Tahače na vodík i na baterky. Mercedes ukázal, že se elektrické budoucnosti nákladní dopravy nebojí
Mercedes platí za prémiového výrobce luxusních osobních automobilů, ovšem neméně významnou pozici si drží i v sektoru nákladní dopravy. I ta prochází významnými změnami, které jí ve jménu vyšší udržitelnosti ženou do náruče alternativních pohonných systémů. A Daimler, potažmo Mercedes-Benz, nechce tyto velké změny prospat. V rámci nově představené strategie elektrifikace užitkových vozidel proto představil vlastní koncept tahače využívajícího síly vodíkové technologie, doplněný o elektrický nákladní vůz schopný ujet na jedno nabití až 500 kilometrů.
Vodíková novinka určená pro mezinárodní dálkovou přepravu nese název Mercedes-Benz GEnH2 Truck. Na jediné natankování dvou nádrží o skladovací kapacitě 40 kilogramů dokáže tahač ujet až 1 tisíc kilometrů. Díky tomu se tak příliš neliší od klasických vozů vybavených tradičními pohonnými jednotkami. Za tuto efektivitu vděčí svým palivovým článkům pracujícím s kapalným vodíkem o vysoké energetické hustotě.
Daimler si však předsevzal, že jeho vodíková budoucnost nebude tradiční vozy dohánět jen co se dojezdu týče. Jeho snahou bylo dostat technologické parametry vozu na úroveň tahače Actros, který je klasickým zástupcem tahačů od Mercedesu. GEnH2 Truck se tak může pochlubit schopností uvézt až 25 tun nákladu, podobnou tažnou silou i výkonem. Ten má u předprodukční verze na starosti dvojice elektromotorů o celkovém maximálním výkonu 330 kW a točivém momentu 2 071 Nm.
V tento moment je GEnH2 Truck zatím pouze technologickým konceptem, který by se měl stát základem již oznámené sériové verze vybavené palivovými články o výkonu 300 kW. Ty doplní sada akumulátorů o kapacitě 70 kWh, která může na omezený čas přispět dalšími 400 kW. Do těchto zásob však bude saháno jen ve výjimečných případech, například při rozjíždění či pohybu do vrchu s plně naloženým návěsem.
Odhalení produkční verze a její zkušební provoz u vybraných zákazníků Daimler plánuje na rok 2023. Sériová výroba by se měla spustit ve druhé polovině této dekády. Daleko dříve se tak dočká výroby další představená novinka v podobě čistě elektrického tahače eActros Long Haul, který v sobě bude mít místo palivových článků akumulátory.