Pokud lze jmenovat jednu tržní oblast, která z pandemie těží maximum, je to e-commerce. Internetové obchodování a vše s tím spojené za poslední měsíce vyrostlo takovým způsobem, který překvapil i ty největší optimisty. Dá se říct, že snad všechny firmy, jež byly na tuto masivní změnu zákaznického nákupního chování připraveny, z tempa e-commerce musely benefitovat.
Právě na téma e-commerce a její proměny na českém trhu jsme včera uspořádali další konferenci CzechCrunch Onlajn. Na ní jsme si pozvali zástupce vybraných tuzemských e-shopů, logistických společností i firem, které internetové obchody tvoří, aby mohli k celé situaci nabídnout svůj konkrétní pohled.
Bavili jsme proto jak o rekordních prodejích a novém spotřebitelském chování, tak ještě efektivnější digitalizaci, propracovanější logistice nebo expanzi. Do toho navíc nepočítáme řadu dotazů, které na jednotlivé spíkry mířily ze stran diváků. O tom všem se ale brzy rozepíšeme v nadcházejících článcích.
„Už na začátku roku rostla e-commerce v Česku meziročně o 20 %. Během první vlny až o 39 %, v říjnu pak o 31 %. Čeká nás mimořádné období,“ říká @tomas_braverman z @heurekacz na konferenci CzechCrunch Onlajn, kterou můžete sledovat na https://t.co/sKN5ps7Nyk.
Celá konference byla vysílána živě. Pokud jste ji ovšem nestihli nebo si chcete zkrátka oživit vše, co na ní z úst Tomáše Bravermana z Heureky, Jitky Dvořákové z CZC, Tomáše Havryluka z Alzy, Ondřeje Krátkého z Liftaga a dalších zaznělo, můžete si nyní pustit její záznam a pomocí tzv. časových stop vybírat přesně ta jména, která vás nejvíce zajímají.
Ropa, plyn, zlato, stříbro, cukr, kukuřice. Kdybyste se zeptali v Gordicu, která z těchto komodit je v dnešním světě nejhodnotnější, nevybrali by si. Ukázali by totiž úplně jinam – na data. V jihlavské rodinné firmě Gordic se věnují vývoji softwaru a bezpečnosti v IT už sedmadvacet let, a tak moc dobře vědí, že ochrana dat je stále u většiny firem i jednotlivců zásadně nedostačující. A ostatní kolegové z branže jen přitakávají.
Byť si to na první pohled ani samotní její představitelé nemusí myslet, data mohou být jednoduše to nejcennější, co ve firmě mají. Proto je o ně mezi konkurencí obrovský zájem, a tak stále roste počet kybernetických útoků a skutečnost, že máte něco chráněné heslem, zdaleka nemusí znamenat, že máte vystaráno a nezvaných hostů se nemusíte bát.
„Firma sice může mít dobře fungující IT oddělení a dokáže zabezpečit tisíce kilometrů mezi jednotlivými počítači, nejčastější hrozbou však bývá 50 centimetrů mezi zařízením a jeho uživatelem,“ upozorňuje generální ředitel společnosti Gordic Jaromír Řezáč, jejíž služeb v oblasti digitalizace a bezpečnosti využívá více než šest tisíc organizací.
Silné heslo je pochopitelně základ, ale pokud mluvíme o ochraně podnikových dat, přichází řada na klasické antivirové programy a firewally. Nad nimi je pak ale ještě potřeba vybudovat komplexní nastavení firemních procesů tak, aby se potenciální bezpečnostní hrozby co možná nejvíce eliminovaly. Mnoho firem si myslí, že se jim nemůže nic stát, ale ohrožení je stále vyšší.
Z konference o kyberbezpečnosti, kde vystoupilo několik firem a mluvilo o svých zkušenostech
„Události kolem nás téměř denně dokazují, že kybernetická bezpečnost je naprostou existenční nutností, kterou by měli vnímat a řešit nejen informatici, ale především manažeři a vedení společnosti,“ apeluje Jaromír Řezáč. Proto se snaží s dalšími kolegy z oboru o důležitých bezpečnostních tématech neustále mluvit a firmy v tomto ohledu vzdělávat.
Strategickou roli ředitelů v nastavování bezpečnostních pravidel nebo školení zaměstnanců považuje Jaromír Řezáč za základní mechanismy, které by už neměly dnes ve firmách chybět. Ostatně podle reportu Underwriting Cyber Claims Statistics 2018 stojí lidský faktor za třetinou případů úniku dat. Celý útok přitom může vypadat nevinně.
„Během pobytu v USA se můj mobilní telefon začal po zapnutí chovat nezvykle. Nevěnoval jsem tomu zvýšenou pozornost až do doby, kdy jsem objevil v internetovém bankovnictví neobvyklý platební příkaz v rozsahu desítek tisíc eur,“ popisuje vlastní nepříjemnou zkušenost Libor Koch ze společnosti K+K Invest Group.
„Ihned jsem kontaktoval naši účetní. Přeposlala mi e-mail, který odešel z mojí adresy. Obsahoval brilantní češtinou napsanou žádost o zaslání peněz z důvodu mé nastalé svízelné situace v zahraničí. Bohužel účetní nezarazil ani fakt, že finance měly zamířit na bankovní účet vedený v Rumunsku,“ upozorňuje Koch.
Pokud nejde o nic jiného, než jsou „jen“ peníze, nemusí to být tak fatální, jako když jde o cílené napadení klíčových organizací a infrastruktury státu. I to je totiž na denním pořádku a nemocnice, finanční instituce či letiště čelí útokům kybernetických zločinců stále více. Takové činy přitom mohou mít dopad na fungování celé společnosti a v krajním případě dokonce ohrozit lidské životy.
V Česku jsme byli jen v poslední době svědky několika kyberútoků na tuzemské nemocnice, které ani s příchodem koronavirové krize neustaly, naopak. Během jarního nouzového stavu hackeři zaútočili na několik nemocnic včetně těch v Benešově, v Brně a Ostravě. Jedním z důvodů mohlo být i to, že lidé více pracovali z domova, kde neměli na svých počítačích takové zabezpečení.
Foto: Gordic
Michal Řezáč, ředitel pro strategický rozvoj Gordicu, který se zabývá kyberbezpečností
„Jedinou cestou, jak minimalizovat rizika a tím se vyhnout nemalým až likvidačním nákladům, které jsou s touto problematikou spojeny, je zavedení a dlouhodobé dodržování správných procesů,“ říká Michal Řezáč, který v Gordicu řídí strategický rozvoj a kybernetickou bezpečnost.
„Řešit dopady, pokud to vůbec lze, je téměř vždy mnohem složitější a dražší než zajistit přiměřenou systematickou a procesní prevenci. Buďme proto zodpovědní, nečekejme na kroky ostatních, na útoky nebo legislativní povinnosti,“ nabádá Řezáč v zásadě všechny firmy, které s citlivými daty nakládají.
Kybernetické údery mohou být pochopitelně vedené různě. Někdy je hlavním účelem se dat zmocnit a využít je ve svůj prospěch, nebo je třeba prodat nejvyšší nabídce na trhu. Také ale může být cílem data či služby vybrané společnosti zablokovat. Nedávno se s obrovským výpadkem, který trval několik dní, potýkal Garmin a jeho navigační služby. To přitom může být nejen reputační problém.
„Samotný incident nemusí stát tolik peněz jako obnovení provozu, očištění dobrého jména či obnova dat. Příkladem může být strojírenská firma, která byla nedávno napadena. Požadováno bylo výkupné v řádech stovek tisíc korun, zastavení a znovu rozjetí výroby stálo firmu několik desítek milionů korun,“ přitakává na proběhlém webináři o kyberbezpečnosti s ohledem na zkušenosti z praxe Marko Antič z pojišťovny Colonnade.
Podle dat Gordicu mají v České republice zkušenosti s kybernetickým útokem desítky procent společností. U malých a středních firem je to dokonce téměř polovina. Náklady na řešení a obnovu dosahují řádu milionů, někdy až desítek milionů korun, a tak v Gordicu spolu s dalšími firmami nepřestávají prakticky každý den nabádat, ať takové hrozby nepodceňují.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.