Co za to získá?
Získá úplně všechno, co k prodeji nemovitosti potřebuje. Zahrnuje to i virtuální prohlídku, zhotovení kupní smlouvy nebo zápis do katastru. Důležité však je, že si každý může vybrat, jaké služby chce využít. Často si je lidé platí, protože díky nim ušetří spoustu času. U pronájmu se pak bavíme maximálně o několika stovkách korun. Nízké ceny si můžeme dovolit i díky velkému objemu transakcí, každý měsíc se před Bezrealitky prodá 700 až 800 nemovitostí a pronajmou se 4 tisíce bytů, domů či garáží.
Za doplňkové služby tedy u vás lidé zaplatí několik stovek nebo tisíc korun, nic navíc. U makléřů jde přitom standardně o několikaprocentní provizi z kupní ceny u prodeje nebo obvykle jeden měsíční nájem jako provize při pronájmu. Je tedy jasné, že se šetří právě tady.
U nájmů je to jednoduché. Například u bytu člověk ví, že ušetří například 15 tisíc korun, které by jinak šly jako provize realitce za zprostředkování, zatímco u nás mu stačí se jen zdarma zaregistrovat, případně si za pár stovek koupit prémiový účet, díky kterému lze najít bydlení rychleji. U prodeje nemovitostí je to obecně složitější, protože se makléřská provize často schovává a nikdo pak pořádně neví, co kdo komu zaplatil. To už nyní naštěstí narovnává nový zákon a každý makléř musí transparentně uvést, jak velká provize je, aby majitel i zájemce věděli, za co komu platí.
Jde o nový zákon o realitním zprostředkování, který začal platit letos v březnu. Už jste zmínil, že narovnává některá pravidla na trhu. O co v něm jde?
Dosud de facto žádný realitní zákon neexistoval. Makléřem se mohl stát kdokoliv a kdykoliv, takže jejich kvalita byla často velmi nízká a někteří makléři měli pochybnou pověst. Nový zákon chce tento stav narovnat tím, že nově jde o vázanou činnost a makléřem se nemůže stát kdokoliv. Každý zájemce musí prokázat jisté znalosti a musí být pojištěný. Docházelo totiž i k různým podvodům, kdy jedna či druhá strana o své peníze přišla. Obecně tak má nový zákon zvýšit kvalitu realitních služeb v Česku.
„K zákonu se chceme hlásit, jednak proto, že jsme ho prosazovali, a jednak proto, že čistí trh.“
Jak se nový zákon týká vašeho fungování?
Jelikož nejsme klasická realitka a nemáme žádné makléře ani provize, nový zákon se nás prakticky netýká. Snažili jsme se, aby pamatoval i na digitální realitní služby, jako jsme my, protože je jasné, že do budoucna budou jen přibývat, ale nepodařilo se nám to prosadit. Jsme každopádně rádi, že se realitní zákon povedlo schválit alespoň v této formě, protože podpoří větší transparentnost celého realitního trhu.
Pro vás se tedy s novým zákonem nic nemění?
Sice se nás zatím přímo netýká, ale zároveň se nechceme někde pokrytecky skrývat, když jsme zákon sami prosazovali. Jsme už dost velcí, a tak se nechceme schovávat, ale naopak být taktéž transparentní, proto jsme se rozhodli všechny podmínky dle nového zákona dobrovolně splnit. Pojištění už dobrovolně máme delší dobu a nebyl důvod, abychom si nenahlásili i zmíněnou vázanou činnost, byť ji pro naše aktivity zatím nepotřebujeme. Je to tak nejvíc fér pro všechny.
Foto: CzechCrunch
Prodej domu na portálu Bezrealitky.cz
Takže to je pro vás teď jen formalita na papíře?
Byznysově se pro nás skutečně nic nemění, ale chceme dobrovolně hrát za stejných podmínek jako ostatní. Nově akorát podléháme legislativní kontrole a musíme dokládat, že splňujeme příslušné podmínky k provozování činnosti. K zákonu se zkrátka chceme hlásit, jednak proto, že jsme ho prosazovali, a jednak proto, že čistí trh a všichni musí dodržet v realitních službách alespoň nějaký minimální standard.
Když se podíváme do budoucna, co chystáte, je něco, co vám nový zákon umožní dělat nad rámec toho, co jste mohli dělat doteď?
Například náš odhad cen nemovitostí, který děláme i díky umělé inteligenci, by mohl být v širším kontextu považován za poradenství. Aktuálně do znění zákona nespadá, ale v budoucnu by mohl, a tak chceme předejít situaci, kdy by nás pak někdo napadal, že na takovou činnost nemáme oprávnění. Zároveň chceme zavést osobní asistenty a začít lidem více radit, protože vidíme, že by to někteří zákazníci uvítali. Pořád to nebude o zprostředkování transakce, ale zkrátka už nemusíme řešit, zda to dělat můžeme, nebo ne.
Makléře tedy nechystáte?
To určitě ne. Chceme mít vlastní pracovníky, kteří budou moci lidem pomáhat i fyzicky, ať už při zadávání inzerátu, zajišťování prohlídek nebo převodu peněz. Zjišťujeme, že lidé nemají problém s nafocením svého bytu nebo sepsáním inzerátu, ale kolikrát se bojí, když se pak začnou řešit smlouvy nebo vysoké částky a jak s nimi naložit. Proto nám pro některé naše zákazníky dává lidský faktor smysl.
Zároveň jste zmiňovali, že plánujete zajišťovat i financování či rychlý výkup nemovitostí. V jaké to je fázi?
Stavíme sice na tom, že si lidé prodávají nemovitosti mezi sebou, ale někteří majitelé na prodej spěchají, a tak chceme nabídnout i možnost rychlého výkupu. Danou nemovitost sami koupíme a pak se rozhodneme, zda ji pronajmeme v rámci naší služby Bezrealitky Nájem, nebo ji dál prodáme. Jednotlivé modely ještě řešíme.
Zároveň se přes nás každý měsíc prodá 800 až 1 000 nemovitostí, přičemž půlka z nich se financuje hypotékou. Dává proto smysl, abychom řešili i takové financování. Když už jsou lidé zvyklí si všechno jednoduše naklikat u nás, je logické, aby si u nás mohli hypotéku i rovnou sjednat. Do budoucna bychom rádi nabídli také jednoduché přepsání energií, registraci internetu a další. Chceme na jednou místě nabídnout všechny služby, které s bydlením souvisí. Párkrát kliknu a mám hotovo, nemusím nikde běhat, vše je online, to je naše vize na další roky.
„Chceme se stát chytrou digitální realitní službou a nabídnout vše na jednom místě.“
Z Bezrealitky se tak postupem času stane „moderní digitální realitní realitka“ s tím rozdílem, že si nebudete brát provize?
Spíše bych řekl, že se chceme stát chytrou digitální realitní službou. Realitka, jak je to označení dnes vnímáno, nikdy nebudeme, protože pod tím si lidé představí makléře, kompletní zprostředkování a i ty provize. A proti tomu se budeme pořád vymezovat. Důležité je, že si lidé nadále budou vše zařizovat sami, my jim pouze poskytneme platformu, díky které transakci zrealizují, a případně zmíněné doplňující služby, díky kterým ušetří čas a celý proces je jednodušší.
V Česku je běžné, že si lidé prodávají nebo pronajímají nemovitosti svépomocí. Jak je to v zahraničí, kam se chystáte?
Není to zdaleka tak běžné. V Česku jsme za třináct let odvedli velký kus práce, ale za náš úspěch mohou i Češi, protože chtějí řešit věci sami, i proto, aby nemuseli někomu něco platit. V Německu by vám naopak řekli, že nerozumí tomu, proč by měli něco dělat sami, když na to mají realitky. Ale počítám, že se to bude měnit i v jiných zemích. Nabídneme službu, které pro prodejce i kupujícího vše zásadně zlevní, protože nemusí platit tak velké provize, a zároveň vše udělá online, klidně z mobilní aplikace.
Jaká je teď vaše strategie pro expanzi?
Zatím jsme na Slovensku, kde fungujeme rok a půl. Chystáme se do Polska, další země nyní analyzujeme.
Máte za sebou rekordní kvartál. Čím si to vysvětlujete? A jaké výsledky očekáváte pro letošní rok?
Rekordní byl ze dvou důvodů. Jednak se u nás objevily tisíce bytů, které byly původně pronajímány přes Airbnb. Zároveň nám hrálo do karet, že extrémně rostla poptávka po pronájmech. Lidé třeba váhali, zda si mají vzít hypotéku, nebo ji nedostali, a tak šli raději do nájmu. Zároveň se přes nás lidé nemusí s nikým scházet, vše si zařídí online a pak jdou maximálně na prohlídku jednoho či dvou bytů. Daří se nám také stále více ukrajovat z podílu realitek. Obecně se dál zvětšujeme a také letos plánujeme vyrůst opět zhruba o 30 procent.