Tesla překvapila a hlásí další ziskový kvartál. Cena akcií jde nahoru, i když většina zisku plyne z emisních kreditů

tesla-plaid

Foto: Tesla

Nejvýkonnější Model S s názvem Plaid

0Zobrazit komentáře

Už páté čtvrtletí po sobě Tesla nedává spát lidem, kteří dlouhodobě shortují její akcie a sází na pokles jejich hodnoty. Shortaři jsou přesvědčení, že je cena akcií Tesly nadhodnocená, což bezesporu je, a že musí jednoduše přijít do zlomu, kdy už dál neporoste a bude nějaký čas padat dolů. To se krátkodobě stalo během posledního roku několikrát, ale Tesla se vždy vrátila na původní úroveň a k tomu přidala nějaký bonus.

Podobně je to i nyní, kdy automobilka Elona Muska ohlásila výsledky za třetí kvartál letošního roku, které opět překonaly očekávání analytiků. Tesla během tříměsíčního období utržila 8,7 miliardy dolarů, což je o 400 milionů dolarů více, než očekávali analytici na Wall Street. Z podstatné části tomu mimo samotných automobilů přispěla i divize pro solární energii a její uchovávání, která vygenerovala 579 milionů, nebo služby s 581 miliony dolarů.

Během sledovaného období Tesla skončila v zisku ve výši 331 milionů dolarů, i když je nutno dodat, že na zisku neměly primární podíl prodané automobily nebo další služby, ale především prodej emisních kreditů, které Tesla nabízí dalším, převážně tradičním automobilkám, aby kompenzovaly emise vypouštěné do ovzduší svými spalovacími motory.

elonmusk3

Foto: NASA/Kim Shiflett

Elon Musk, šéf Tesly a SpaceX

Emisní kredity činily za poslední kvartál celkem 397 milionů dolarů, což je jen o 30 milionů méně než v předcházejícím čtvrtletí. I přesto ale investoři Tesle dál věří a cena akcií po včerejším mírném propadu po uzavření trhu vzrostla o zhruba 4 procenta ze 422 na necelých 438 dolarů na akcii.

To nejzásadnější ale Teslu čeká v posledním čtvrtletí letošního roku. Aby Elon Musk dostál svého slibu a cíle doručení půl milionu vyrobených kusů vozidel, bude muset Tesla za poslední kvartál poslat do světa celkem 181 650 kusů vozidel, což je o 42 tisíc kusů více, než doručila za třetí kvartál. V tom se Tesle podařilo k zákazníkům dostat 139 300 vozidel – předcházející kvartál pak přinesl 112 tisíc kusů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud se to ale nakonec kalifornské automobilce podaří, mohlo by to i přes přemrštěnou aktuální cenu akcií znamenat další růst, protože analytici zvednou svá očekávání. Elon Musk v e-mailu z první poloviny října ubezpečil, že pokud navýší produkci o 20 procent, podaří se jim cíle dosáhnout.

Nejvíce se aktuálně Tesle daří na asijském trhu, konkrétně v Číně, kde postupně rozšiřuje svou výrobní továrnu Gigafactory. Obdobný závod chystá i u Berlína v Německu nebo v americkém Texasu. Dle Tesly má totiž jeden z největších podílů na výsledném profitu z jednoho kusu automobilu především logistika.

Bez nutnosti přepravovat díly nebo celá vozidla z jednoho kontinentu na druhý by mohla Tesla zásadním způsobem navýšit zisk z vozidel. V pondělí sice oznámila, že se chystá začít vyvážet Modely 3 vyrobené v Číně do Evropy, ale mělo by jít jen o dočasné řešení, právě než v Evropě vybuduje vlastní továrnu.

To vše je zatím hudba budoucnosti. Vedle zvyšování produkce a tlaku na zaměstnance souvisí s profitem také omezování určitých služeb. Tesla zastavila sedmidenní lhůtu pro vrácení vozidla v případě nespokojenosti, která slibovala vrácení plné částky. Stejně tak omezila záruku u ojetých Tesel ze čtyř let a 80 tisíc kilometrů na pouhý rok a 16 tisíc kilometrů.

Na Netflixu bodovali Attenborough i Ratchedová. Přesto ale růst streamovací služby znatelně zpomalil

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

attenborough

Foto: Netflix

David Attenborough

0Zobrazit komentáře

Jelikož už od letošního března lidé tráví doma více času než normálně, Netflix měl být jednou z firem, které ze situace těžily. Streamovací služba v prvních měsících pandemie skutečně zaznamenala mnohem větší nárůst počtu předplatitelů oproti dřívější době, zároveň ale upozorňovala, že se bude jednat spíše o krátkodobý fenomén. Výsledky třetího čtvrtletí tyto předpovědi potvrzují. Přesto by Netflix mohl do konce roku pokořit hranici 200 milionů uživatelů.

Revoluční platforma umožňující za nepříliš vysoké předplatné sledovat tisíce televizních i filmových titulů z pohodlí domova se počátkem letošního roku stala ideálním únikem ze světa sužovaného pandemií. Pořady jako Pán tygrů nebo Jednotky vesmírného nasazení umožnily sdílet s miliony diváků po celém světě také něco jiného než jen obavy z neznámé nemoci. V minulém čtvrtletí se tak Netflixu podařilo nabrat přes deset milionů nových předplatitelů.

Pro vedení firmy to sice znamenalo pozitivní zprávy, ale bylo si zároveň dobře vědomo, že je to jen dočasné. Na trhu je totiž jen omezené množství potenciálních zákazníků a mnoho z těch, kteří by předplatné Netflixu zvažovali později, své rozhodnutí jen posunulo. V důsledku toho společnost pro další čtvrtletí očekávala poměrně výrazný propad růstu nejen oproti předchozím měsícům, ale také oproti stejnému období loni.

tiger-king-netflix-3

Foto: Netflix

Dokumentární série Netflixu Pán tygrů měla větší úspěch než druhá řada Stranger Things

Skutečnost se naneštěstí ukázala ještě o něco horší než projekce a Netflix od července do září získal pouze 2,2 milionu nových uživatelů. Jelikož jeho vlastní odhady směřovaly k 2,5 milionu – a odhady analytiků dokonce k hranici tří milionů –, hodnota akcií firmy se propadla takřka o šest procent.

Už v našem velkém profilu firmy ze začátku roku bylo zmíněno postupné zpomalování růstu uživatelské základny. Největší televizní streamovací služba na světě na svých hlavních trzích zkrátka začíná narážet na limity. To se snaží řešit jak dalšími vysokými investicemi do široké nabídky obsahu, tak expanzí na nové trhy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tento postup, zejména v rovině obsahu, znamená poměrně nekoncepční plánování a rušení seriálů, které dostatečně rychle nezískaly dostatečně velké publikum. Mezi příklady z nedávné miunlosti patří Glow, Lidská společnost nebo I am Not Okay with This. Pouhý měsíc po premiéře první řady bylo zrušeno také ambiciózní vesmírné drama Away.

Naopak uspěla například druhá řada hororové antologie The Haunting: Záhadné sídlo Bly, dokumentární film David Attenborough: Život na naší planetě a Ratchedová. Seriál sledující počátky sestry Ratchedové známé z Formanova Přeletu nad kukaččím hnízdem se pak stal vůbec nejúspěšnější letošní novinkou na Netflixu. Od premiéry 18. září mu mělo čas věnovat až 48 milionů lidí.

Netflix se snaží hledat neustále nové a potenciálně zajímavé tituly, ale zároveň není příliš milosrdný k těm, které hned nezaujmou. Na jednu stranu tak může lákat diváky na další obsah, na stranu druhou pak mnohé z nich frustruje zrušení toho, co je zaujalo. Z čistě byznysového směru nicméně prozatím platí, že se taková strategie službě vyplácí.

Čtvrtletní výsledky totiž kromě propadu růstu předplatitelů zároveň obsahují pozitivní zprávy z hlediska zisků ve výši 6,4 miliardy dolarů, což je téměř o čtvrtinu lepší výsledek než vloni. U počtu uživatelů pak Netflix předpokládá, že se jedná spíše o krátkodobý problém způsobený opravdu masivním zájmem diváků v první polovině roku.

„Odhady jsou kvůli pokračující pandemické situaci a jejím dopadům velmi nejisté, ale s tím, jak se bude svět v roce 2021 zotavovat, očekáváme návrat růstu do doby před covidem,“ stojí v dopise akcionářům. V současnosti má platforma kolem 195 milionů předplatitelů a podle projekcí na závěr roku by mohla ještě letos překonat hranici 200 milionů.

David Attenborough: A Life On Our Planet

Foto: Netflix

K nejsledovanějším pořadům Netflixu posledních týdnů patří i nový film Davida Attenborougha

icuk-x

Přečtěte si takéStartup Worksheet ulehčí učitelům práci umělou inteligencíChytrá písemka i úkoly na míru. Startup Worksheet pomůže učitelům umělou inteligencí ulehčit práci

Dalším problémem, s nímž se Netflix bude v blízké době dost možná potýkat, je nedostatek obsahu. Letošní rok měla služba oproti velké části konkurence výhodu, protože samotné natáčení mnoha titulů dokončila před vypuknutím pandemie. Výpadek produkce ho ale dříve nebo později dost možná dožene. Spekuluje se tak o opožděných premiérách velkých seriálů jako Stranger Things, Koruna i Zaklínač.

Firma přesto ujišťuje, že s většími problémy nepočítá a hlavně bude mít v každém případě širší nabídku než prakticky všichni ostatní. Zasaženy totiž pochopitelně byly všechny streamovací služby. I když tak například Disney nedávno ohlásilo větší zaměření na tento trh, v blízké době bude Netflixu v originálním obsahu výrazněji konkurovat snad jen Mandalorianem.