Velké novinky Tesly. Elon Musk jde vstříc masové elektromobilitě a s novými bateriemi chystá auto za půl milionu
Tesla je právem označována za průkopníka elektromobility. V poslední době se však na její výsadní postavení začali dotahovat další výrobci, kteří si vzali za cíl sesadit Elona Muska z jeho pomyslného elektrického trůnu. Ovšem díky novinkám představeným během akce Tesla Battery Day to vypadá, že si kalifornská automobilka bude schopna udržet své postavení i nadále.
Když Elon Musk před časem tweetoval, že v úterý 22. září bude odhalena spousta zajímavých věcí a že to bude doslova šílené, zase tolik nepřeháněl (jak je občas jeho dobrým zvykem). Událost Tesla Battery Day, konaná v rámci odloženého výročního setkání s akcionáři, by se dala označit za velmi důležitý moment v cestě dopravního průmyslu vstříc masové elektromobilitě.
Na tento den se bude vzpomínat jako na představení 4680. Za tímto číselným označením se ukrývá zcela nová generace tvarově inovovaného bateriového článku, který si staré články Tesly přímo maže na chleba. Oproti nim totiž nabízí až šestkrát vyšší výkon a pětkrát větší energetickou kapacitu.
V řeči čísel se jedná o článek o rozměrech 46 na 80 milimetrů, který by měl dojezdovou schopnost vozů zvýšit o 16 %, a to jen na úrovni samotného článku. Drew Baglino, viceprezident Tesly pro oblast pohonů a energetických řešení, proto uvedl, že by díky novým technologickým postupům a designovým změnám mohl inovovaný článek v budoucnu pomoci navýšit dojezd vozů o více než polovinu.
Článek nahradí stávající články 2470, které Tesla odebírá od Panasonicu. Výroba 4680 bude probíhat v závodě v Kato Road, přičemž do jednoho roku by zde Muskova automobilka chtěla vyrobit články o objemu 10 gigawatthodin. Do roku 2030 by se měl tento objem zvýšit na 3 terawatthodiny energie ročně.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJak ovšem Elon Musk poznamenal, aby bylo možné uskutečnit elektrický přerod světového vozového parku, je zapotřebí roční produkce nejméně 10 terawatthodin, a to po dobu 15 až 20 let.
Tesle se navíc podařilo navrhnout článek tak, že se díky efektivitě jeho výrobního procesu snižují náklady na 1 kWh o 14 %. I zde si Tesla klade za cíl postupem času snížit výrobní náklady na 1 kWh až o 56 %, čehož by mělo jít dosáhnout pomocí rozšíření podnikových továren či využíváním účinnějších materiálů v článku. Chce například omezit využívání problematicky těženého kobaltu.
Elektromobil od Tesly za půl milionu
Efektivnější a levnější bateriové články otevírají Tesle dveře ke zcela novým a především levnějším elektrickým modelům. Mělo by trvat přibližně tři roky, než se nová technologie dostane plně na trh, ovšem až se tak stane, má být elektromobilita opět výrazně dostupnější.
Tento fakt Tesla rovnou potvrdila oznámením příchodu nového modelu do svého portfolia, který by měl být nabízen už za 25 tisíc dolarů, tedy v přepočtu přibližně 575 tisíc korun. A to i přes původní Muskovo tvrzení, že se jeho automobilce nejspíše nepodaří vyrobit automobil s cenovkou pod 35 tisíc dolarů. Vývoj jde ale mílovými kroky kupředu.
Novinka by měla představovat elektrický hatchback a zároveň nejmenší model v nabídce automobilky, jehož vývoj a výroba bude svěřena do rukou čínské Gigafactory. Podle již dříve uvedených informací by měl být vůz na jediné nabití nové generace bateriových článků schopen ujet přes 200 mil, tedy více než 320 kilometrů. Musk uvedl, že se novinka na trhu objeví za tři roky, přičemž je možné, že jsme ji již zahlédli na tajemné skice.
Ani tento model by neměl být ochuzen o plně autonomní schopnosti nabízené v rámci výbavy Full Self-Driving. Jak již název napovídá, tato výbava by měla automobilům propůjčovat plně autonomní schopnosti řízení, a jak nyní Elon Musk prozradil, stát by se tak mělo již za měsíc v rámci vypuštěné betaverze.
Rychlík jménem Model S Plaid
Tři roky jsou poměrně dlouhá doba. Tesla ji však zaplní řadou jiných příjemných novinek. Jednou z nich je již představený Cybertruck, na který podle aktuálních informací drží 600 až 700 tisíc předobjednávek. Masivní pick-up by měl dorazit i do Evropy, a to ve speciální verzi, která co nejvíce odpovídá evropským směrnicím.
Další novinkou je inovovaný Model S s přídomkem Plaid. O existenci tohoto modelu se ví již delší dobu, ostatně je držitelem neoficiálního rychlostního rekordu mezi elektromobily na legendární části Nordschleife na okruhu v Nürburgringu. Tu překonal v čase 7:13, čímž si podrobil i elektrický model Taycan od Porsche, který překonal hned o 29 sekund.
A podíváme-li se na technické parametry této novinky, není se čemu divit. Výkon 1 100 koňských sil, maximální rychlost 320 km/h a neuvěřitelná akcelerace z klidového stavu na rychlost 100 km/h v čase pod 2,1 sekundy. To jsou trumfy, o kterých si může nechat zdát i kdejaký hypersport. Navíc je k tomu potřeba přičíst i dojezd dosahující vzdálenosti přes 840 kilometrů.
Co se vzhledu týče, ten je nakonec trochu odlišný od testovaných prototypů a více se blíží aktuální podobě Modelu S, což může být pro někoho zklamáním. Kdo takové pocity postrádá, může si svůj Plaid již předobjednat. Je ovšem nutné počítat s tím, že se jej dočká nejdříve ke konci příštího roku. Cena automobilu začíná na částce 139 990 dolarů, v českém konfigurátoru pak na 3 789 900 Kč.
To nejdůležitější pro akcionáře
Nejenže Tesla včera stihla představit bateriový článek nového věku a dva modely, ale při setkání s akcionáři předložila i řadu zajímavých čísel týkajících se výroby. Ta hovoří o nárůstu počtu dodávek vozů Tesla v roce 2020 o 30 až 40 % oproti loňskému roku, a to i koronavirové pandemii navzdory. Musk očekává dodávky v počtu 477 až 514 tisíc kusů vozidel, což by naplnilo cíl, ve kterém si Tesla během letoška stanovila dodat půl milionu vozů. Dlouhodobým cílem je však produkce až 20 milionů vozů ročně.
Musk náběh na rekordní čísla potvrdil také ve svém dopise zaměstnancům. Zároveň uvedl, že pro překonání rekordů je nyní nutné napnout veškeré síly. Posledním rekordem automobilky byla dodávka 112 tisíc kusů vozidel v posledním kvartálu minulého roku. Pro třetí kvartál roku aktuálního analytici odhadují možnost dodání až 121 tisíc vozidel.
Do značné míry se na těchto pozitivních číslech odráží produkce továrny v Šanghaji, která je jedinou čínskou továrnou, kterou drží ze 100 % zahraniční vlastník. Musk potvrdil, že je pro úspěch Tesly zásadní, aby měl vlastní továrnu na každém kontinentu. Zatím si může odškrtnout Ameriku a Asii, ke kterým se již brzy přidá také evropská Gigafactory.