Záchranné lano pro divadla. Martin Hájek se po Livesportu pouští do streamování českých divadelních inscenací

martin-hajek

Foto: Livesport

Po sportu se Martin Hájek zaměřil také na divadlo

0Zobrazit komentáře

Jak chutná život bez kultury, jsme okusili již na jaře. Kulturní dieta nás však čeká i nyní. Své dveře musely uzamknout kinosály, galerie a také divadla, což nepotěšilo principály ani návštěvníky, kteří si bez divadla nedovedou svůj život představit. Částečnou náhradou se jim nyní může stát nový videoportál Dramox, první česká divadelní streamovací služba, za kterou stojí mimo jiné i Martin Hájek z Livesportu.

Reflektory vyhasly a na jevištích zavládlo ticho. Jak dlouho potrvá, než divadelní prkna opět ožijí, je nyní velmi těžké odhadovat. Pokud však bude uspání divadel a dalších kulturních institucí trvat až příliš dlouho, herci začnou být skutečně hladoví a řada provozovatelů divadel se bude muset při položení otázky, zda být, či nebýt, přiklonit k té druhé variantě.

Přitom zájem o divadlo je ze strany diváků veliký a v době, kdy lidé na představení chodit nemohou, ještě sílí. To si uvědomil i Martin Hájek, internetový podnikatel, který je nejlépe znám jako zakladatel společnosti Livesport, díky níž stoupá v žebříčku nejbohatších Čechů strmě vzhůru.

dramox

Foto: Dramox/CzechCrunch

Dramox se chce specializovat na co možná nejkvalitnější obsah

Ještě před příchodem první vlny koronaviru mu začala v hlavě uzrávat myšlenka na streamovací platformu, která by dokázala vymanit divadelní představení ze sevření budov divadel a dostala je přímo do obývacích pokojů. Jarní uzavření mu napovědělo, že tato myšlenka není vůbec zcestná, a proto na přelomu dubna a května oslovil Martina Zavadila, specialistu na budování digitálních společností, aby společně vytvořili první českou divadelní streamovací službu pojmenovanou Dramox.

Zavadil následně přizval ke spolupráci na projektu i Radima Horáka, jenž pomáhal spustit videoportál Voyo a je majitelem společnosti, která odstraňuje z internetu nelegální kopie jejich děl. Následujících pět měsíců probíhaly práce na platformě, jejíž příchod urychlila druhá pandemická vlna a opětovné zavření divadel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Není to úplně CSR aktivita, ale jedná se hlavně o podporu aktuálního divadelního umění v situaci, která nyní probíhá. Nejedná se vyloženě o ‚covidovou věc‘ je to projekt, který bude fungovat dlouhodobě. Nyní byl současnou situací urychlen a bude posílat divadlům značnou část zisku zpět. Jednoduše, čím více se bude dařit nám, tím více se bude dařit divadlům,“ vysvětluje Zavadil, který dříve působil například v Creative Docku.

Podobné platformy existují například ve Velké Británii či Spojených státech, ovšem na české divadlo se prozatím nikdo v tak velkém měřítku nespecializoval. Služba Dramox, kterou coby většinový podílník Martin Hájek nakopl nejen z hlediska prvotní myšlenky, ale i co se financí týče, by se měla stát vůbec největší českou knihovnou divadelních záznamů.

Co možná nejkvalitnější obsah

V současné době má platforma nasmlouvaný obsah od přibližně 30 českých divadel. Jedná se jak o velké známé scény typu Dejvického divadla, tak i o menší, alternativnější či regionální scény. Mottem Dramoxu je dostat divadlo blíže k lidem, čehož chce dosáhnout hlavně kvalitou nabízeného obsahu. Zatímco uživatelské prostředí bude fungovat na podobných principech jako Netflix, obsah bude spíše střídmější, avšak v co možná nejvyšší kvalitě, čímž se více podobá třeba HBO.

Pro začátek budou nejvíce obsahu představovat starší záznamy, které Dramox získal například od České televize. Postupem času ale bude přibývat množství inscenací, jež si bude streamovací služba produkovat sama. První takové již byly natočeny, jenže současná situace jejich tvorbu pozastavila.

martin-zavadil

Foto: Dramox

Martin Zavadil, specialista na budování digitálních firem a spoluzakladatel Dramoxu

Časem by měl být spuštěn i živý online streaming, díky kterému bude celý zážitek ze sledované inscenace ještě silnější. Nemáme ale čekat obyčejnou kameru staticky umístěnou v hledišti. Dramox chce nabídnout zážitek v co nejvyšší kvalitě, plný střihů a detailů. Navíc plánuje užší spolupráci s režiséry a inscenace natáčet trochu jiným, ještě přitažlivějším způsobem.

„Dramox tak může fungovat jako taková ochutnávka a na další představení se už vydáte přímo do hlediště, až to bude možné.“

Předtím je ovšem nutné vyřešit otázku autorských práv, což se ukázalo být jedním z nejnáročnějších úkolů. „Poslední čtyři měsíce jsme museli jednat se stovkami a stovkami umělců, abychom od nich získali autorská práva. Teď v pátek jsme například dostali finální schválení přímo od Milana Kundery,“ přibližuje pro CzechCrunch složitost takového podniku Martin Zavadil.

55 % vám, 45 % nám

Dramox však nemyslí jen na diváky, ale jde mu také o podporu divadel. Některá z nich již během jarní pauzy začala hrát před prázdným jevištěm a vše za určitý poplatek živě streamovala. Problém spočíval v tom, že byl tento systém pro diváka poměrně nepřehledný a sám si musel pečlivě hledat, kdy a co bude jaké divadlo zrovna vysílat.

Na Dramoxu bude mít předplatitel vše pod jednou střechou, přičemž bude mít jistotu, že více než polovina financí investovaných do předplatného poputuje přímo divadlům a interpretům, které sleduje. Měsíční předplatné činí 299 korun, roční předplatné pak 2 990 korun.

radim-horak

Foto: Dramox

Radim Horák, třetí ze zakladatelů Dramoxu

Divák ovšem může divadla podpořit nad rámec předplatného, a to zasláním libovolné částky, která bude předána vybranému podniku. Dramox přitom jako jeden z prvních projektů využívá platební bránu Stripe, která dorazila do Česka poměrně nedávno. Přerozdělování odměn pak závisí na tom, jaký obsah platformy každý předplatitel sleduje.

„Uživatel zaplatí předplatné, ze kterého jde 45 % Dramoxu a zbylých 55 % divadlu podle toho, na co konkrétně se daný předplatitel dívá. Zmíněných 55 % z jeho předplatného tak jde těm divadlům, na které se zrovna díval. Pokud to bude jedno představení, tak celých 55 % získá jedno představení,“ vysvětluje Zavadil model přerozdělování.

semerad-smid

Přečtěte si takéSpoluzakladatelé STRV jen tak z hecu oblétli kvůli oblíbeným posilovnám svět. Nakonec i díky tomu získali obří zakázkuSpoluzakladatelé STRV jen tak z hecu oblétli kvůli oblíbeným posilovnám svět. Nakonec i díky tomu získali obří zakázku

„Pokud se divák podívá na 100 záznamů, tak se částka dělí stem. Jedná se o nejférovější způsob, který odpovídá tomu, jak divadla fungují i v reálu,“ doplňuje jeden ze spoluzakladatelů projektu. Z oněch 45 % by měl být financován chod celé platformy včetně pokrytí nákladu na vytváření nového obsahu. Ten bude zprvu dostupný v prohlížečích, ale v brzké době by měl být nabídnut i prostřednictvím aplikace na chytrých televizorech.

Dramox se ovšem neobává, že by nová služba mohla brát divadlům zákazníky. Ba naopak. „Tvůrcům se rozšíří publikum, které jejich tvorbu zažije. Dramox tak může fungovat jako taková ochutnávka a na další představení se už vydáte přímo do hlediště, až to bude možné,“ uzavírá Radim Horák.

Nový byznys model, stejný záměr. Explorio Františka Peterky se poučilo z chyb a příští rok cílí až na 20 milionů

frantisek-peterka_explorio-cz

Foto: Explorio

František Peterka, zakladatel Explorio.cz

0Zobrazit komentáře

Svůj byznys model přemění téměř k nepoznání v prvním roce fungování řada nových projektů. Značných změn se nevyvarovala ani zážitková platforma Explorio Františka Peterky, který stojí například za projektem Driveto. Byť prvotní myšlenka projektu zůstává neměnná, byznysová stránka, jak toho dosahovat, je trochu odlišná.

Když František Peterka před rokem oznámil spuštění své nové služby, její byznys model byl vcelku jednoduchý. Cílem bylo nabízet balíčky ubytování a zajímavých aktivit pro rodiny s dětmi, což se však časem ukázalo být poněkud problematické.

„Hoteliérům se sice náš nápad líbil a nebyl problém vytvořit nějaký byznys model, ale narazili jsme na to, že jsme byli příliš malí, než abychom nabídli něco navíc. Takže by to dopadlo tak, že bychom vždy uzavřeli nějakou smlouvu na základě procentuální provize jak s ubytovacími zařízeními, tak s poskytovateli aktivit a koordinovali bychom to přes telefonáty,“ vysvětluje František Peterka, který založil i web Proděti.cz

tym-explorio

Foto: Explorio

Tým projektu Explorio

O zákazníky přitom nebyla nouze. Hned při spuštění projektu v říjnu minulého roku jich na web přišlo 27 tisíc, ovšem odrazovala je doba vyřízení celého pobytu. „Dnes musí být vše vyřízeno prakticky v rámci jednoho kliku a my jsme nebyli schopni takovou cestou rychle a efektivně dostatečnou nabídku na našem webu sestavit. Kostrbatý byznys model fungoval tak, že klient něco na našem webu objednal, my jsme po obdržení objednávky začali obvolávat naše partnery a až poté jsme klientům poslali potvrzovací e-mail – často během desítek minut, ale někdy až během dvou či tří dnů,“ přibližuje zakladatel Exploria.

Proto Explorio ještě před první vlnou koronaviru spustilo nový byznys model, v němž si poskytovatelé ubytování nabíjejí kredit, za který si kupují kliknutí, prostřednictvím kterých se k nim dostanou hosté. Samotná rezervace se ovšem odehrává přímo na stránkách ubytování, aby mohl poskytovatel ubytování se zákazníkem nezávisle komunikovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tento model je podporován také novým partnerským rozhraním, které partnerským hoteliérům ukazuje, kolikrát se na stránkách zobrazili, jak funguje reklama jejich hotelů na sociálních sítích a podobně

V současné době má Explorio stovky partnerů, kterým se navíc snaží poskytovat poradenské služby hodící se i v aktuální době. Jedná se o nejrůznější konzultační služby, které přinášejí řešení, jak ustát současnou situaci, ale i rady, jak se více přiblížit k zákazníkům či jak lépe zvládnout oblasti e-commerce, analytiky a online marketingu.

„Nechceme se řadit mezi weby jako Booking nebo Slevomat, které fungují jako prodejní agregátory, ale chceme fungovat o úroveň výš a kultivovat a edukovat český cestovní trh. Rádi bychom se stali poradním hlasem, který zvedá úroveň cestovního průmyslu pro rodiny s dětmi,“ poukazuje František Peterka na zásadní rozdíl mezi svou platformou a jinými online zprostředkovateli ubytování.

Velká očekávání

V průběhu letošního roku zaznamenal web Exploria přibližně 4 miliony návštěv, přičemž v posledním kvartálu tohoto roku je očekávaná návštěvnost okolo 4 milionů osob. Ty si mohou vybírat z přibližně 1 500 míst, kde strávit dovolenou, a ze stejného množství aktivit, které během ní mohou se svými ratolestmi uskutečnit.

explorio-cz

Explorio.cz, cestovní portál pro rodiny s dětmi

Podle odhadů Exploria by měla služba ke konci letošního roku pomoci partnerům přinést okolo 10 milionů korun měsíčně, a to již s přihlédnutím k aktuálním opatřením. Samotné Explorio přitom očekává letošní příjmy v jednotkách milionů korun. Jak ovšem Peterka upozorňuje, výše příjmu není primárním cílem pro první rok fungování projektu.

Ten chce podstatně vyšších příjmů dosáhnout až v příštím roce. Konkrétně se jedná o částku v rozmezí 15 až 20 milionů korun, přičemž počet návštěv webu by se měl vyšplhat na 8 milionů. Podaří-li se Exploriu etablovat v českém online prostředí s úspěchem, dalším krokem bude expanze na jiné trhy v zahraničí.