektoru elektromobility, kde se první čistě elektrický model Škoda Citigo iV umístil na prvním místě žebříčku elektromobilů s nejvíce prodanými kusy v České republice.
Na elektrickou scénu však nyní Škodovka vypouští něco mnohem zajímavějšího než konvenční model s inovovaným pohonným systémem. SUV pojmenované Enyaq bylo již od prvních tahů tužkou koncipováno jako čistokrevný elektromobil postavený na koncernové platformě MEB, který přináší unikátní design v kombinaci se slušnými technickými parametry při zachování vysoké praktičnosti.
Díky použité platformě je Enyaq vzdáleným bratrancem německého ID.3 od Volkswagenu, který ji taktéž využívá. Zároveň se bude jednat o první automobil stojící na této platformě vyráběný mimo Německo, jelikož bude sjíždět z linek domovského závodu v Mladé Boleslavi. A také atraktivní mladoboleslavská novinka přichází v několika konfiguracích. Konkrétně nabídne čtyři výkonové varianty a dvě baterie o různých velikostech.
V té základní bude Škoda Enyaq 60 iV, jak zní celé oficiální jméno verze, nabízena s pohonem zadních kol. Pohánět je bude elektromotor umístěný v zadní části vozu o výkonu 132 kW, s maximálním točivým momentem 410 Nm. Jediné nabití jeho baterie o kapacitě 62 kWh by mělo vystačit na dojezd až 390 km dle režimu WLTP.
Druhou „civilní“ verzí Enyaqu je 80 iV poskytující výkon 150 kW a baterii o kapacitě 82 kW. Ta zvládne na jedno nabití poskytnout energii na jízdu dlouhou až 510 kilometrů v režimu WLTP. Stejná baterie je také součástí ostřejších konfigurací vybavených dvěma elektromotory. Ty v případě verze 80x iV poskytují výkon 195 kW, a komu by i to bylo málo, může sáhnout po vrcholné verzi.
Enyaq RS iV s výkonem 225 kW nabídne zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a maximální rychlost až 180 km/h, tedy o 20 km/h více než ostatní verze. Dojezd u obou nejvýkonnějších verzí činí 460 km a obě nabízejí pohon všech kol.
Baterie je možné nabíjet rychlonabíječkou o výkonu až 125 kW, díky čemuž se z 5 % své kapacity dostanou na 80 % už za 38 minut. Nabíjet lze i z pohodlí domova při použití wallboxu o výkonu až 11 kW, jenž baterii naplní energií za 6 až 8 hodin v závislosti na kapacitě. A samozřejmě je možné nabíjet i pomocí přenosné nabíječky z klasické zásuvky.
Zákazníci budou moci využívat nabíjecí karty MyŠkoda Powerpass, kterou lze použít nejen u nabíjecích stanic Ionity, do jejichž výstavby se Škoda zapojuje, ale na většině dobíjecích stanic ve státech Evropské unie. Pro co nejlepší hospodaření s uloženou energií je vůz posazen na pneumatiky s nízkým valivým odporem a lze jej vybavit i tepelným čerpadlem. To je schopné v zimě do -25 stupňů zvýšit dojezd vozu až o 30 %. Ve jménu energetických úspor se nesly i návrhy karoserie vozu a jejích aerodynamických schopností.
Krystalický vzhled
Neznamená to však, že by tu forma následovala funkci. Naopak. Po designové stránce se Enyaq řadí mezi to nejzdařilejší, co jsme prozatím od Škodovky viděli. „Model Enyaq iV rozvíjí čelní identitu charakteristickou pro vozy Škoda a dále ji umocňuje prvkem Crystal Face. V kombinaci s emocionálním designem a výrazným robustním vzhledem, který podtrhují také velká kola, je Škoda Enyaq iV velmi atraktivním vozem, který stanoví nové standardy,“ říká Oliver Stefani, šéfdesignér Škoda Auto.
Rozměry vozu činí 4,6 metru na délku, 1,9 metru na šířku a 1,6 metru na výšku. Je tedy o něco menší než Octavia, i přesto by vnitřní prostory měly být podobně bohaté jako v případě velkého SUV Kodiaq, což potvrzuje zavazadlový prostor o objemu 585 litrů.
Právě prvek Crystal Face, jenž se objevil již ve studii Škoda Vision iV, je skutečnou lahůdkou. V krystalických lamelách, poukazujících na tradici českého sklářského průmyslu, září 130 LED diod. Celý prvek na sebe strhává maximální pozornost a spolu s Matrix-LED světlomety vytváří jedinečný designový podpis vozu, díky kterému bude na silnici nepřehlédnutelný.