Facebook propojuje miliardy svých uživatelů. Posílat zprávy si půjde z Instagramu rovnou na Messenger

Filip HouskaFilip Houska

messenger-instagram-1

Foto: Facebook/CzechCrunch

Stejná rozhraní, ale každé v jiné aplikaci

0Zobrazit komentáře

Začátkem loňského roku nastínil Mark Zuckerberg jednu z největších změn, která by zasáhla nejen Facebook, ale všechny hlavní aplikace, jež pod tohoto obra spadají. Jmenovitě Messenger, Instagram a WhatsApp. Jeho cílem totiž bylo tyto nástroje co nejlépe propojit, aby uživatelé získali ultimátní místo, kde mohou mezi sebou komunikovat. A první důležitý krok přichází teď.

Facebook rozšiřuje kapacity své komunikační služby Messenger, kterou má aktivně využívat až 1,3 miliardy lidí, a integruje ji přímo do Instagramu, respektive namísto chatovacího rozhraní Instagram Direct. Obě služby tak brzy nebudou fungovat nezávisle na sobě a uživatelé budou moci psát z klasického Messengeru lidem na Instagramu a naopak bez toho, aniž by museli obě aplikace mít v telefonu.

„Prakticky dáváme uživatelům možnost dělat něco, co dělat chtějí, napříč aplikacemi,“ říká pro deník The New York Times Stan Chudnovsky, viceprezident divize pro Messenger ve Facebooku. A svým způsobem dává tato změna logiku. Lidé totiž nebude muset přecházet z aplikaci na aplikaci, ale vše potřebné odbaví z jedné platformy.

ins-mes

Foto: Facebook

Messenger pro Instagram dostane nové funkce včetně mizejících zpráv

Aby bylo možné tyto dvě služby co nejefektivněji propojit, verze Messengeru pro Instagram dorazí také s několika zábavnými funkcemi, které uživatelé mohou znát ze separátního Messengeru. Mezi ně patří možnost upravovat barvy bublin, animované efekty, tzv. selfie samolepky nebo nové mizející zprávy, které se odstraní po přečtení druhou stranou.

Součástí bude i funkce pod názvem Watch Together, prostřednictvím které budou moci uživatelé sledovat videa z IGTV, zatímco spolu budou na videochatu. To vše nejen proto, aby měli uživatelé pohodlnější přístup ke konverzacím, ale také z důvodu vytvoření nové pozice Facebook v boji proti konkurenčním platformám.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I když se už teď má přes komunikační nástroje spadající pod Facebook denně odeslat až 100 miliard zpráv, stále tady je služba iMessage od Applu, která je nativně nainstalována na iPhonech, iPadech či Macích, a velké oblibě se těší i alternativní aplikace jako Signal nebo Telegram.

Nevídanou oblibu má i WhatsApp s 1,5miliardovou základnou uživatelů, který taktéž patří pod Facebook. I tato služba by se ovšem měla s Messengerem a Instagramem propojit, byť nejsou známy informace, kdy by k tomu mohlo dojít. Údajně jde o komplikovanější proces kvůli koncovému šifrování.

Teď je otázkou, kdy se propojení Messengeru a Instagramu dostane k uživatelům po celém světě. Facebook má tuto integraci zatím testovat v hrstce vybraných zemí s tím, že ji globálně spustí „brzy“. Jakmile se tak ale nastane, dostanete upozornění a symbol šipky pro Instagram Direct v pravém horním rohu aplikace se vám změní na logo Messengeru.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Norové se připravují na druhé dobytí světa a rozjíždí ambiciózní projekt pro zachytávání emisí uhlíku z ovzduší

norske-zachytavani-uhliku3

Foto: Stein Egil Liland/Pexels

Norsko se rozhodlo pro značnou investici do projektu na zachytávání a skladování emisí získaných z ovzduší

0Zobrazit komentáře

Norové jsou známí pro svou náklonnost k udržitelnosti, zejména v oblasti energetiky. Hned 96,1 % elektřiny spotřebovávané v tamních domácnostech pochází z obnovitelných zdrojů, potažmo z činnosti 82 velkých vodních elektráren. Alternativní pohony doslova fascinují místní řidiče, ale dostávají se také do letadel, na trajekty proplouvající mezi fjordy a udržitelné se stávají i zdejší budovy.

Severský národ však chce jít ještě dál, a proto se norská vláda rozhodla podpořit částkou 16,8 miliardy norských korun projekt nazvaný Longship. Ten bude mít za úkol z ovzduší zachytávat emise oxidu uhličitého, které budou následně bezpečně ukládány.

Obecně jde o jeden ze způsobů, jak ovzduší zbavovat škodlivin, a také o nástroj, pomocí kterého by Norsko chtělo naplnit závazky stanovené v Pařížské klimatické dohodě. Navíc během toho nemyslí jen na sebe, ale i na další země, které mají v úmyslu začít se zachytáváním uhlíku.

ms-roald-amundsen-2

Foto: Hurtigruten

Výletní loď MS Roald Amundsen s hybridním motorem

„Vývoj skladovacího zařízení představuje důležitý krok, jelikož bude existovat možnost bezpečného skladování pro řadu dalších zemí, které by taktéž chtěly zachytávat jejich CO2,“ uvedla pro agenturu Reuters norská premiérka Erna Solberg. Podobných projektů je však po světě velice málo, a to hlavně z důvodu vysokých nákladů. I proto se Norsko rozhodlo projekt Longship finančně podpořit ze dvou třetin – celkově stojí 25,1 miliardy norských korun, tedy bezmála 62 miliard korun.

Projekt se prozatím soustředí na implementaci technologií pro zachytávání oxidu uhlíku v cementárně na jihu země, která je provozována německou společností Heidelberg Cement. Druhým provozem, kde bude technologie nasazena, je spalovna odpadů nedaleko Osla, která je pro změnu provozována finskou energetickou společní Fortum. Ta uvádí, že by v jejím případě mohl projekt pomoci vyčistit ovzduší od takového množství oxidu uhličitého, které vyprodukuje až 60 tisíc automobilů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celková kapacita zachytávaných emisí je odhadována na 400 tisíc tun CO2. Tento materiál bude následně zkapalněn a na lodích přepravován do přímořské základny na západním pobřeží Norska. Odtud se již pomocí potrubí přečerpá do nádrží uložených pod hladinou Severního moře, které mají na starosti někteří ropní giganti, jako je Shell, Equinor nebo Total. Nádrže by měly být schopny po plném spuštění projektu poskytnout úložiště až pro 5 milionů tun CO2 ročně.

Norsko však neinvestuje do tak nákladného projektu jen pro dobrý pocit z čistšího ovzduší, s čímž ostatně souvisí i název celého projektu. Longship je totiž užívané označení pro plavidlo, na jehož palubě si byli Vikingové schopni podmanit téměř celý tehdy známý svět, a dokonce i ten neznámý.

Norská premiérka Erna Solberg

Zachytávání a skladování uhlíku by se mělo stát dalším zlomem norských dějin. Může jim totiž otevřít cestu k novému bohatství, potažmo ekonomickému modelu. Ten spočívá ve využití technologie zachytávání emisí během výroby vodíku, který se tím stává absolutně bezemisním, a tedy skutečně čistým palivem.

S vodíkem, coby palivem čisté budoucnosti, experimentuje například automobilka Nikola nebo výrobce letadel Airbus. Norsko pracuje na systému zachytávání, převážení a skladování emisí posledních 35 let a nyní by se měly píle a investované zdroje opět začít ve velkém vracet.