Spojení e-commerce a crowdfundingu. Fingood otevírá e-shopům novou možnost financování až do 5 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

endler

Foto: Virtooal

Vít Endler vede crowdfundingovou platformu Fingood

Crowdfundingová platforma Fingood se před pár lety nacházela spíše ve fázi hibernace, jejímu rozvoji se totiž nikdo příliš nevěnoval. To se změnilo loni, kdy její vedení převzal bývalý generální manažer Mall.cz Vít Endler s jasným cílem – stát se relevantní volbou pro malé a střední firmy hledající financování. Teď v rozvoji pokračuje a zaměří se i na perspektivní obor e-commerce.

„Propojení oblasti e-commerce a crowdfundingu je na tuzemském trhu relativně unikátní, až na jednu výjimku žádná z tuzemských crowdfundingových platforem financování e-commerce nenabízela,“ popisuje Endler v rozhovoru pro CzechCrunch.

Segment e-commerce přitom rychle roste. Jen v loňském roce e-shopy dokázaly navýšit obraty o 15 procent na celkových 155 miliard korun, během prvních šesti měsíců letoška obraty navýšily až o třetinu a podle odhadů celý tento sektor v tuzemsku za celý rok překoná hranici 200 miliard korun.

Navzdory rychlému růstu však mají e-shopy výrazně ztížený přístup k bankovnímu financování, a proto jim chce Fingood nabídnout pomocnou ruku. Internetové obchody s obraty na úrovni deset až sto milionů korun na crowdfundingové platformě mohou získat půjčku od jednoho do pěti milionů korun s úvěrovou dobou v rozmezí šesti až šestatřiceti měsíců.

fingood-tym

Foto: Fingood

Tým české platformy Fingood

„I etablované e-shopy mají dnes bohužel ztížený přístup k bankovnímu financování. Přitom je nabíledni, že projekty se zdravou perspektivou potřebují kapitál i na kvalitní personál, nové vybavení nebo softwarový vývoj,“ říká Endler. Hlad investorů po rozšíření investičních možností a snaha diverzifikovat portfolia nyní podle čtyřiačtyřicetiletého ředitele dává šanci rostoucím e-commerce projektům získat financování za solidních a férových podmínek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Probíhající příliv nových zákazníků nakupujících online a kratší úvěrové období, během něhož potřebují online projekty „infuzi čerstvé krve“, tak Endler považuje za zajímavou kombinaci pro potenciální investory. „Klademe správné otázky, a proto dokážeme dostávat správné odpovědi. To je pro udržení důvěry investorů na naší platformě klíčové,“ popisuje šéf Fingoodu, který má sám s e-commerce velké zkušenosti.

„Máme tu výhodu, že byznys e-shopů umíme dobře rozklíčovat. Vnímáme ho nejen z pohledu analýzy risku, a to ještě úplně jinak než banky, ale hlavně pohledem lidí z praxe. Kupříkladu náš CEO Vít Endler si prošel bouřlivým růstem polské pobočky Mall.cz na pozici generálního manažera a já sám se v e-commerce úspěšně pohybuji už od roku 2009,“ doplňuje Vít Hutař, CMO Fingoodu.

fingood

Foto: Fingood

Platforma Fingood

Jako hlavní výhodu crowdfundingového úvěru platforma považuje to, že e-shopy mohou kapitál poskytnutý investory využít svobodně a čistě podle svých potřeb. Investovat tak mohou například do skladových zásob, kapitál jim však může umožnit i nadechnout se a podpořit marketing, vyřešit personální otázky nebo využít nové příležitosti.

Součástí úvěrů na Fingoodu nejsou žádné skryté poplatky, firma tak vždy ví, za kolik a na jak dlouho si půjčuje. Crowdfundingová platforma po dodání a vyhodnocení všech potřebných podkladů osloví databázi svých investorů a projekt zviditelní v médiích a prostřednictvím online kanálů.

„Spojení e-commerce a P2B (peer-to-business) crowdfundingu dnes dává všem zúčastněným smysl více než kdykoli předtím,“ míní Endler, který se s platformou Fingood příští rok plánuje přehoupnout do zisku a o rok později chce profinancovat téměř miliardu korun.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Fingood. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Mattoni je poprvé v historii v plechovce. Je zálohovaná, aby motivovala k třídění, a exkluzivně ji nabídne Košík.cz

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mattoni-plechovka

Foto: Mattoni

Historicky první plechovka Mattoni, která je navíc zálohovaná

0Zobrazit komentáře

Kořeny ikonické značky Mattoni sahají až do roku 1873. Minerální voda z panenské přírody u Karlových Varů byla během necelých 150 let své existence nabízena v různých podobách, ale teď si ji bude možné poprvé v historii vychutnat také z plechovky. Nápojové plechovky jsou totiž nejen v Česku stále populárnější a Mattoni chce navíc svou speciální edicí motivovat k lepšímu třídění a následné recyklaci.

„Jedná se o úplně první Mattoni v plechovce v celé téměř 150leté historii značky,“ upozorňuje Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873, která se v rámci dalšího „zeleného“ projektu opět spojila s tuzemským online supermarketem Košík.cz. V lednu společně začaly nabízet zálohované PET lahve a také první plechovka s minerálkou Mattoni bude zálohovaná. Exkluzivně ji znovu nabídne Košík.

Plechovky jsou totiž u spotřebitelů stále oblíbenější. Jen v Česku se jich loni prodalo na 700 milionů, jenže problémem zůstává jejich recyklace. Podle dostupných údajů se vytřídí jen každá třetí, byť hliník je ideálním materiálem, z něhož se dají opětovně vyrábět nové produkty, třeba znovu plechovky.

mattoni-plechovka3

Foto: Mattoni

Zálohovanou plechovku Mattoni bude exkluzivně prodávat online supermarket Košík.cz

„Bohužel, zpět do oběhu se vrátí jen malá část materiálu z nich. Proto chceme, aby naše plechovka měla větší šanci k dalšímu využití. Naším cílem je, aby se v České republice vytřídilo výrazně více plechovek než nyní a dostaly se k následné recyklaci. Ideální cestou ke zvýšení míry třídění jsou přitom zálohy,“ vysvětluje Pasquale.

Zálohový systém má své přívržence i odpůrce. Někteří tvrdí, že by šlo v rámci současného systému třídění odpadů o nekoncepční krok, který by mohl paradoxně vést k poklesu třídění. Jiní naopak pro zálohované obaly již delší dobu orodují. Přestože na celostátní úrovni zálohový systém zaveden nebude, zkouší to někteří hráči jako právě Mattoni 1873 a Košík.cz po svém.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zálohované plechovky tak budou od zákazníků opět svážet kurýři Košíku, kteří od začátku roku vyzvedávali zmíněné zálohované PET lahve. Šéf Košíku Tomáš Jeřábek přiznává, že ještě musí s kolegy i zákazníky zapracovat na tom, aby se jich zpět vracelo ještě více než dosud, kdy se vrací zhruba 50 až 60 prodaných zálohovaných lahví. Jinak ale prý má od zákazníků pozitivní odezvu, byť je zatím podle něj na celkové zhodnocení pilotního projektu brzy.

„Přestože nám na jaře situace s koronavirem start značně zkomplikovala, můžeme již teď říct, že deklarovaný zájem zákazníků o ekologičtější nakládání s PET lahvemi se potvrdil. Vratnou PET lahev preferuje asi 70 % zákazníků Košíku kupujících přírodní minerální vodu Mattoni,“ říká Jeřábek, který věří, že podobný úspěch může zaznamenat také zálohovaná, respektive vratná plechovka.

mattoni-plechovka4

Foto: Mattoni

Prázdné plechovky Mattoni si vyzvedne kurýr Košíku

Češi jsou podle něj ochotni dělat ústupky výměnou za ekologičtější produkty, což znamená například skladování zálohovaných obalů, než je – v tomto případě – odevzdají zpět kurýrovi. Stejně jako u zálohovaných PET lahví, jež jsou samy o sobě vyráběné z 80% recyklovaného PETu, platí, že plechovky musí zákazníci vracet nesešlápnuté, aby je bylo možné na recyklačních linkách zpracovat.

Projekty Mattoni a Košíku se zálohovanými PET lahvemi a plechovkami jsou sice v celkových tuzemských objemech jen kapkou v moři, ale obě firmy tím chtějí ukázat možnou cestu do budoucna. Ministerstvo životního prostředí prozatím se zavedením celostátního zálohového systému na PET lahve a další obaly nepočítá, nicméně diskuze i s ohledem na stanovené recyklační cíle Evropské unie a zkušenosti z jiných zemích probíhá.

hendrik-meyer-bezrealitky

Přečtěte si takéBezrealitky nově plní stejné podmínky jako realitky a hlásí: Nechceme se schovávat, ale makléře ani provize nechystámeBezrealitky nově plní stejné podmínky jako realitky a hlásí: Nechceme se schovávat, ale makléře ani provize nechystáme

altman-zuck

Přečtěte si takéLov na mozky AI: Meta, Musk i Google nabízejí milionové bonusyV Silicon Valley se bojuje o nejchytřejší mozky světa. Zuckerberg nabízí miliony i stůl vedle sebe

„Jen loni se u nás prodalo o 100 milionů plechovek více než v předchozím roce,“ říká Stepan Vashkevich z Institutu cirkulární ekonomiky. Za poslední dekádu se v Česku počet prodaných plechovek ztrojnásobil, ale míra třídění a následné recyklace významně zaostává. Podle odhadů společnosti EKO-KOM, která u nás sváží recyklovaný odpad a dál s ním nakládá, se vytřídí jen asi tři plechovky z deseti.

Převedením na konkrétní čísla zjistíme, že v Česku každý rok přijde nazmar necelých osm tisíc tun hliníku, z něhož by šlo vyrobit například 312 milionů nových plechovek. Dvě třetiny plechovek, respektive recyklovatelného hliníku, aktuálně končí zpravidla ve směsném odpadu, tedy ve spalovnách nebo na skládkách, v horším případě rovnou v přírodě.