Celebrita pražské MHD. Stylová tramvaj od Anny Marešové získala v Německu prestižní cenu za design

Filip HouskaFilip Houska

t3coupe

Foto: Anna Marešová designers

Legendární tramvaj T3 Coupé

0Zobrazit komentáře

Jsou tomu už dva roky, co do pražských ulic vyjela stylová a zároveň historická tramvaj T3 Coupé, o jejíž design se postarala česká designérka Anna Marešová. Za svůj tradiční modro-bílý vzhled a nadčasový interiér, kterému dominují bílé sedačky a dřevěná podlaha, již začátkem loňského roku obdržela tzv. designového Oscara, přičemž nyní se jí podařilo něco podobného.

Unikátní česká tramvaj, kterou si lze pronajmout k zážitkovým a komerčním jízdám, byla vyznamenána mezinárodní cenou German Design Award v kategorii Letectví, námořnictvo a železnice, kde se umístila na zlatém, respektive prvním místě. Po Red Dot Design Award tak jde o druhé významné mezinárodní ocenění za design, které T3 Coupé od studia Anna Marešová designers získala.

„Před dvěma lety jsme představili veřejnosti tramvaj T3 Coupé. Moc mě těší, že je o ni stále velký zájem. Během té doby získala hodně fanoušků a stále získává nové a nové. A tak mám samozřejmě velkou radost i z tohoto prestižního ocenění,“ řekla Marešová a reaguje na rozhodnutí poroty German Design Award, podle které jde o „inteligentní interpretaci historického vozidla a inovativního designu“.

tramvaj-t3-coupe2

Foto: Anna Marešová designers

Předek tramvaje T3 Coupé

Cena German Design Award se uděluje za excelentní, komplexní a inovativní designový počin, který je zásadním obohacením celého odvětví. A právě do těchto škatulek vyhlídková tramvaj od Marešové a jejího týmu podle odborné poroty zapadá. Oficiální udílení cen pak proběhne v únoru příštího roku.

Ačkoliv tento vůz, inspirovaný vzhledem legendárních tramvají Tatra T3 od Františka Kardause z 50. a 60. let, nejezdí podle klasický jízdních řádů a prakticky jej nelze vidět v běžném, každodenním provozu, je čím dál tím populárnější. Jak uvádí člen představenstva DPP a technický ředitel „povrchu“ Jan Šurovský, za uplynulé dva roky tramvaj T3 Coupé uskutečnila přes 400 jízd.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Na nich jsme přepravili v součtu přes 6 000 lidí, kteří zkonzumovali téměř 3 500 litrů nápojů. Potvrzuje se tak, jak je důležité mít nejen flotilu historických vozidel, ale také designově zajímavé kousky, které osloví a k MHD přitáhnou další cílovou skupinu,“ dodává a současně zmiňuje, že aktuální pandemie zájem o tento unikátní vůz o něco snížila.

Jakmile ovšem toto krizové období skončí, očekává, že se lidé k poznávání tohoto skvostu, jezdícího pod hlavičkou Dopravního podniku hl. m. Prahy, opět vrátí. Čeká na ně totiž jak originální provzdušněný design včetně baru, tak řada drobnějších vychytávek. Třeba původní „analogový“ systém pro cvaknutí jízdenek nebo řidiči i obsluha vozu v tradičních uniformách, jež navrhl Česlav Jaroš.

tramvaj-t3-coupe3

Foto: Anna Marešová designers

Interiér

tramvaj-t3-coupe4

Foto: Anna Marešová designers

T3 Coupé v tradičních modro-bílých barvách

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

U babičky objevil v zaprášené krabici staré nálepky na sirky ze Sušice. Teď je mladý designér přetváří v unikátní plakáty

Filip HouskaFilip Houska

czechoslovakian-ink_1

Foto: Czechoslovakian Ink

Chlapec, šimpanz a nedopalek. Ikonické designy českých sirek

0Zobrazit komentáře

Psalo se období okolo roku 1839, kdy v české Sušici vznikla první malá továrna na výrobu zápalek. Postupem let se z neefektivního ručního plnění sirek do krabiček stal výrazný byznys, který pod značkou Solo Sušice pronikl do celého světa. A byť se jednalo o pouhé zápalky, minimálně od 60. let minulého století přicházely s originálními designy, jež jsou dodnes ukryty v šuplících tehdejších sběratelů.

O jejich oživení se snaží designér Oliver Beneš, který sice vyrůstal v USA, ale kořeny má právě v Česku. Ze Sušice totiž pochází jeho prarodiče, kteří v sirkárně pracovali, a jakmile svou babičku vloni navštívil, objevil v zaprášených krabicích skvosty, které mu nedaly spát. „Bylo jich snad 10 tisíc a skoro všechny byly v perfektní kondici,“ sděluje nám Beneš a odkazuje na malé papírky, které se lepily na krabičky se zápalkami.

Ať už šlo o jednoduché návrhy zvířat na pestrobarevných pozadích, kreativní odkazy na hygienické návyky nebo upozornění, že nedopalky od cigaret patří do popelníku, tehdejší grafika mu natolik učarovala, že se ji rozhodl přepracovat a znovu zviditelnit. „Na tak malé věci bylo ukryto tolik unikátních prvků. Nešlo jen o typografii a použitý slovosled, ale také o výběr barev, ze kterých se designy tiskly,“ zmiňuje Beneš.

czechoslovakian-ink_2

Foto: Czechoslovakian Ink

Oliver Beneš s plakátem inspirovaným zápalkovými designy

Protože se grafikou zabývá už delší dobu a Photoshop spolu s Illustratorem jsou pro něj esenciální nástroje pro práci, ponořil se do předělávek. Z tisíců sirkových designů nakonec po velmi náročném rozhodování vybral pouhé tři. Nafotil je, promítl do grafických programů a v nich se snažil přesně obtahovat jejich původní křivky, aby s nimi následně mohl zamířit do tiskárny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jeho cílem totiž bylo překlopit vybrané designy do plakátových formátů, které by zákazníkům prodával. Aby ale mohl dosáhnout požadované kvality, jež musela co nejpřesněji vyobrazovat i původní barvy, potřeboval sehnat ten správný proces tisku včetně papíru s dostatečnou gramáží a béžovým nádechem. A vzhledem k tomu, že mu teď už běží crowdfundigová kampaň, lze dodat, že se mu vše podařilo vybrat podle představ.

„Chtěl jsem přetvořit tento krásný a zároveň jednoduchý design z časů mého dědečka. Je to pocta nejen pro něj a jeho památku, ale také samotné nálepky, které by jinak byly ztraceny v čase,“ dodává Beneš.

czechoslovakian-ink_3

Foto: Czechoslovakian Ink

Proces kreativní tvorby

Na Kickstarteru rozjel projekt Czechoslovakian Ink, v rámci kterého nabízí tři nálepky z původních zápalek na velkém plátně. Konkrétně jde o upozornění na típání cigaret do popelníku, šimpanze se symbolikou pražské zoologické zahrady a malého chlapce v pruhovaném tričku, který „motivuje“ ke každotýdennímu stříhání nehtů. Všechny tyto náměty nabízí na texturovaném papíru s gramáží 250 gsm a rozměry 50 x 70 cm.

Cena za plakát s malým chlapcem a šimpanzem je 99 eur, tedy zhruba 2 600 korun (symbolika popelníku je o 10 eur levnější), přičemž můžete vybrat i celou sadu včetně tapet na obrazovky vašich počítačů. Co se autorských práv týče, Oliver Beneš uvádí, že je se společností Solo v kontaktu a forma Kickstarteru byla zvolena z důvodu „demonstrace zájmu o tyto designy“.

Benešovi se do dnešního dne podařilo nasbírat již více než polovinu stanoveného minima, respektive necelých pět tisíc dolarů (112 tisíc korun). A vzhledem k tomu, že kampaň ještě 15 dní poběží, lze očekávat i vyšší částku. Doručení je stanoveno na prosinec letošního roku a jak tvůrce zmiňuje, nabízené plakáty má již nachystané, tudíž by nemělo hrozit opoždění.

czechoslovakian-ink_4

Foto: Czechoslovakian Ink

Nedopalek

czechoslovakian-ink_5

Foto: Czechoslovakian Ink

Šimpanz

czechoslovakian-ink_6

Foto: Czechoslovakian Ink

Chlapec