Nový standard ve vrácení zboží. České Retino nabídne e-shopům zdarma své řešení pro pohodlné a expresní vratky

Peter BrejčákPeter Brejčák

retino-rehacek-borosInsider

Foto: Retino

Spoluzakladatelé Retina Kryštof Řeháček a Petr Boroš

0Zobrazit komentáře

Realitou českých e-shopů často bývá nedostatečná péče o zákazníka, a to zejména v době po dokončení nákupu, například když chtějí zboží vrátit nebo reklamovat. Přibližně tři roky v této oblasti internetovým obchodníkům pomáhá český startup Retino, který jim pomocí automatizace vratkového procesu včetně dopravy a refundace snižuje starosti s logistikou. Ve výsledku pak samozřejmě zásadně zlepšuje také servis pro zákazníky.

Pražské Retino aktuálně využívá více než tisícovka e-shopů. Aby startup dokázal rychleji oslovit další a zároveň se na trhu stal standardem ve vracení zboží, rozhodl se teď ze svého nástroje oddělit zákaznický portál a nabídnout jej jako samostatný produkt.

Retino Portal si mohou nově e-shopy na svůj web nasadit nad rámec svých stávajících systémů a využít ho jako zákaznický portál pro své zákazníky, kteří v něm mohou vyřešit například zpětnou dopravu. „Samotný e-shop nemusí nic řešit, přes Retino Portal svým zákazníkům nabídne zpětnou dopravu přes standardní dopravce jako PPL nebo GLS, ale také v expresní formě od Liftaga,“ popisuje během online rozhovoru pro CzechCrunch Petr Boroš, zakladatel a ředitel Retina s tím, že nový produkt e-shopům nabízí zcela zdarma.

petr-boros-reshoper

Foto: Reshoper

Petr Boroš, zakladatel startupu Retino

Díky spolupráci s Liftagem dokáží internetoví obchodníci nabídnout kvalitu služeb na úrovni těch největších e-shopů. V rámci prémiové varianty zpoplatněné 200 korunami k zákazníkovi do patnácti minut přijede kurýr, kterému jednoduše odevzdá klidně i nezabalené zboží, a tím je pro něj celá záležitost s vratkou či reklamací vyřešena. O vše ostatní se následně postará Retino s e-shopem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V případě klasických dopravců, jejichž cena za zpětnou dopravu je nižší a platí ji opět zákazník, musí být zboží zabaleno a odneseno na konkrétní odběrné místo logistické společnosti. „Zákazník si jednoduše vybere, co je pro něj nejpohodlnější,“ plánuje Boroš.

Ovládnout e-shopový trh

Samotné Retino aktuálně působí v šesti zemích, ze kterých je nejdominantnější domovská Česká republika, výrazné zastoupení však má také Slovensko a Maďarsko. Za letošní rok očekává trojnásobný nárůst obratu oproti loňskému roku (konkrétní čísla však prozradit nechce) a nový produkt má posloužit zejména k obsazování dalších částí trhu.

„Ve zpětném toku zboží od zákazníka drtivá část e-shopů selhává, jeho nákupní zážitek je pak velmi poznamenán.“

„S novým produktem se chystáme agresivně ořezávat důvody, proč by Retino Portal někdo neměl mít. Cílem je vytvořit nový standard ve vracení zboží – když zákazník uvidí náš portál, bude vědět, že minimálně ze zákaznického pohledu bude všechno obstaráno správně,“ popisuje devětadvacetiletý startupista.

České e-shopy podle Boroše stále více vnímají, že takzvaná aftercare, tedy to, jak se o zákazníka starají po samotném nákupu, je klíčovou věcí pro udržení jejich loajality. Velcí obchodníci díky svým rozpočtům dokáží vyvinout systémy pečující o lidi s dostatečnou kvalitou a malé e-shopy mají v tomto ohledu nevýhodu. Právě Retino jim chce nyní pomoci tuto mezeru překlenout i bez nutnosti vynaložit velkou fixní investici.

„Pokud si chce e-shop udržet zákazníky, musí umět objednávku nejen odbavit, ale také komfortně zajistit zpětný tok zboží od zákazníka. V tomto drtivá část e-shopů selhává a zákazník musí podstupovat často velmi složitý, zdlouhavý a drahý proces vrácení zboží. Jeho nákupní zážitek je pak tímto velmi poznamenán,“ popisuje pro CzechCrunch Martin Rozhoň.

martin-rozhon1

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Investor Martin Rozhoň

Zakladatel Vivantisu a aktuálně andělský investor před rokem vložil do Retina několik milionů korun společně s Jiřím Hlavenkou a od té doby startupu pomáhá s jeho rozvojem. Během brainstormingu vznikl právě i nápad na oddělení Retino Portálu jako nového produktu.

„Ze své osobní zkušenosti mohu říci, že například oblečení již objednávám jen a pouze na Zalandu, protože mají naprosto skvěle jednoduše vymakaný proces vrácení zboží. To se musí české e-shopy naučit, pokud chtějí být konkurenceschopné,“ říká Rozhoň.

eva-hlavsova3

Přečtěte si takéPřes Cambridge a velkou americkou banku až k vlastnímu startupu. Eva Hlavsová si do puntíku plní své snyPřes Cambridge a velkou americkou banku až k vlastnímu startupu. Eva Hlavsová si do puntíku plní své sny

„Retino jim umožní toto zrealizovat bez nutnosti složitého vlastního vývoje, s mnohem širší paletou způsobů vrácení a za lepší ceny nasmlouvané s dopravci,“ pokračuje andělský investor s tím, že v novém produktu vidí obrovský potenciál rozšíření. Retino Portal je totiž e-shopům nabízen zcela zdarma, jeho byznys model je postaven zejména na rozdílu mezi objemově nasmlouvané ceně za dopravu, protože přepravní smlouvu řeší přímo samotný startup, a cenou, kterou platí koncový zákazník.

„Naším cílem je budovat nový standard ve vracení zboží a získat podíl na trhu, moc neřešíme, kolik peněz uvidíme ihned zpátky. Retino Portal má mnohem širší cílovku než dosavadní Retino, ale určitě očekávám, že částečně se i z těchto e-shopů budou stávat naši zákazníci,“ dodává Boroš.

Pilulka dokázala v krizi rychle reagovat a má za sebou historicky nejlepší půlrok. Utržila 1,6 miliardy korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

kasa-pilulka-auto

Foto: Pilulka

Martin Kasa, spolumajitel Pilulky

0Zobrazit komentáře

Koronavirová krize měla na mnoho firem negativní dopad, ale mezi e-commerce hráči situace často byla opačná, což nyní dokazuje také Pilulka. Skupina provozující internetový obchod a síť kamenných lékáren zaznamenala nejsilnější pololetí ve své historii, když za první půlrok letošního roku dosáhla na tržby ve výši 1,6 miliardy korun. To představuje růst o 45 procent.

Tržby z internetového prodeje Pilulce meziročně vyrostly o 68 procent, zatímco kamenné Pilulka lékárny utržily o 33 procent více než loni. Celkově tvoří tržby skupiny z poloviny online prodeje, druhou polovinu pak tržby kamenných lékáren, z nichž část provozuje přímo Pilulka a část franšízoví partneři. Během celého loňského roku skupina utržila téměř 2,5 miliardy korun.

„Dokázali jsme extrémně rychle reagovat na krizi, která přišla v březnu a sehráli důležitou roli v dodávkách lékárenského sortimentu. Potěšitelné je, že jsme provozně každý rok efektivnější, stoupá naše ziskovost ruku v ruce s růstem tržní pozice a navyšujeme technologický náskok před konkurencí,“ říká Martina Kasa, spolumajitel Pilulky s odkazem na situaci v březnu, kdy ze dne na den měli nápor na úrovni stovek procent oproti normálu.

pilulka.cz

Foto: Pilulka.cz

Kamenná Lékárna Pilulka

Společnost se zároveň poprvé pochlubila ziskem, který před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) a bez franšízových lékáren, jež nejsou součástí výkazů společnosti, představoval 16 milionů korun. Ve stejném období loňského roku přitom Pilulka vykázala ztrátu na úrovni 21 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

„Na trzích, kde jsme již delší dobu a dosáhneme určitého objemu, jako je Česká republika, dokážeme být zajímavě ziskoví, a to i přesto, že nadále významně investujeme. Česko bylo za první pololetí provozně v zisku 21 milionů korun. Slovensko je též provozně ziskové,“ doplňuje Kasa.

Pilulka chce nadále expandovat v Rumunsku, kde je zatím provozně ztrátová, podle vyjádření však vyrostla na pětinásobek loňských tržeb. V plánu má také už dříve ohlášený vstup na maďarský trh, aktuálně však čeká na vhodnou politicko-hygienickou situaci. „Pozitivně vidíme i druhé pololetí, které je v našem oboru vždy tržbami silnější než první polovina roku,“ predikuje Kasa.