Nejsme personálka. Pokud firmy chtějí více žen, musí je s námi vzdělávat, říká spoluzakladatelka Czechitas Monika Ptáčníková

monika-ptacnikova-czechitas-boxedRozhovor

Foto: David Poul/Czechitas

Monika Ptáčníková, spoluzakladatelka Czechitas

0Zobrazit komentáře

Podpora žen a dětí ve spojení s rozvojem digitálních dovedností jsou cíle, ve kterých se potkává vzdělávací organizace Czechitas a filantropická odnož Googlu. I díky tomu Czechitas jako jediná neziskovka ve střední Evropě získala potřetí a nyní dokonce počtvrté grant od Google.org.

Tuzemská nezisková organizace, jejíž nejvýraznější tváří je Dita Formánková (rozená Přikrylová), se tím zavázala zvýšit počet absolventů svých IT kurzů do dvou let na čtyřnásobek. Otevře tak proto dvě nové pobočky a kurzy již ponechá z velké části online, čímž se stanou dostupnější.

U zrodu myšlenky dostat více žen do IT stála vedle Dity Formánkové také dvaatřicetiletá Monika Ptáčníková. Teď ženy školí, jak uspět na trhu a získat vysněnou práci, a v rozhovoru pro CzechCrunch popisuje, jak to celé funguje.

Nemožnost setkávání kvůli koronaviru přesunula vaše kurzy do online prostředí takřka ze dne na den. Mimoděk jste tak začali pracovat na cíli zvýšit počet absolventů ještě před získáním grantu, že?
Změna je v našem DNA, jsme na ni zvyklí. Plánovali jsme zavést online výuku dlouho, aktuální situace vše jen uspíšila. Během karantény se setkávat nedalo. Teď na podzim nám zase onemocněla jedna účastnice dlouhodobé akademie, proto jsme hned ze začátku museli výuku ponechat pouze online.

Covid nás přinutil rychle zareagovat a musím říct, že nám online vzdělávání vyhovuje, protože přineslo spoustu nových možností. Online jsme navíc dostupnější pro ženy, které by se na naše kurzy jinak dostávaly velice obtížně. Osobního setkávání se ale vzdát nechceme. Pro naše účastnice je klíčové vidět se, poznat komunitu a cítit, že jsou její součástí.

ptacnikova

Foto: David Poul/Czechitas

Monika Ptáčníková, spoluzakladatelka Czechitas

Grant od Googlu jste dostali na posílení zaměstnávání absolventek. Jak toho chcete dosáhnout?
Dosáhneme toho celkovým rozvojem Czechitas, rozšířením intenzivních a pokročilých kurzů pro ženy, online platformou, technickým i softskillovým mentoringem, přidání ještě větší praxe a následným propojováním s potencionálními zaměstnavateli pomocí jobfairů a kariérních workshopů.

V Czechitas máte přímo sekci, která je zaměřená na kariérní posun vašich absolventek do praxe a ty jsi jejím garantem. Jak to v reálu funguje?
Máme vždy jednu kariérní spojku na částečný úvazek v Praze, v Brně a v Ostravě. Pomáháme propojit partnerské firmy s našimi absolventkami a snažíme se holky podporovat v jejich rozvoji i po absolvování kurzů. Spousta partnerů hledá ženy do týmu a absolventky zase hledají nové uplatnění. Zároveň vzděláváme ženy v tom, jak se uplatnit na IT trhu nebo jaké existují pozice. Nedávno jsme také spustili nový web itpozice.czechitas.cz, kde jednotlivé pozice představujeme.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obrací se na vás hodně firem, které hledají ženy do týmu?
Ještě donedávna to byla zhruba jedna firma týdně, která sháněla například senior Java vývojářky. Ale naučili jsme firmy, že je to krátkozraké uvažování. Žen v IT je málo a nechceme někoho přetahovat. Nejsme personálka. Pokud chtějí firmy více talentů, více žen, musí je s námi vzdělávat.

Přetahování lidí není nekonečné. Když se lidé systematicky nerozvíjí, rybníček se brzy vysaje. To už firmy, zdá se, pochopily a nemají nereálná očekávání jako dřív. Je to běh na dlouhou trať. I IT studium trvá pět let a firma, která se zapojí do naší výuky, buduje svůj firemní brand.

Je tedy důležité, abyste si s každou firmou sedli a ujasnili si své cíle?
To rozhodně. Každá firma má od našeho vztahu jiná očekávání. Partneři mohou mít samozřejmě i vedlejší úmysly, jako je nábor nebo lov na talenty, ale není to tak vždycky. Aktuálně například máme čtyři firmy, které společně financují jeden projekt. Je to pro ně cesta, jak se seznámit s účastnicemi. Mám radost, že se to konečně děje. Bývalo těžké firmy přesvědčovat a jednotlivé projekty ufinancovat.

Pokud tedy některá vaše absolventka hledá práci a firma po vás chce juniorní kandidátku, dokážete zprostředkovat kontakt?
Ano, často to bývá otvírák našich rozhovorů s potenciálním partnerem. Neradi však spolupracujeme s firmami, které po nás chtějí jenom nábor. Spíš se bavíme o tom, aby šly s námi požadovanou technologii učit. Za poslední rok se nestalo, že by nás někdo využil jen k náboru. Buď se stanou partnery nějakého projektu, nebo se aktivně zapojí do našeho pracovního veletrhu Job Fair. To jsou jednodenní akce, na které chodí zhruba stovka žen hledajících práci a na druhé straně jsou firmy otevřené přijímat IT juniory nebo tvořit stáže.

„Ve výsledku je to všechno brand building. Zviditelnit se a nemuset lovit, protože lidi přijdou sami.“

Nábor každopádně i tak hraje v budování partnerství zásadní roli, že?
Obecně spíš platí, že firmy chtějí, aby se o nich vědělo, chtějí být s námi, být guru v oboru a budovat dlouhodobý vztah. Czechitas tvoří prostor pro setkávání lidí z různých směrů – tvoříme komunitu lektorů a spojujeme ji s komunitou motivovaných žen. Talent pool je určitě tahák a vždy bude. I jakýkoliv hackathon či přednáška má za cíl zaháčkovat si lidi. Ve výsledku je to všechno brand building. Zviditelnit se a nemuset lovit, protože lidi přijdou sami. Za vším jsou talenti.

Ne všichni vaši lektoři a koučové přichází z partnerských firem. Nedochází občas k tomu, že se oni sami snaží šikovnou absolventku ulovit pro svou firmu?
Jsme velcí a máme nějaká interní pravidla, ale zároveň jsme již velká komunita a víme, že se tohle bude dít pořád, takže už si s tím tolik nelámeme hlavu. Trochu nám uvolnila ruce skutečnost, že firmy nás začaly podporovat za to, že učíme, a ne za to, že jim doporučujeme kandidátky. V konečném důsledku jsme rádi i za to, když některá z holek nastoupí do firmy lektora, najde si práci někde sama, nebo když se dvě holky z kurzu spojí a založí vlastní projekt.

Na jaké pozice nejvíc obsazujete kandidátky?
Naší vlajkovou lodí jsou datové analytičky, které vzděláváme v intenzivní Digitální akademii. Z nich zhruba polovina najde uplatnění v IT. Další holky pracují jako testerky a junior vývojářky/kodérky. Celkem je to asi 400 příběhů, ale ne všem jsme práci přímo našli my. Necháváme tomu volnější průběh, podporujeme holky v networkingu a v tom, aby pokračovaly ve svých projektech. Je pro nás tedy obtížné všechny příběhy trackovat.

V té souvislosti řešíme otázku, do jaké míry jsme právě my přispěli k tomu, že práci získaly. Uvedu příklad. Vystudovaná filozofka si díky nám osvojí základy programování, následně se ale vzdělává dlouhodobě sama online a po nějaké době, když pracuje na svém projektu, si uvědomí, že by se svými zkušenostmi mohla IT živit. Jde na pohovor a uspěje. Je jasné, že jsme na její kariéru měli vliv, ale nebyl až tak jasný a přímý. Stojíme tedy před výzvou, jak kvantifikovat náš skutečný dopad.

czechitas-team

Foto: Czechitas

Tým Czechitas

Vy se nicméně nezaměřujete jen na výuku samotných jazyků či technologií, ale také ženy připravujete k pohovorům. Jak to probíhá?
Nejvíc pracujeme s tím, aby holky věděly, na co se můžou hlásit. Aby pochopily, jak daleko jsou ve znalosti daných technologií, a aby to uměly odprezentovat na pohovoru. Na konci kurzu se totiž často necítí, že by se mohly ucházet o pozici v IT. Je to důsledek toho, že postupně zabrušují hlouběji a hlouběji, a na konci kurzu zjistí, že mají před sebou ještě velký kus práce. Přesně to je může od pohovoru odradit. IT je zkrátka velice obsáhlý obor.

Jaký je na tohle recept?
Ujišťujeme je, že něco umí, a pomáháme zjistit co. Učíme je také udělat ze svých předchozích zkušeností svou přednost. Mnoho z nich totiž mohou v IT využít. Ať už je to řízení projektů nebo třeba finance. Klíčovou roli může hrát také správný elevator pitch.

honza-javorek

Přečtěte si takéBoření mýtů a užitečné rady pro každého začátečníka. Honza Javorek vydává příručku o hledání první práce v ITBoření mýtů a užitečné rady pro každého začátečníka. Honza Javorek vydává příručku o hledání první práce v IT

Tím máš na mysli to, jak se uchazečka o práci při pohovoru uvede?
Ano, je v tom obrovský rozdíl a někdy si to holky ani neuvědomují. Porovnejte sami. Na pohovoru můžete říct: „Jsem maminka a jen to zkouším.“ Ale také můžete říct: „Jsem absolventka Digitální akademie, teď jsem tři měsíce intenzivně studovala a říkala jsem si, že tohle je skvělá příležitost pro mě. Mám dvě děti, které už odrostly, a teď se chci rozvíjet víc pracovně.“

Zkrátka hrát si i se slovy. Zvedáme jim sebevědomí. Už to, že jsou v naší Akademii, je kus práce. Rozhodně to nedělají všichni. Také jim vštěpujeme, že chyby jsou naprosto normální, spíš je důležité se k nim dobře postavit. Když třeba na pohovoru něco neví, je v pořádku mluvit nahlas o tom, jak uvažují. V neposlední řadě je také pobízíme k tomu, aby se nebály říct si o zkrácený úvazek, byť firma vypsala pozici na plný. Jde jen o to, nebát se a mít sebevědomí.

Na konci Digitální akademie mají účastnice možnost zkusit si pohovor nanečisto. Tam si zkouší právě to, co popisuješ?
Ano, je to novinka a ukazuje se jako zásadní věc. Některé z účastnic totiž několik let na pohovoru vůbec nebyly. Z partnerské firmy přijde HR a technický leader a vedou klasický pohovor včetně technických otázek. Kandidátka pak dostane zpětnou vazbu a v námi vysněném scénáři třeba i skutečnou nabídku práce.

„Pokud je prostředí nastavené zcela výkonnostně, ženy se v něm nebudou cítit spokojeně.“

A teprve potom se setkají tváří v tvář s realitou v IT. Jaké máte ohlasy od zaměstnaných žen?
Pro spoustu z nich je to splněný sen. Máme však i případy, kdy to nedopadlo. Problémem byla časová náročnost, nebo si práci představovaly jinak. V minulosti jsme také spolupracovali s firmami, které dávaly šanci juniorním testerkám a ty pak byly vysílány na projekty ke klientům, což byly většinou velké korporace.

Anonymita cizího týmu přitom může být pro někoho velkou překážkou, proto to už neděláme. Chceme vždy vědět, že se za firmu můžeme postavit. Ne, aby ženy se zklamáním IT opouštěly. Proto se snažíme edukovat i firmy. Pokud je prostředí nastavené zcela výkonnostně, ženy se v něm nebudou cítit spokojeně.

Chystáte v kariérní sekci něco nového?
Chystáme víc rozvinout online profily účastnic, které jsme spustili nedávno. Zatím se přes ně přihlašují na akce. Do budoucna na profilech uvidíme, jaké workshopy a kurzy má daná účastnice za sebou, a díky tomu můžeme pomoci s tím, jak by se mohla dál posouvat. Plánujeme tam také přemístit inzerci pozic, kterou zatím sdílíme do facebookové skupiny. Holky budou skrze tuto platformu moci přímo reagovat na pozice partnerů. Profily budou sloužit také třeba k online technickému mentoringu, doučování a tak dále. A jak jsem již zmínila, chceme lépe trackovat další vývoj našich studentek a k tomu by nám měl pomoci náš nový informační systém.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Češi na udržitelnější stravování slyší. Bezmasé kuličky i hot dogy jsou teprve začátek, říká manažer IKEA Food pro Česko

Filip HouskaFilip Houska

ikeavegan1Rozhovor

Foto: IKEA

IKEA začíná prodávat veganskou verzi svých slavných kuliček

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv se IKEA proslavila především jako globální výrobce nábytku a doplňků do domácnosti, jen v této oblasti už dávno nepodniká. Švédský gigant se totiž vždy snažil poskytovat svým zákazníkům i něco navíc, respektive možnost stravování přímo v jeho prodejnách. Dnes se z divize IKEA Food stává čím dál větší byznys a aktivněji proniká i do sféry vegetariánské kuchyně, na kterou pohlíží jako na udržitelnější stravování budoucnosti.

Právě na toto téma jsme vyzpovídali Stuarta Cowana, manažera IKEA Food pro Česko, Slovensko a Maďarsko. S ním jsme se bavili nejen o tom, jak stravování v IKEA začínalo a jak se mu daří nyní, ale také o tom, jaký vliv má na tuzemském trhu a jak Češi přijali alternativní náhrady jedněch z nejslavnějších pokrmů, které se na pobočkách nabízí.

IKEA se proslavila nábytkem a doplňky do domácnosti, jídlo ve filozofii firmy nehrálo tak zásadní roli. Kdy se to změnilo?
V minulosti bylo jídlo v IKEA vnímáno spíše jako doplňková služba pro zákazníky. Když IKEA otevřela svůj první obchodní dům v roce 1958, restaurace v něm vůbec nebyla. Zakladatel společnosti Ingvar Kamprad si ale všímal, že část zákazníků odchází z obchodního domu po poměrně krátké době. Ptal se jich, proč odcházejí, a odpověď byla většinou stejná: „Dostali jsme hlad.“ Z této zkušenosti také vychází jeho slavný výrok: „Je těžké obchodovat s někým, kdo má hlad.“

Na základě této zkušenosti tedy v obchodních domech začal otevírat restaurace?
Ano, to byl hlavní impuls. První restaurace v IKEA se otevřela roku 1960, konkrétně v prodejně ve švédském městě Älmhult. Do té doby bylo na pobočkách možné zakoupit pouze kávu a studené pokrmy, ke konci téhož roku pak vznikl první koncept restaurace, který měl i mikrovlnnou troubu – na tu dobu to byla novinka. Ingvar Kamprad to měl skvěle vymyšlené a věděl, že pokud lidem nabídne možnost plnohodnotného stravování přímo uvnitř, typicky okolo oběda, nenaruší tolik celý nákupní proces.

stuart-cowan

Foto: IKEA

Stuart Cowan, manažer IKEA Food pro Česko, Slovensko a Maďarsko

Od tohoto momentu už ovšem uplynuly desítky let a přirozeně se schéma restaurací v IKEA výrazně změnilo. Teď už jsou de facto nedílnou součástí celé návštěvy v IKEA.
Nepochybně. Teď už jsou restaurace ve všech hlavních obchodních centrech IKEA a zejména za posledních patnáct let se celkově výrazně změnil pohled na to, jak jídlo vnímáme. Už to zdaleka není jen nutnost, abychom neměli hlad. Z jídla se stává čím dál větší zážitek a v tom vidíme v IKEA potenciál.

Máte zmapované, kolik přibližně zákazníků vaše restaurace ročně navštíví?
Bavíme se zhruba o 680 milionech lidí. Někteří z nich restaurace, bistra, kavárny a obchůdky se švédskými specialitami pod značkou IKEA Food navštěvují cíleně a jsou to mnohdy první místa, kam v našich obchodních domech zamíří. Právě na jídle jim můžeme představit to, co je pro IKEA klíčové – nabízet kvalitní produkty za dostupné ceny pro co nejvíce lidí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Synonymem pro jídlo od IKEA jsou slavné švédské masové kuličky. Stále patří mezi nejoblíbenější pokrm jak ve světě, tak v Česku?
Dá se říct, že jsou stejně známé jako náš nábytek. Švédské masové kuličky jsou fenoménem a jen na českých pobočkách se jich prodá v průměru 1,2 milionu ročně, myšleno z hlediska servírovaných porcí. Zároveň jsou nejprodávanějším produktem v našich obchodech se švédskými specialitami.

V poslední době ale měníte směr a nabídku stále rozšiřujete i do dříve neprobádaných vod. Čím dál větší důraz kladete například na alternativní veganské pokrmy. Co vás vedlo k tomuto rozhodnutí?
Chceme, aby všechny naše nové produkty byly zdravější a udržitelnější s menším dopadem na naši planetu. Je to strategie IKEA jako celku, kterou divize IKEA Food pomáhá naplňovat. Cílem společnosti je, aby byla do roku 2030 klimaticky neutrální.

„Optimistické přijetí našich bezmasých kuliček ukazuje, že Češi jsou nakloněni udržitelnému a zdravému způsobu stravování.“

Jedním z nejnovějších produktů jsou rostlinné kuličky, které vychází z klasické varianty, ale neobsahují maso. Jaké na ně máte ohlasy a jak se prodávají?
Na novou alternativu, která se skládá z hrachového proteinu, ovsa, brambor, cibule a jablek, máme zatím pozitivní reakce – stejně jako já i zákazníci oceňují jejich minimální klimatickou stopu, která tvoří 4 procenta ve srovnání s masovými kuličkami, udržitelnější pojetí a autentickou chuť. Navíc se velmi dobře prodávají.

Můžete být konkrétní?
Ve všech našich restauracích je přes 22 procent všech kuliček těch bezmasých. V obchodech se švédskými specialitami je pak podíl bezmasých kuliček ještě vyšší, a to 35 procent. Mám z toho obrovskou radost. Nastavili jsme cenu tak, že bezmasé kuličky jsou levnější než masové. Jsem totiž přesvědčen, že když je něco vegetariánské, udržitelné nebo to má další benefity, tak by to zároveň nemělo být drahé, ale dostupné pro každého.

meatball-ikea-nemaso

Foto: IKEA

Rostlinná alternativa populárních masových kuliček z IKEA

Jak tuto novinku vnímají Češi, známí jako národ masožravců s poněkud konzervativními názory?
Když jsem před rokem přijel do Česka, říkali mi: „Všichni Češi jí maso. A pořád!“ Za dobu, co jsem tady, ale vidím, že se i Češi stále víc zajímají o to, co jedí a jaký vliv to má na jejich zdraví a na životní prostředí. Optimistické přijetí našich bezmasých kuliček ukazuje, že Češi jsou nakloněni udržitelnému a zdravému způsobu stravování.

Pokud tomu ale rozumím správně, vždy budou mít na výběr, zda si objednat veganskou, nebo klasickou verzi. Nebo plánujete jednou kompletní nahrazení?
V IKEA nechceme nikoho k něčemu nutit, nabízíme zákazníkům možnost volby a jejich volba je pro nás zároveň zpětnou vazbou. Na druhou stranu se mě lidé na to, zda plánujeme masové kuličky ze sortimentu vyřadit a naopak tlačit pouze ty rostlinné, často ptají. Rovnou můžu říct, že nic takového se nechystá, ale budeme se snažit o to, aby lidé chápali výhody těchto udržitelnějších alternativ.

Plánujete nadále podporovat i vegetariánské hot dogy nebo veganskou zmrzlinu?
Rozhodně, i tyto produkty ideálně zapadají do našeho alternativního stravovacího sortimentu. Vegetariánské hot dogy teď v Česku tvoří zhruba 15 procent všech hot dogů, které prodáme. Na veganskou zmrzlinu pak lidé dokonce stáli i ve frontě, aby ji mohli ochutnat jako první. A nejde zdaleka o jediné takové příklady – například když jsme nahradili sladké nápoje našimi vlastními se skandinávskými chutěmi a o 40 procent menším obsahem cukru, jejich prodeje nijak neklesly. Zákazníci zkrátka rádi zkouší něco nového, a jak se ukazuje, jsou mezi nimi i Češi.

Jak se vlastně Češi podílí na tržbách IKEA Food v poměru k celkovým tržbám společnosti? Měříte to?
V Česku je jídlo v IKEA velmi oblíbené. Celkově se zde na obratu podílí 7 procenty, což je nad naším celosvětovým průměrem. A jak už jsem naznačil v úvodu, lidé do našich restaurací chodí cíleně a někdy jen za účelem stravování. Zrovna nedávno jsem se setkal s párem, který nechal dítě na večer chůvě a vyrazil na rande a na večeři do jedné z našich restaurací. To už o něčem vypovídá.

Jaké další udržitelnější produkty chystáte?
Pro nás jsou teď nejdůležitější nové bezmasé kuličky, které jsme nedávno uvedli na trh. V tomto trendu ale budeme pokračovat – už teď začínáme prodávat vegetariánské wrapy, u bonbonů opouštíme od želatiny živočišného původu a postupně přecházíme na základ z rostlin. Za zmínku stojí i koncept nazvaný jako Meatless Mondays, v rámci kterého chceme naše udržitelné produkty nabízet za příznivější ceny. Ten se ale teprve chystá.

Přemýšlíte třeba i nad food delivery s nějakými z předních hráčů na trhu?
Neustále hledáme nová řešení, jak být pro naše zákazníky ještě dostupnější. Momentálně zvažujeme a vyhodnocujeme různé možnosti. Zatím ale nejsme ve fázi, že bychom je mohli blíže komentovat.

ikea-cerny-most

Foto: Arch.Design

Obchodní dům IKEA Černý Most

Nové variace pokrmů jsou důležitou součástí IKEA Food. Jaké jsou vaše obchodní cíle, řekněme v rozmezí 5 až 10 let?
Chceme zlepšovat zážitek zákazníků z návštěvy našich restaurací, využívat moderní technologie, abychom zkrátili čekací doby. První vlaštovkou bude restaurace na Zličíně, kterou právě přestavujeme. Také hledáme nové způsoby, jak dostat sortiment IKEA Food k zákazníkům, aniž by museli jet do našich obchodních domů.

Během následujících pěti let bychom rádi zdvojnásobili prodeje v Česku. Chceme toho dosáhnout zvyšováním různorodosti naší nabídky, neustálým vylepšováním kvality našich surovin a produktů. To vše zároveň s důrazem na cenovou dostupnost. Prodeje chceme zvýšit díky růstu počtu našich zákazníků, nikoliv díky růstu cen.

shiok-meats-prawn-1

Přečtěte si takéKrevety, které není třeba lovit. V Singapuru vyvíjí z kmenových buněk náhražku k mořským plodůmKrevety, které není třeba lovit. V Singapuru vyvíjí z kmenových buněk náhražku k mořským plodům

Restaurace budou vždycky srdcem našich obchodních domů. Návštěva IKEA, když si nedáte kuličky, hot dog nebo nějaké další z našich ikonických jídel, prostě není kompletní. V Česku je pro mnoho našich zákazníků jídlo v IKEA stejně důležité jako interiérové vybavení.

Můžete na závěr konkretizovat, jak bude IKEA Food „modernizovat“ pobočku na Zličíně?
Nejviditelnější změnou bude samotné uspořádání restaurace, která bude nově dvoupatrová a prostornější. Zákazníkům dále například nabídneme také možnost expresního odbavení. Jídlo si budou moci objednat a zaplatit u kiosku s dotykovou obrazovkou a následně si ho vyzvednout. Nebudou tak muset čekat ve frontě.

ikea-meatballs2

Foto: IKEA

Ikonické masové koule z IKEA